وزیر خارجه روسیه: تاکنون چندین میلیون دلار از طریق اینستکس مبادله انجام شده است

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد تاکنون چندین میلیون دلار از طریق مکانیسم ویژه مالی اروپا با ایران موسوم به اینستکس نقل و انتقال صورت گرفته است.
اخیرا «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از عملیاتی شدن این مکانیسم خبر داد و گفت که اولین تراکنشهای آن درحال طی کردن پروسه خود است.
اینستکس سازو کاری است که بعد از خروج آمریکا از برجام در 18 اردیبهشت سال 1397 ازسوی اروپا برای انتفاع اقتصادی ایران از منافع برجام و ترغیب کردن ایران به ماندن در برجام پیشنهاد شد. با این وجود علیرغم چندین ماه از این وعده‌های اروپاییها، این مکانیسم تا کنون اجرایی نشده اما موگرینی روز دوشنبه در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل از عملیاتی شدن این مکانیسم خبر داد.
قرار است این مکانیسم فقط برای مبادله کالاهای غذایی و دارویی انجام شود اما مقامات ایرانی می‌گویند که مقدار بسیار ناچیز است و باید شامل فروش نفت ایران نیز باشد.


«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه تاکید کرد که اگر اروپایی‌ها می‌خواهند توافق هسته‌ای را حفظ کنند، باید برای این کار «سرمایه‌گذاری» کنند.
مجید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل نیز با انتقاد از کم کاری اروپا در چارچوب برجام گفته بود که اینستکس ماننده یک خودروی زیبا اما بدون سوخت است.
عملیاتی شدن کامل اینستکس هنوز به طور رسمی ازسوی مقامات ایرانی اعلام نشده است.
قرار است علاوه بر کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان، چندین کشور دیگر اروپایی نیز به این ساز و کار ملحق شوند.
*وضع متشنج منطقه پیامد سیاست‌های ضدایرانی آمریکا است
وزیر امور خارجه روسیه همچنین اعلام کرد: وضع متشنج منطقه خاورمیانه پیامد مستقیم سیاست‌های ضدایرانی آمریکا و متحدانش است.
سرگئی لاوروف در گفتگو با هفته نامه آرگیومنتی ایفاکتی، اظهار داشت: آمریکا قدرت نمایی می‌کند و کارزاری برای بی‌اعتبار کردن تهران راه انداخته و این کشور را به همه گناهان متهم می‌کند.
خبرنگار این هفته نامه سوال کرد: روابط با ایران از نظر ژئوپلیتیکی برای روسیه اهمیت دارد اما ایران بارها به خود اجازه داده اظهارات خصمانه علیه اسراییل بیان کند و این خصومت فقط در حرف نبوده است. در آن صورت موضع شما چه تفاوتی با مواضع اروپا در دهه 30 میلادی قرن بیستم دارد که سیاست ضدشوروی آدولف هیتلر را تشویق کرد.
لاوروف گفت: روابط ما با ایران و اسراییل همانند روابط با سایر کشورهای خاورمیانه با ارزش است، سیاست خارجی روسیه چندوجهی است و در آن اصل دوستی علیه کشوری وجود ندارد.
وی افزود: در تماس با رهبری همه کشورهای منطقه شرکا را به سوی جستجوی راه حل‌های صلح آمیز برای مسائل بروز کرده و خودداری از شیوه‌های نظامی و تهدید برای بکارگیری آن تشویق و هدایت می‌کنیم.
لاوروف با اشاره به اتهامات آمریکا به ایران اظهار داشت: این رویکرد وضعیت خطرناکی را ایجاد می‌کند و برای شعله ور شدن آتش مناقشه فقط یک کبریت لازم است، مسئولیت برای پیامدهای فاجعه بار بر عهده آمریکا خواهد بود.
وی ادامه داد: طرف ایرانی به طور منظم به ما علاقه مندی خود را برای برقراری ثبات منطقه‌ای از راه برقراری گفت وگوها با همه کشورهای درگیر (اختلافات) ازجمله کشورهای عربی خلیج فارس اعلام می‌کند در همین حال مقام‌های ایرانی نداشتن هر گونه مقاصد جنگ طلبانه را مورد تاکید قرار می‌دهند.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد: به نوبه خود تدابیر برای کاهش تنش‌ها بکار می‌گیریم. نظریه تامین امنیت گروهی در حوزه خلیج فارس را که در آن حل تدریجی و مرحله به مرحله اوضاع مناقشه‌ای و اتخاذ تدابیر اعتمادسازی و کنترل پیش‌بینی شده را پیش می‌بریم و با شرکا برای حفظ توافق چندجانبه برای حل و فصل وضعیت پیرامون برنامه هسته‌ای ایران همکاری می‌کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد: ایجاد 988 هزار فرصت شغلی برای امسال افزایش مخالفت با سیاست‌های ترامپ درخواست نمایندگان آمریکا برای بازگشت به برجام «مهاجر 6» به ناوگان پهپادی ارتش پیوست دلار در آستانه ورود به کانال 10 هزار تومان سکه به زیر 4 میلیون تومان رسید وزیر خارجه روسیه: تاکنون چندین میلیون دلار از طریق اینستکس مبادله انجام شده است وزیر امور خارجه در گفتگو با "بی‌بی‌سی": ما بالاخره نفت مان را خواهیم فروخت اما شرافتمان را هرگز نمی فروشیم آغاز برداشت برنج از شالیزارهای مازندران با حکم رهبر انقلاب اسلامی انجام شد؛ انتصاب نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس آمادگی انصارالله برای برقراری صلح در یمن انتقاد تند گروههای اسلامی مردم نهاد مالزی از حکومت سعودی تحلیل سیاسی هفته در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ آیین نامه اجرایی قانون تاسیس مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی تصویب شد رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور: 10 هزار کلاس تا ماه مهر تحویل آموزش و پرورش می‌شود آغاز اجرای طرح «تابستانه کتاب » با 25 درصد تخفیف واکنش ترکیه به کشته شدن معاون سرکنسول آنکارا در اربیل یادداشت رئیس کل بانک مرکزی در خصوص تحولات اخیر بازار ارز رئیس جمهور دو قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد