اذعان صریح اتاق فکر جنگ‌طلبان آمریکا به ابزاری‌بودن FATF


سرویس سیاسی-سال‌هاست ایالات متحده آمریکا پس از ناکامی در پیشبرد استراتژی نظامی، تغییر و آزمون جبهه‌های گوناگون و سلاح‌های مختلف، ناگزیر هجوم به اقتصاد ایران را به‌عنوان راهبردی در راستای مهار جمهوری اسلامی در پیش گرفته است. جبهه اقتصادی به‌عنوان آخرین جبهه نبرد و اعمال تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه به‌عنوان واپسین سلاح برای متوقف‌ساختن و شکست جمهوری اسلامی ایران از سوی اتاق فکر ایالات متحده آمریکا انتخاب شده است و این شاید آخرین تکاپوی استکبار برای دستیابی به مقاصد شوم خود باشد. واضح است که با تغییر جبهه نبرد و روزآمدشدن آن خبری از توپ و‌تانک و ادوات نظامی و قشون زره‌پوش در میانه میدان نیست، که جای خود را به دیپلمات‌هایی (بخوانید چریک‌هایی) کت و شلواری، لبخند بر لب و معاهده در دست داده‌اند که بسی عاقل و دارای منطق می‌نمایند و سعی دارند دمی خوی وحشیگری و جنگ‌طلبشان را زیر ظاهر فریبنده و دیپلماتیک خود پنهان کنند. آمریکا در این مصاف نوین نیازمند ‌اشراف اطلاعاتی به‌عنوان ابزاری برای پیروز‌شدن است تا کفه ‌ترازوی قدرت را به نفع خود سنگین نماید و در این بین دیپلمات‌های مودب و خندان غرب نقش سربازان اقتصادی این مستکبر جهانی را ایفا می‌کنند.
عملکرد غیرفنی و سیاسی انکارناپذیر نهادهای بین‌الدولی
در این میان جایگاه نهادهای بین‌الدولی در ایجاد شفافیت ابزاری به نفع استکبار بر کسی پوشیده نیست. شواهد و قرائن حکایت از ماهیت غیرفنی، سیاسی و مغرضانه نهادها و سازوکارهای بین‌الدولی حاضر در صحنه سیاست و اقتصاد جهانی دارد.‌ اشراف اطلاعاتی و ایجاد زیرساخت‌هایی برای امکان دسترسی کشورهای مختلف علی‌الخصوص دولت‌های متخاصم تهدیدی غیرقابل انکار است که به دنبال هضم‌شدن در‌هاضمه این سازوکارها رخ خواهد داد و آنچه امروز بیش از پیش کشور را در برابر این خطرات آسیب‌پذیر کرده است، قرارگرفتن در بحبوحه جنگ اقتصادی است. روشن است همان‌گونه که در جنگ نظامی صیانت از اطلاعات جنگی- نظامی تضمین‌کننده احتمال پیروزی یا حداقل عدم شکست در برابر دشمن است؛ در میانه جنگ اقتصادی نیز مراقبت از عدم درز کردن اطلاعات بانکی– تجاری، مشخصات طرف‌های تجاری و ذینفعان نهایی مبادلات که حکم جعبه سیاه اطلاعاتی را دارد، بسیار حیاتی است. درحالی که در جنگ اقتصادی حاضر، سلاح دشمنان استفاده راهبردی از تحریم‌هاست و با روش‌های مختلف به دنبال تقویت تاثیر و‌ترویج ساختار اعمال تحریم‌ها هستند و با توسعه ساختارهای کنترل و نظارت مالی- بانکی به تیزکردن شمشیر تحریم‌ها مشغولند، مواجهه منفعلانه کشور با سازوکارهای بین الدولی و به زیربار بردن حقوقی و قانونی برای در اختیار گذاشتن اطلاعات درخواستی آنها، قراردادن گردن اقتصاد کشور به زیر گیوتین تحریم‌های بیشتر و هدفمندتر است.
FATF ابزاری در دست


چریک‌های کت و شلواری آمریکا
برای نمونه در این میان شاید FATF شناخته‌ ‌شده‌ترین و فعال‌ترین نهاد بین‌الدولی است که استانداردها و توصیه‌هایی را برای مبارزه با پولشویی، تامین مالی ‌تروریسم و تأمین مالی ‌اشاعه‌گری ارائه می‌دهد و با روش‌هایی به بررسی وضعیت کشورها و میزان تطابق آنها با استانداردهای خود می‌پردازد. چندی است که بحث بر سر اجرای برنامه اقدام دستوری این گروه توسط ایران و الحاق یا عدم الحاق به کنوانسیون‌های مرتبط با آن در عرصه رسانه‌ها، مسئولین و کارشناسان داغ است. علی‌رغم ادعای موافقان مبنی بر این‌که FATF یک نهاد فنی و غیرسیاسی است و امکان سوءاستفاده آمریکا و استکبار جهانی از این گروه مالی به‌عنوان ابزاری برای اعمال فشار بر کشورهای غیرهمسو به‌خصوص جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد، بارها اسناد و مدارکی از گزارش‌ها، متن توصیه‌ها و نقل قول‌های مسئولین و اتاق فکرهای غربی توسط مخالفان اجرای برنامه اقدام FATF و تصویب کنوانسیون‌های مرتبط با آن ارائه شده است که ابزاری‌بودن این نهاد بین‌الدولی را محرز می‌کند. این گزارش در ادامه به بررسی اقرار مصرح یک اندیشکده مشهور آمریکایی به استفاده ابزاری از گروه ویژه اقدام مالی  (FATF) در راستای منافع ملی آمریکا می‌پردازد.
اندیشکده آمریکایی:
 ایران جزئی از شبکه اقتدارگرای فساد
اندیشکده «امریکن اینترپرایز» (AEI) موسسه ضدایرانی است که سال‌ها جایگاه نئومحافظه‌کاران حامی صهیونیزم مثل جان بولتون بوده و همواره بر طبل جنگ‌طلبی و اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران کوبیده است. این اندیشکده فعال در حوزه سیاستگذاری عمومی به تازگی در گزارشی به قلم «کلی آر.فولر» با عنوان «ریشه‌کن کردن شبکه اقتدارگرای فساد» از کشورهای چین، ایران، کره شمالی و روسیه با عنوان شبکه اقتدارگرای فساد یاد کرده و آنها را تهدیدی برای امنیت و ثبات جهانی و به‌خصوص امنیت ملی ایالات متحده آمریکا دانسته و عامل جنگ‌ها و بحران‌های امروز جهان معرفی کرده است!
ایجاد شفافیت
در راستای مقاصد ایالات متحده آمریکا
نویسنده در این نوشتار حدودا 20 صفحه‌ای تأکید می‌کند که آمریکا در یک جنگ تمام‌عیار تجاری– اقتصادی قرار گرفته است و ناگزیر است تا در این میان برای تقویت نقش قانون، صیانت از صلح بین‌المللی و ثبات دوران پساجنگ و نه با هدف سلطه جهانی (!) به ایجاد سازوکارهای ملی و بین‌المللی برای مقابله با این شبکه اقتدارگرای فساد بپردازد. این گزارش ضمن بررسی مواردی از نقض تحریم‌های ایالات متحده آمریکا توسط کشورهای ایران، چین و...  و اطلاق عنوان پولشویی به این موارد که عمدتاً در حوزه تجارت بین کشورها اتفاق می‌افتد و غیرقانونی دانستن عواید حاصل از نقض تحریم‌ها، به بررسی راهکارهای ملی و بین‌المللی پیش روی آمریکا برای مقابله با این قبیل قانون‌شکنی‌ها می‌پردازد. در ادامه این اندیشکده آمریکایی می‌افزاید که ایالات متحده باید خطرات این شبکه اقتدارگرای فساد را با‌ترویج شفافیت بیشتر چه در عرصه ملی و چه در عرصه بین‌المللی کاهش دهد. این گزارش از شرکت‌های پوششی با نام مستعار، به‌عنوان یکی از چالش‌های ایالات متحده در زمینه مقابله با‌ترفندهای دورزدن تحریم‌ها از سوی دیگر کشورها یاد کرده و بر کسب اطلاعات بیشتر برای مشخص شدن ذینفع نهایی در معاملات تجاری تاکید می‌کند.
FATF ابزاری برای ممانعت
 از دورزدن تحریم‌ها
اما نقطه عطف گزارش در اعتراف این اندیشکده ضدایرانی به سوءاستفاده آمریکا از ایجاد یک شبکه همکاری عمیق با دیگر کشورهای صنعتی جهان و ایجاد یک چارچوب قانونی متقن از طریق تدوین هنجارهای بین‌المللی است که با استفاده از دو نهاد بین‌الدولی «گروه 7» و «گروه ویژه اقدام مالی (FATF)» انجام می‌شود. در بخش پایانی این نوشتار بر لزوم تدوین توصیه‌های جدید توسط گروه ویژه اقدام مالی با فشار و پیگیری ایالات متحده، پیرامون پولشویی تجارت‌محور–که به زعم این اندیشکده اصلی‌ترین روش شبکه مذکور برای دورزدن تحریم‌ها است- برای مقابله با شبکه اقتدارگرای فساد یا همان کشورهای چین، ایران، روسیه و کره شمالی اینگونه تاکید می‌کند: «بررسی‌ها و ارزیابی‌های FATF براساس توصیه‌های مدون چهل‌گانه انجام می‌شود که این توصیه‌ها به‌صورت دورهای تنظیم شده و هر از چندگاه به روزرسانی می‌شوند تا بازتاب‌های تغییرات تکنولوژیکی را در خودشان نمایان کنند؛ مانند مبحث تسلیحات کشتار جمعی، رمزارزها و تکنیکهای جدیدی که برای پولشویی استفاده می‌شود که از آن جمله می‌توان به پولشویی تجارت‌محور که ابزاری پایه‌ای برای دورزدن تحریم‌ها در دست شبکه اقتدارگرای فساد است‌ اشاره کرد. FATF باید پولشویی تجارت‌محور را بطور واضح تعریف و تبیین کند و توصیه‌های جدیدی را پیرامون این حوزه خطرآفرین بسط دهد».
اسب ‌تروای آمریکا
پشت دروازه‌های اقتصاد ایران
آنچه واضح است و از بطن این گزارش و سایر اظهارات مقامات آمریکایی و اروپایی که اخیراً بارها بی‌تابانه خواستار الحاق بدون قید وشرط جمهوری اسلامی به کنوانسیون‌های مرتبط با FATFشده‌اند، برمی‌آید؛ کارآمد بودن این نهاد بین‌الدولی، توصیه‌های آن و کنوانسیون‌های مرتبط با آن برای آمریکا است که می‌تواند تمام گلوگاه‌های پیدا و پنهان اقتصاد ایران را در حوزه‌های تجاری و مالی به‌راحتی برای اتاق جنگ ایالات متحده یعنی وزارت خزانه‌داری شفاف کند تا منجر به تحریم‌های هوشمندانه و هدفمندتری گردد؛ لذا لازم است مسئولان امر به خصوص اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام که در این برهه وظیفه تعیین تکلیف کنوانسیون‌های CFT و پالرمو را بر عهده‌دارند هوشمندانه عمل کرده و هوشیار باشند که در این اسب‌تروای آمریکایی_ FATF_ که برای فریب در پشت دروازه‌های اقتصاد ایران قرار داده شده، سربازان جنگ اقتصادی آمریکا به کمین نشسته‌اند.