فراموش‌شان نمی‌کنیم

راضیه زرگری| از همان روزهای ابتدایی ‌سال که سیل، نوروز بسیاری از مردم ایران را تحت‌تأثیر قرار داد، تکاپویی بزرگ در بطن جامعه شکل گرفت و هر ایرانی که دغدغه نوعدوستی داشت، به  سهم خود در کمک به مردم سیل‌زده پیشقدم شد. در این میان، حضور چهره‌های ورزشی و هنری و چهره‌های محبوب مردم جایگاه خاص و ویژه‌ای در جلب مشارکت‌های مردمی داشت. یک‌سری تحرکات ویژه هم صورت گرفت تا موضوع کمک به مردم سیل‌زده زنده نگه داشته شود و به دست فراموشی سپرده نشود. سایت ورزش 3 با همکاری فدراسیون گلف در کنار سازمان‌های تابعه جمعیت هلال‌احمر یک کار ویژه انجام داد؛ راه‌اندازی کمپین ورزش 3 که از ورزشکاران خواست در قالب یک ویدیو پیام همراهی با مردم در کمک به سیل‌زدگان را منتشر کنند؛ به علاوه ورزشکاران با اهدای اقلام باارزشی که در زندگی ورزشی‌شان داشتند، از لباس ورزشی گرفته تا مدال‌های بین‌المللی، در این ویدیو از یک ورزشکار دیگری دعوت کردند تا به کمپین ستارگان ورزش 3 بپیوندد. نزدیک به سه ماه است که هر روز ورزش 3 ویدیویی از یک ورزشکار شاخص منتشر می‌کند. دیروز میلاد امام رضا(ع) بود و پایان فاز اول این کمپین؛ به همین مناسبت نشست خبری «ستارگان جمعیت هلال‌احمر» با حضور روسای سازمان جوانان و داوطلبان هلال‌احمر و تعدادی از هنرمندان و ورزشکاران که برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان به کمپین ورزش سه و همکاری با هلال‌احمر پیوستند، در سازمان جوانان هلال‌احمر
برگزار شد. کمک‌های مردمی نشان‌دهنده اعتماد اجتماعی به جایگاه جمعیت هلال‌احمر محمد نصیری، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر نیز در این برنامه به شکل‌گیری کمپین کمک ورزشکاران به سیل‌زدگان اشاره کرد و گفت: «در بحبوحه سیل در فروردین‌ماه، از طرف فدراسیون گلف به ما اعلام شدکه دوستان ورزشی علاقه دارند یک کار ویژه  و اساسی برای سیل‌زدگان انجام دهند. کاری یکپارچه از سوی افرادی که به‌عنوان گروه‌های مرجع در جامعه شناخته می‌شوند. بر همین اساس به میزبانی مجموعه فدراسیون گلف جلساتی برگزار شد و با هماهنگی ورزش 3 به‌عنوان رسانه ورزشی و همکاری ورزشکاران و هنرمندان توانستیم این موضوع را پیش ببریم.» او با اشاره به آمار کمک‌های جمع‌آوری‌شده برای سیل‌زدگان استان‌های مختلف عنوان کرد: «از دوم فروردین‌ماه امسال که فراخوان جمع‌آوری مشارکت‌های مردمی را انجام دادیم، تا امروز رکوردی در موضوع جلب مشارکت‌های مردمی ثبت شده که به‌واسطه حضور سرمایه‌های اجتماعی‌مان مانند ورزشکاران، هنرمندان و چهره‌های سرشناس سیاسی و مراجع تقلید و افراد محبوب جامعه در کنار جمعیت هلال‌احمر شکل گرفت.»  
او ادامه داد: «در موضوع مشارکت‌های نقدی آن چیزی که تا امروز اتفاق افتاده است، رقم 200‌میلیارد تومان است و رقم مشارکت‌های غیرنقدی که تا الان به جمعیت هلال‌احمر اهدا شده است، به ارزش 152‌میلیارد تومان بوده است؛ بنابراین رقم مشارکت‌های نقدی ما برای اولین‌بار از میزان مشارکت‌های غیرنقدی پیشی گرفته است. این موضوع یک شاخص در فدراسیون جهانی صلیب‌سرخ محسوب می‌شود که می‌گوید هر زمانی میزان مشارکت‌های نقدی مردمی از مشارکت‌های غیرنقدی در حوادث بیشتر باشد نشان‌دهنده اعتماد اجتماعی به جایگاه جمعیت هلال‌احمر است.»
هیچ استانی را در کمک‌رسانی از قلم نمی‌اندازیم


او با بیان این‌که خوشبختانه مشارکت‌های نقدی 50‌میلیارد تومان بیشتر از میزان مشارکت‌های غیرنقدی است، عنوان کرد: «براساس نیازسنجی عنوان شد اولویت در مناطق سیل‌زده با کسانی است که اثاثیه منزلشان خراب و غیرقابل استفاده شده است. بر همین اساس  10‌هزار بسته لوازم منزل تهیه شد و روز شنبه 2‌هزار بسته که به لرستان رسیده بود، توزیعش شروع شد و به همین ترتیب به سایر استان‌ها مثل خوزستان، ایلام، گلستان، مازندران، خراسان رضوی و شمالی خواهد رسید.» نصیری با تأکید بر این‌که ما هیچ جای کشور را فراموش نمی‌کنیم، ادامه داد:«همه استان‌هایی که به نحوی در سیل حادثه دیده‌اند، شامل برخورداری از  کمک‌های مردمی می‌شوند. این نکته مهم را به صراحت عنوان می‌کنم تا آخرین فردی که در حوزه لوازم منزل دچار آسیب از سیل شده باشد، جمعیت هلال‌احمر به او کمک  خواهد کرد و ما با امانتی که از مردم گرفته‌ایم در کنارشان هستیم.»
رئیس سازمان داوطلبان با تأکید بر این‌که همه موضوعاتی که عنوان کردم یک علت داشت و علتش به حضور چهره‌های ورزشی و هنری در این جلسه برمی‌گردد، ادامه داد: «بعد از زلزله کرمانشاه اتفاقاتی افتاد و گروه‌ها و افراد مختلفی هر یک به تنهایی وارد شدند تا در بازسازی مناطق کمک‌ کنند؛ این‌بار با عنایت الهی و همراهی گروه‌های مرجع با محوریت ورزشکاران و هنرمندان، موضوع مشارکت‌ها تمرکز پیدا کرد و یکپارچه دنبال شد. این حمایت‌ها تمام نشده است و همچنان ویدیوهای هنرمندان و ورزشکاران مبنی بر اعلام آمادگی برای حضور و اهدای یک چیز ارزشمند مثل مدال یا لباس برای کمک به سیل‌زدگان ادامه دارد و هر روز در سایت ورزش 3 منتشر می‌شود.» نصیری با بیان این‌که تا الان 51 ویدیو منتشر و 75 ویدیو آماده شده است، اعلام کرد: «در این برنامه برای اولین‌بار این اقلام ارزشمند اهدایی از سوی چهره‌ها از آنها دریافت و در فرصتی مناسب در یک برنامه به حراج گذاشته می‌شود تا در منطقه‌ای که خودشان مایل هستند صرف بازسازی و کمک شود؛ همه مراحل کار به خود عزیزان و مردم گزارش داده خواهد شد.»