پهپاد ایرانی در آشیانه نشست

گروه سیاسی/ ادعای دولت امریکا درخصوص سرنگون کردن یک پهپاد ایرانی بر فراز آب‌های خلیج فارس با انتشار تصاویر و فیلم مربوط به این رویداد از سوی ایران تکذیب شد. پنجشنبه شب گذشته بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در خلال یک سخنرانی مدعی سرنگون شدن یک پهپاد ایرانی به فاصله یک کیلومتری یکی از ناوهای نیروی دریایی امریکا به نام «یواس‌اس‌باکسر» شد. ترامپ ادعا کرد: «پهپاد چند اخطار برای عقب‌نشینی را نادیده گرفت و امنیت کشتی و خدمه‌اش را به خطر انداخته بود بنابراین فوراً نابود شد.» ترامپ در حالی این ادعا را مطرح کرد که ساعاتی پس از آن، پنتاگون روایت متفاوتی از این ماجرا داشت. وزارت دفاع امریکا در بیانیه کوتاهی بدون اشاره به تعلق این پهپاد به ایران، اعلام کرد که این پرنده بدون سرنشین حدود ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی در حال حرکت به سمت تنگه هرمز بود که کشتی آبی- خاکی «یو‌اس‌اس باکسر» به منظور تضمین ایمنی کشتی و خدمه آن، اقدام دفاعی انجام داد.» در واکنش به ادعای دولت امریکا ابتدا محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که در نیویورک به سر می‌برد، گفت اطلاعی در این مورد دریافت نکرده که ایران پهپادی از دست داده است و باید منتظر اطلاعیه منابع نظامی جمهوری اسلامی بود. ظریف همچنین در پیامی توئیتری به صورت کنایه‌آمیز به کاخ سفید یادآوری کرد که مرزهای ایران و امریکا کجاست و تنگه هرمز در کجای نقشه جغرافیا قرار دارد. همزمان با واکنش ظریف سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران نیز در توئیتر خود نوشت: «ما هیچ کدام از پهپادهای خود را در تنگه هرمز یا هیچ جای دیگر از دست نداده‌ایم. نگرانم که ناو یو اس اس باکسر پهپاد خودشان را اشتباهی سرنگون کرده باشد.»
 سخنگوی نیروهای مسلح ایران: ادعای امریکا مضحک است
اما توضیحات سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران به همراه انتشار تصاویر و ویدئوهایی از پهپادهای متعلق به جمهوری اسلامی از واقعیت پشت پرده ادعای مقام‌های امریکایی پرده برداشت. ابتدا سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، ادعای روز گذشته رئیس جمهوری امریکا درخصوص سرنگونی پهپاد ایرانی را تکذیب کرد و گفت: «تمام پهپادهای ما سالم هستند.» سخنگوی ارشد نیروهای مسلح اعلام کرد: «برخلاف ادعای واهی و برخاسته از توهم ترامپ، تمامی پهپادهای متعلق به جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز از جمله پهپاد مورد نظر رئیس جمهوری امریکا پس از انجام مأموریت شناسایی و کنترل برنامه‌ریزی شده به سلامت به پایگاه‌های خود بازگشته‌اند و هیچ گونه گزارشی دال بر مقابله عملیاتی ناو یواس‌اس باکسر امریکایی با پهپادهای ایرانی گزارش نشده است.» ساعاتی بعد روابط عمومی سپاه پاسداران نیز عملیات مورد ادعای امریکایی‌ها را مضحک خواند و به دنبال آن تصاویر پهپاد نیروی هوافضای سپاه از ناوچه امریکایی‌ها را منتشر و سند بی پایه و اساس بودن ادعای امریکا را در معرض افکار عمومی جهانیان قرار داد.
به گزارش سپاه نیوز، روابط عمومی کل سپاه در بیانیه‌ای که پس از انتشار تصاویر پهپاد ایرانی منتشر کرد،  اعلام کرده است:  «با  اشراف اطلاعاتی نیروهای مسلح، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پنجشنبه گذشته (۲۷/ ۴/ ۹۸)


 حین اجرای مأموریت های جاری، ورود ناوچه امریکایی«یو اس اس باکسر» و ۵ فروند شناور همراه  را به طور کامل و از لحظه ورود به تنگه هرمز ، به مدت سه ساعت تحت رصد کامل و نظارت دقیق داشته است و در  این مدت پایگاههای پهپادی خودی ، هیچ گونه اقدام غیرمتعارف و تهدید کننده ای  از سوی نیروهای تروریستی آمریکا در  ناو مذکور را ثبت و مشاهده نکرده اند.
بر این اساس طرح ادعای سرنگونی پهپاد ایرانی در تنگه هرمز بدون ارائه هیچ سندی بیش از پیش دروغ و  بی پایه و اساس بودن اظهارات مقامات آمریکایی در این خصوص  را آشکار و اثبات کرد.»
پیش از این در ماه گذشته، یک پهپاد جاسوسی امریکایی توسط دفاع ضد هوایی جمهوری اسلامی سرنگون شد. بنا به گفته مقامات کشورمان، این پهپاد وارد حریم هوایی ایران شده بود اما مقامات امریکایی ضمن تأیید سقوط این پهپاد، مدعی شدند پهپاد بر فراز آب‌های بین‌المللی هدف قرار گرفته است. در پس این رویداد بود که رئیس جمهوری امریکا ادعا کرد برنامه حمله به مراکزی در ایران را در لحظات آخر لغو کرده است. ترامپ مدعی شد که بین تلفات ناشی از چنین واکنشی با سقوط یک پهپاد بدون سرنشین تناسبی وجود نداشت. اینک به نظر می‌رسد دولت امریکا می‌کوشد اقدام نیروهای نظامی ایران در سرنگون کردن پهپاد امریکایی که با هدف دفاع از حریم هوایی کشورمان  صورت داده بودند را با فضاسازی و انتشار اخبار ثابت نشده تلافی کنند. اقدام متقابلی بر پایه یک روایت مجهول از سرنگون کردن پهپاد ایرانی که حتی پنتاگون نیز حاضر نشده است بر آن صحه بگذارد. قابل انتظار بود در بحبوحه تشدید تنش دیپلماتیک میان ایران و امریکا، برخوردهای غیرقابل پیش‌بینی میان نیروهای نظامی دو کشور در آب‌های خلیج فارس بروز یابد؛ برخوردهایی که در امتداد سناریوی جنگ روانی امریکا علیه ایران صورت می‌گیرد و هدف منزوی کردن آن و تضعیف توان اقتصادی و منطقه‌ای‌اش را جست وجو می‌کند.
 روسیه: تمرکز نیروها در خلیج فارس بروز هر حادثه‌ای را محتمل می‌کند
در همین حال ماجرای سقوط پهپاد ناشناس از سوی نیروی دریایی امریکا با ابراز نگرانی از سوی مقام‌های روس روبه‌رو شد. سرگئی ریابکوف تمرکز نیروهای نظامی در منطقه خلیج فارس را به اندازه‌ای زیاد دانست که به گفته او، منطقه را در خطر یک درگیری جدی قرار می‌دهد. معاون وزیرخارجه روسیه افزود: «ما به این مسأله توجه داریم. تمرکز نیروها و جنگ‌افزارهای کشورهای مختلف در خلیج فارس به قدری بالاست که هر حادثه‌ای محتمل است. مهم‌ترین چیز این است که سناریوی تنش‌‌زدایی را پیاده کنیم. ما بار دیگر شاهد این هستیم که شرایط نه فقط انفجاری‌ست، بلکه آبستن درگیری است.»