تلاش براي بازگشت شيخ نور به صحنه

آرمان- مطهره شفیعی: گویی نام ناطق نوری برایشان عذاب‌آور است و هر گاه نام او به میان می‌آید ناخودآگاه و بدون کوچکترین تعقلی پرونده تخریب او را باز می‌کنند و سیاه‌نمایی‌ها آغاز می‌شود. البته در این میان به‌خوبی با مردانگی و روحیات شیخ نور آشنا هستند بنابراین واهمه‌ای از شکایت ناطق نوری ندارند. آنچه در این میان بارز است حساسیت مخالفان اعتدال از رو شدن برخی تخلفات اقتصادی است چنانکه برخی مواقع با قرار گرفتن پرونده‌های اقتصادی بر روی میز بررسی با متهم کردن ناطق‌نوری درصدد پنهان کردن نقش خود یا همراهانشان هستند. با ورق زدن پرونده‌های تخلفات اقتصادی مواردی مشاهده می‌شود که در آن سعی شده ناطق نوری هم به عنوان شریک در تخلفات معرفی شود اما ناطق نوری مطمئن به عدم تخلف و وارد شدن پول شبهه‌دار به زندگی خودش است. بنابراین ابایی از اعلام دارایی‌هایش ندارد چنانکه زمانی تعریف کرد: «در وزارت کشور نیز مثل بقیه وزرا حقوق می‌گرفتم. در اواخر تصدی وزارت کشور، آقای آقازاده، معاون اجرایی نخست‌وزیر به من گفت شما را به‌عنوان مشاور نخست‌وزیر استخدام کرده‌ایم. من آن زمان نوشتم خیلی ممنون، من استخدام امام حسین(ع) هستم و آن را رد کردم. در مجلس هم تا ششم خرداد 1379 که در مجلس بودم، حقوق می‌گرفتم. در زمان ریاست مجلس من، شایعه کرده بودند که مجلسی‌ها تصویب کردند حقوق دائم‌العمر بگیرند. درحالی‌که این درست نیست. در اواخر مجلس پنجم، با دوستان صحبت کردیم که به چه مناسبت آن را کم می‌کنند و باید پس بدهند. دوستان به من گفتند: حالا که این همه بازنشستگی از حقوق شما کم شده، خوب است که سنوات خودتان را حساب کنید و به یک جایی وصل و استخدام شوید. چون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم بودم، نامه‌ای به آقای هاشمی نوشته و سوابقمان را از مجلس به مجمع منتقل کردیم و مدتی بعد حقوق من برقرار شد. از نظر مادی، قبل از انقلاب یک منبری مشهور در تهران بودم و هیچ‌گاه از سهم امام و از بیت‌المال به معنای سهم امام، استفاده نکردم. در قبل از انقلاب، خانه‌ای 300متری در سرچشمه و یک ماشین پیکان داشتم که خانه را در سال 1349 ساخته بودم و زندگی‌ام مرتب بود. پس از آن که خانه‌ام را در سرچشمه فروختم به قلهک رفته و خانه‌ای به مبلغ 900هزار تومان خریدم و تا بعد از انقلاب منزلم در زرگنده و در بهترین نقطه الهیه بود. سپس آنجا را فروختم و یک منزل بزرگ‌تر -در فخرآباد- خریدم. برای ساختن و خریدن این خانه، نه یک ریال از بیت‌المال برداشت کرده‌ام نه یک وجب زمین از دولت گرفته‌ام و...» بنابراین نکته پنهان در اموال ناطق نوری وجود ندارد.
سرمایه دلواپسان دود شد
آخرین مورد هجمه به ناطق نوری در حوزه اقتصادی در پرونده رسیدگی به اتهامات متهمان بانک سرمایه بود که برخی سایت‌های اصولگرا درباره بخشی از یکی از جلسات دادگاه با انتشار عکس ناطق نوری نوشتند: «بالاخره پای «شیوخ» هم به دادگاه بانک سرمایه باز شد! قاضی خطاب به ضیایی (متهم): منشأ ۱۰میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان کجا بود و به حساب چه کسی ریختی؟ (پاسخ)-از محل دریافتی (رشوه) از هدایتی و... بوده و به‌حساب درویش‌نوری رئیس‌دفتر یکی از رؤسای ادوار مجلس ریختم! قهرمانی نماینده دادستان: این فرد همان «ناظر» خانی (دیگر متهم) است که مهمانی‌هایی هم در لواسان می‌گرفته! به ایشان که خیلی ادعا دارند در کشور از همینجا عرض می‌کنم به‌زودی در دادگاه ویژه روحانیت علیه ایشان اعلام جرم خواهم کرد! ‏پول‌های دریافتی از منشأ رشوه بوده سریعا پول‌ها را برگردانید!» اما روز گذشته سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اینکه در دادگاه بانک‌ سرمایه اسم مسئول دفتر ناطق نوری برده شد، در توضیح گفت: «در دادگاه بانک سرمایه اسمی از آقای ناطق نوری برده نشد. شما مقید باشید. در دادگاه رئیس دفتر یکی از روسای مجلس را گفتند و آن رئیس دفتر نیز توضیحاتی را فرستاده و دادگاه بررسی خواهد کرد.» تکذیب اتهامات اقتصادی به ناطق نوری بسیار و هدف شایعه‌سازان هم مشخص است. یا می‌خواهند تخلفات اقتصادی خودشان با ادعای متهم بودن ناطق نوری کمرنگ شود و یا اینکه تمایلی به نقش‌آفرینی شیخ نور در فضای سیاسی ندارند مانند روزهای آخر سال 97 که ادعا کردند ناطق نوری در پروژه ویلاسازی در لواسان نقش دارد که دفتر شیخ نور در اطلاعیه‌ای ادعای «صحنه‌گردانی» وی در ماجرای ویلاسازی در لواسان را تکذیب کرد و آن را مصداق افترا، تهمت و نشر اکاذیب خواند که قابلیت پیگرد قضایی خواهد داشت. نکته واضح در برخی انتقادات به ناطق در تلاش برای جلوگیری از افشاگری‌هاست به عنوان نمونه در سال 93 ناطق نوری اظهار داشت: «شخصی مسئولیتی را در کشور بر عهده می‌گیرد و هر طور دلش خواست بیت‌المال را خرج می‌کند، آن وقت می‌گویند تا زمانی که بر مسند است، مصلحت نیست جلوی او را بگیریم. وقتی هم که از مسندش کنار رفت می‌گویی حالا که رفته است و دیگر مرده را لگد نزنیم. پس کی و کجا می‌خواهیم حساب بیت‌المال را برسیم؟» کیهان یک روز پس از اظهارات ناطق نوری انتقاد شدیدی به او مطرح کرد و نوشت: «درخواست شما برای پیگیری فساد دوره احمدی‌نژاد، مورد استقبال ضد انقلاب است».
تلاش برای بازگرداندن ناطق نوری


از سوی دیگر در روزهای اخیر به بحث لزوم نقش‌آفرینی ناطق نوری در وحدت بخشی به گروه‌های سیاسی پرداخته شده است که همین احتمال حضور سبب واهمه برخی دلواپسان شده است. از سوی دیگر اکنون حزب کارگزاران در تلاش برای متقاعد کردن ناطق نوری برای نقش‌آفرینی در انتخابات مجلس است. چنانکه یدا... طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی ایران بیان کرد: کارگزاران در گذشته، آقای ناطق نوری را به عنوان مفصل وحدت ملی و دو جناح عمده سیاسی کشور مطرح کرده است. بنابراین علاقه‌مند به نقش‌آفرینی آقای ناطق نوری در عرصه سیاسی کشور است. اعتمادآنلاین نوشت؛ وی افزود: آقای ناطق نوری به عنوان فردی که در شکل‌گیری انقلاب و پیروزی آن موثر و دخیل بوده است، همواره دغدغه کشور را دارد. بنابراین تمایل دارد به اعتلای کشور و نظام بپردازد. طاهرنژاد تاکید کرد: «اخیرا جلسه‌ای با آقای ناطق نوری نداشتیم و گفت‌وگویی در مورد موضوعات روز سیاسی کشور نکردیم اما در گذشته نه چندان دور، بنده احساس نکردم ایشان علاقه‌مند به حضور در عرصه انتخابات در هیچ سطحی باشند». استقبال اصلاح‌طلبان از حضور ناطق نوری در حالی است که اصولگرایان تمایلی به تحقق این امر ندارند که به عنوان نمونه ناصر ایمانی فعال اصولگرا می‌گوید: «این پرسش در حال حاضر پاسخ روشنی ندارد زیرا آقای ناطق حدود بیست‌سال است که از صحنه رسمی سیاست دوری گزیده است و هر انتخابات که پیش می‌آید زمزمه‌هایی مبنی بر حضورش مطرح می‌شود اما در نهایت حضورش منتفی می‌‌شود؛ از این‌رو باید صبر کرد و دید که او چه تصمیمی می‌گیرد و اکنون زمان پاسخ به این پرسش نیست». البته باید در نظر داشت اصرار اصلاح‌طلبان به بازگشت ناطق نوری معطوف به پیروزی خودشان در انتخابات مجلس نیست بلکه می‌دانند در صورت رضایت شیخ نور به نقش‌آفرینی در انتخابات مجلس یازدهم و پذیرش توصیه‌ها و راهکارهای او از سوی دو طیف سیاسی کشور شاهد انتخاباتی پررونق و مجلس بهتری خواهیم بود چنانکه محمدرضا عطریانفر می‌گوید: «بزرگانی که امروز در رده‌های دوم نسبت به آقای ناطق نوری قرار دارند مقدمات بازگشت او را به صورت شکوهمند و مورد توافق همه اصولگرایان فراهم خواهند کرد».