آسانژ، رهبر ارکستر مداخله در انتخابات امریکا

فرحناز دهقی
خبرنگار
براساس اسنادی که سی‎ان‎ان از یک شرکت اطلاعاتی اسپانیایی به دست آورده، جولیان آسانژ مؤسس وب‎سایت افشاگر ویکی‎لیکس طی دیدارهای مشکوکی که در سفارت اکوادور داشته، بسته‎هایی را تحویل گرفته که به انتخابات ریاست‎جمهوری 2016 امریکا و رسوایی هیلاری کلینتون و در نتیجه شکست او مرتبط بوده است.
این اسناد را که یک شرکت‎ اطلاعاتی اسپانیایی تحت نظارت دولت اکوادور به‌دست آورده‎اند، می‎تواند برای بازرس رابرت مولر که مسئول پرونده دخالت روسیه در انتخابات امریکا است، حائزاهمیت باشد. همچنین در اسناد فاش شده که چطور آسانژ سفارت اکوادور را تبدیل به مقر فرماندهی خود برای اثرگذاشتن بر انتخابات امریکا کرده بود و گروهی از هکرها را مانند یک رهبر ارکستر هدایت می‎کرد. اسناد این شرکت اسپانیایی پنجره تازه‎ای را به روی زندگی آسانژ در سفارت گشوده است و به مولر سرنخ تازه‎ای برای ادامه تحقیقاتش داده‎اند تا بیش از پیش اطمینان پیدا کند که ویکی‎لیکس در همکاری با روسیه در نتیجه انتخابات 2016 امریکا اثر گذاشت.


یکی از مقام‎های اطلاعاتی اکوادور درباره صحت این گزارش‎ها به سی‎ان‎ان گفته که نتایج آن قابل اعتماد و صحیح است. در این اسناد نوشته شده که آسانژ شخصاً برخی از این پروژه‎ها را مستقیم از داخل سفارت، جایی که نزدیک هفت سال در آن زندگی می‎کرد، هدایت می‎کرده است. پس از انتخابات امریکا، این شرکت اطلاعاتی اسنادی را تنظیم کرد که در آن با اتکا به مدارکی نشان می‎داد آسانژ در همکاری با آژانس‎های اطلاعاتی روسیه در انتخابات امریکا تأثیر گذاشته است.
براساس این گزارش، به دنبال انتشار اطلاعات و ایمیل‎های فاش شده هیلاری کلینتون در ویکی‌لیکس، حزب دموکرات امریکا در انتخابات ریاست‎ جمهوری به «آشفتگی بزرگی» دچار شد. براساس این گزارش، بلافاصله پس از انتشار ایمیل‌های کلینتون، مقامات امریکا به اکوادور هشدار دادند اختیارات آسانژ را محدود کند تا در انتخابات دخالتی نداشته باشد. در ادامه این گزارش آمده سازمان‌های اطلاعاتی امریکا از همان ابتدا گفته بودند که ویکی‌لیکس ایمیل‌های دزدیده شده را از مقامات روسیه دریافت کرده است.
 میهمان سفارش‎شده
آسانژ از سال 2012 در سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد؛ این پیشنهاد را رئیس‎ جمهوری اکوادور که خود می‎گوید مانع «اعدام» آسانژ شده بود، پس از صدور حکم بازداشت او از سوی کشور سوئد به اتهام آزار جنسی، به او داد.  به‌رغم آنکه آسانژ طی دوران اقامتش در سفارت، باید تمام مدت در آنجا می‎ماند، با چند هکر سطح جهانی و روسی در موقعیت‎های حساس و مهمی دیدار کرده بود. در آن زمان او 75 ملاقات، از جمله با چند نفر از روسیه که با کرملین در ارتباط بودند، داشته است. تنها شهروندان روسی جزو ملاقات‌کنندگان آسانژ نبوده‌اند، یک هکر آلمانی نیز پیش از انتخابات 2016 امریکا دست‌کم 12 بار با او ملاقات کرده که گاهی یک شهروند دیگر آلمانی نیز همراه او بوده است. همچنین آسانژ کامپیوتر قدرتمند جدیدی در اختیار گرفته بود و به شبکه اینترنت پرسرعتی متصل شده بود. او از حمایت و همکاری بالای مقامات ارشد این کشور از جمله ریکاردو پتینو وزیر امور خارجه وقت اکوادور برخوردار بوده است؛ به همین خاطر فهرست نام افرادی که با او در سفارت دیدار داشته‎اند حذف می‎شده است. آسانژ، که اصلیتی استرالیایی دارد، همیشه تأکید کرده که با کرملین هیچ گونه همکاری‎ای ندارد و دولت روسیه منابعی را در اختیار او قرار نداده است و او هیچ ارتباطی به احزاب دولتی ندارد. همچنین او پس از انتخابات امریکا گفت که اگر اطلاعاتی علیه دونالد ترامپ پیدا کند آنها را هم منتشر خواهد کرد. هنوز آسانژ درباره این گزارش هیچ اظهارنظری نکرده است و وکلای او نیز سکوت اختیار کرده‎اند. پیش از این هم امریکا علیه نقش او در افشاگری‎ رازهای دیپلماتیک امریکا و پنتاگون در سال 2010 دادخواستی مطرح کرده بود. از سوی دیگر، روسیه هرگونه ارتباط با پرونده آسانژ را انکار می‌کند، حتی سخنگوی سفارت این کشور در لندن اتهامات و ادعا‌های مطرح شده را توطئه دانسته است.

آغاز مداخله

14 ژوئن، 2016    کمیته ملی دموکراتیک اعلام کرد که هک شده است و روسیه را مسئول آن دانست.
19 ژوئن، 2016  آسانژ از سفارت اکوادور خواست تا ارتباط اینترنتش را تقویت کند. / کارکنان سفارت تجهیزات جدیدی را برای او نصب کردند.
6 جولای، 2016  ویکی‎لیکس از هکرهای روسی خواست اگر اطلاعاتی علیه کلینتون دارند ارائه بدهند.
14 جولای، 2016  هکرهای روسی فایل‎های کدگذاری شده مهمی را تحت نام «آرشیو عظیم» برای ویکی‎لیکس فرستادند.
آسانژ ساعت‎ها با آندرو مولر، هکر آلمانی، گفت و گوی حضوری کرد.
18 جولای، 2016   کنوانسیون ملی جمهوریخواهان در کلیولند با کاهش محبوبیت روبه‎رو شد. / در سفارت، یکی از مأموران امنیتی اکوادور پستش را ترک کرد تا بسته‎ای را از یک مرد نقاب‎پوش تحویل بگیرد.
22 جولای، 2016  ویکی‎لیکس بیش از 20 هزار فایل را علیه کمیته ملی دموکراتیک فاش کرد.