«ماده ۱۰۰» برای جلوگیری از تخلفات است نه منبع درآمد شهرداری‌ها

به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در این دیدار درخصوص گزارش‌های تحقیق و تفحص مجلس تأکید کرد باید گزارش‌ها به شکلی حقوقی و محکمه‌پسند تهیه شود تا بتوان از آنها بهره‌برداری لازم را کرد و در دستگاه قضایی قابلیت بررسی
داشته باشد.
احکام دیوان عدالت درباره بورسیه‌ها
 باید اجرا شود


رئیسی با اشاره به بررسی پرونده بورسیه‌ها در دیوان عدالت اداری گفت: در این خصوص جلسات متعددی داشتیم و معتقدیم احکام دیوان عدالت باید در این زمینه اجرا شود.‌ برای مستنکف از اجرای این احکام نیز ضمانت اجرای خوبی در قانون پیش‌بینی شده و هیچ کس حق تخطی از آن را ندارد.
وی اظهار داشت: کاداستر از طرح‌های ضروری برای کشور است و از نمایندگان محترم می‌خواهم که تأمین بودجه آن را در اولویت قرار دهند. کارهایی در این زمینه انجام شده که لازم بوده ‌اما کافی نبوده است. اجرای طرح کاداستر می‌تواند موجب کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی و جلوگیری از بسیاری دعاوی شود.
رئیس‌قوه قضائیه با اشاره به اجرای ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها تصریح کرد: این ماده اساسا برای جلوگیری از تخلفات بوده است، نه اینکه منبع درآمد شهرداری‌ها یا موجب خریدن تخلف شود. اگر احداث یک بنا غیر مجاز است، نباید با دریافت وجهی در قالب ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها حق عموم را ضایع کرد.
براساس این گزارش، پیش از سخنان رئیس‌قوه قضائیه، روسای کمیسیون‌های مجلس نیز به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.
ابلاغ دستورالعمل جامع کرامت
رئیس‌قوه قضائیه همچنین در جلسه شورای عالی قضایی، از ابلاغ دستورالعمل جامع کرامت در 33 ماده و تبصره به همه زیرمجموعه‌های دستگاه قضایی خبر داد.
وی با بیان اینکه این دستورالعمل مشتمل بر جمع‌بندی نکات مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و مفاد مقرر در قوانین گوناگون است، گفت: قوت و اقتدار دستگاه قضایی به هیچ عنوان مستلزم بی‌احترامی به ارباب رجوع، متهم و محکومان نیست. برای ارتقای سطح رعایت کرامت افراد درگیر در پرونده‌های قضایی باید از سامانه‌های الکترونیکی استفاده کرد تا امور به سرعت، منظم، با حفظ احترام طرفین و همچنین با شفافیت قضایی پیش برود.
رئیسی با تاکید بر ضرورت نظارت علی‌الدوام بر دستگاه‌ها از جانب مدیران گفت: تاکید ما بر نظارت هرچه بیشتر بر تحت‌نظرگاه‌ها، بازداشتگاه‌ها، کلانتری‌ها و دادسراهاست زیرا این مراکز مهم، بیشتر با آحاد جامعه سر و کار دارند و بر همین اساس دارای اولویت هستند.
هشدار به خودروسازها
رئیس‌قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت پایبندی شرکت‌ها به تعهدات خود و حقوق مردم تاکید کرد و گفت: اگر سازمانی به خود اجازه دهد که تعهدش نسبت به مشتری را به صورت یکطرفه نقض کند، در واقع مرتکب نقض حقوق عامه شده است. مثلا فرض کنیم یک شرکت خودروسازی متعهد شده است که خودرو را با قیمت مشخص در زمان مشخص به مشتری تحویل دهد. اگر به صورت یکطرفه و با میل خود قیمت و زمان تحویل خودرو را تغییر دهد، اقدامش خلاف حقوق عامه است.
ابلاغ بخشنامه تسهیل رقابت و منع انحصار
همچنین بخشنامه رئیس‌قوه قضائیه درخصوص اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با هدف تسهیل رقابت و منع انحصار و جلوگیری از اخلال در رقابت ابلاغ شد.
دیدار رئیس ‌قوه قضائیه
با رئیس‌شورای عالی قضایی عراق
رئیس‌قوه قضائیه دیروز همچنین در دیدار با رئیس‌شورای عالی قضایی عراق با اشاره به توسعه روابط ایران و عراق در زمینه‌های مختلف، گفت: دشمنان سال‌هاست در تلاش برای آسیب رساندن به رابطه ایران و عراق هستند اما همچنان در تحقق این راهبرد خود ناکام مانده‌اند. رئیسی با بیان اینکه مناسبات ایران و عراق صرفا محدود به همسایگی نیست، افزود: همسایگی برای ما بسیار مهم است اما مهم‌تر از آن، رابطه و مناسبات بسیار عمیق و نزدیکی است که ریشه در باورهای مشترکمان دارد و آنچه امروز ما را کنار هم قرار می‌دهد، باورها، اعتقادات و فرهنگ دو ملت است.