ایران درباره موشک‌ها گفت‌وگو نمی‌کند

گروه سیاسی /  خبر موافقت ایران با مذاکره پیرامون برنامه‌های موشکی‌اش در حالی از سوی دیپلمات‌های ایران تکذیب شد که امریکا بار دیگر از ایران خواسته است با انجام مذاکره دوجانبه موافقت کند.
روز گذشـــــــته خبرگــــــــــــــزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های امریکایی پاسخ وزیر امور خارجه ایران به این سؤال خبرنگار خارجی را که آیا ایران آماده مذاکره پیرامون برنامه‌های موشکی‌اش می‌باشد، به ابراز تمایل برای چنین گفت وگوهایی تعبیر کرد.
محمدجواد ظریف در مصاحبه‌ با «شبکه ان‌بی‌سی‌نیوز» گفته بود: «اگر امریکا می‌خواهد درباره موشک‌های ایران گفت‌وگو کند، باید فروش سلاح از جمله موشک به دولت‌های منطقه را متوقف کند. این پاسخ ظریف از سوی آسوشیتدپرس این گونه تعبیر شد که «وزیر خارجه ایران می‌‌گوید گفت‌وگو بر سر برنامه موشکی با امریکا امکان‌پذیر است.»
کمی پس از آن نیز مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا هم مدعی شد مقام‌های ایرانی برای نخستین بار با انجام گفت وگو درباره برنامه‌های موشکی خود ابراز تمایل کرده‌اند.


بازتاب سخنان وزیر خارجه ایران در حالی به عنوان چراغ سبز پیرامون مذاکره موشکی با امریکا تلقی شد که به نظر می‌رسد پاسخ ظریف بیان این واقعیت مسلم بود که وقتی کشورهای عربی منطقه با خرید پیشرفته‌ترین سلاح‌های نظامی کشورهای غربی، خود را مجهز به این تسلیحات کرده‌اند و از آن به عنوان اهرمی برای تکمیل سیاست فشار علیه کشورهای دیگر بهره می‌برند، دلیلی برای بازخواست ایران به پیشرفت برنامه موشکی دفاعی‌اش وجود ندارد. چنان‌که به گفته وزیر خارجه ایران، «عربستان سعودی با کمتر از نیمی از جمعیت ایران 67 میلیارد دلار برای خرید این تسلیحات هزینه کرده است. بیشتر این تسلیحات امریکایی هستند که کاری می‌کنند منطقه خاورمیانه آماده انفجار شود.»
از همین رو ظریف پیگیری خواست مدعی جویانه امریکا برای مذاکره درباره برنامه موشکی ایران را به تحقق شرط محالی گره زده است که «اگر می‌خواهند در مورد موشک‌های ما حرف بزنند، نیازمند این هستند که اول فروش تمام این تسلیحات، از جمله موشک‌ها، به منطقه ما را متوقف کنند.»
طرح این ادعا که ایران آماده مذاکره درباره فعالیت‌های موشکی‌اش می‌باشد، از سوی سایر مقام‌های دیپلماتیک ایرانی بی پاسخ نماند. ابتدا «علیرضا میریوسفی»، سخنگوی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل فضاسازی‌های رسانه‌های غربی درباره آمادگی ایران برای گفت‌وگو درخصوص برنامه موشکی را تکذیب و تأکید کرد برنامه موشکی ایران تحت هیچ شرایطی و با هیچ کشوری قابل مذاکره نیست.
عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز در توئیتر خود ضمن تکذیب این خبر نوشت: «پاسخ ظریف به مجری ان‌بی‌سی دقیق، هوشمندانه و به قول اهل فن، تعلیق به محال بود. هم توپ را به زمین امریکا انداخت و هم به جای موضع تدافعی، موضوع فروش تسلیحات امریکا به کشورهای منطقه را به چالش کشید».
موسوی سپس افزوده است: «موضع ایران و ظریف درباره توانمندی موشکی کشور مشخص است.» محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور نیز در واکنش به ادعاهای اخیر پمپئو یادآور شد: «مصاحبه آقای ظریف خیلی روشن است و از هیچ کجای آن چنین استنباطی نمی‌شود که ایران آماده مذاکره درباره فعالیت‌های موشکی‌اش می‌باشد.» واعظی تصریح کرد: «بنیه دفاعی ما خط قرمز ماست و بارها اعلام کردیم که درباره آن مذاکره نمی‌کنیم.»
با همه اینها این موضوع در نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه امریکا مورد پرسش قرار گرفت و باعث شد مورگان اورتاگوس بدون آنکه به برداشت اشتباه دولتمردان امریکایی از اظهارات اخیر وزیر خارجه ایران برای آمادگی درباره مذاکره موشکی اشاره کند، این خواسته دولت امریکا را تکرار کند که «پیام ما همواره این بوده است که ما آماده مذاکره با ایران هستیم و رئیس جمهوری و وزیر خارجه بارها برای مذاکره بدون پیش شرط ابراز آمادگی کرده‌اند.»

بـــــرش
ظریف: امریکا دست از فروش سلاح به افراد مشابه صدام بردارد

وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به جنگ هشت ساله رژیم صدام علیه کشورمان تأکید کرد که امریکا اکنون باید به جای تشدید وضعیت دست از فروش سلاح به افرادی مشابه صدام بردارد. به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار تصاویری از آثار جنگ تحمیلی در شهر خرمشهر در دهه ۱۹۸۰ و همچنین بمباران یمن و غزه در صفحه توئیتر خود نوشت: صدام به مدت هشت سال شهرهای کشورمان را به وسیله موشک‌ها و بمب‌هایی که از شرق و غرب تأمین می‌شد، نابود کرد اما هیچ کس ابزاری برای دفاع به ما نفروخت.