تکذیب ادعای ترامپ در مورد سرنگونی پهپاد ایرانی

بخش خبری - ادعای رئیس‌جمهور آمریکا در مورد سرنگونی یک پهپاد ایرانی توسط نیروی دریایی آمریکا
ازسوی ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تکذیب شد وروابط عمومی سپاه پاسداران هم در اطلاعیه‌ای تاکید کرد: به‌زودی تصاویر پهپادهای سپاه از ناوچه آمریکایی که مدعی سرنگون ساختن یک پهپاد ایرانی بر فراز تنگه هرمز شده است را منتشر خواهیم کرد تا دروغ و بی‌پایه و اساس بودن این ادعا در معرض افکار عمومی جهانیان قرار گیرد.
اظهارات پنج شنبه شب رئیس جمهوری آمریکا مبنی براینکه نیروی دریایی این کشور یک پهپاد ایرانی را در تنگه هرمز که به ناو آمریکایی نزدیک شده و آن را تهدید کرده است، مورد هدف قرار داده اند، واکنش برخی مقامات خارجی را هم درپی داشت که نسبت به هرگونه اقدامی که به تنش در خلیج فارس دامن میزند، هشدار دادند.همچنین رسانه‌های بین‌المللی ادعای ترامپ را باعث افزایش قیمت نفت و طلا در بازارهای جهانی دانستند.
ترامپ که در آئین تعویض پرچم روز نبرد نرماندی ادعا کرد یک پهپاد ایرانی به حدود 900 متری ناو آمریکایی "یو.اس.اس.باکسر" نزدیک شده بوده و هشدارها را نادیده گرفته است.


وی این اقدام را تازه‌ترین اقدام تحریک آمیز و خصومت ورزی ایران علیه کشتیرانی نامید و افزود: کشورهای دیگر در اطراف این آبها باید مراقب باشند.
ترامپ شلیک به پهپاد ایرانی را اقدامی تدافعی دانست اما اشاره‌ای نکرد که چگونه این پهپاد مورد هدف قرار گرفته است.
کنایه ظریف به ترامپ
در واکنش اولیه به این اظهارات ترامپ وزیرامورخارجه کشورمان در پیامی توئیتری به صورت کنایه آمیز به کاخ سفید یادآوری کرد که مرزهای ایران و آمریکا کجاست و تنگه هرمز در کجای نقشه جغرافیا قرار دارد.
محمد جواد ظریف ساعتی پس از ادعای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر سرنگونی یک فروند پهپاد ایران توسط نیروی دریایی آمریکا در تنگه هرمز، نقشه جهان را در پیامی توئیتری منتشر کرد.
وی در این پیام با عنوان «یادآوری» مرزهای ایران و آمریکا و محل قرارگیری تنگه هرمز را برجسته کرد.
محمدجوادظریف که در نیویورک به سر می‌برد، بارها نسبت به حضور نیروهای خارجی در خلیج فارس هشدار داده و این سوال را مطرح کرد که چرا باید نیروهای یک کشور خارجی با بیش از 6 هزار مایل فاصله در این منطقه حضور داشته باشند.
ظریف همواره نسبت به بروز درگیریهای تصادفی در این منطقه و در شرایط خاص کنونی هشدار داده و گفته است اگر چه ترامپ خواستار جنگ نیست اما در اطراف او کسانی هستند که تشنه جنگ با ایرانند.
* «عراقچی»: پهپادی را از دست نداده‌ایم
معاون وزیر امور خارجه هم در واکنش به ادعای ترامپ مبنی بر ساقط شدن پهپاد ایرانی گفت: ما هیچ پهپادی را نه در تنگه هرمز و نه در هیچ جای دیگر از دست نداده‌ایم.
دکتر سیدعباس عراقچی در صفحه شخصی خود در توییتر در واکنش به ادعای ترامپ نوشت:«ما هیچ پهپادی را نه در تنگه هرمز و نه هیچ جای دیگر از دست نداده ایم، نگرانم که ناو "یو اس اس باکسر" اشتباهی یکی از پهپادهای خودشان را هدف قرار داده باشد!.»
* اظهارات سخنگوی ارشد نیروهای مسلح
ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هم ادعای ترامپ در باره سرنگونی پهپاد ایرانی را تکذیب کرد.
سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح اعلام کرد: بر خلاف ادعای واهی و برخاسته از توهم ترامپ، تمامی پهپادهای متعلق به جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز از جمله پهپاد مورد نظر رئیس‌جمهور آمریکا پس از انجام ماموریت شناسایی و کنترل برنامه‌ریزی شده به سلامت به پایگاه‌های خود بازگشته‌اند و هیچ‌گونه گزارشی دال بر مقابله عملیاتی ناو یواس‌اس باکسر آمریکایی گزارش نشده است.
سردار شکارچی اینگونه اظهارات بی‌پایه رئیس‌جمهور آمریکا را در راستای ایجاد التهاب و ناامن سازی منطقه مهم خلیج فارس و آب‌راه استراتژیک تنگه هرمز تلقی و اظهار کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره با هوشیاری کامل و بر طبق موازین بین المللی، ماموریت قانونی حراست، کنترل و مراقبت از امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز را وظیفه قانونی خود می‌دانند.
تصاویر پهپادهای سپاه از ناوچه آمریکایی و سند دروغ بودن ادعای آنان منتشر می‌شود
روابط عمومی سپاه پاسداران هم در واکنش به ادعای ترامپ تاکید کرد: به‌زودی تصاویر پهپادهای سپاه از ناوچه آمریکایی که مدعی سرنگون ساختن یک پهپاد ایرانی بر فراز تنگه هرمز شده است را منتشر خواهیم کرد تا دروغ و بی‌پایه و اساس بودن این ادعا در معرض افکار عمومی جهانیان قرار گیرد.
در این بیانیه تاکید شده است: این تصاویر نشان خواهد داد پهپاد نیروی هوافضای سپاه پیش از ورود ناوچه آمریکایی به تنگه هرمز درحال اجرای ماموریت جاری خود در منطقه بوده و از جمله تصاویر مربوط به رصد و مراقبت از ناوچه مذکور را نیز قبل و حتی بعد از زمان مورد ادعای آمریکایی‌ها به ایستگاه خود ارسال و سالم به پایگاه خود بازگشته است.
روابط عمومی کل سپاه در پایان بیانیه خود تاکید کرده است: یگان‌های دریایی و هوافضای سپاه براساس ماموریت‌های قانونی خود و در راستای برقراری امنیت آبراه تنگه هرمز و خلیج فارس، تحرکات بیگانگان به ویژه نیروهای تروریست آمریکا و انگلیسی‌ها در این منطقه راهبردی را هوشمندانه و به طور مستمر تحت نظارت و کنترل دقیق داشته و با اشراف اطلاعاتی و آمادگی‌های مطمئن موجود، هرگونه اقدام تجاوزکارانه و خلاف قوانین و مقررات بین‌المللی آنان را با پاسخ متناسب، مواجه خواهند ساخت.

* انتقاد روسیه از لجاجت آمریکا در افزایش تنش و وارد کردن حداکثر فشار بر ایران
در همین ارتباط، معاون وزیر خارجه روسیه هم گفت: متاسفیم که طرف آمریکایی بر خلاف همه فراخوان‌های نه فقط ما، بلکه دیگر اعضای جامعه بین‌المللی خط مشی افزایش تنش و وارد کردن حداکثر فشار بر ایران را با لجاجت ادامه می‌دهد. سرگئی ریابکوف در اظهار نظری به ادعاهای اخیر آمریکا مبنی بر سرنگونی یک پهپاد ایرانی توسط آمریکا واکنش نشان داد و گفت: اوضاع در خلیج فارس نه فقط انفجاری است بلکه همچنین خطر شعله‌ور شدن آتش درگیری را به همراه دارد.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این دیپلمات روس در بخشی دیگر از سخنان خود تصریح کرد: متاسفیم که طرف آمریکایی بر خلاف همه فراخوان‌های نه فقط ما بلکه دیگر اعضای جامعه بین‌المللی خط مشی افزایش تنش و وارد کردن حداکثر فشار بر ایران را با لجاجت ادامه می‌دهد.
وی افزود: این خط مشی اشتباه بوده و خطر بروز مشکلات و تکان‌های جدید را به همراه دارد.
* ابراز نگرانی «مرکل» از ادعای آمریکا مبنی بر ساقط کردن یک پهپاد ایرانی
صدراعظم آلمان نیز با ابراز نگرانی از شرایط خلیج فارس، بر لزوم برقراری روابط دیپلماتیک به منظور کاهش تنش‌ها در این آب‌ها تاکید کرد.
آنگلا مرکل دیروز در کنفرانسی خبری، در واکنش به ادعای رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص ساقط کردن یک پهپاد ایرانی گفت: من نگران اوضاع خلیج فارس هستم. نمی‌شود که بدون نگرانی به وضعیت منطقه نگریست. باید از تمامی فرصت‌ها برای برقراری روابط دیپلماتیک به منظور کاهش تنش‌ها استفاده شود.
* سردبیر بی‌بی‌سی ادعای ترامپ را در مورد سرنگونی پهپاد ایرانی تکذیب کرد
سردبیر"بی‌بی‌سی"هم تاکید کرد هیچ مدرکی درخصوص تایید ادعای ترامپ درباره پهپاد ایرانی وجود ندارد.
سباستین آشِر در واکنش به ادعای رئیس‌جمهور آمریکا درباره ساقط کردن یک پهپاد ایرانی گفت: ما از پنتاگون گزارشی داشتیم که در آن -درباره آنچه که ترامپ گفته بود، توضیحاتی داده شد.
او ادامه داد: اکنون سند و مدرکی مثل فیلم یا تصاویر ماهواره‌ای وجود ندارد که ادعای آمریکایی‌ها را تایید کند و تکذیبیه‌های مقامات ایرانی در رد ادعای ترامپ بسیار محکم است.
* جهش قیمت نفت در پی ادعای سقوط پهپاد ایرانی
همچنین قیمت نفت در معاملات دیروز پس از انتشار خبر سقوط یک پهپاد ایرانی توسط ناو آمریکایی در تنگه هرمز، حدود دو درصد افزایش پیدا کرد.
بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا 83 سنت یا 1.5 درصد افزایش یافت و به 56 دلار و 13 سنت در هر بشکه رسید. شاخص قیمت نفت آمریکا روز گذشته 2.6 درصد سقوط کرده بود که چهارمین کاهش روزانه متوالی بود و از ابتدای هفته جاری تاکنون بیش از شش درصد کاهش نشان می‌دهد.
بهای معاملات آتی نفت برنت یک دلار و 17 سنت یا معادل 1.9 درصد افزایش یافت و به 63 دلار و 10 سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز پنج شنبه 2.7 درصد کاهش داشت و از ابتدای هفته جاری تاکنون بیش از پنج درصد کاهش داشته است.
* قیمت جهانی طلا به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسید
قیمت جهانی طلا هم با تنش‌های جدید در آسیای غربی ناشی از ادعای دروغین آمریکا مبنی بر هدف قرار دادن یک پهباد ایرانی، برای اولین بار در 6 سال اخیر از 1450 دلار در هر اونس عبور کرد.
به گزارش رویترز، قیمت خرید نقدی هر اونس طلا،اسپات‌گلد، درمعاملات دیروز به 1452.60 دلار رسید.
ناآرامی‌های غرب آسیا، تقاضا برای سرمایه‌های امن و طلا را بالا برده است. آمریکا در ادعایی دروغین عنوان کرد که یک پهپاد ایرانی را در آب‌های خلیج فارس سرنگون کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
بلومبرگ ارزیابی کرد: رشد 30 درصدی ارزش ریال ایران با وجود تحریم‌های آمریکا سردار علایی فرمانده نیروی دریایی وقت سپاه در گفت‌وگو با «انتخاب»: امام خمینی با پذیرش آتش‌بس به صلح پایدار فکر می‌کرد تکذیب ادعای ترامپ در مورد سرنگونی پهپاد ایرانی شصت و هفتمین جمعه تظاهرات فلسطینی‌ها تحت نام «سوزاندن پرچم اسرائیل» شهردار اصفهان در مراسم بازدید رئیس کل بانک مرکزی ایران از خط دوم قطارشهری: با اجرای تعهدات دولت،متروی اصفهان توسعه و رونق می‌گیرد روسیه: آمریکا مزدوران را جایگزین نیروهایش در سوریه می‌کند دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس‌جمهور فرانسه: ایران مصمم به بازگذاشتن همه مسیرها برای حفظ برجام است افشای اقدام ترامپ در پرداخت حق السکوت به یک بازیگر زن وزیر خارجه انگلیس: زبان ترامپ توهین آمیز است جنایت گروه‌های وهابی مورد حمایت «حفتر» علیه غیرنظامیان در لیبی یک عضو مجلس نمایندگان آمریکا ترامپ را «فاشیست» خواند یادداشت مدیرمسئول الزامات شرایط حساس با ریاست معاون اول رئیس جمهوری؛ جلسه ستاد مهندسی فرهنگی پس از پنج سال امروز بر پا می‌شود دستور معاون اول رئیس‌جمهور برای رسیدگی فوری به وضعیت آسیب دیدگان حوادث دلخراش جاده‌ای در شهرستان‌های خوانسار و ایرانشهر- بم کارنامه دانش‌آموزان در سال تحصیلی آینده آنلاین می‌شود بهانه‌ای دیگر برای دوشیدن