رونمایی از «مهاجر 6 » در روز ارتقای لشکر 77


 
3 فروند پهپاد تهاجمی به ناوگان پهپادی نیروی زمینی ارتش ملحق شد
رخ نمایی  «مهاجـــــــــــــــــــــر۶»


با حضور جمعی از فرماندهان نیروی زمینی ارتش و با هدف تقویت یگان پهپاد نزاجا، سه فروند پهپاد تهاجمی مهاجر ۶ به ناوگان پهپادی این نیرو ملحق شد. فروردین سال 96 بود که پهپاد تاکتیکی مراقبت شناسایی و مسلح مهاجر 6 با حضور رئیس جمهور رونمایی و پس از آن در بهمن ماه همان سال همزمان با دهه مبارک فجر، خط تولید انبوه این پهپاد افتتاح شد تا در اختیار نیروی زمینی ارتش قرار گیرد. روز گذشته طی مراسمی در گناباد این پهپاد به نزاجا تحویل شد تا قدرت نظامی ارتش جمهوری اسلامی تقویت شود. به گزارش روابط عمومی قرارگاه منطقه ای نزاجا، فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی عصر (عج) نیروی زمینی ارتش در مراسم رونمایی از این پهپاد در گناباد گفت:  با ورود این پرنده ها آرایش جدید عملیات پهپادی در نیروی زمینی ارتش را شاهد خواهیم بود. امیر «سرتیپ دوم حسن نژاد» افزود : گروه پهپاد حضرت ولی عصر (عج) نزاجا با تغییر رویکرد این نیرو از عملیات های پدافندی به آفندی در مناطق تحت مسئولیت به ویژه در منطقه شمال شرق کشور و بر اساس تدابیر فرماندهی معظم کل قوا  مبنی بر تقویت سامانه پهپادی در مناطق مرزی با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، صنایع داخلی و صنعت هوایی قدس در یک اقدام کاملا بومی پرنده های بدون سرنشین مهاجر ۶ را به ناوگان پهپادی نیروی زمینی ارتش ملحق کرد.
ماموریت های مهاجر
وی با بیان این که ماموریت های پرنده های مهاجر ۶ انهدام هدف های از پیش تعیین شده است، گفت : ماموریت های اصلی این پرنده ها انهدام اهداف، با قدرت و دقت بالا  و همچنین شناسایی و مراقبت از مناطق تحت کنترل نیروی زمینی ارتش است. فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی عصر (عج) نیروی زمینی ارتش خاطر نشان کرد : با ورود پرنده های بدون سرنشین مهاجر ۶، مرحله جدید استفاده گسترده از پهپاد ها در سطح نیروی زمینی ارتش شکل خواهد گرفت و آمادگی رزمی این نیرو در حوزه پهپادی به شکل فزاینده ای افزایش می یابد. امیر سرتیپ دوم حسن نژاد تاکید کرد :  با الحاق و توانمند سازی این نوع پرنده ها، هر گونه تهدیدی در مرزهای جمهوری اسلامی و در آن سوی مرزها قبل از شکل گیری شناسایی، رهگیری و منهدم خواهد شد.
دوربین های ویژه برای عملیات شبانه
وی ویژگی های پهپاد مهاجر۶ را بسیار مهم خواند و تصریح کرد : برد بالا، سقف پروازی قابل ملاحظه ، مداومت پروازی  ۲۴ ساعته با به کار گیری پرنده های مشابه ، قدرت حمل گلوله های با دقت بالا و نقطه زن در روز و شب ، قدرت تحمل در شرایط جوی مختلف و به کارگیری آسان در زمین های مختلف  از جمله ویژگی های این پرنده است. فرمانده گروه  پهپاد حضرت ولی عصر (عج) افزود : از دیگر خصوصیات این پرنده ها بهره مندی از دوربین های با دقت بالای  دید در شب است که می تواند در عملیات های شبانه به صورت کاملا موفق عمل کند. وی افزود : پرنده های مهاجر ۶ دارای سامانه فتوگرامتری در زمین های ذوعارضه و غیر قابل عبور یا دارای قابلیت های سه بعدی  نیز هست.
الحاق، تحویل گیری و ارزیابی موفق
فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی عصر (عج) نیروی زمینی ارتش همچنین درباره عملیات الحاق، تحویل گیری و ارزیابی این پهپاد گفت:  در  عملیات الحاق  پهپاد ها، پرواز روزانه و شبانه، ثبت تهاجمی و برخورداری از مداومت پرواز در مناطق مرزی آزمایش و نتایج ارزیابی شد که پس از آن این پرنده ها در اختیار گروه پهپاد نیروی زمینی ارتش قرار گرفت. وی تصریح کرد : عملیات پهپادهای مهاجر، نماد قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران است و به رغم وجود تحریم ها و تهدید های ظالمانه این عملیات به شکل مطلوبی انجام شد. وی افزود :موفقیت در الحاق ، آزمایش و تحویل گیری این پهپاد پیام آور صلح و امنیت برای دوستان و سرشکستگی و ذلت برای دشمنان اسلام عزیز بود.
 
 
 
معاون هماهنگ کننده نزاجا در مراسم تکریم و معارفه فرمانده لشکر 77 خبر داد:
ارتقای لشکر 77 ثامن الائمه(ع)  به قرارگاه عملیاتی
 
مسعود حمیدی- معاون هماهنگ‌کننده نزاجا با اشاره به 20 طرح تحول ساختاری در این نیرو اظهار کرد: قرارگاه‌های لشکری از تاکتیکی به عملیاتی ارتقا یافته است. به گزارش خراسان رضوی، امیر سرتیپ «علی جهانشاهی»، روز گذشته در مراسم تکریم و معارفه فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 77 ثامن ائمه (ع) در مشهد با بیان این که تحرک نزاجا افزایش 30 درصدی نسبت به سال‌های گذشته داشته است، گفت: 20 طرح تغییر ساختاری در نیروی زمینی ارتش صورت گرفته که در ساختار جدید، تیپ‌های پیاده و تکاور به تیپ واکنش سریع نیروی محسوس و تیپ‌های متحرک هجومی تغییر ساختار داده است، تغییر در ساختار یگان‌های اطلاعاتی، یگان‌های زرهی و مکانیزه نزاجا از دیگر تغییرات ایجادشده است. وی افزود: بر همین اساس قرارگاه‌های لشکری از تاکتیکی به عملیاتی ارتقا یافته است و لشکر ۷۷ پیروز ثامن‌الائمه (ع) هم با زیر نظر گرفتن تیپ‌های ۳۷۷ شهید حبرانی مشهد، ۳۸ زرهی تربت جام و تیپ ۲۷۷ متحرک هجومی قوچان از قرارگاه تاکتیکی به‌عنوان قرارگاه عملیاتی لشکر 77 ثامن الائمه (ع) به مأموریت خود ادامه می‌دهد. وی تصریح کرد : با این تغییرات ساختاری، تیپ‌های ۳۷۷، ۳۸ زرهی و تیپ ۲۷۷ متحرک هجومی از نظر آموزش عملیات اطلاعات، هدایت و کنترل عملیاتی، ارتقای آموزش و دیگر برنامه‌ها به‌صورت مستقیم زیر نظر قرارگاه عملیاتی ۷۷ با هماهنگی قرارگاه منطقه‌ای انجام‌وظیفه می‌کنند.
12 قرارگاه عملیاتی لشکری
امیر جهانشاهی افزود: پیش‌ازاین پنج قرارگاه عملیاتی در کشور داشتیم که هم‌اینک به ۱۲ قرارگاه عملیاتی لشکری افزایش‌یافته است و در این ساختار جدید، مأموریت‌های عملیاتی و اطلاعاتی به‌صورت مستقیم به این قرارگاه‌ها که زیر نظر قرارگاه‌های منطقه‌ای هستند سپرده شده است.  وی همچنین با اشاره به تلاش برای رسیدگی به دغدغه های کارکان سازمانی نیروهای مسلح گفت: ساخت 20 هزار خانه‌ سازمانی در دستور کار قرارگرفته که در مرحله اول ساخت هفت هزار واحد در کشور آغازشده است. وی افزود: در مشهد مقدس نیز ساخت 1100 واحد خانه‌سازمانی برای کارکنان ارتش پیش‌بینی‌شده که متأسفانه به دلیل مشکلات کاری با پیمانکار، پروژه از دیگر استان‌ها عقب‌تر است. وی همچنین با اشاره به جایگاه ژئوپولیتیکی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان اظهار کرد: دشمنان در طول تاریخ همواره قصد داشتند به این سرزمین دست‌اندازی کنند و به آن طمع داشته‌اند، دشمنان می‌خواهند با فشارهای مختلف اقتصادی و تحریم، ایران را تضعیف کنند اما کشور ما با داشتن مؤلفه‌های قدرت رهبری، مردم و نیروهای مسلح مقتدر، در برابر توطئه‌ها ایستاده و نیروهای مسلح با پشتیبانی مردم و فرمانده کل قوا با آمادگی رزمی کامل در هر جا که نیاز است از مرزهای اعتقادی و امنیت ملی هوایی و دریایی و زمینی دفاع می‌کنند. فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا نیز در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به بازدید اخیر رئیس ستاد کل نیروی مسلح از یگان‌های مرزی استان طی هفته گذشته اظهار کرد: طی این بازدید، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به آمادگی نیروهای نظامی مستقر در مرز اذعان کردند. از سویی دیگر این آمادگی به‌گونه‌ای است که کنترل ما در مرزها توان انجام عملیات کسانی را  که قصد داشته باشند کاری کنند، گرفته است؛ زیرا اگر دست به اقدامی بزنند پاسخ بسیار سختی از طرف نیروهای مسلح و نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به آن‌ها داده خواهد شد. در این مراسم امیر سرتیپ دوم «ستاد ابوالقاسم رضایی» فرمانده سابق قرارگاه عملیاتی لشکر 77 پیروز ثامن الائمه (ع) تکریم و امیر سرتیپ دوم ستاد «محمدحسین مستشاری» به‌عنوان فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۷۷ پیروز ثامن‌الائمه (ع) معارفه شد.
دیدار با شهردار مشهد
شایان ذکر است امیر آذریان در پاسخ به خبرنگاران درباره آخرین وضعیت انتقال پادگان ارتش  و تعیین تکلیف اراضی آبشار، از برگزاری جلسه‌ای با شهردار مشهد در روز گذشته خبر داد که تا زمان تنظیم این گزارش، خبری  از این جلسه منتشر نشد.