بسته نامتوازن فرانسه رد شد

روز گذشته یک منبع آگاه بسته پیشنهادی فرانسه را «بسیار کمتر از انتظارات به حق ایران» توصیف کرد و گفت که این بسته از سوی کشورمان رد شده است. اشاره این منبع آگاه که با شرط ذکر نشدن نامش با آخرین خبر گفت و گو می کرد به بسته موسوم به «توقف دربرابر توقف» است که هفته گذشته «امانوئل بُن» مشاور ماکرون رئیس جمهور فرانسه به ایران پیشنهاد کرده بود. این منبع آگاه تاکید کرد: «پیشنهادهای فرانسه بسیار کمتر از انتظارات به حق جمهوری اسلامی است، بر این اساس ایران همچنان به اقدامات خود در کاهش تعهدات برجامی ادامه خواهد داد.» از جزئیات بسته فرانسه که برخی تحلیل گران آن را «نامتوازن» و در حقیقت پیشنهادهای آمریکا می نامند، جزئیات رسمی منتشر نشده است اما براساس گزارش های غیر رسمی بسته از ایران خواسته بود «برای دوره‌ای کوتاه» «همه» اقدامات خود برای کاهش تعهدات برجامی اش را منجمد کند و در مقابل آمریکا فقط «تحریم‌های نفتی و معاملات بانکی» را برای مدت موقت منجمد می‌سازد. این درحالی است که اولا این بسته درباره دیگر تحریم های اعمال شده بر ایران اظهارنظر نکرده بود و دوم این که به دلیل «موقت» بودن زمان این انجماد تحریم ها، عملا هیچ بانک یا شرکت خارجی از ترس پایان «توقف موقت» و بازگشت تحریم ها راغب به مراوده با ایران نمی شود از این رو این بسته هیچ نتیجه ای عملی در بر ندارد. درباره این بسته روزنامه خراسان پنج شنبه گذشته 20 تیر یادداشتی را با عنوان «به بسته فرانسه چه پاسخی بدهیم؟» منتشر کرده بود. چهارشنبه گذشته علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در دیدار «امانوئل بُن» به صراحت پاسخ فرانسه را داده و گفته بود: «روند کاهش تعهدات هسته ای ایران تا تحقق کامل حقوق ایران ادامه  می یابد.» پیشتر دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان در برابر خواسته امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه برای حضور آمریکا در نشست مشترک برجام تاکید کرده بود: «توقف کلیه تحریم‌ها می‌تواند آغازی برای یک حرکت بین ایران و 1+5 باشد.» مسئله ای که پاسخ ایران نشان می دهد در بسته فرانسوی ها رعایت نشده است. پیشتر گفته شده بود در تماس تلفنی یک ساعته ماکرون با روحانی که هفته گذشته انجام شد دو طرف موافقت کرده‌اند تا ۲۴ تیر (دیروز) برای یافتن شرایطی به منظور آغاز گفت و گوها با محور حفظ برجام تلاش کنند.
جلسه اروپا درباره برجام
در همین حال به گزارش فارس «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شب گذشته پس از پایان جلسه طولانی خود با وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل با بیان این که «طرف‌های برجام فعلا مکانیسم ماشه را فعال نمی‌کنند» افزود: «هیچ یک از طرف‌های برجام معتقد نیستند که کاهش تعهدات ایران به معنای نقض کامل توافق هسته‌ای باشد.»
 
روایت فرانسوی از بسته پیشنهادی
درحالی که ایران هنوز درباره مفاد بسته پیشنهادی فرانسه خبری منتشر نکرده است، منابعی در وزارت خارجه فرانسه در گفت‌وگو با المیادین برخی مفاد طرح فرانسه برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا را فاش کردند. بسته ای که حجم زیادی از خواسته ها را روی میز ایران گذاشته است. به گزارش فارس، به گفته این منابع، طبق طرح، ایران باید فورا تمامی اقدامات خود در خصوص کاهش تعهداتش به توافق هسته‌ای را متوقف کند و به پیش از این اقدامات بازگردد و همچنین باید در خصوص نقش خود در خاورمیانه تغییراتی دهد و از گروه‌های عراقی بخواهد تا آن چه را تحریک آمریکایی‌ها در این کشور خوانده شده متوقف کنند. همچنین طرح فرانسه از ایران می‌خواهد تا گروه‌های مقاومت از جمله حزب‌‌ا... لبنان، حضور خود در سوریه را کاهش دهند و انصارا... یمن نیز حملات موشکی و پهپادی به عربستان را متوقف کند. این منابع تاکید کردند که در این مرحله ایران و آمریکا باید به تاریخ پیش از دوم ماه می (22 اردیبهشت)، یعنی به پیش از پایان معافیت‌های تحریمی بازگردند.
 
خبر مرتبط


چرا جزئیات بسته فرانسه باید اعلام شود؟
 درحالی که یک منبع آگاه از رد بسته فرانسه خبرداده و دلیل آن را این مسئله که پیشنهادها «بسیار کمتر از انتظارات به حق ایران» بوده اعلام کرده، اما از جزئیات این بسته کماکان خبر رسمی منتشر نشده است. قبلا نوشته بودیم که براساس اخبار غیر رسمی این بسته نامتوازن است و باید رد شود اما اکنون که ایران بسته فرانسه را رد کرده، افکار عمومی باید در جریان این بسته و چرایی رد آن قرار بگیرند. در غیر این صورت در «بازی مقصر سازی» (Blame Game)  غربی ها مدعی خواهند بود که بسته ای برای مذاکره ارائه کرده اند و ایران آن را نپذیرفته است! برای نیفتادن در این بازی خطرناک، لازم است  دیپلمات های ارشد ایران به هر نحو ممکن که می توانند درباره جزئیات این بسته که باعث رد آن شده به افکار عمومی توضیح دهند.