چالش تامین کاغذ کتاب‌های درسی

صبر و شکیبایی در برابر مشکلات و تنگناها مقوله‌ای است که معمولا در شرایط بحرانی از سوی مسئولان نسبت به افراد جامعه درخواست و گوشزد می‌گردد تا با افزایش حوصله مقاومت خود، از دوران سختیِ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی یا فرهنگی گذر کنند. در حال حاضر  ایران با حجم ناعادلانه‌ای از تحریم‌ها مواجه است و هر روز نگرانی از این موضوع که تحریم، کارآمدی و کفایت صنایع و خدمات را هدف می‌گیرد و کاهش کیفیت را به بار می‌آورد، بیشتر و بیشتر می‌شود. اکنون بعد از گفت‌وگوها و پیشنهادات زیادی که در باب مقاومت در برابر تحریم‌ها مطرح شده است، هجوم انواع تحریم‌ها بر کشور، از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی سر در آورده است. باید پذیرفت که با وجود تحریم‌ها در برخی از امور دچار ناچاری شده‌ایم که اگر دیر تصمیم و اقدام شود، با آسیب‌های هر چند ناچیز اما عمیق روبه رو خواهیم شد. صرفنظر از تحریم بخش‌های دارویی، غذایی، حمل و نقل و... با غلبه شرایط تحریم بر برخی از کالاها، صنایع دچار رکود و البته عملکردی ضعیف و نادفاع شده‌اند. ذکر این نکته لازم است که در چند ماه اخیر که به دلیل تحریم کالاهای اساسی بالا و پایین رفت قیمت‌ها و البته مشخصا بالارفتن قیمت‌ها را داشتیم، در موادی همچون کاغذ، خمیردندان، مصالح ساختمانی، پفک، سیب زمینی، رب گوجه فرنگی و...که می‌توان با ظرفیت‌های داخلی پاسخگوی تقاضای آن بود به شکل غیر قابل باوری افزایش قیمت و در بعضی موارد مواقع کمبود عرضه وجود داشت.
جدا از آن که مواد غذایی و بهداشتی و ساختمانی را می‌توان با درایت‌هایی هرچند سخت  تدبیر کرد، آنچه نگران کننده است آن قبیل کمبودها و افزایش نرخ‌هایی است که مستقیما بر مصرف کننده و آینده زندگی‌اش تاثیر می‌گذارد .
چند وقتی است مسئولان نظام آموزشی اذعان به کمبود کاغذ برای چاپ کتاب درسی می‌کنند و در فرصت‌های مختلف پیگیر تامین اعتبار مورد نیاز این مسئله هستند تا آنجا که معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری برای تامین کاغذ مورد نیاز کتاب‌های درسی باید سریعتر انجام شود، گفته است: اگر کاغذ دیر برسد ممکن است برخی کتاب‌ها نیز بعد از مهر به دست دانش‌آموزان برسد.
برای آموزش و پرورش در کشور ما که کتاب محور است و کلاس درس صرفا بر پاشنه محتوای کتاب‌های درسی می‌چرخد،  تاخیر در دستیابی دانش آموزان به کتاب درسی معضلی است که آغاز سال تحصیلی را با چالش همراه می‌کند.
اگر نظام آموزشی غیرمتمرکز و نوینی داشتیم که متون آموزشی آن بر محتوای کتاب‌های درسی تاکید نمی‌کرد، بر این تاخیر صبر و حوصله جایز بود. اما آنچه در کلاس‌های درس و مدارس مشاهده می‌شود اتکای آموزشی معلمان بر کتاب درسی است که البته با توجه به ساختار سیستم آموزشی کشور درست هم است . امید است که بسان سابق که تا جایی کمبود و کاستی به وجود آمد، مسئولان بدون پشتوانه دست به اقدامات انتحاری بی برنامه زدند و به نام تحول تمام کردند، نمایشهای عملکردی توخالی و بی اثر نداشته باشیم. البته از اوضاع نابسامان چندساله اخیر آموزش و پرورش بعید نیست که به جای حل مسئله کاغذ، بخشی از سند تحول بنیادین را به شکل دلخواه بازتعریف کنند که :«برای دستیابی به حیات طیبه بهتر است کتاب‌های درسی با تاخیر به دست دانش آموزان برسد.» پایان تیرماه است و هر روز که می‌گذرد بیشتر به این مسیر وارد می‌شویم که کتاب‌های درسی به موقع در اختیار دانش آموزان قرار نگیرد. به جز دانش آموزان که متضرر اصلی این تاخیر هستند، بی شک معلمان نیز دچار چالش‌های تدریسی می‌شوند که از انرژی مفید آنان در پداگوژی برتر می‌کاهد. نه اینکه  یادداشت حاضر بر وجود کتاب درسی در کلاس درس تاکید کند، اما باتوجه به جو تعلیم و تربیت در کشور نیاز است تا سال تحصیلی با تحویل کتاب‌های درسی آغاز شود.