آغاز كشف فساد و بازداشت در سازمان غذا و دارو

آرمان- سهیل ثابت: تاکنون به کرات ثابت شده که مبارزه با فساد هزینه‌های خود را دارد و هر کسی پای در این راه بنهد اوقات بی‌دردسری را نخواهد داشت و در هر حوزه‌ای نیز تبعات یکسانی دارد. به نحوی که وزیر بهداشت که اخیرا از مبارزه با فساد در وزارتخانه متبوعش در مجلس سخن گفته، اظهار می‌دارد: «جو سنگینی را تحمل کردم و می‌کنم، حتی زن و بچه من به تخریب و مرگ تهدید می‌شوند.» این مساله باعث شده که همگان به لزوم عزمی راسخ و جدی برای مبارزه با فساد در دستگاه‌های اجرایی، نظارتی و قضایی تاکید کنند. چرا که اگر به طور دقیق و مشخص این مقابله صورت گیرد قطعا می‌توان ریشه‌های فساد را خشک کرد. وزیر بهداشت در این رابطه می‌گوید: «مبارزه با فساد را شروع کردم و این کار را ادامه می‌دهم.»
هزینه مبارزه با فساد
فساد و رانت مفاهیمی است که چندین سال است به گوش جامعه آشناست و در هر حوزه‌ای نیز می‌توان رد پای فساد را بطور سازمان یافته یا مقطعی یافت. فرقی نمی‌کند فساد اقتصادی، اختلاس 3000 میلیاردی، فساد نفتی و پتروشیمی یا فساد در بانک سرمایه، فوتبال یا فساد در بدنه و بخش‌هایی از وزارت بهداشت؛ این معضل آفتی است که به جان سیستم افتاده و مثل موریانه در حال جویدن سازوکارها و منابع است. گرچه چندی است که عزم راسخی در دستگاه قضایی برای مبارزه با فساد به‌وجود آمده و هر روز از پی روز دیگر شاهد دستگیری و محاکمه مفسدین هستیم، اما این آفت به اژدهایی چند سر می‌ماند که نمی‌توان با برخوردهای مقطعی با آن مبارزه کرد و ریشه‌اش را خشک نمود. از این جهت است که برخی معتقدند که باید به صورت یکپارچه، هماهنگ و سیستمی با پدیده فساد در هر حوزه‌ای مبارزه کرد تا بتوان نتایج قابل قبولی از آن گرفت. هر چند به قرائت عده‌ای مساله مهم‌تر از مبارزه، نظارت درست و دقیق است که می‌تواند اساسا جلوی زمینه‌ها و بسترهای رویش و ایجاد فساد در هر جایی را بگیرد. لذا اگر در هر جایی فسادی به‌وقوع پیوسته به یقین نظارت درست و سالمی صورت نپذیرفته است. از اینها گذشته این پرسش مطرح می‌شود که چرا تاکنون در برخورد با فساد موفق نبوده‌ایم؟ اساسا مشکل از قوانین است یا غیر شفاف بودن؟ قوانین که برای مبارزه با فساد بسیار است، اما شاید بتوان گفت شفافیت لازم برای این مبارزه وجود ندارد. موضوع بهداشت و درمان نیز مصون از این مساله نیست و یکی از محمل‌های آماده برای رشد فساد است. همین مساله نیز باعث انتقادات و حاشیه‌هایی از سوی برخی نمایندگان مجلس به عملکرد وزارت بهداشت و نظام سلامت کشور شد که در همین زمینه روز یکشنبه، سعید نمکی وزیر بهداشت در جلسه فراکسیون ولایی مجلس حاضر شد تا پرده از پشت پرده فساد در وزارتخانه متبوع خود بردارد. وی در این جلسه با اشاره به هزینه‌های میلیونی برای تخریب شخص وزیر و وزارت بهداشت و همچنین فساد سازمان یافته در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی گفت: «از پیگیری، شناسایی و افشاگری علیه این شبکه رانت و فساد عقب‌نشینی نمی‌کنم. نمکی همچنین تاکید کرد: از قرار موثق شبکه رانت و فساد اقتصادی بین برخی افراد و شبکه‌های مجازی هزینه میلیاردی می‌کنند که مثلا بنده و وزارت بهداشت را تخریب کنند، ۲۰ میلیون تومان برای هر توئیت علیه نمکی خرج می‌کنند. جو سنگینی را تحمل کردم و می‌کنم، حتی زن و بچه من به تخریب و مرگ تهدید می‌شوند.» شاید به جرات بتوان گفت که این مساله در بسیاری از دستگاه‌ها و مجوعه‌های دیگری نیز وجود داشته باشد که هنوز صدایش در نیامده و برای مبارزه با فساد باید تمامی این مجموعه‌ها شناسایی و با آنها برخورد قاطع شود.
به مبارزه با فساد ادامه می‌دهم


وزیر بهداشت در ارتباط با فساد و رانت در مجموعه خود اظهار داشت: چطور می‌توان به پدر و مادر شهید گفت که برخی رفتند استنت قلب به مبلغ ۲ میلیون یورو وارد کنند و بعد کابل برق آوردند؟ بعد طوری هماهنگ شده‌اند که تا خبردار می‌شویم، از مرز رد شده‌اند. این افراد چه کسانی هستند و از کجا آمدند؟ مبارزه با فساد را شروع کردم و این کار را ادامه می‌دهم. ایرنا نوشت؛ سعید نمکی روز سه‌شنبه در سومین جلسه هیأت امنای مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت که در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: دیروز و روز قبل از آن، هفت پالت داروی بدن‌سازی تاریخ گذشته در گمرک گرفتیم که قرار بود به جوانان این کشور تزریق شود. چرا نباید برای از بین بردن این شبکه‌های مافیایی به هم کمک کنیم؟ وی ادامه داد: دیگر جنگ تن به تن در مرزها نداریم و این نوع جنگ جای خود را به شیوه دیگری از جنگ‌ها داده است. از همه افرادی که در دفاع مقدس از مرزهای کشور دفاع می‌کردند، درخواست می‌کنم از مرزهای پاکیزگی، معنویت و درستی دفاع کنند. وزیر بهداشت تصریح کرد: فساد سازمان یافته به جاهایی نفوذ کرده و سرمایه‌های اجتماعی به دلیل وجود برخی افراد فزونخواه تحت تأثیر قرار گرفته است. امروز به جای مالک اشتر و حمزه و مسلم ابن عقیل، به ابوذر نیاز داریم تا از مرز اخلاق و معنویت پاسداری کنیم. نمکی بیان کرد: به عنوان وزیر، خواب از چشمانم رفته است تا بتوانم برای مردم محروم و بیمار، داروهایی تهیه کنم که نیاز دارند. در عرصه دفاع مقدس تجربه‌هایی آموختیم که امروز به‌کار می‌بریم. وی همچنین در جمع خبرنگاران عنوان کرد: حدود چهار ماه است که گروه‌هایی به صورت چراغ خاموش در زمینه ارزهایی که توسط شرکت‌های واردکننده تجهیزات پزشکی گرفته شده است، کار می‌کنند. در زمینه اینکه این ارزها کجا مصرف شده و چه کسانی دریافت کرده‌اند، عده‌ای تخلفاتی داشتند که در حال رسیدگی هستیم و با این موارد برخورد قانونی می‌کنیم. نمکی تاکید کرد: رسانه‌ها باید در مسیر مبارزه با فساد به وزارت بهداشت کمک کنند، زیرا یکی از مشکلات ما این است افرادی که سال‌ها سوءاستفاده می‌کردند، ارتباطات رسانه‌ای دارند و در زمینه مبارزه با فساد، بزرگترین اهرم ما رسانه‌های پاکیزه‌ای است که در کشور داریم. برای شکستن فضای مسموم تبلیغاتی این جریان که نمی‌خواهد اجازه بدهد حقایق آشکار شود، به کمک رسانه‌ها نیاز داریم.