انتقام پهپادی ترامپ از ایران اما در خواب!

سرویس سیاسی- دونالد ترامپ در آغاز سخنرانی خود در کاخ سفید به حاضران گفت: «پیش از آغاز سخنرانی می‌خواهم شما را در جریان حادثه‌ای که امروز در تنگه هرمز اتفاق افتاد، قرار دهم. امروز کشتی یو‌اس‌اس باکسر که یک شناور آبی‌-خاکی تهاجمی است، علیه یک پهپاد ایرانی که تا فاصله 1000 یاردی (900 متری) آن پیشروی کرده و چندین هشدار را نادیده گرفته بود، اقدام دفاعی انجام داد و پهپاد را بلافاصله نابود کرد.»
گرچه از دقایق ابتدایی طرح این ادعا از سوی رئیس‌جمهور آمریکا ، اکثر محافل سیاسی و رسانه‌ای با شک و تردید به آن پرداختند، اما در ادامه واکنش مستند و مستدل مقامات سیاسی و نظامی کشورمان خیلی زود روشن کرد که این ادعای چیزی جز توهمات ترامپ تحت تاثیر سیلی‌های مکرر جمهوری اسلامی در منطقه نبوده است.
نمی‌دانیم آمریکا پهپاد چه کسی را هدف قرار داده
این ادعای ترامپ سوژه سؤال خبرنگاران از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که هم‌اکنون در نیویورک به سر می‌برد، هم شد. ظریف در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد ادعای ترامپ مبنی بر سرنگون شدن پهپاد ایرانی بر فراز تنگه هرمز گفت: «ما خبری مبنی بر اینکه امروز پهپادی از دست داده‌ایم، نداریم.»


وی همچنین در گفت‌وگو با نشنال اینترست تاکید کرد: در تماسی که با تهران داشتم، ما هیچ اطلاعی درباره از دست دادن پهپاد نداریم.
ظریف ادامه داد: تا این زمان نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است. رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید که آنها این پهپاد را هدف قرار داده‌اند. نمی‌دانیم این پهپاد چه کسی است، ما اطلاعاتی نداریم.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: ‌اشتباه نکنید، واقعیت این است که آمریکا حضور خود را در خلیج ‌فارس افزایش داده است و این به امنیت یا ثبات منطقه کمک نمی‌کند.
ظریف خاطرنشان کرد: یک محدوده کوچک آبی است و نمی‌توانید یک انباشت ترافیکی داشته باشید بدون اینکه اتفاقی بیفتد.
نگرانیم یو‌اس‌اس باکسر پهپاد خودشان را سرنگون کرده باشد!
سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان هم در واکنش به ادعای رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر سرنگونی یک پهپاد ایرانی توسط ناو یو‌اس‌اس باکسر در حساب توئیتری خود نوشت: ما هیچ‌کدام از پهپادهای خود را در تنگه هرمز یا هیچ جای دیگر از دست نداده‌ایم. نگرانم که ناو یو‌اس‌اس باکسر پهپاد خودشان را ‌اشتباهی سرنگون کرده باشد!
در ادامه همچنین سردار سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح کشورمان در واکنش به ادعای ترامپ گفت: تمامی پهپادهای متعلق به جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج ‌فارس و تنگه هرمز از جمله پهپاد مورد نظر رئیس‌جمهور آمریکا پس از انجام ماموریت شناسایی و کنترل برنامه‌ریزی شده به سلامت به پایگاه‌های خود بازگشته‌اند و هیچ‌گونه گزارشی دال بر مقابله عملیاتی ناو یواس‌اس باکسر آمریکایی گزارش نشده است.
وی ادامه داد: اظهارات بی‌پایه رئیس‌جمهور آمریکا در راستای ایجاد التهاب و ناامن‌سازی منطقه مهم خلیج ‌فارس و آبراه استراتژیک تنگه هرمز است. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره با هوشیاری کامل و بر طبق موازین بین‌المللی، ماموریت قانونی حراست، کنترل و مراقبت از امنیت خلیج ‌فارس و تنگه هرمز را وظیفه قانونی خود می‌دانند.
سند دروغ بودن ادعای ترامپ را منتشر خواهیم کرد
همچنین در پی ادعای واهی رئیس‌جمهور آمریکا و تکذیب آن توسط ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در بیانیه‌ای، اعلام کرد: به زودی تصاویر پهپادهای سپاه از ناوچه «یو‌اس‌اس باکسر» آمریکایی که مدعی سرنگون ساختن یک پهپاد ایرانی در روز پنجشنبه بر فراز تنگه هرمز شده است را منتشر خواهیم کرد تا دروغ و بی‌پایه و اساس بودن این ادعا در معرض افکار عمومی جهانیان قرار گیرد.
در این بیانیه تاکید شده است: این تصاویر نشان خواهد داد پهپاد نیروی هوافضای سپاه پیش از ورود ناوچه آمریکایی به تنگه هرمز در حال اجرای ماموریت جاری خود در منطقه بوده و از جمله تصاویر مربوط به رصد و مراقبت از ناوچه مذکور را نیز قبل و حتی بعد از زمان مورد ادعای آمریکایی‌ها به ایستگاه خود ارسال و سالم به پایگاه خود بازگشته است.
روابط عمومی کل سپاه در پایان بیانیه خود تاکید کرده است: یگان‌های دریایی و هوافضای سپاه براساس ماموریت‌های قانونی خود و در راستای برقراری امنیت آبراه تنگه هرمز و خلیج ‌فارس، تحرکات بیگانگان به‌ویژه نیروهای تروریست آمریکا و انگلیسی‌ها در این منطقه راهبردی را هوشمندانه و به‌طور مستمر تحت نظارت و کنترل دقیق داشته و با‌ اشراف اطلاعاتی و آمادگی‌های مطمئن موجود، هرگونه اقدام تجاوزکارانه و خلاف قوانین و مقررات بین‌المللی آنان را با پاسخ متناسب، مواجه خواهند ساخت.
آمریکا مانند ایران لاشه پهپاد را نشان دهد!
ادعای ترامپ در حالی به سوژه طنز و تمسخر کاربران شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد که برخی رسانه‌ها نیز ملاحظاتی جدی در رد این ادعا مطرح کردند نکته قابل تامل اینکه جمهوری اسلامی وقتی پهپاد جاسوسی فوق پیشرفته و 220 میلیون دلاری آمریکایی را هنگام نقض حریم هوایی خود سرنگون کرد، لاشه آن را به نمایش گذاشت. آیا ترامپ نیز می‌تواند ادعای خود را ثابت کند؟
گرچه تا لحظه نگارش این گزارش رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی همچنان سرگرم ادعای واهی ترامپ و ابهامات متعدد درباره هویت پهپاد مدعایی هستند با این حال آنچه روشن است اینکه ترامپ بعد از چند هفته، همچنان درباره سرنگونی پهپاد فوق پیشرفته و گران قیمت تریتون احساس تحقیر می‌کند.
 البته آمریکایی‌ها اگر حتی یک کوادکوپتر یا احیانا یک پهپاد چند هزار دلاری یمنی را هم زده بودند، بالاخره بهتر از هیچ بود. البته اگر واقعاً پهپاد زده بودند، نه توهم! اما حتی در این صورت هم، یقینا درد شناسایی و سرنگونی پهپاد فوق پیشرفته آنها توسط سیستم پدافندی ایران، با این سیاه‌بازی‌ها کمترین تسکینی پیدا نمی‌کرد. چرا که چنان تحقیری به این سادگی جبران نخواهد شد.
آمریکایی‌ها می‌دانند که ایران، به جز پهپادهای شناسایی، دارای انبوه پهپادهای تهاجمی است. ایران همچنان‌که برای جنگ نامتقارن، شناورهای تندرو و مرگبار را طراحی کرده که در گزارش‌های نظامی رسمی آمریکا با وحشت تمام از آنها یاد می‌شود، در صورت ضرورت، از حملات پر حجم و مرگبار پهپادی هم دریغ نمی‌کند. این پهپاد‌ها بسیار ارزان قیمت اما متنوع هستند.
مدعی ابرقدرتی دنیا و توهم انتقام پهپادی از ایران!
از سوی دیگر توهم گرچه به سوژه تمسخر کاربران فضای مجازی تبدیل شده و مسخره کردن هم دارد، اما ماجرا، خیلی جدی و فراتر از طنز و هجو است. مشخص نیست چه کسانی، از نقطه ضعف جدی آمریکا سوءاستفاده کرده و ترامپ را سیاه کرده‌اند. اما روشن است که چرا چنین دروغ رسوایی را به او انداخته‌اند و او هم بی‌ملاحظه بازگو کرده است.
مدعی ابرقدرتی دنیا در قرن 21 و هزاره سوم میلادی که می‌خواست قباله خاورمیانه را به نام خود کند، اکنون می‌نالد که دستاوردش از هزینه 7 هزار میلیاردی، هیچ بوده است. و اینکه؛ وقتی رئیس‌جمهورش می‌خواهد به عراق سفر کند، باید مخفیانه و با هواپیمای چراغ خاموش سفر کند. تازه اگر سفر لو نرود و مجبور به لغو چندباره سفر نشوند!
وقتی همه این بد بیاری‌ها را زیر سر ایران ببینند و نتوانند کاری بکنند، لابد به وادی توهم‌زدن و خیال‌پردازی می‌افتند. حتی اگر ناو جنگی آمریکا، یک پهپاد را هم می‌زد، جای طعنه و تمسخر داشت؛ چه رسد به اینکه همین هم اتفاق نیفتاده است.
توهم ترامپ برای لاپوشانی
خبر توقیف نفتکش
همچنین می‌توان گفت دروغ ترامپ درباره سرنگونی پهپاد ایرانی، احتمالا برای به حاشیه انداختن یک خبر مهم بوده؛ توقیف شناور خارجی حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق در جنوب جزیره لارک در خلیج ‌فارس.
روز پنج‌شنبه روابط عمومی منطقه یکم دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، طی عملیات رصد و کنترل ترددهای شناوری در خلیج ‌فارس به منظور کشف و مقابله با قاچاق سازمان‌یافته، در روز یکشنبه مورخ ۲۳/۴/۹۸ گشت‌های شناوری منطقه یکم دریایی سپاه در خلیج ‌فارس و تنگه هرمز پس از اطمینان از حمل قاچاق سوخت توسط یکی از کشتی‌های خارجی در اقدامی غافلگیرکننده، این کشتی را که حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق بود پس از هماهنگی و حکم مراجع قضائی، در جنوب جزیره لارک توقیف کردند. در این اطلاعیه آمده است، این کشتی که ظرفیت حمل ۲ میلیون لیتر سوخت را دارد با ۱۲ خدمه خارجی در حال عزیمت برای تحویل سوخت قاچاق دریافتی از لنج‌های ایرانی به کشتی‌های بیگانه در مناطق دورتر بود که با هوشمندی رزمندگان نیروی دریایی سپاه ناکام ماند.
نکته قابل تامل اینکه اعلام این خبر دقیقا دو روز پس از وعده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دزدی و راهزنی دریایی انگلیس در مورد توقیف نفتکش ایران در جبل‌الطارق بی‌پاسخ نخواهند ماند اتفاق افتاد.
انتشار فیلم رصد ناو آمریکایی
 توسط پهپاد ایرانی
در پی وعده داده شده برای ارائه تصاویر پهپادهای نیروی هوافضای سپاه از ناو آمریکایی
«یو اس اس باکسر» که مدعی سرنگون کردن پهپاد ایران در روز پنج شنبه و در تنگه هرمز شده بود، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دیروز عصر اولین تصاویر مرتبط با این ماجرا را برای اثبات این دروغ آمریکایی رسانه‌ای کرد.
بنا به این گزارش، با اشراف اطلاعاتی نیروهای مسلح، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی روز پنجشنبه- 27 تیر 98- حین اجرای مأموریت های جاری، ورود ناوچه آمریکایی«یو اس اس باکسر» و ۵ فروند شناور همراه  را به طور کامل و از لحظه ورود به تنگه هرمز ، به مدت سه ساعت تحت رصد کامل و نظارت دقیق داشته است و در  این مدت پایگاه‌های پهپادی خودی‌، هیچ‌گونه اقدام غیرمتعارف و تهدید‌کننده‌ای از سوی نیروهای تروریستی آمریکا در ناو مذکور را ثبت و مشاهده نکرده‌اند.
بر این اساس طرح ادعای سرنگونی پهپاد ایرانی در تنگه هرمز بدون ارائه هیچ سندی بیش از پیش دروغ و  بی‌پایه و اساس بودن اظهارات مقامات آمریکایی در این خصوص را آشکار و اثبات کرد.