آمريكاتحريم‌ها را متوقف كند تا مذاكره‌آغاز شود

وزیر امور خارجه در نیویورک بسر می‌برد و در این سفر با تعدادی از مسئولان و رسانه‌ها سخن گفته است. محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با بلومبرگ تأکید کرد: به دنبال تغییر رژیم در هیچ کشوری نیستیم و به ما ربطی ندارد کدام حکومت در کدام کشور بر سر کار است. وی افزود: اگر دنبال ساخت سلاح هسته‌ای بودیم، همان موقع که هزینه‌اش را دادیم می‌توانستیم بسازیم اما نه آن زمان و نه اکنون دنبال آن نیستیم چون رهبر معظم ایران یک فتوای مذهبی برای منع آن داده و از طرفی داشتن بمب اتم را امنیت‌آور نمی‌دانیم. وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از مصاحبه خود با این رسانه آمریکایی تصریح کرد: ما میز مذاکره با آمریکا را ترک نکردیم بلکه آنها ترک کردند و می‌توانند برگردند و می‌دانند چگونه باید برگردند. وی با بیان این که یک اصل اساسی و بدیهی در حقوق این است که کسی از قانون‌شکنی سود نمی‌برد، به اقدام اخیر انگلیس در توقیف نفتکش حامل نفت ایران اشاره کرد و گفت: انگلیس هیچ حقی در توقیف کشتی حامل نفت ایران نداشته و این کار آنها یک دزدی دریایی محض است. وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: ایرانیان دوست دارند در صلح و آرامش زندگی کنند اما با عزت و شرافت.
ترامپ اعلام کرد که پائول فرستاده ویژه وی نیست
وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی اختصاصی با نشنال اینترست در خصوص ادعای میانجیگری رند پائول تصریح کرد: دونالد ترامپ اعلام کرد که پائول فرستاده ویژه وی نیست. ما نیز حرف او را قبول می‌کنیم. ظریف در خصوص مذاکرات احتمالی ایران و آمریکا گفت: من با اعضای کنگره دیدار کردم اما آن‌ها طرفین مذاکره نیستند. آن‌ها نماینده مردم‌ هستند اما مذاکره باید با دولت وقت انجام بگیرد. وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به اینکه آیا ایران به حمله‌ای که نزدیک بود در ماه ژوئن رخ دهد، پاسخ می‌داد، گفت: همینطور است. ما پاسخ می‌دادیم و آمریکا نیز کاملا به این مساله واقف بود. به آن‌ها بلافاصله پس از ساقط شدن پهپادشان هشدار دادیم. ما از خودمان دفاع می‌کنیم. هر حمله‌ای به ما با واکنشی بزرگ مواجه خواهد شد. وی در ادامه افزود: به گمانم ترامپ به دنبال جنگ نیست. او فکر می‌کند که از طریق اعمال فشار به توافقی بهتر دست می‌یابد. اطلاعات اشتباهی به او داده‌اند. وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به اینکه‌ چرا شما شخصا با ترامپ مذاکره نمی‌کنید، تصریح کرد: این‌کار را نمی‌کنیم چراکه هم‌اکنون یک توافق با دولت آمریکا داریم. اگر در نظر بگیریم که توافق با دولت قبلی تنها تا زمان روی کار آمدن ترامپ حفظ شد، پس باید تصور کنیم که توافق بعدی نیز تا پایان ریاست جمهوری ترامپ باقی خواهد ماند. همین باعث می‌شود که او به خواسته خود نرسد. ظریف با اشاره به اینکه اروپا از مواضع آمریکا پیروی نمی‌کند، اظهارکرد: اروپا اگر به دنبال منافع خودش باشد، باید راه دیگری را اتخاذ کند. البته گمان نمی‌کنم که آنها عزم لازم برای استقلال را داشته باشند. این مساله برایشان هزینه خواهد داشت. ظریف با اشاره به اینکه آمریکا نمی‌تواند باعث تغییر نظام در ایران شود، گفت: آن‌ها انتظار داشتند که ما مدت‌ها قبل سقوط کنیم. وزیر خارجه ایران همچنین با اصلاح برخی شایعه‌های پخش شده در خصوص آمادگی ایران برای مذاکره بر سر برنامه‌های موشکی‌اش گفت: برنامه موشک‌های بالستیک ایران موضوع مذاکرات نخواهد بود. ظریف در پاسخ به این سوال که چه چیزی نشان‌دهنده جدیت آمریکایی‌ها برای مذاکره با ایرانیان خواهد بود، پاسخ داد: متوقف کردن تحریم‌ها! ظریف در خصوص مذاکره با ترامپ تاکیدکرد: برای ما فرقی ندارد که چه کسی ریاست کاخ سفید را در دست دارد. ما محاسبات‌مان را بر اساس منافع و آینده خودمان انجام می‌دهیم. آمریکا باید آینده خود را مشخص کند. وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با بلومبرگ هم درباره راهکار مسائل به وجود آمده بر سر تجارت نفت ایران پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای گفت: یک توافق چندجانبه وجود دارد و نمی‌توان به هیچ توافق چندجانبه‌ای به صورت یک‌جانبه پایبند بود. همه باید کمک کنند. اروپایی‌ها می‌گویند که این توافق برای امنیت‌شان مهم است، اگر چنین است پس باید برای آن سرمایه‌گذاری کرد. نمی‌توان برای امنیت خود تنها دعا کرد، باید برای آن سرمایه‌گذاری کرد. باید کاری را که لازم است انجام داد و اروپایی‌ها نیز باید این کار را کنند. آمریکا اساسا با خروج از توافق موجب بدتر شدن شرایط برای خود شده است. وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که اگر کشورهای اروپایی به تعهدات‌شان عمل نکنند، ایران به غنی‌سازی اورانیوم ادامه خواهد داد، گفت: بله ما با گام‌ها [تعیین شده] ادامه خواهیم داد. این گام‌ها قانونی و مطابق توافق هسته‌ای می‌باشند. ما قصد تولید تسلیحات هسته‌ای را نداریم؛ چراکه اگر می‌خواستیم تسلیحات هسته‌ای بسازیم این کار را مدت‌ها پیش انجام می‌دادیم.
مقصد کشتی حامل نفت سوریه نبود


وی در ادامه درباره تمایل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره با ایران و دست یافتن به توافقی جدید به ویژه درباره موشک‌های ایران، اظهار کرد: اول از همه این که نمی‌شود از یک سوراخ دو بار گزیده شد. ما هزینه‌ کرده‌ و در این توافق سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. ما با پذیرفتن محدودیت‌های به‌خصوص و تحریم‌ها هزینه را پرداخت کردیم. ظریف در ادامه توضیح داد: تحریم‌های موشکی از سوی آمریکا و سازمان ملل لغو نشدند؛ چراکه ما آماده مذاکره درباره آن‌ها نبودیم. ما بیان قطعنامه را تغییر دادیم که مشخص است. بیان قطعنامه 2231 از چیزی که در قطعنامه 1929 بود متفاوت است؛ بنابراین مشخص است که تصمیم ما چیست. وی در پاسخ به احتمال مذاکره میان ایران و آمریکا گفت: ما میز مذاکره را ترک نکردیم. همتایان تا آوریل 2018 دیدارهایی با برایان هوک داشتند. این آمریکا بود که میز مذاکره را ترک کرد. این کار حتی برایان هوک را نیز متعجب کرد. ظریف در پاسخ به این‌که آیا ایران، عدم مذاکره با آمریکا را نوعی شکست در دیپلماسی خود تلقی نمی‌کند، اظهار کرد: نه اینطور نیست؛ چراکه ما پیش از این با آمریکا مذاکره کرده‌ایم. مساله مذاکره نکردن نیست. مساله تلاش نکردن نیست. ما برای روزها و ماه‌ها و سال‌ها به مذاکره پرداختیم. ما تمام تلاش‌مان را کردیم که من و وزیر جان کری به ملاقات ادامه دهیم. ما نه یک سند دو صفحه‌ای بلکه به توافقی 150 صفحه‌ای دست یافتیم. این توافق بر پایه بی‌اعتمادی شکل گرفته است، به همین خاطر 150 صفحه است. اگر اینطور نبود، ما می‌توانستیم به راحتی بگوییم که ایران سلاح هسته‌ای نمی‌سازد و قال قضیه را بکنیم. وی در پاسخ به این سوال که مقصد کشتی حامل نفت ایران کجا بوده است، تاکیدکرد: ما اعلام کردیم که مقصد کشتی سوریه نبوده است. ما نمی‌توانیم به شما بگوییم که مقصد کشتی کجا بوده است؛ چراکه آمریکا با سیاست به صفر رساندن نفت ایران، نمی‌گذارد که ما به فروش نفت خود ادامه دهیم. آمریکا نمی‌گذارد که ما به طور شفاف به صادرات نفت خود بپردازیم. ظریف در پاسخ به این سوال که اگر سپاه پاسداران ایران چنان‌که اعلام کرده است می‌تواند تنگه هرمز را ببندد، وضعیت پس از چنین اقدامی چه خواهد بود، گفت: ما مطمئنا توانایی انجام دادن این کار را داریم اما نمی‌خواهیم که آن را انجام دهیم چراکه تنگه هرمز در خلیج فارس رگ حیاتی ماست. باید امن باشد و ما نقش بزرگی در تامین امنیت آن داریم. اما باید برای همه امن باشد. وزیر امور خارجه کشورمان در پایان این گفت‌وگو درباره این که چه پیامی برای مردم آمریکا دارد و اینکه مردم این کشور چه چیزی را تا به حال درباره ایران به اشتباه متوجه شده‌اند، اظهار کرد: فکر می‌کنم ایرانی‌ها درست مانند آمریکایی‌ها هستند. آن‌ها می‌خواهند با احترام و در صلح زندگی کنند و خواهان آینده‌ای بهتر برای فرزندانشان هستند. آن‌ها می‌خواهند مشارکت کنند اما سلطه و لگدمال شدن عزتشان را نخواهند پذیرفت.