مصوبه دولت درباره شورایاری‌ها لازم‌الاجراست



گروه اجتماعی/ سخنگوی وزارت کشور در واکنش به مباحث مطرح شده درباره برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در تهران گفت: در این مورد دو مصوبه لازم الاجرا وجود دارد. از نظر وزارت کشور، نظم حقوقی اقتضا دارد مجریان و ناظران به مقررات لازم الاجرا تقید داشته باشند و تا زمانی که این مصوبات اعتبار دارد، همگان مکلف به رعایت آنها هستند.
به‌گزارش وزارت کشور، سیدسلمان سامانی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر تهران مصوبه‌ای را درباره تشکیل شورایاری‌ها در محله‌های پایتخت وضع کرده است که این مصوبه در اجرای ماده ۹۰ قانون شوراها به هیأت تطبیق مصوبات ارسال و مورد اعتراض این هیأت واقع نشده است، افزود: در ترکیب این هیأت نیز یک قاضی عالی‌رتبه منتخب رئیس قوه قضائیه مطابق نص صریح قانون عضویت دارد و بر اساس همان قانون هم‌اکنون این مصوبه قطعی و لازم الاجرا شده است. وی با اشاره به جزئیات دو مصوبه هیأت دولت مبنی بر همکاری وزارت کشور با شورا و شهرداری در حوزه اجرا و نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها گفت: هیأت وزیران با رویکرد افزایش مشارکت مدنی آحاد مردم یک بار در سال ۹۳ و دوباره در سال ۹۸ طی مصوبه‌ای بر همکاری وزارت کشور در برگزاری انتخابات شورایاری‌ها تأکید کرده است.


سامانی افزود: نکته حائزاهمیت اینکه این مصوبه هیأت دولت از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی مغایر با قوانین شناخته نشده است. وی با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی می‌توانند در صورتی که مقرراتی را بر خلاف قوانین یا خارج از صلاحیت نهاد مقرره‌ گذار تشخیص دهند ابطال آن را از دیوان عدالت اداری تقاضا کنند، گفت: تاکنون مصوبات مربوط به شورایاری‌ها در دیوان عدالت اداری ابطال نشده است.بنابراین بر این اساس و نظر به اسناد لازم الاجرای فوق، وزارت کشور به لحاظ قانونی در برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در حدود مصوبات هیأت وزیران همکاری خواهد کرد.
سامانی با اشاره به نامه اخیر سازمان بازرسی کل کشور درباره غیرقانونی خواندن انتخابات شورایاری‌ها گفت: نامه ریاست سازمان بازرسی کل کشور حاوی نکات مهم و قابل تأملی است و ما هم معتقدیم که این گونه کنش‌ها با توجه به ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و حقوقی در سطوح کلانشهرهایی مانند تهران حتماً نیازمند جامع‌نگری است و در اینگونه مسائل، برخورداری از پشتوانه قانونی مستحکم‌تر و تصمیم قانونگذار به تحقق منافع عمومی نزدیک‌تر خواهد بود. وی اظهارکرد: در این راستا، انتظار می‌رفت در سال‌های گذشته شورای عالی استان‌ها نیز به‌عنوان عالی‌ترین رکن نظام شورایی کشور با استفاده از اختیارات خود مندرج در اصل ۱۰۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اقدام می‌کرد البته باید این پیشنهاد به شکل جدی‌تر و منطبق با اصل هفتم قانون اساسی به‌صورت تشکیل شورای محله و نه شورایاری به سرانجام برسد.

بـــــرش
انتخابات شورایاری‌ها برگزار می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر تهران به مکاتباتی که با ریاست سازمان بازرسی کل کشور درباره انتخابات شورایاری صورت گرفته است اشاره و خاطرنشان کرد: ایشان برگزاری انتخابات را منوط به موافقت سران قوا کرده بودند که از طریق رئیس جمهوری دستور برگزاری انتخابات اخذ شد. به‌گزارش شورای شهر تهران، محسن هاشمی در همایش شورایاری‌ها گفت: خوشبختانه پس از حدود یکسال پیگیری در آستانه برگزاری انتخابات شورایاری هستم و با دستورات رئیس جمهور، معاون اول، وزیر کشور وسایر مسئولان استارت این انتخابات در هفته جاری زده شد و ان شاالله جمعه آینده شاهد برگزاری انتخاباتی با نشاط خواهیم بود.
وی با بیان اینکه زمان ثبت‌نام با استقبال خوب شهروندان حدود 12 هزار‌نفر برای کاندیداتوری انتخابات شورایاری ثبت‌نام کردند گفت: با سیاست احراز صلاحیت حداکثری، حدود 99 درصد از کاندیداها تأیید شدند و مابقی نیز عمدتاً به‌خاطر نقص مدرک هنوز تأیید نشده‌اند که فرصت داشتند تا مدارک خود را تکمیل کنند.  به‌گفته وی، یکی از آسیب‌هایی که می‌تواند نهاد شورای یاری را تضعیف کند، درگیری‌های سیاسی و جناحی است. الکترونیکی شدن انتخابات شورایاری‌ها نیز امکان جدیدی است تا خطا و کندی را در برگزاری انتخابات و شمارش آرای شهروندان کاهش دهد.
مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: شهرداری تهران به‌عنوان مجری برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها تابع قوانین بالادستی است و در حال حاضر براساس مصوبه هیأت وزیران ابلاغی به وزارت کشور و مصوبه شورای شهر تهران، موظف است با همه توان این انتخابات را که برای نخستین‌بار به‌صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود به انجام برساند.