اظهار نگرانی سه کشور اروپایی از احتمال فروپاشی برجام

فرانسه، انگلیس و آلمان در حمایت از برجام بیانیه صادر کردند. در این بیانیه آمده است که سه کشور اروپایی بر پایبندی تروئیکای اروپا بر توافق هسته‌ای تاکید داشته و درباره خطر فروپاشی آن ابراز نگرانی کرده‌اند.
متن کامل بیانیه به این شرح است: «ما، سران کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس، منافع امنیتی مشترکی به خصوص در زمینه رژیم منع اشاعه به اشتراک داریم و تعهد ادامه‌دار خود به برنامه جامع اقدام مشترک که چهار سال پیش در 14 جولای 2015 حاصل شد، یادآوری می‌کنیم.
از سال 2003، سه کشور ما که بعداً آمریکا، روسیه و چین نیز به آن پیوستند، در سیاستی بلندمدت و مصمم با هدفی آشکار با ایران در تعامل بودند که این کشور که بخشی از پیمان منع اشاعه (ان‌پی‌تی) بوده به تعهدات خود با حسن نیت احترام گذاشته و هرگز به توسعه یا دستیابی سلاح هسته‌ای نپردازد.
ما در روز 8 مه 2018 با یکدیگر از تصمیم آمریکا برای خروج از برنامه جامع اقدام مشترک و اعمال دوباره تحریم‌ها ابراز تاسف و نگرانی کردیم در حالی که این کشور تعهدات خود تحت این توافق را اجرا کرده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تا ماه پیش این موضوع را به طور مستمر تایید کرده بود. از مه 2018، سه کشورمان تمام تلاش خود را با دیگر اعضای باقی مانده در توافق به کار بستند تا اطمینان یابیم که مردم ایران بتوانند همچنان از مزایای مشروع اقتصادی که توسط برنامه جامع اقدام مشترک فراهم شده بهره‌مند شوند.


امروز ما نگران این خطر هستیم که برنامه جامع اقدام مشترک تحت تشدید تحریم‌های اعمالی آمریکا و در پی آن تصمیم ایران برای عدم اجرای چندین مفاد اصلی توافق از بین برود. ما به شدت نگران تصمیم ایران برای انباشت و غنی‌سازی اورانیوم بیش از حد مجاز هستیم. به علاوه، سه کشور ما عمیقاً نگران حملاتی است که شاهد آن در خلیج فارس و فراتر از آن و تشدید اوضاع امنیتی در منطقه هستیم.
ما معتقدیم که زمان آن فرا رسیده که مسئولانه اقدام کرده و به دنبال مسیری برای کاهش تنش‌ها و از سرگرفتن مذاکرات باشیم. خطرات به گونه‌ای بوده که ضروری است که تمامی سهامداران (تنش‌ها را) متوقف کرده و پیامدهای احتمالی اقدامات خود را در نظر بگیرند.
کشورهایمان اخیراً ابتکارهای دیپلماتیک متعددی برای مشارکت در کاهش تنش‌ها و گفت‌وگو مطرح کرده‌اند که نشانه‌های حسن نیت از سوی تمامی طرف‌ها به صورت فوری ضروری است. در حالی که ما همچنان از برنامه جامع اقدام مشترک حمایت می‌کنیم، ادامه آن مشروط بر پایبندی کامل ایران بوده و قاطعانه از ایران می‌خواهیم تا از تصمیمات اخیر خود در این زمینه بازگردد.
ما همچنان به پیدا کردن مسیرهایی برای مذاکرات تحت توافق برای رعایت انطباق ایران با توافق از جمله از طریق برنامه جامع اقدام مشترک ادامه می‌دهیم. در جست‌وجوی یک راه‌حل، ما همچنان تعامل فعال خود با تمامی طرف‌ها را در راستای حفظ امنیت و صلح بین‌المللی ادامه می‌دهیم.»
به گزارش مشرق، در ادامه انتشار این بیانیه، ژان ایولودریان، وزیر امور خارجه فرانسه روز دوشنبه 24 تیرماه و پیش از برگزاری نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، درباره کاهش تعهدات برجامی ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: «شرایط جدی است. افزایش تنش می‌تواند به تقابل منتهی شود و این موضوع که ایران تصمیم گرفته است که برخی از همکاری‌های خود در زمینه اشاعه هسته‌ای خودداری کند، عامل دیگری برای نگرانی است. این تصمیمی بد است و (در واقع) واکنشی بد به یک تصمیم بد دیگر مبنی بر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران است.»
این بیانیه و اظهارات در حالی بیان شده‌اند که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در جریان سفر خود به نیویورک، ابراز علاقه اروپا را برای حفظ برجام کافی ندانسته است.