روزنامه اسپانیایی از نقش آمریکا در توقیف نفتکش ایرانی پرده برداشت

روزنامه " ال پاییس " چاپ اسپانیا در مقاله ای؛ از نقش آمریکا در توقیف نفتکش ایرانی در آبهای جبل الطارق پرده برداشت و نوشت: ایالات متحده در این عملیات سری؛ به جای مادرید، لندن را به عنوان شریک خود انتخاب کرد.
در این مقاله آمده است:10 روز پیش، وزارت امور خارجه ایران، «ادواردو لوپز بوسکتس» سفیر اسپانیا در تهران را احضار کرد تا نسبت به توقیف نفتکش "گریس 1 "با محموله 2.1 میلیون بشکه نفتی ایران در روز 4 ژوئیه در تنگه جبل الطارق اعتراض کند.
دیپلمات اسپانیایی به مقامات وزارت امور خارجه ایران توضیح داد که هرچند که این آب‌ها، قلمرو اسپانیا هستند، انگلیس آنها را ادعا می‌کند و با وانمود نمودن اینکه حاکمیت کامل بر روی این آب‌ها دارد و بدون در نظر گرفتن اسپانیا، دست به این کار زده است.
واشنگتن، مادرید را 48 ساعت قبل از رسیدن گریس 1 مطلع کرده بود و نیروی دریایی اسپانیا حرکت آن را در تنگه جبل الطارق زیر نظر داشت.


هرچند انتظار می‌رفت که این نفتکش همانند سایر کشتی‌ها از آب‌های بین‌المللی گذر کند، اما کشتی در نیمه شب 4 ژوئیه، وارد منطقه‌ای شد که لندن آن را آب‌های سرزمین‌های بریتانیایی جبل الطارق قلمداد می‌کند و این لحظه‌ای بود که پلیس جبل الطارق با پشتیبانی 30 تفنگدار دریایی بریتانیا از آن استفاده کرد تا آن را محاصره کند. یک قایق گشت دریایی ژاندارمری اسپانیا به سوی نفتکش حرکت کرد اما نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا راه او را بست.
«جوسپ بورل» وزیر خارجه اسپانیا، اعتراضی را به همتای انگلیسی خود ارائه داد اما این کار را با همتای آمریکایی نکرد و این به‌رغم آن است که لندن براساس تفسیر خود بر روی حاکمیت آب‌هایی که در اطراف جبل الطارق هستند اقدام کرده اما واشنگتن با رفتار خود، به طور ضمنی حاکمیت بریتانیا بر روی این آب‌ها را به رسمیت شناخته است.
«فابیان پیکاردو» وزیر ارشد جبل الطارق در روز 4 ژوئیه (13 تیر) با شتاب از توقیف گریس 1، سینه سپر کرده و گفت که این یک تصمیمی بوده که ازسوی مقامات جبل الطارق اتخاذ شده بدون اینکه درخواست سیاسی دولتی دیگر در کار باشد. هیچکس این را باور نمی‌کند.
اگر واشنگتن، این عملیات را به مادرید واگذار می‌نمود آیا اسپانیا همانند انگلیس عمل می‌کرد؟ منابع دولتی اسپانیا می‌گویند که در چارچوب اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا، اگر اطلاعات و فرصت کافی داشتند نیز نفتکش را توقیف می‌کردند. اما دولت اسپانیا برای توقیف نفتکش، اول باید به قاضی کشیک شهر " لا لینه آ " رجوع می‌کرد و او را متقاعد می‌نمود که مقصد پایانی نفت، سوریه است تا حکم مربوطه برای توقیف را صادر کند، چیزی که نمی‌شود اطمینان داد که قاضی انجام دهد.
این نقش را دادگاه عالی جبل الطارق بازی کرد که حکم توقیف گریس 1 را به مدت 14 روز داد و چهار تن افسر هندی آن را به قید وثیقه آزاد کرد. دادگاهی شدن این مورد، مانع نشد که «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس به «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی خود پیشنهاد کند که اگر ایران تضمین دهد که نفت به سوریه نمی‌رود، کشتی را آزاد خواهد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور: توصیه های مهم رهبر انقلاب برای ارتقاء کیفیت نمازهای جمعه دلار به کانال 11 هزار تومانی عقب نشینی کرد دکتر ظریف: اگر ترامپ تحریم‌ها را بردارد درهای دیپلماسی کاملاً باز است سخنگوی سازمان انرژی اتمی: ایران فعلاً از غنی‌سازی 5/4 درصد عبور نمی‌کند خشم نتانیاهو از واکنش اتحادیه اروپا به کاهش تعهدات برجامی ایران روزنامه اسپانیایی از نقش آمریکا در توقیف نفتکش ایرانی پرده برداشت سخنگوی صنعت برق خبر داد: افزایش سه هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های کشور یک روزنامه عربی: موازنه‌های منطقه به زیان ائتلاف سعودی درحال تغییر است زنان رنگین پوست کنگره آمریکا: زمان استیضاح ترامپ فرا رسیده است ناهنجاری‌های روابط آمریکا و انگلیس در جلسه شورای عالی حفاظت محیط‌زیست به ریاست دکتر روحانی؛ گزارش وضعیت آلودگی هوا در مناطق مختلف کشور بویژه کلانشهرها ارائه و بررسی شد ایجاد 1000 طرح اشتغال‌زایی در خراسان شمالی توسط بنیاد برکت خودکفایی نیروی هوایی در بازآماد تستر موتور هواپیمای سی -130 امنیت خاورمیانه بازیچه نگرانی‌های انتخاباتی ترامپ رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور: توصیه های مهم رهبر انقلاب برای ارتقاء کیفیت نمازهای جمعه رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور: توصیه های مهم رهبر انقلاب برای ارتقاء کیفیت نمازهای جمعه رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور: توصیه های مهم رهبر انقلاب برای ارتقاء کیفیت نمازهای جمعه رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور: توصیه های مهم رهبر انقلاب برای ارتقاء کیفیت نمازهای جمعه رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور: توصیه های مهم رهبر انقلاب برای ارتقاء کیفیت نمازهای جمعه رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور: توصیه های مهم رهبر انقلاب برای ارتقاء کیفیت نمازهای جمعه رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور: توصیه های مهم رهبر انقلاب برای ارتقاء کیفیت نمازهای جمعه