افتتاح خط تولید آزمایشی پژو 301 بدون حضور فرانسوی ها

خط تولید آزمایشی پژو 301 با داخلی سازی بیش از 60 درصد با حضور معاون علمی و فن آوری رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بهره‌برداری رسید.
به گزارش ایرنا، پس از ترک بازار ایران توسط شرکای خارجی، گروه صنعتی ایران خودرو عزم خود را جزم کرد تا با تقویت زنجیره ارزش تولید، محصول پژو 301 را به صورت مستقل و بدون حضور شریک خارجی به تولید برساند.
گروه صنعتی ایران خودرو توانست با توسعه همکاری با قطعه سازان توانمند، ارتباط با مراکز دانش بنیان و همچنین نهادها و مراکزی که با تولید قطعات با تکنولوژی بالا توانمندی حمایت از صنعت خودرو را دارند بتواند نتیجه اقتدار و مقاومت در برابر تحریم‌های ظالمانه غرب را با تولید محصول جدید و بکارگیری دانش و تخصص جوانان و متخصصان ایرانی به منصه ظهور برساند.
با برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری که در شرکت‌های قطعه سازی صورت گرفته، پژو 301 درحال آماده‌سازی برای تولید انبوه بوده و این آمادگی وجود دارد تا با سطح داخلی سازی بالاتر از 60 درصد تولید و روانه بازار شود. این میزان به مرور زمان افزایش یافته و بخش زیادی از تولید این محصول به صورت خودکفا شده تولید خواهد شد.


برنامه‌ریزی و هدف ایران خودرو در پنج سال نخست، تولید 400 هزار دستگاه از این محصول است. محصول پژو 301 در قالب سه تیپ و واریانت شامل دو واریانت با گیربکس دستی و موتور EC5 و یک تیپ و نوع با گیربکس اتوماتیک و موتور EC5 به تولید خواهد رسید.
حجم موتور این خودرو 1.6 لیتر، حداکثر قدرت آن 115 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن 150 نیوتن متر در دور موتور چهار هزار است. در تیپ تولیدی 301 در سال نخست، گیربکس دستی پنج سرعته تعبیه خواهد شد. گنجایش صندوق عقب آن با ظرفیت 640 لیتر نیازهای یک خانواده ایرانی را مرتفع می‌کند. 301 سطح آلایندگی استاندارد یورو 5 را پاس کرده و دوستدار محیط‌زیست به حساب می‌آید.
سیستم ترمز ABS، سیستم ایمنی ESP، ایربگ جلو، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، چراغ‌های دی لایت به هنگام رانندگی، تهویه مطبوع دستی و رینگ آلومینیومی 15 اینچ از جمله مشخصات اصلی خودرو است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در مراسم رونمایی خودروی پژو 301 ضمن اعلام دریافت 150 میلیون یورو خسارت از پژو طی مدت پنج سال، از داخلی‌سازی یکی از قطعات استراتژیک که تاکنون کسی جرات تولید آن را نداشته است، خبر داد و گفت: اولین سری از خودروهای پژو 301، اردیبهشت ماه سال آینده به مشتریان عرضه خواهد شد.
هاشم‌یکه زارع گفت: مهرماه امسال از داخلی‌سازی قطعه‌ای رونمایی خواهیم کرد که هیچ یک از قطعه‌سازان داخلی جرات تولید آن را نداشته و آن را خط قرمز تولید قطعات دانسته‌اند؛ اما اکنون این قطعه به کمک مدیران جوان ایران‌خودرو، داخلی‌سازی شده است.
وی با یادآوری دیدار خود با مدیران پژو در اواخر سال گذشته، تصریح کرد: در این دیدار مدیران پژو به ایران خودرو اعلام کردند که نباید خودروی پژو 301 را بدون حضور آنها تولید کند؛ درحالی که به آنها گفتیم که شما از قرارداد خارج شده‌اید؛ بنابراین به هر ترتیب خودروی پژو 301 را داخلی‌سازی و تولید خواهیم کرد. تولید پژو 301، ایران را صاحب یک پلتفرم کرد که می‌توان خودروهای زیادی را بر روی آن تولید کرد.
یکه‌زارع اظهار کرد: 300 قطعه‌ساز درگیر این پروژه هستند و مطمئنیم در آخر سال به داخلی‌سازی 80 درصد در تولید آن خواهیم رسید. لازم به ذکر است که نخستین سری این خودروها در اردیبهشت 99 به مشتریان عرضه خواهد شد. توانستیم موتور این محصول را با 80 درصد داخلی‌سازی تولید کنیم که علاوه بر 301 می‌توان در سایر خودروها نیز از آن استفاده کرد.
وی با بیان اینکه 13 هزار دستگاه از پژو 2008 تحویل و 3000 دستگاه دیگر باقی مانده است، گفت: هدف‌گذاری تولید 301، 250 هزار دستگاه در سال است. این درحالی است که پژویی‌ها اعلام کردند که اجازه تولید در ایران را ندارید که تاکید می‌کنیم می‌توانیم خود این پروژه را جلو برده و صاحب یک پلتفرم شویم. این نکته بسیار مهمی است که می‌توان خودروهای مختلفی بر روی این پلتفرم سوار کرد. در قرارداد دوم منعقده با پژو نیز موضوع دریافت خسارت مطرح و بیش از 150 میلیون یورو در دفاتر منعکس شد که نشان می‌دهد، پژو بازنده ترک کردن ایران است.
سایر اخبار این روزنامه
بلومبرگ: سیاست‌های بانک مرکزی ایران برای تقویت ارزش ریال تاثیر مثبت داشت ظریف: برجام را همچنان یک توافق کلیدی می دانم عقده‌های ترامپ عامل فروپاشی آمریکاست افشای امتیاز نفتی کردهای شمال سوریه به یک تاجر صهیونیست افتتاح خط تولید آزمایشی پژو 301 بدون حضور فرانسوی ها ازسوی رهبر انقلاب صورت گرفت؛ انتصاب سه عضو فقهای شورای نگهبان برای یک دوره جدید مجلس تصویب کرد اختصاص تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای توسعه صنایع پایین دستی نفت خام وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خبر داد: قرارداد 1500 میلیارد تومانی صنایع دفاعی و خودروسازها برای تامین قطعات خودرو یادداشت مدیرمسئول بی‌تعارف درباره ائمه جمعه قدردانی دفتر رئیس‌جمهور از استقبال پرشور مردم استان خراسان شمالی از کاروان دولت تدبیر و امید ایستگاه‌های مترو بسیج و محمدیه تهران آماده افتتاح است بخشنامه رئیس قوه قضائیه در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با هدف تسهیل رقابت و منع انحصار