«ابتکار» دلایل کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر را بررسی می‌کند عقب‌نشینی لرزان دلار

کیمیا نجفی
در روزهای اخیر کاهش نرخ دلار و سکه به بحث داغی در رسانه‌ها تبدیل شده است. ادامه ریزش‌ چشمگیر قیمت‌ها در بازار ارز موجب شد تا قیمت دلار در بازار نه تنها به نرخ‌های رسمی در سامانه نیما و سنا برسد بلکه از قیمت‌های درج شده در این سامانه‌ها نیز کمتر شود. اکنون فعالان در این بازار منتظر مانده‌اند تا ببینند که این عقب‌نشینی تا کجا ادامه دارد؟
امروز بازار ارز و سکه همانند روزهای اخیر صبح خود را با کاهش قیمت آغاز کردند، کاهش نرخ ارز در این روزها سبب شده تا بسیاری از خریدارانی که در ماه‌های گذشته برای حفظ منابع مالی خود وارد بازار شده بودند، اکنون به فروشنده تبدیل شوند. به گفته برخی از کارشناسان به نظر می‌رسد که این مسئله به همراه دیگر مسائل اقتصادی کاهش قیمت بیشتر را در روزهای آتی مهمان بازار می‌کند. در این میان وقتی خبر کاهشی شدن قیمت در این دو بازار دست به دست می‌چرخد، سوال‌های متعددی را به وجود می‌آورد. مهم‌ترین سوال این است که آیا در چنین شرایطی این کاهش قیمت تاثیری بر بازارهای دیگر همانند مسکن و یا کالاهای اساسی خواهد گذاشت یا خیر؟ عده‌ای از صاحب‌نظران با توجه به شرایط موجود می‌گویند که تجربه نشان داده با کاهش نرخ ارز، روند نزولی قیمت‌ها در سایر بازارها سرعت خواهد گرفت و فعالان بازار با بررسی اتفاقات رخ داده به فکر عرضه کالاها می‌افتند.‌ حال باید منتظر ماند و دید که بازارهای اقتصادی کدام سمت‌وسو را برای ادامه روند خود انتخاب می‌کنند. آیا همانند این روزهای بازار ارز و سکه تمایل به کاهش قیمت پیدا خواهند کرد و یا همانند بازار مسکن رغبتی برای نزولی شدن از خود نشان نخواهند داد. میثم رادپور، کارشناس بازار ارز درخصوص قرار گرفتن بازار ارز در روند کاهش قیمت به «ابتکار» گفت: من معتقدم این کاهش قیمت دلیل خاصی ندارد. ما باید بدانیم که دلار با همین نرخ بیش از 200 درصد افزایش قیمت دارد. بازار هنگامی که افزایش قیمت را تجربه می‌کرد هم به همین اندازه که کاهش را تجربه می‌کند دچار شوک شده بود. من معتقدم این کاهش نرخ 2 هزار تومانی در برابر قیمت واقعی آنقدر چشمگیر نیست.
وی در ادامه افزود: دلار، نرخ بالای 18 هزار تومان را دیده است و طبیعی است زمانی که تب و تاب ناشی از اقتصاد رفتاری آرام می‌گیرد واقعیت‌ها خود را نشان دهد و با ازر اینگونه کاهش قیمت‌هایی را ببیند. همانطور که قبلا اشاره کردم من معتقدم در بازاری که دایره نوسانات آن 400 درصد است کاهش اینچنینی نمی‌تواند چیز چشمگیری باشد.


این کارشناس ارز در بخشی دیگر از سخنانش به چسبندگی قیمت‌ها اشاره کرد و گفت: در آن زمانی که حرف از دلار 20 هزار تومانی به میان آمده بوده گمان نمی‌کردم که در آن مقطع ماندگار باشد. اکنون هم در روند کاهش قیمت شواهد جدی را نمی‌بینم که نشان از ماندگاری شرایط باشد. قیمت کالا و خدمات متناسب با نرخ ارز افزایش قیمت را تجربه کرده است و اکنون در زمان کاهش قیمت می‌بینیم که بازارهای اقتصادی مقاومت‌های جدی را برای کاهش قیمت از خود نشان می‌دهند. این مقاومت ناشی از چسبندگی قیمتی است و درصورت کاهش قیمت ارز شاهد نزولی شدن قیمت کالا و خدمات نخواهیم بود. نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که در شرایط کاهش نرخ ارز و چسبندگی قیمت‌ها بازار جذابیت بیشتری را برای واردات پیدا می‌کند. بنابراین درصورت کاهش دلار یک نیرویی فعال می‌شود. به عبارتی دیگر اگر تنها ارز در روند نزولی قرار گیرد نیرو جذابیت واردات در اقتصاد به وجود می‌آید. با توجه به این مسائل من گمان نمی‌کنم که نرخ ارز کاهش پیدا کند.
وی اظهار کرد: مسئله‌ای که در این میان وجود دارد و باید به آن اشاره کرد این است که دوره شوک‌های ارزی در اقتصاد ما کوتاه‌تر شده است. در کشوری که رشد اقتصادی جدی ندارد و منابع نفتی با تحریم روبه‌رو شده اقتصاد مستهلک می‌شود، بنابراین اتفاق جدی رخ نمی‌دهد. همانطور که اشاره کردم با بررسی‌های انجام شده در بازار ارز گمان می‌کنم دامنه نوسانات دلار محدودتر خواهد شد و نباید انتظار کاهشی چشمگیر را داشت.
اراده بانک مرکزی قیمت‌ها را کاهش داد؟
آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی نیز با بررسی دلیل عمده کاهش نرخ ارز به «ابتکار» گفت: شاید بتوانیم بگوییم در زمانی که شایعات درخصوص مذاکره در میان بود این مسئله به انتظار برای کاهش قیمت دامن زده بود اما من دلیل کاهش‌ قیمت این روزهای بازار را دخالت‌های بانک مرکزی در بازار ارز می‌دانم، به عبارتی دیگر بانک مرکزی با نرخ‌های پایین شروع به عرضه کرده است و چون چند روز متوالی روند نزولی برقرار بوده عملا در بازار تقاضا سرکوب شده است.
وی در ادامه افزود: در این میان فروشندگان راغب به فروش شده‌اند، بنابراین نرخ در این روزها دیگر جهشی نداشته و روند نزولی را در پیش گرفته است. درواقع بانک مرکزی اقداماتی را که باید در ماه‌های گذشته انجام می‌داد اکنون انجام می‌دهد.
این استاد دانشگاه از تمایل بخش‌هایی برای عرضه دلارهای‌شان گفت: اگر بخواهیم درخصوص عرضه دلارهای بخش‌های مختلف مثالی بزنیم می‌توانیم به پتروشیمی‌ها اشاره کنیم. درچنین شرایطی که بازار کاهش قیمت را تجربه می‌کند، دلارهایی را که پتروشیمی‌ها نگهداری کرده‌اند به بازار عرضه کنند چراکه آنها ترس کاهش بیشتر نرخ ارز را دارند. در زمانی که ما جهش قیمتی در بازار ارز را داشتیم پتروشیمی‌ها تمایلی به وارد کردن ارز ناشی از صادراتشان را نداشتند. اگر بخواهیم یک نتیجه‌گیری کلی داشته باشیم، همانطور که اشاره کردم باید بگویم که بانک مرکزی در شرایط فعلی توانسته با عرضه، نرخ را تا حدودی کاهش دهد.
بغزیان در بخش پایانی صحبت‌هایش به نظرات متفاوت درخصوص کاهش بیشتر قیمت‌ها با عرضه دلارهای خانگی گفت: ما باید بدانیم که درصورت عرضه دلارهای خانگی این اتفاق رخ نداده و صددرصد این کاهش قیمت نتیجه اراده بانک مرکزی بوده است. اگر بخواهیم بررسی کنیم که آیا این کاهش قیمت ادامه‌دار هست یا خیر، باید ببینیم که در ذهن ارزی کشور چه می‌گذارد. من معتقدم که با توجه به این شرایط تمایل بر این است که نرخ در حد پایین نگهداری شود. منظور از حد پایین کانال 11 تا 12 هزار تومان است، بنابراین من تصور می‌کنم احتمال کاهش در روزهای آتی بسیار زیاد است اما استمرار این جریان مشخص نیست و گمان نمی‌کنم که قیمت‌ها اینگونه بمانند.
سایر اخبار این روزنامه
محمدعلی نجفی در جلسه دوم رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد: قتل عمد را قبول ندارم محمدرضا ستاری به دموکرات‏ها دل نبندیم «ابتکار» دلایل کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر را بررسی می‌کند عقب‌نشینی لرزان دلار ایران ادعای مایک پمپئو در‌خصوص آمادگی تهران برای مذاکرات موشکی را تکذیب کرد ماجرای بازی رسانه‌ای آمریکا با تحریم و مذاکره «ابتکار» ماجرای کشمکش بر سر جشنواره «موسیقی کلاسیک ایرانی» را مرور می‌کند ماراتن جوابیه‌های بی‌نتیجه «ابتکار» از عوامل تاثیرگذار بر رای‌دهندگان خاموش در انتخابات و فضای سیاسی کشور گزارش می‌دهد گشت‌وگذاری در بهشت زهرا به مناسبت چهل و نهمین سالگرد افتتاح بزرگ‌ترین قبرستان تهران ارقام ویژه‌ای را برای افزایش سرمایه بخش صنعت در نظر گرفته‌ایم با رای اعضای مجمع علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی شد لاریجانی مطرح کرد تشریح مکانیزم مجلس برای حمایت از رونق تولید رئیس قوه قضائیه: ماموریتم در گام دوم انقلاب اجرای عدالت و مبارزه با فساد است