بازار بزرگ منطقه‌ای برای استارتاپ ها تشکیل می‌شود



سوسن صادقی
خبرنگار


اجلاس چهارجانبه وزرای ایران (محمد جواد آذری‌جهرمی)، روسیه (کنستانتین ناسکف)، ترکیه (عبدالله کارگوزاغلو) و جمهوری آذربایجان (رامین قلی‌زاده) روز چهارشنبه 26 تیرماه در فاوا  در عمارت کلاه فرنگی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ایجاد بازار بزرگ منطقه‌ای برای استارتاپ‌ها برگزار شد.
کسب سهم اقتصاد دیجیتال منطقه
از دنیا
بعد از پایان این اجلاس، تفاهمنامه ۴جانبه میان وزارت ارتباطات کشورهای ایران، ترکیه، روسیه و جمهوری آذربایجان به امضا رسید و وزرا بعد از حاضر شدن در جمع خبرنگاران به سؤالات آنها پاسخ دادند.
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره هدف از اجلاس چهارجانبه و اینکه این اجلاس چه تأثیری بر ارتباطات بین چهار کشور حاضر خواهد گذاشت، گفت: تقریباً یکسالی است که برای رسیدن به اهداف مشترک، ما با وزرای کشورهای آذربایجان، ترکیه و روسیه ارتباط نزدیکی داریم و هدف مشترک ما ایجاد بازار منطقه‌ای جدی در حوزه فناوری اطلاعات و کسب سهم مناسب اقتصاد دیجیتال منطقه‌ای از دنیا است.
آذری جهرمی افزود: با توجه به تحولاتی که بر اساس توسعه فناوری در اقتصاد دنیا در حال وقوع است، بخش بزرگی از اقتصاد دنیا به بحث اقتصاد دیجیتال اختصاص پیدا خواهد کرد از این‌رو برای تصاحب این بخش از اقتصاد نیاز است همکاری مشترک با کشورهای منطقه صورت بگیرد به همین دلیل بعد از یکسال مذاکره، 4 کشور حاضر در این اجلاس به تفاهم رسیدند تا چارچوب‌هایی را برای یک بازار مشترک ایجاد کنند.
وی با بیان اینکه برای ایجاد مرکز نوآوری و خلاقیت‌ها تفاهمنامه‌ای را منعقد کرده‌ایم و این مرکز در حال تشکیل است، گفت: امروز (چهارشنبه) نیز این جلسه برای پیگیری کارها و تفاهمنامه‌هایی که پیش از این امضا کرده بودیم، برگزار شد. در این جلسه به تفاهم رسیدیم که دولت‌های حاضر در این اجلاس چهارجانبه، 8 رویداد سالانه آن هم دو رویداد در هر کشور را برگزار کنیم تا در این رویدادها بازیگران عرصه‌های اقتصاد دیجیتال 4 کشور حضور پیدا کنند و بازیگران آن مورد حمایت حاکمیت کشورها قرار بگیرند.
وی با بیان اینکه کمیته ویژه‌ای نیز برای تعیین چارچوب نهایی ایجاد مرکز نوآوری تشکیل شد،  گفت: ایجاد مرکز نوآوری برای کسب و کارهای ما بازار منطقه‌ای قوی‌ای را ایجاد خواهد کرد، چرا که کسب و کارهای این 4 کشور با تعیین مقررات ویژه‌ای می‌توانند بازار منطقه‌ای بهتری را در عرصه دیجیتالی خود داشته باشند.
ایجاد فناوری‌های مشترک برای کاربران 4 کشور
وزیر ارتباطات درباره مقابله با یکجانبه‌گرایی غرب و امریکا و ایجاد سیستم عامل مشترک نیز گفت: در این اجلاس به‌دنبال ایجاد یک پیمان منطقه‌ای در حوزه ‌آی‌سی‌تی هستیم و فعلاً توافق اولیه بین ما 4 کشور بوده و ممکن است در ادامه این اجلاس کشورهای دیگر منطقه نیز به ما بپیوندند.
وی با بیان اینکه تمام حوزه‌های مربوط به ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستور کار ما قرار دارد، افزود: در بخش ارتباطات بین‌الملل فیبرهای نوری بین‌الملل، فعالیت‌های فضایی و کاربردهای صنعت فضایی، توسعه صنعت مخابرات و فناوری اطلاعات، ایجاد موتور جست‌و‌جو و سیستم عامل مشترک و... در دستور کار قرار دارد.
وزیر ارتباطات افزود: هرچند برای عملیاتی کردن آنها به زیرساخت‌هایی نیاز است از این‌رو با تأسیس مرکز توانمندسازی کسب و کارها، تبادل اطلاعات و آموزش‌های مشترک نیز در دستور کار است به همین دلیل در گام اول به‌دنبال فراهم کردن زیرساخت‌های اقتصادی هستیم، چرا که باید با اعداد و ارقام سخن بگوییم.
ایجاد راه حل برای تحریم‌های اثرپذیر
آذری جهرمی در پاسخ به اینکه مسئولان ایران بارها اعلام کردند که تحریم‌های امریکا تأثیر بسزایی در داخل کشور داشته است، آیا این تحریم‌ها بر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورتأثیر دارد یا خیر؟ و تا چه حد ممکن است تحریم‌ها در آینده شدیدتر شده و شامل فضای مجازی و اینترنت هم شود گفت: تاکنون تحریم‌های وضع شده در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نبوده اما تحریم‌هایی که در کانال‌های مالی اعمال شده طبیعتاً باعث شده که تبادلات را یک مقدار با چالش روبه‌رو کنند.
وی افزود: همان‌طور که نظام سلامت و داروی ما بواسطه قطع و محدود کردن کانال‌های مالی دچار اشکال شده است بسیاری از حوزه‌های ما از این مسأله تبادل مالی تأثیر پذیر شده‌اند و البته توانسته‌اند راه حل‌های خودشان را برای ادامه فعالیت به‌کار بگیرند.
جهرمی گفت: آنها بعضی پلتفرم‌ها و شرکت‌های ایرانی خدمات ارزی شرکت‌های ایرانی را تحریم کردند. شاهد بودیم که اپلیکیشن‌های ایرانی از برخی سکوهای ارائه نرم افزار حذف شدند. ادامه این رفتارهای ظالمانه از دولت امریکا بعید نیست چرا که آنها همواره کارشان یکجانبه‌گرایی است و این مسیری است که انتخاب کرده‌اند.
وزیر ارتباطات ادامه داد: آنها فکر می‌کنند با یک مسیر یکجانبه می‌توانند ادامه دهند که قطعاً محکوم به شکست است اما طبیعتاً شرکت‌های ایرانی در این حوزه معطل نمانده‌اند. امروز در خدمات ابری و حوزه‌های این چنینی شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌های ایرانی خود خدمات مورد نیازشان را تأمین کرده‌اند.
آذری جهرمی درباره اینکه آیا کشورهای حاضر در این اجلاس هم در نمایشگاه الکامپ حضور دارند، گفت: در این اجلاس علاوه بر اینکه شرکت‌هایی از این 4 کشور حضور دارند 11 هیأت بلندپایه نیز از جمله دبیر کل مجمع جهانی مخابرات، دبیرکل اتحادیه کشورهای آسیا و اقیانوسیه، دبیر کل اتحادیه مربوط به حوزه  آی سی تی حضور دارند و می‌توان از کشورهای همسایه به وزرای ارتباطات عراق، ارمنستان، قطر، چین و ترکمنستان اشاره  داشت.
وی در خصوص ایجاد زیرساخت‌ها برای همکاری اینترنت ثابت نیز گفت: قرار است ارتباطات ما در منطقه به‌صورت مستقیم برقرار شود و این اتفاق نیز رخ داده است. ارتباطات ما با روسیه در اروپا سوئیچ نمی‌شود و به‌صورت مستقیم برقرار شده است. چند سالی است که ارتباطات ما با جمهوری آذربایجان نیز به‌صورت مستقیم برقرار می‌شود و تقریباً از 4 ماه پیش ارتباطات مستقیم با ترکیه نیز برقرار شده است و این موضوع به بهبود و داشتن ارتباطات با کیفیت منطقه کمک می‌کند.
گفتنی است در این نشست عبدالله کارگوزاغلو وزیر ارتباطات ترکیه نیز در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه سازو کارهای مالی در این تفاهم‌های مشترک تعیین شده است گفت: در این نشست چهارجانبه برای گسترش همکاری شرکت‌ها، حمایت از ایجاد زیرساخت و گسترش همکاری‌ها جمع شدیم و این گام نخست بود و قطعاً این نشست‌ها ادامه خواهد یافت، چرا که در تلاشیم سازوکارهای مناسبی در این زمینه ایجاد کنیم. وی همچنین بر برپایی 8نمایشگاه از سوی کشورهای‌های حاضر در این اجلاس تأکید کرد و افزود: این اجلاس‌ها گامی است برای سرعت بخشیدن و گسترش کشورهای منطقه امیدواریم در اقتصاد دیجیتالی از این‌رو در مذاکرات قریب الوقوع و رایزنی‌های بعدی موضع‌های اقتصادی و تسهیلات مختلف را مشخص کرده و اعلام کنیم.