پرونده عیسی شریفی در نوبت دادگاه است خبر بازداشت طبری صحت دارد 

سخنگوی قوه قضائیه گفت: یکی از محورهای تحول قوه قضائیه، عملیاتی و اجرایی کردن و تحقق اصل کرامت انسانی است.
به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در ششمین نشست خبری عنوان کرد: رسیدگی به پرونده مفاسد اقتصادی کماکان در دستور کار قوه قضائیه قرار دارد و قرار رسیدگی کافی، سریع و بازدارنده در جرایمی است که به وقوع می‌پیوندد. بنا داریم در دوره تحول رسیدگی بیشتری نسبت به موضوعات اقتصادی داشته باشیم. دستور العمل رسیدگی تخصصی به دعاوی اقتصادی را ابلاغ کردند. ان شاءالله به زودی مجتمع تخصصی رسیدگی به جرایم اقتصادی جرایم پولی و بانکی شعب مأمور به دعاوی استجازه دادگاه‌های کیفری دو و یک، دادگاه‌های پرونده‌های اخلال اقتصادی، مجموعاً در قالب یک مجتمع قضائی تخصصی شامل دادسراها و دادگاه‌های ویژه در مجتمع امام خمینی افتتاح می‌شود و با حساسیت آموزش و تخصص و سرعت رسیدگی‌ها تداوم خواهد داشت و این اقدام، اثبات کننده اقدامات جدی قوه در برخورد با مفاسد اقتصادی است.
اسماعیلی تصریح کرد ۵۸ نفر در دادگاه‌های ویژه محکومیت در این حد فاصل پیدا کردند که محکومیت آنها به قطعیت یا مرحله اجرا رسیده است و این تعداد اثبات کننده اهتمام و جدیت دستگاه قضائی است.
وی افزود: در پرونده قاچاق ۲۲ نفر محکوم شده‌اند.


اسماعیلی افزود: علاوه بر این ۵۸ موردی که اعلام شد، در این پرونده‌های اخیر آقای شهروز ریخته گران، فرزند عباس، عضو هیئت مدیره شرکت به جهت اخلال در نظام اقتصادی به ۷ سال حبس محکوم شده است. آقای فیروز ریخته‌گران فرزند عباس به جرم مشارکت عمده در اخلال نظام اقتصادی به ۱۵ سال حبس محکوم شده است. آقای ب هروز ریخته گران متهم اصلی پرونده به جرم اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور و نظام پولی و بانکی به ۱۵ سال حبس و محکومیت ۲ و ۳ سال حبس هم دارد که مجازات اشد قابل اجرا خواهد بود. علاوه بر آن رد مالی معادل ۸ هزار و ۵۹۶ میلیارد و ۷۵۲ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۶۶۰ ریال جزای نقدی و رد محکوم شده است. متهم دیگر این پرونده فراز ریخته گران فرزند عباس به ۷ سال حبس محکوم شده است.
وی افزود: متهم دیگر این پرونده محمدرضا توسلی معاون منطقه آزاد به جرم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور و دریافت رشوه به ۱۰ سال حبس، ۳ سال انفصال، ۱۳ میلیون تومان و ۱۲ هزار دلار آمریکا جزای نقدی محکومیت پیدا کرده است. سالار باجلانی فرزند خلج بازنشسته بانک سپه به جرم معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی به ۱۰ سال حبس محکوم شده است و در همین پرونده لیست از طریق سامانه طراحی شده است در اختیار شما قرار می‌گیرد.
اسماعیلی گفت: در پرونده ریخته گران مجموعاً ۴۱ نفر متهم بودند که در مورد دو نفر رای برائت صادر شده است. در مورد چند نفری هنوز پرونده مفتوح است اما بالغ بر ۳۰ نفر در همین یک پرونده به جرم اخلال در نظام اقتصادی محکومیت‌های سنگین صادر و قطعی شده است. علاوه بر بخش جدیدی از پرونده‌های اینها در مسیر پرونده بانک سرمایه در فرآیند رسیدگی قرار دارد که بخش دیگری در پرونده دیگر است. بعضی از همین متهمان در پرونده بانک سرمایه تحت تعقیب هستند و در یکی از پرونده‌های قاچاق و اخلال جزئی در نظام اقتصادی ۲۲ نفر دیگر محکوم شدند.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: یک بخش از پرونده بانک سرمایه که ۲۹ متهم دارد ۱۹ جلسه دادگاه علنی برگزار شده. رأی دادگاه‌هادی رضوی صادر شده و در حال تایپ است.
به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره بازداشت عیسی شریفی قائم مقام قالیباف، اتهامات او، علت رسیدگی در دادگاه نظامی و همچنین اخباری که در این زمینه منتشر می‌شود، گفت: قوه قضائیه هم سخنگو و هم مرجع رسمی دارد و بخشی از این اخبار کذبی که در جامعه منتشر می‌شود از ناحیه منتسبین به برخی از رسانه‌ها است که به آن دامن زده می‌شود و موضوعاتی که اطمینانی به صحت آن نداریم از بازنشر آن اجتناب کنیم.
وی افزود: هم خبر اعدام و هم خبر جاسوسی دروغ است و در پرونده چنین اتهاماتی وجود ندارد. پرونده در حوزه جرایم مالی است و در دادسرای نظامی رسیدگی و منجر به صدور کیفرخواست و در نوبت دادگاه است. برای اینکه ایشان نظامی بود و مأمور به شهرداری بود و سازمان قضائی نیروهای مسلح وظیفه رسیدگی به جرایم این حوزه را عهده دار است و کاملاً قانونی است. پرونده ۱۳ متهم دارد و متهمین اصلی کماکان بازداشتند.
تعقیب قضایی ۳ نفر در حوزه سازمان غذا و دارو به اتهام اخذ رشوه
به گزارش ایسنا، اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره بازداشت تعدادی از کارمندان سازمان غذا و دارو، گفت: در ارتباط با موضوع دارو پرونده‌ای در دادسرای تهران تشکیل شده و یکی از شرکت‌هایی که در کار تولید و واردات دارو فعالیت می‌کرده و ارزهای قابل توجهی از سیستم بانکی اخذ کرده و تعهدات ارزی خود را انجام نداده است؛ به لحاظ انجام ندادن تعهدات و گران‌نمایی داروهای وارداتی با صدور فاکتورهای متعدد، تحت تعقیب قرار گرفته است.
وی افزود: در این رابطه ۳ نفر از حوزه مربوطه در سازمان غذا و دارو به اتهام اخذ رشوه تحت تعقیب قرار گرفتند. البته الان متهمان با صدور قرار تأمین آزاد هستند و پرونده مراحل اولیه تکمیل تحقیقات را طی می‌کند.
اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره بازداشت فریبا عادلخواه و اینکه کنسولگری فرانسه خواسته دسترسی به ایشان داشته باشد، گفت: او جزو متهمانی است که اخیراً دستگیر شده و به لحاظ ماهیت پرونده و موضوعاتی که مطرح است هنوز وقت برای اطلاع رسانی در این پرونده نیست و اصل بازداشت ایشان را تایید می‌کنیم و با ادامه رسیدگی به ان اطلاع رسانی شفاف‌تری انجام می‌شود و در موقع مناسب تصمیم گیری می‌شود که به ادعاهای یکی از کشورها که مطرح شده چگونه پاسخ دهیم.
اسماعیلی در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در رابطه با صحت خبر دستگیری معاون اجرایی سابق قوه قضائیه توسط یکی از نمایندگان مجلس و اظهار نظر نماینده دیگری پیرامون اتهامات انتسابی این فرد، گفت: اولاً از نشر اخباری که از صحت و سقم آن اطلاعی نداریم اجتناب کنیم. ابهامی که به وجود می‌آید را بپرسیم و اجازه دهیم مراجع رسمی در مورد أن اظهار نظر کنند.
ادامه درصفحه 12