تاييد‌ها و تكذيب‌هاي مذاكره

آرمان- محمدحسین لطف‌الهی: شامگاه سه‌شنبه بود که خبری از قول وزیر امور خارجه آمریکا روی خروجی خبرگزاری‌های آمریکایی قرار گرفت و شبهات زیادی ایجاد کرد. مایک پمپئو مدعی شده بود که ایران پذیرفته است بر سر برنامه موشکی خود مذاکره کند. در عین حال رئیس‌جمهور ایالات متحده نیز در جلسه با اعضای کابینه خود در کاخ سفید ادعا کرد که پیشرفت‌های خوبی در موضوع ایران حاصل شده، واشنگتن به دنبال مذاکره با تهران است. این ادعاها در حالی مطرح می‌شد که ایران همواره مذاکره بر سر توان موشکی خود را از اساس تکذیب کرده و آن را محال خوانده بود. ساعاتی بعد مشخص شد که این ادعاهای اشتباه مقامات آمریکایی از کجا ناشی می‌شود. محمدجواد ظریف در پاسخ به سؤال خبرنگار «ان‌بی‌سی» مبنی بر این اینکه «بر سر میز مذاکره که برگردید، آیا برنامه موشکی ایران هم بر سر میز خواهد بود؟» گفته بود: «اجازه بدهید با آنچه که قبلا در موردش به توافق رسیدیم شروع کنیم. اجازه دهید ببینیم می‌توانیم چه کنیم و بعد اگر می‌خواهید در مورد برنامه موشکی گفت‌وگو کنید نیازمند این هستیم که در مورد تسلیحاتی که به منطقه ما فروخته می‌شوند گفت‌وگو کنیم. سال گذشته ایران در کل 16 میلیارد دلار صرف ارتش خود کرد. ما 82 میلیون نفر داریم، تقریبا یک میلیون نفر در ارتش هستند و ما فقط 16 میلیارد دلار هزینه کردیم. امارات متحده عربی با یک میلیون نفر جمعیت 22 میلیارد دلار هزینه کرده است. عربستان سعودی با کمتر از نیمی از جمعیت ما 67 میلیارد دلار هزینه کرده است. بیشتر این تسلیحات آمریکایی هستند، تسلیحات آمریکایی که وارد منطقه ما می‌شوند، کاری می‌کنند که منطقه ما آماده انفجار شود. پس اگر می‌خواهند در مورد موشک‌های ما حرف بزنند نیازمند این هستند که اول فروش تمام این تسلیحات، از جمله موشک‌ها، به منطقه ما را متوقف کنند». این سخنان ظریف به مذاکره موشکی تعبیر شد و آمریکایی‌ها فکر کردند که ایران پذیرفته است بر سر این موضوع مذاکره کند. سخنگوی وزارت خارجه ایران اما این سخنان ظریف را «تعلیق به محال» می‌داند. سیدعباس موسوی می‌گوید: «پاسخ ‎دکترظریف به مجری ان‌بی‌سی دقیق، هوشمندانه و به قول اهل فن تعلیق به محال بود. هم توپ را در زمین آمریکا انداخت و هم به‌جای موضع تدافعی، موضوع فروش تسلیحات آمریکا به کشورهای منطقه را به چالش کشید. موضع ایران و دکتر ظریف درباره توانمندی‌های موشکی کشور مشخص است».
انتقام‌جویی «گروه بی» از ظریف
امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا درباره اظهارات غیرواقعی پمپئو در خصوص مذاکره ایران بر سر مسأله موشکی گفت: «بعد از تلاش برای تحریم، ممانعت از سفر به نیویورک، ایجاد محدودیت‌های ترددی و قطع دسترسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به شبکه‌های خبری آمریکایی، اکنون مقامات دولت دونالد ترامپ، طرح جدیدی را برای به حاشیه راندن یا حتی حذف محمدجواد ظریف از عرصه سیاست در ایران آغاز کرده‌اند. این طرح عبارت است از این که ظریف به عنوان پیشنهاد دهنده برای مذاکره بر سر موشک‌های ایران معرفی شود». شناخت آمریکایی‌ها از مخالفت اکثریت مسئولان رده بالای سیاسی و کارشناسان ایرانی با مذاکره بر سر برنامه موشکی باعث شده است آمریکا که از حذف ظریف از طریق اعمال محدودیت‌ها ناامید شده، حال تلاش کند از طریق نیروهایی در داخل ایران، محمدجواد ظریف را از میدان به در کند. آن‌ها امیدوارند دلواپسان دروغشان را باور کنند و در ادامه با اعمال فشار علیه وزیر خارجه، مانع از ادامه فعالیت او شوند. دولت ترامپ تلاش می‌کند با اتخاذ چنین موضعی، فشارهای سیاسی در داخل ایران را متوجه فردی کند که در ماه‌های اخیر، دیپلماسی عمومی فعالی را در تبیین دیدگاه‌های جمهوری اسلامی و به نقد کشیدن رفتار قانون‌شکنانه دولت آمریکا در پیش گرفته است. از این رو می‌توان تأکید کرد، حذف یا به حاشیه رانده شدن محمدجواد ظریف، پیروزی بزرگی برای دولت ترامپ در جنگ سیاسی-تبلیغاتی با ایران محسوب خواهد شد.
اعتراف آمریکایی


پس از تکذیب ادعای آمریکایی توسط مقامات ایران، مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که واشنگتن هیچ‌گونه پیامی از سوی تهران برای مذاکره در رابطه با برنامه هسته‌ای دریافت نکرده است. پس از این اعتراف به شکست، آمریکایی‌ها مجدداً استراتژی تهدید را در پیش گرفتند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که هیچ‌گونه گزینه‌ای جز مذاکره برای ایران وجود ندارد، در غیر این صورت در تحریم خواهند ماند و افزود: آمریکا تهدیدات ایران علیه کشتیرانی در تنگه هرمز را نمی‌پذیرد. از سوی دیگر رویترز خبر داد که طبق یک نامه رسمی دیپلماتیک که از سوی آمریکا به هیات ایران در سازمان ملل فرستاده شده و رویترز نیز روز سه‌شنبه آن را مشاهده کرده است، آمریکا محدودیت‌هایی برای تردد بیش از 10 دیپلمات ایرانی و خانواده‌هایشان که ساکن نیویورک هستند قائل شده است. این دیپلمات‌ها مشمول همان حکمی هستند که روز یکشنبه از سوی آمریکا برای محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نظر گرفته شد که در میان تنش‌های بالا گرفته دو کشور به سازمان ملل رفته است. آن‌ها تنها می‌توانند بین مقر سازمان ملل، هیات ایران در سازمان ملل، محل اقامت سفیر ایران در سازمان ملل و فرودگاه جان اف کندی تردد کنند.
ظریف عقب‌نشینی نمی‌کند
به رغم اعمال محدودیت‌هایی که برای ممانعت از گسترش نفوذ دیپلماسی عمومی وزیر خارجه ایران، علیه دیپلمات‌های ایرانی اعمال شده است، محمدجواد ظریف تصریح کرد که مصاحبه‌های بیشتری از او در راه خواهد بود. وزیر امور خارجه ایران با قرار دادن لینک گفت‌وگویش با برنامه هاردتاک بی‌بی‌سی در حساب توئیتری خود نوشت: «گفت‌وگوی من با زینب بداوی برای برنامه هاردتاک بی‌بی‌سی که در جریان سفر به نیویورک برای شرکت در اجلاس اکوسوک (شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل متحد) در اقامتگاه سفیر ایران ضبط شد. گفت‌وگوهای بیشتر در راه است».