ایران ادعای مایک پمپئو در‌خصوص آمادگی تهران برای مذاکرات موشکی را تکذیب کرد ماجرای بازی رسانه‌ای آمریکا با تحریم و مذاکره

گروه ایران و جهان - در اوج کشاکش‌های تحریمی آمریکا علیه ایران و در حالی که چندی قبل کاخ سفید از اعمال تحریم‌های جدید خبر داده بود، روز سه‌شنبه مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور که پیش‌تر مدعی شده بود حاضر است در تلویزیون ایران حضور پیدا کند، اعلام کرد که ایران برای اولین بار در‌خصوص مذاکرات موشکی اعلام آمادگی کرده است.
این ادعای پمپئو در شرایطی مطرح شد که بارها از سوی مقامات ارشد کشورمان مذاکره در‌خصوص برنامه موشکی جزئی از خطوط قرمز اعلام شده و حتی مذاکره با آمریکا بر سر برجام نیز رد شده است. با این حال حسن روحانی در جلسه هیئت دولت در این هفته شرط گفت‌و‌گو با آمریکا را برداشته شدن تحریم‌ها و بازگشت آنها به برجام دانسته بود.
از سوی دیگر گفت‌و‌گوی ظریف با شبکه تلویزیونی NBC آمریکا که در آن وزیر خارجه کشورمان گفته بود ایران برای تجارت با شرکت‌های آمریکایی مشکلی ندارد و اگر تحریم‌ها برداشته شوند، درهای مذاکره باز است، همگی دست به دست هم داد تا با پیوند خوردن به این سخنان پمپئو، واکنش‌ها و گمانه‌زنی‌های مختلفی در‌خصوص گفت‌‌وگوهای احتمالی میان تهران و واشنگتن مطرح شود.
ظریف به NBC چه گفت؟


ماجرا از آنجا آغاز شد که ظریف در بخشی از گفت‌و‌گوی خود با شبکه NBC، ضمن بیان شرط ایران برای باز شدن درهای مذاکره، وقتی مجری از وی پرسید که حتی اگر این مذاکره درباره برنامه موشکی ایران باشد، تصریح کرده است: اجازه دهید برای اول کار از مسئله‌ای شروع کنیم که درباره آن به توافق رسیده‌ایم. اگر قرار بر مذاکره در‌مورد برنامه موشکی باشد، در آن صورت درباره میزان سلاح‌های فروش رفته در منطقه نیز باید گفت‌و‌گو صورت بگیرد. ایران با 82 میلیون جمعیت در سال گذشته 16 میلیارد دلار بودجه نظامی داشته، این در حالی است که امارات با یک میلیون جمعیت 22 میلیارد و عربستان با نصف جمعیت ایران 67 میلیارد دلار هزینه نظامی کرده است که بیشتر این تسلیحات از آمریکا تامین می‌شود. همین موضوع است که منطقه خاورمیانه را به آستانه انفجار رسانده و اگر بنا باشد مذاکره در مورد موشک داشته باشیم، نخست باید فروش این تسلیحات متوقف شود.
در همین راستا، خبرگزاری آسوشیتدپرس با دستمایه قرار دادن این سخنان از آمادگی ایران برای شروع مذاکرات موشکی خبر داد و پمپئو نیز این موضوع را تائید کرد. با این حال بلافاصله پس از سخنان پمپئو که در نوع خود نیز برای رسانه‌های خبری در شرایط کنونی عجیب به نظر می‌رسید، علیرضا میریوسفی سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل با تکذیب نقل قول منتشر شده در برخی رسانه‌های آمریکایی از قول ظریف نوشت: متن پرسش و پاسخ نشان می‌دهد تفسیر آسوشیتدپرس از این سخنان اشتباه است و می‌تواند موجب کاهش اعتماد عمومی به رسانه‌ها شود. تفسیری که آسوشیتدپرس از مصاحبه ظریف با NBC درباره آمادگی برای مذاکره درخصوص برنامه موشکی ایران داشته به طور کامل اشتباه است. این جمله که «اگر ایالات متحده می‌خواهد درباره موشک صحبت کند، باید فروش انواع سلاح به کشورهای منطقه، شامل فروش موشک را متوقف کند»، به هیچ عنوان به این معنی نیست که ایران مایل است درباره برخی جنبه‌های توان موشکی خود مذاکره کند. توان موشکی ایران به طور مطلق و تحت هرشرایطی قابل مذاکره با هیچ شخص یا کشوری نیست.
یوسفی همچنین تصریح کرد که مطمئن هستیم خبرنگاران آسوشیتدپرس به اندازه کافی با زبان محاوره‌ای انگلیسی در این مصاحبه آشنا باشند و می‌دانند که چگونه منظور گوینده را در یک مصاحبه چالشی به طور صحیح از متن استخراج کنند. استخراج یک تفسیر نادرست از یک متن و قرار دادن آن در یک سرخط خبری یقیناً موضوعی است که از ارزش و اعتماد یک رسانه معتبر نزد افکار عمومی می‌کاهد.
دو گزاره درمورد ابراز تمایل آمریکا برای گفت‌و‌گو با ایران
سیگنال‌هایی که آمریکا هر از‌ گاهی در اوج تشدید فشارها بر علیه ایران مبنی بر تمایل برای مذاکره و توافق صادر می‌کند در حالی است که تلاش‌های سایر شرکای برجام برای کاهش تنش‌ها و اقدامات آمریکا نتیجه‌ای را در بر نداشته و موضوع توافق هسته‌ای اکنون بیش از هر زمان دیگری مربوط به نحوه کنش و واکنش میان ایران و آمریکا است. در همین رابطه در‌خصوص اینگونه اظهارنظرهای مقامات آمریکا برای مذاکره با ایران و همچنین سخنان اخیر پمپئو می‌توان دو برداشت را مطرح کرد.
گزاره نخست این است که ایالات متحده آمریکا همچنان خواستار تشدید فشارها علیه ایران است و به این منظور از آنجا که به واسطه خروج یکجانبه از برجام توان اجماع جهانی علیه ایران را ندارد، با ارائه چنین سیگنال‌هایی قصد انحراف افکار عمومی و گرفتن ژست صلح‌طلبی برای توجیه اقدامات آینده خود را دارد. به همین دلیل به محض آنکه تحریم‌های جدید و اقدامات تنش‌زا را در دستور کار قرار می‌دهد، بلافاصله صحبت از تمایل به مذاکره و توافق نیز مطرح می‌کند تا در این خصوص به اصطلاح توپ برجام را به زمین ایران بیندازد.
گزاره دوم بر این فرض مبتنی است که اکنون بنا به گفته بسیاری از رسانه‌های آمریکایی، نوعی اختلاف نظر عمیق در‌خصوص راهبرد تشدید تحریم‌ها علیه ایران در میان مقامات کاخ سفید وجود دارد و ایالات متحده با توجه به رسیدن راهبرد تحریم‌های خود در اوج، ناچار شده که بنا به دودستگی‌های داخلی و فشارهای اروپایی از برخی از سیاست‌های گذشته خود عدول کند؛ مانند دادن بعضی معافیت‌های تحریمی به خصوص در حوزه نفت و انرژی. در همین راستا مقامات کاخ سفید در حالی محاسبات استراتژیک خود را تغییر می‌دهند که همزمان برای جلب مخاطبان و نیز حفظ وجهه خود به منظور عقب‌نشینی از میدان تشدید فشارها، صحبت از توافق‌های پشت پرده احتمالی و کوتاه آمدن ایران در‌خصوص برخی از مسائل از جمله پرونده موشکی را مطرح می‌کنند تا در افکار عمومی این عقب‌نشینی توجیه داشته باشد.
سایر اخبار این روزنامه
محمدعلی نجفی در جلسه دوم رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد: قتل عمد را قبول ندارم محمدرضا ستاری به دموکرات‏ها دل نبندیم «ابتکار» دلایل کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر را بررسی می‌کند عقب‌نشینی لرزان دلار ایران ادعای مایک پمپئو در‌خصوص آمادگی تهران برای مذاکرات موشکی را تکذیب کرد ماجرای بازی رسانه‌ای آمریکا با تحریم و مذاکره «ابتکار» ماجرای کشمکش بر سر جشنواره «موسیقی کلاسیک ایرانی» را مرور می‌کند ماراتن جوابیه‌های بی‌نتیجه «ابتکار» از عوامل تاثیرگذار بر رای‌دهندگان خاموش در انتخابات و فضای سیاسی کشور گزارش می‌دهد گشت‌وگذاری در بهشت زهرا به مناسبت چهل و نهمین سالگرد افتتاح بزرگ‌ترین قبرستان تهران ارقام ویژه‌ای را برای افزایش سرمایه بخش صنعت در نظر گرفته‌ایم با رای اعضای مجمع علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی شد لاریجانی مطرح کرد تشریح مکانیزم مجلس برای حمایت از رونق تولید رئیس قوه قضائیه: ماموریتم در گام دوم انقلاب اجرای عدالت و مبارزه با فساد است