آیت‌الله جنتی در جایگاه دبیر و کدخدایی به‌عنوان قائم‌مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان ابقا شدند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، انتخابات هیئت‌رئیسه شورای نگهبان صبح چهارشنبه با حضور فقها و حقوقدانان این شورا برگزار شد. در جریان این انتخابات آیت‌الله احمد جنتی با رأی اکثریت اعضا برای یک سال دیگر به‌عنوان دبیر شورای نگهبان ابقاء شد.
در این جلسه همچنین، انتخابات قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان نیز برگزار و طی آن عباسعلی کدخدایی به مدت یک سال دیگر به‌عنوان قائم‌مقام دبیر از سوی اعضای شورای نگهبان انتخاب شد. کدخدایی همچنین با رأی اعضای شورای نگهبان برای دوره یک ساله پیش رو، به‌عنوان سخنگو ابقا شد.
براساس آئین نامه داخلی شورای نگهبان، انتخابات هیئت‌رئیسه این شورا هر ساله برگزار و طی آن هیئت‌رئیسه جدید برای فعالیت یک ساله انتخاب می‌شوند.
بر اساس این گزارش، آیت‌الله جنتی در جلسه این شورا که با حضور و معارفه اعضای جدید این نهاد برگزار شد، طی سخنانی ضمن تبریک به مناسبت سالروز تأسیس شورای نگهبان، به انتخاب ۳ فقیه و ۳ حقوقدان در دوره جدید این شورا‌ اشاره کرد و اظهار داشت: ۲ تن از فقها یعنی حضرات آیات یزدی و آملی‌لاریجانی در این دوره ابقاء و حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی به‌عنوان فقیه و ۳ حقوقدان نیز به این شورا اضافه شدند که همگی این آقایان دارای سوابق حسنه و درخشان در خدمت به انقلاب و نظام اسلامی هستند که در همین زمینه باید از حُسن انتخاب رهبر انقلاب و از رئیس قوه قضائیه و نمایندگان مجلس تشکر و قدردانی کنم.


وی در ادامه به سوابق عملکرد اعضای جدید شورای نگهبان‌ اشاره کرد و یادآور شد: حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین آقای اعرافی در همه ادوار کاری خود چه در دوره جامعه المصطفی و چه در زمان مدیریت حوزه علمیه قم به حُسن عمل و روحیه انقلابی مشهور هستند که امیدواریم در عمل به وظایفشان در شورا نیز موفق باشند.
آیت‌الله جنتی با‌ اشاره به سوابق ۳ حقوقدان جدید شورای نگهبان نیز گفت: دکتر صادقی‌مقدم از اساتید به‌نام حقوق در دانشگاه و دکتر دهقان نیز از آزادگان سرافراز کشور و دارای روحیه انقلابی هستند، همچنین دکتر طحان‌نظیف نیز از حقوقدانان جوان کشورند که سال‌ها در این شورا مشغول به فعالیت بوده‌اند که برای همگی این آقایان در مسئولیت جدید از خداوند منان آرزوی توفیق و سربلندی دارم.
خبر دیگر اینکه، دیروز سی‌ونهمین سالروز تأسیس شورای نگهبان بود و این شورا به همین مناسبت بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: یاران حضرت روح‌الله(ره) به دستور ایشان، شکل جامع، امروزی و مترقی‌ای از طراز اول مشروطه را در قالب جدیدی به نام «شورای نگهبان» به هنگام تدوین ساختار نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران پی ریزی نمودند که در طول سال‌های پس از انقلاب به مثابه «بنیانی مرصوص» همواره «عماد ملت» و «چشم بینای نظام» بوده است. شورای نگهبان میراث مرارت‌های رادمرد تاریخ معاصر، شیخ فضل‌الله نوری و تدبیر بی‌بدیل خمینی کبیر(ره) که امروزه روز به نقش ضامن اسلامیت و جمهوریت ایران درآمده، در حال حاضر ستاره‌ای است فروزنده در آسمان تابناک انقلاب اسلامی ایران.
در بخش دیگری از بیانیه شورای نگهبان آمده است: در آستانه ۲۶ تیرماه، سی و نهمین سالروز تأسیس شورای نگهبان، اعضای این شورا، منسوبین و مرتبطین آن، با گرامیداشت یاد و خاطره فقها و حقوقدانان درگذشته شورای نگهبان، به سان تمام این چهار دهه، همچنان حراست و مرزبانی از این یادگار ماندگار علمای مجاهد و امت مبارز و میراث گران‌بهای نابغه عصر و یگانه دهر، حضرت امام خمینی(ره) را فرض و مَفخَر خود دانسته و در میثاقی دگربار با راهبر حکیم و دوراندیش انقلاب حضرت آیت‌الله‌ العظمی امام خامنه‌ای «مدظله‌العالی»، امید آن دارد که همگان و به‌ویژه صاحبانِ مصادر و ذی‌ربطان امور سیاست و دیانت، همواره قدردانِ پاسدار جمهوریت و اسلامیت نظام جمهوری اسلامی ایران باشند. ان‌شاء‌الله.