صدور حکم پدیده رضوی و ریخته گران

هادی محمدی – سخنگوی قوه قضاییه این هفته با دستی پر از خبرهای داغ قضایی به میان خبرنگاران آمد؛ از محکومیت 58مفسد اقتصادی از جمله گروه ریخته گران و هادی رضوی تا پهلوان پرونده پدیده، از توضیحاتی درباره پرونده عیسی شریفی تا بازداشت مسئول سابق دستگاه قضایی و یک متهم دو تابعیتی جدید. به گزارش خراسان، خبرداغ غلامحسین اسماعیلی به جدیدترین احکام درباره مفاسد اقتصادی اختصاص داشت، آن جایی که وی از صدور رای محکومیت یا اجرای محکومیت  58 نفر در دو هفته اخیر خبر داد  که مهم ترین آن ها محکومان پرونده ریخته گران بودند. بر این اساس، شهروز ریخته گران به هفت سال حبس، فیروز ریخته گران به جرم مشارکت به ۱۵ سال حبس، بهروز ریخته گران به جرم اخلال عمده در نظام اقتصادی به ۱۵ سال حبس و بیش از هشت هزار میلیارد ریال رد مال محکوم شده اند. همچنین فراز ریخته گران به هفت سال حبس و محمدرضا توسلی معاون منطقه آزاد به 10 سال حبس و سه سال انفصال و رد مال و سالار بایرامی به 10 سال حبس محکوم و دو نفر نیز تبرئه شدند. اسماعیلی اضافه کرد: رای دادگاه برای هادی رضوی (بانک سرمایه) نیز صادر شده که در حال تایپ است و با تایپ و ثبت دادنامه محکومیت وی اعلام می‌شود.
حکم پرونده پدیده شاندیز صادر شد
سخنگوی قوه قضاییه درباره حکم پرونده پدیده شاندیز در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا صدور حکم حبس ابد برای پرونده پهلوان و این که گفته می‌شود پای چندین استاندار در این پرونده باز شده است صحت دارد؟ گفت: اجازه دهید به این موضوع در زمان خودش پاسخ داده شود. مانند پرونده هادی رضوی که گفته شد حکم صادر شده و در حال تایپ است، در پرونده پدیده شاندیز هم حکم صادر شده و به دلیل این که پرونده مطول و سنگینی است، دادنامه این پرونده ٧٠٠ تا ٨٠٠ صفحه دست ‌نویس است که تایپ آن 400 تا 500 صفحه است، اما اجازه دهید ثبت دادنامه، تایپ و امضای قاضی دادگاه انجام شود، بعد از آن حتماً در رسانه ها اعلام می کنیم.
تکذیب جاسوسی عیسی شریفی


یکی دیگر از پرونده هایی که این روزها داغ شده بود، بازداشت عیسی شریفی قائم مقام شهردار سابق تهران از سال 96 است. سخنگوی دستگاه قضا در این خصوص هر گونه اتهام جاسوسی یا صدور حکم اعدام را رد و موضوع کیفرخواست را که به گفته وی صادر هم شده مسائل مالی اعلام کرد . اسماعیلی علت رسیدگی به این پرونده در دادگاه نیروهای مسلح را نظامی بودن شریفی دانست و گفت: این پرونده علاوه بر عیسی شریفی ۱۳ متهم دارد که متهمان اصلی آن در بازداشت هستند.
تایید بازداشت طبری و بیان اتهاماتش
دیگر موضوع پر حاشیه این روزها از داخل قوه قضاییه بیرون آمده است . اکبر طبری معاون اجرایی حوزه ریاست قوه در دوره ریاست آیت ا... آملی فردی است که به تازگی بازداشت شده و این بازداشت را روز گذشته اسماعیلی تایید کرد. وی این را هم گفت که موضوع اتهام ارتباطات ناصواب و خلاف با برخی افراد پرونده‌ها وتوصیه و اعمال نفوذ در پرونده های قضایی بوده و آن چنان که در بیرون گفته می شود نیست. اسماعیلی همچنین بازداشت یکی از منسوبان به رئیس سابق قوه قضاییه به نام «ف.ل» را نیز تکذیب کرد.
تایید بازداشت یک 2 تابعیتی
اسماعیلی در ادامه این نشست خبری بازداشت یک دوتابعیتی دیگر به نام فریبا عدالت خواه را که تابعیت مضاعف فرانسه دارد تایید و البته تاکید کرد که هنوز وقت اطلاع رسانی درباره آن نرسیده و با ادامه رسیدگی به آن اطلاع رسانی شفاف‌تری انجام و در موقع مناسب تصمیم گیری می‌شود به ادعاهای یکی از کشورها که مطرح شده چگونه پاسخ دهیم.
توضیحات رئیس دفتر ناطق برای دادگاه بانک سرمایه
هفته قبل در دادگاه رسیدگی به پرونده بانک سرمایه مطرح شد که 10 میلیارد تومان به رئیس دفتر یکی از روسای اسبق مجلس شورای اسلامی داده شده است. در ادامه رسانه ها از این فرد رمز گشایی کردند و برخی مدعی شدند که منظور رئیس دفتر ناطق نوری است. در این باره سخنگوی قوه قضاییه گفت: در دادگاه اسمی از آقای ناطق برده نشد و اسمی برده شد مبنی بر مسئول دفتر یکی از روسای سابق مجلس البته آن رئیس دفتر هم توضیحاتی فرستاده و دادگاه آن را بررسی خواهد کرد ضمن این که این فرد روحانی است و در صلاحیت نماینده دادستان و آن دادگاه نیست که به آن پرونده رسیدگی کند.
زندان اوین نه هتل است نه مخوف
بحث نوع امکانات زندان اوین این روزها مورد توجه رسانه ها قرار گرفته و گزارش هایی مبنی بر وجود سلول های لاکچری در این زندان منتشر شده است. سخنگوی قوه قضاییه درباره این موضوع از ابهامی در ذهنش گفت که برخی مواقع می گویند زندان اوین مخوف ترین زندان دنیاست و برخی مواقع از هتل و لاکچری بودن آن سخن می گویند. وی این زندان را نه مخوف ونه لاکچری توصیف کرد و گفت که البته ما برای همه زندانیان حق و حقوق قائل هستیم و تلاش مان این است که خدمات مناسب ارائه دهیم اما اوین یک زندان معمولی است.