با ریاست معاون اول رئیس جمهوری؛ جلسه ستاد مهندسی فرهنگی پس از پنج سال امروز بر پا می‌شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اولین جلسه ستاد مهندسی فرهنگی پس از پنج سال از ابلاغ آن توسط رئیس جمهوری، امروز (29 تیرماه) با ریاست اسحاق جهانگیری در پاستور برگزار می‌شود.
«سعیدرضا عاملی» در گفت وگو با ایرنا درباره علت تاخیر در برگزاری جلسات ستاد سند مهندسی فرهنگی اظهار کرد: این سند، تمامی عرصه فرهنگ و هنر، سبک زندگی و روابط اجتماعی را در بر می‌گیرد، بنابراین حساسیت بیشتری روی آن وجود دارد و در این پنج سال نگرانی بابت امکان اجرایی شدن آن مطرح بود.
وی تاکید کرد: شخص دکتر حسن روحانی علاقه‌مند به اداره جلسات این ستاد بود اما تراکم جلساتی که رئیس جمهوری در راس آن قرار دارد، زیاد است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: براساس یکی از مصوبات این سند، جلسات ستاد سند مهندسی فرهنگی در غیاب رئیس جمهوری و با حضور معاون اول امکان برگزاری دارد.


به گفته عاملی در تازه‌ترین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس جمهوری برگزاری نخستین جلسه این ستاد را با مدیریت اسحاق جهانگیری معاون اول خود ابلاغ کرد. بنابراین، علت تاخیر در برگزاری این جلسه، کمبود وقت و گستردگی کار رئیس جمهوری بود.
زمان ابلاغ سند مهندسی فرهنگی
عاملی در مورد زمان ابلاغ سند مهندسی فرهنگی گفت: این سند دومین بار در سال 1393 توسط رئیس جمهوری برای اجرا ابلاغ و به دنبال آن ستاد راهبری سند مهندسی فرهنگی به عنوان اولین گام اجرایی سازی سند توسط رئیس جمهوری تشکیل شد.
وی ادامه داد: تاکنون نزدیک به سه هزار نفر از کارشناسان در رشته‌های مختلف برای تدوین سند مهندسی فرهنگی مشارکت داشته‌اند و 34 جلسه از جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به بررسی و تصویب این سند اختصاص داشته است.
مهندسی فرهنگی چیست؟
عاملی با اشاره به جزئیات سند مهندسی فرهنگی تاکید کرد: مهندسی فرهنگی به معنای رویکرد علمی، برنامه‌ای با رویکرد مدیریت یکپارچه و منطقی فرهنگ بوده و یکی از زیرساخت‌های مهم اجتماعی ما، زیرساخت فرهنگی است. مهندسی فرهنگی، سند جامعی است که موضوعاتی چون سبک زندگی و خانواده، نشاط اجتماعی، روابط بین‌المللی و جهانی حوزه فرهنگ و ارتباطات درونی حوزه فرهنگ را مورد توجه قرار می‌دهد.
استاد دانشگاه تهران با اشاره به راهبردهای سند مهندسی فرهنگی اظهار کرد: 13 راهبرد کلان ملی، نزدیک به 112 برنامه کلان ملی و بیش از 350 برنامه اقدام کلان ملی در این سند مورد توجه است و می‌توان گفت تاکنون در حوزه فرهنگ کاری با این دقت انجام نشده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در باره ترکیب اعضای ستاد سند مهندسی فرهنگی نیز یادآورشد: وزرای کشور، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت و درمان، ورزش و امور جوانان، آموزش و پرورش، روسای کمیسیون مربوطه مجلس مثل کمیسیون آموزش و تحقیقات و کمیسیون فرهنگی، رئیس سازمان صداوسیما، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، یکی از معاونان قوه قضائیه، چهار نفر نماینده از شورای عالی انقلاب فرهنگی و دو نفر نماینده از شورای عالی حوزوی از اعضای ستاد راهبری مهندسی فرهنگی کشور هستند.
سایر اخبار این روزنامه
بلومبرگ ارزیابی کرد: رشد 30 درصدی ارزش ریال ایران با وجود تحریم‌های آمریکا سردار علایی فرمانده نیروی دریایی وقت سپاه در گفت‌وگو با «انتخاب»: امام خمینی با پذیرش آتش‌بس به صلح پایدار فکر می‌کرد تکذیب ادعای ترامپ در مورد سرنگونی پهپاد ایرانی شصت و هفتمین جمعه تظاهرات فلسطینی‌ها تحت نام «سوزاندن پرچم اسرائیل» شهردار اصفهان در مراسم بازدید رئیس کل بانک مرکزی ایران از خط دوم قطارشهری: با اجرای تعهدات دولت،متروی اصفهان توسعه و رونق می‌گیرد روسیه: آمریکا مزدوران را جایگزین نیروهایش در سوریه می‌کند دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس‌جمهور فرانسه: ایران مصمم به بازگذاشتن همه مسیرها برای حفظ برجام است افشای اقدام ترامپ در پرداخت حق السکوت به یک بازیگر زن وزیر خارجه انگلیس: زبان ترامپ توهین آمیز است جنایت گروه‌های وهابی مورد حمایت «حفتر» علیه غیرنظامیان در لیبی یک عضو مجلس نمایندگان آمریکا ترامپ را «فاشیست» خواند یادداشت مدیرمسئول الزامات شرایط حساس با ریاست معاون اول رئیس جمهوری؛ جلسه ستاد مهندسی فرهنگی پس از پنج سال امروز بر پا می‌شود دستور معاون اول رئیس‌جمهور برای رسیدگی فوری به وضعیت آسیب دیدگان حوادث دلخراش جاده‌ای در شهرستان‌های خوانسار و ایرانشهر- بم کارنامه دانش‌آموزان در سال تحصیلی آینده آنلاین می‌شود بهانه‌ای دیگر برای دوشیدن