«ابتکار» از ابعاد جدید یادداشت‌های لو رفته سفیر بریتانیا در آمریکا گزارش می‌دهد تنش دیپلماتیک بی‌سابقه لندن و واشنگتن

محمدرضا ستاری
ماجرای لو رفتن ایمیل‌های کیم داروک سفیر انگلستان در آمریکا که در‌‌نهایت منجر به استعفای او شد، رفته رفته ابعاد تازه‌تری به خود می‌گیرد. داروک که از سال 2016 عهده‌دار سفارت بریتانیا در آمریکا بوده، از حدود ده روز پیش محتوای برخی از ایمیل‌هایش منتشر شد. در بخشی از این ایمیل‌های این دیپلمات باسابقه انگلیسی به مقامات لندن گفته بود که شخص دونالد ترامپ بی‏کفایت، ناکارآمد و بی‏منطق است اما به مانند فیلم‌ ترمیناتور می‌تواند از میان شعله‌ها عبور کند و جان سالم به در ببرد؛ از وی غافل نباشد. داروک همچنین کاخ سفید را به محل چاقوکشان تعبیر کرده و هشدار داده بود که امیدی به رفع ناکارآمدی این دولت و بی‌کفایتی دیپلماتیک آن وجود ندارد.
پس از این ماجرا بود که به یکباره دونالد ترامپ مانند همیشه با اسلحه توئیتری خود وارد میدان شد و ضمن واکنش‌های شدید به پیام‌های سفیر بریتانیا، رفته رفته مقامات ارشد این کشور را نیز مورد انتقاد و تمسخر قرار داد. ترامپ ابتدا گفت که من سفیر بریتانیا را نمی‌شناسم و از این پس با او کاری نخواهیم داشت. سپس در رشته توئیت‌های دیگری کیم داروک را که سابقه مشاور امنیت ملی انگلستان را در کارنامه دارد، فردی احمق خواند و پس از آن ضمن استفاده از شکاف ایجاد شده در حزب حاکم محافظه‌کار و تنش سیاسی در لندن با حمایت از نخست‏وزیری بوریس جانسون وزیر خارجه سابق انگلیس، ترزا می نخست وزیر فعلی را با ادبیاتی بی‌سابقه مورد خطاب قرار داده و اعلام کرد: شاهد بودید که ترزا می و همکارانش چه افتضاحی درمورد بریگزیت (‌خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) به بار آوردند. من بارها به او بر سر نحوه این کار توضیح دادم، اما وی به صورت احمقانه‌ای به دنبال برنامه خودش رفت!
خروج از برجام به خاطر لج با اوباما!


در همین رابطه و در حالی که دو روز قبل جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس در پی این چالش گفته بود که روابط میان واشنگتن و لندن آسیب دیده و خود کیم داروک نیز طی مصاحبه با تلویزیون CBS تصریح کرده بود که لندن از واشنگتن ناامید شده است، با افشای بخشی دیگری از محتویات ایمیل سفیر مستعفی، بار دیگر بر دامنه گمانه‌زنی‌ها در‌خصوص تنش دیپلماتیک بی‌سابقه میان انگلیس و آمریکا افزوده شد. بنا بر گزارش یورونیوز، دو روزنامه میل‌ان‌ساندی و دیلی‌میل فاش کردند که داروک در بخشی از یادداشت‌های خود عنوان کرده است که ترامپ از لج اوباما از توافق هسته‌ای خارج شد؛ امری که داروک آن را به یک خرابکاری دیپلماتیک تعبیر کرده و افزوده است: قصد کاخ سفید از خروج یکجانبه از برجام یک خرابکاری دیپلماتیک بود که به دلایل شخصی انجام شد‌ زیرا توافق هسته‌ای مربوط به دولت اوباما بود.
از سوی دیگر در حالی صداهای متفاوت از لندن به این منظور به گوش می‌رسد و اغلب مقامات این کشور از سفیر خود حمایت کرده‌اند که هشدار پلیس ضد‌تروریست انگلستان مبنی بر تحت تعقیب قرار گرفتن عوامل افشای این یادداشت‌ها موجی از اعتراضات را از سوی رسانه‌های این کشور در‌بر داشت. روزنامه ساندی‌تایمز در حالی انتشار بخش‌های جدیدتر یادداشت‌های کیم داروک را حق رسانه‌ها دانسته که به نقل از یک منبع دولتی بریتانیا گزارش داده که عامل افشای این یادداشت‌ها شناسایی شده است. به نوشته این روزنامه فردی با حمایت یک دولت خارجی ایمیل‌های سفیر پیشین بریتانیا در آمریکا را هک کرده و به یادداشت‌های دیپلماتیک او دست یافته است.
دو دلیل عقب‌نشینی لندن در مقابل ترامپ
مقامات لندن در حالی از سفیر خود حمایت کرده‌اند که استعفای وی به گفته کارشناسان نوعی عقب‌نشینی در مقابل ترامپ محسوب می‌شود. این در حالی است که شکاف سیاسی در انگلستان به واسطه بریگزیت آنچنان عمیق شده که ترزا می نخست وزیر این کشور ناچار به کناره‌گیری از سمت خود شده و اکنون مناظره داخلی میان جرمی هانت وزیر خارجه و بوریس جانسون برای تصدی پست نخست وزیری وجود دارد. به گفته ناظران آنها در حالی استعفای کیم داروک را پذیرفته‌اند که در شرایط کنونی قصد دارند عقب‌نشینی خود در مقابل ترامپ را با اعلام حمایت از وی برای مخاطبان کم‌رنگ سازند. در همین راستا، بوریس جانسون که رسانه‌ها از وی به عنوان ترامپ بریتانیا یاد می‌کنند و بخت بیشتری برای رسیدن به مقام ریاست حزب محافظه‌کار و نخست وزیری دارد، هفته گذشته ضمن حمایت صریح از کیم داروک، اعلام کرد که در مقابل ترامپ قدرتمندانه تعامل خواهم کرد.
جرمی هانت نیز به عنوان رقیب جانسون در حزب محافظه‌کار در این میانه خطاب به ترامپ گفته است که در صحبت‌های خود مودب باشد. وی همچنین با بیان اینکه اظهارات ترامپ خطاب به مقامات لندن موهن است، هفته پیش توضیح داده بود: سفیرها توسط دولت انگلیس منصوب می‌شوند و اگر من نخست ‌وزیر شوم، سفیرمان در سمت خود باقی خواهد ماند.
در این شرایط استعفای سفیر بریتانیا که با توهین و تحقیر ترامپ همراه بود از سوی تحلیلگران در دو بعد مورد بررسی قرار می‌گیرد. نخست اینکه بریتانیا پس از بحران بریگزیت و تنش سیاسی بی‌سابقه، اکنون در قبال اروپا در وضعیتی متزلزل قرار دارد و در خلاء ایجاد شده پس از بریگزیت که مشخص نیست بدون توافق یا با توافق قرار است صورت بگیرد، نیاز به حمایت‌های واشنگتن دارد. به همین دلیل علی‌رغم دفاع از سفیر خود ناچار شده برای جلب حمایت ترامپ با استعفای کیم داروک موافقت کند.
از سوی دیگر برخی از تحلیلگران معتقدند که در اصل، فلسفه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به نقش جهانی این کشور در آینده باز می‌گردد. لندن در ساختار اتحادیه علاوه بر اینکه رفته رفته مرکزیت مالی خود را از دست می‌داد، تبدیل به قدرتی منطقه‌ای در محاصره سایر کشورهای بزرگ و کوچک اروپایی شده بودند. از این رو آنها با اقدام پرهزینه کوتاه‌مدت، سعی دارند در دنیای چند تک قطبی به همراه چین، ایالات متحده و احتمالاً روسیه، یکی از قطب‌های قدرت باشند و از حصار اتحادیه اروپا خارج شوند. به همین دلیل آنها که اکنون بر سر مسئله بریگزیت دچار چالش‌های فزاینده داخلی و اروپایی هستند، سعی کردند با عقب‌نشینی در قبال ترامپ، حداقل در سوی غربی آتلانتیک از مشکل و تنش جدید جلوگیری کنند.
سایر اخبار این روزنامه
افت قیمت خودرو در راه است؟ از رویای تا واقعیت کاهش قیمت علیرضا صدقی الزامات جراحی درون‌جناحی فرماندار شهرستان پردیس خبر داد نجات دانش‌آموزان مفقودی در سد لتیان در فرآیند استخدامی چه نکاتی باید از سوی کافرما و کارجو مورد توجه قرار گیرد؟ مصائب کارجویی سجاد مرادی: فدراسیون دوومیدانی تعطیل شده است! «ابتکار» از جلسه غیرعلنی مجلس درباره اصلاح بودجه گزارش می‌دهد تشریح راهکارهای برون‌رفت از فشار اقتصادی «ابتکار» از ابعاد جدید یادداشت‌های لو رفته سفیر بریتانیا در آمریکا گزارش می‌دهد تنش دیپلماتیک بی‌سابقه لندن و واشنگتن رئیس‌جمهوری در سفر به خراسان شمالی: سختی داریم اما دل‌مرده نیستیم فدریکا موگرینی اعلام کرد حمایت اروپا از تلاش عراق برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا یک عضو فراکسیون امید مجلس: چرا تا این حد در زندگی خصوصی مردم دخالت می‌کنید؟ پاسخ کدخدایی در رابطه با عدم حضور در دادگاه خاتمی به عنوان شاهد: 10 سال پیش شهادت‌ها را داده‌ایم