افت قیمت خودرو در راه است؟ از رویای تا واقعیت کاهش قیمت

کیمیا نجفی
«کاهش قیمت خودرو در راه است» این‌روزها این عبارت از گوشه و کنار زیاد به گوش می‌رسد. این درحالی است که برخی از فعالان بازار معتقدند که نمی‌توان به راحتی وضعیت بازار را پیش‌بینی کرد. اما در مقابل برخی دیگر از فعالان معتقدند که با انتشار اخباری در خصوص احتمال کاهش قیمت باعث می‌شود برخی از فروشندگان به دلیل ترس کاهش قیمت‌ها راضی به معامله با قیمتی می‌شوند که خریدار پیشنهاد می‌دهد. در این شرایط قیمت‌ها خواسته و ناخواسته کاهش پیدا می‌کنند.
بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد که قیمت خودرو نسبت به سال گذشته یک روز اندک کاهش را تجربه می‌کرد و روز دیگر با افزایش جزئی راه را بر هر امیدی برای کاهش قیمت می‌بست. اما اخیرا صحبت از کاهش قیمت به میان آمده است، به گفته سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران با عرضه خودروهای ناقص موجود در کف کارخانه‌های خودروسازی شاهد شکسته شدن و ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو خواهیم بود. کاکایی، کارشناس خودرو درخصوص پیش‌بینی‌ها و وعده‌هایی که برای کاهش قیمت خودرو داده می‌شود به «ابتکار» گفت: مسئله‌ای که در خصوص پیش‌بینی بازارهای مختلف اقتصادی جود دارد این است که صاحب‏نظران در بسیاری از موارد، آرزو و امیدهای خود را مطرح می‌کنند. البته باید بدانیم که در بسیاری از مواقع با مطرح شدن یک رویا، بازار تحت تاثیر قرار گرفته و در مسیر گفته شده حرکت می‌کند. اما مسئله‌ دیگری وجود دارد آن‌هم این است که همیشه واقعیت با آرزوهای ما همراهی نخواهد کرد.
این کارشناس خودرو با اشاره به افزایش قیمت برخی از خودروها در هفته‌ گذشته گفت: هفته گذشته قیمت‌ها را رصد می‌کردم و مدلی از پراید که حدودا 45 میلیون تومان بود به 50 میلیون تومان رسید و پراید 111 که حدود 49 تا 50 میلیون تومان بود به 51 میلیون تومان رسید. ما باید بدانیم که مسائل اقتصادی ترکیبی از مسائل جامعه‏شناسی و روانشناسی به علاوه اقتصاد پول و عرضه و تقاضا است. بخشی از قیمت‌گذاری‌ها مرتبط با شایعه‌ها است و بخش دیگری از آن به واقعیت‌های فیزیکی بازمی‌گردد.


کاکایی با بررسی جریان و برابر شدن تولید خودرو ادامه داد: چند وقت اخیر وزیر صنعت دستور دادند که تولید خودرو افزایش یابد، این مسئله در حد یک دستور باقی ماند و تمهیدات لازم برای دو برابر شدن تولیدات اندیشیده نشد. به عبارتی دیگر بررسی صورت نگرفت تا دریابند مشکل واقعی چیست و اگر هم مشکل را دیده بودند عملا تلاشی برای رفع آن نشد. خودروسازان در این جریان همکاری کردند و به ظاهر تولید را افزایش دادند. اما چون چالش‌های تولید واقعی بود، آنها با مشکل تامین قطعات روبه‌رو شدند بنابراین تولیدات ناقص ماند.
وی افزود: در ابتدای جریان و اعلام دستور افزایش تولید، اثر مثبتی بر بازار وارد شد. اما پس از مدتی اندک از طریق شفاف‌سازی توسط فضای مجازی مشخص می‌شد که تولیدات به دست مردم می‏رسد یا خیر. اکنون هم کاملا مشخص است که دوبرابر شدن تولید خودرو به معنای دو برابر شدن عرضه نبوده است.
کاکایی در ادامه اظهار کرد: هفته گذشته عوامل کلان اقتصادی از جمله قیمت ارز با ثبات همراه بود ولی به نظر می‌رسید که بازار این برداشت را داشته است که فعلا خودرویی به دست ما نمی‌رسد و لذا قیمت اندکی افزایش یافت. نکته اینجاست که بحران خودروهای ناقص کارخانه بسیار جدی شده است و خوشبختانه دولتمردان متوجه این بحران شده‌اند و همه به نوعی دست به دست هم داده‌اند تا مشکل را حل کنند. بنابراین شاید بتوان امیدوار بود که ضربه‌ وارده به صنعت خودروسازی خنثی شود و اگر سرعت تحویل خودرو به بازار را افزایش دهند به نظر می‌رسد که این پتانسیل وجود داشته باشد تا مقداری قیمت خودرو در بازار کاهش یابد البته به شرطی که هر چه زودتر این وعده‌ها تحقق پیدا کند.
این کارشناس خودرو در بخشی دیگر از سخانش به ایجاد جوّ روانی و تاثیر آن بر قیمت‌ها گفت: نکته برعکس این ماجرا در این است که تصور کنیم چنین حالتی در جامعه به وجود بیاید و بعد از گذشت مدتی بازار دریابد که وعده داده شده تحقق نیافته است و به عبارتی دیگر ببیند که پشت گفته‌ها، برنامه و اجرایی در کار نبوده است در چنین شرایطی بازار واکنش معکوس از خود نشان می‌دهد. به عبارتی دیگر قیمت‌ها بالا می‌رود این معکوس عمل کردن به دلیل جو روانی که در اثر یک اتفاق واقعی ایجاد شده است رخ می‌دهد.
وی درخصوص چگونگی حرکت بازار در ماه‌های آتی گفت: با توجه به شرایط فعلی بازار خودرو و همچنین وعده‌هایی که داده می‌شود در ماه‌های آتی ممکن است که دو اتفاق رخ دهد، یا قیمت‌ها کاهش پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و یا در روند افزایش قیمت قرار می‌‌گیرد، به عبارتی بازار در شرایط ثبات قیمت با یک محدوده مشخص نخواهد بود. اگر تمهیدات درست فراهم شده باشد می‌توان امید کاهش قیمت را داشت. به عنوان مثال اگر 20 هزار خودرو ناقصی که در کارخانه‌ها وجود دارد وارد بازار شود، قطعا این توانایی خواهد بود که قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها کاهش پیدا کند. اگر این اتفاق رخ ندهد فعالان در این بخش به محض اینکه ببینند دست دولت برای اجرای هر اقدامی خالی است، قیمت‌ها را به سرعت افزایش می‌دهند.
کاکایی در پایان با اشاره به مشکلاتی که صنعت خودرو را به بحران می‌کشاند ادامه داد: من معتقدم که در شرایط فعلی بالا یا پایین رفتن قیمت در بازار آنچنان مسئله مهمی نیست. اکنون بازار رکود دارد، همانند زمانی‌که دلار به 19 هزار تومان رسید، اما تنها در یک مقطع زمانی بود و در این میان هم عده‌ای آمدند و دلار خرید و فروش کردند اما آن قیمت واقعی نبود. بازار خودرو هم اینچنین است و نباید نگران قیمت بازار در ماه‌های آتی بود. من معتقدم که مسئله مهم در بازار خودرو این است که مشکلات واقعی تولید رفع شود. متاسفانه یک بی‌اعتمادی به وجود آمده است و این بی‌اعتمادی اصلا نتیجه‌ خوبی نخواهد داشت. به عنوان مثال عده‌ای در دولت خودروسازان را متهم می‌کنند که از روی نیت خودروهای‌شان را عرضه نمی‌کنند. ما باید بدانیم که با چنین استدلالی جلوی رفع مشکلات گرفته می‌شود، از سوی دیگر همراهی لازم برای رفع موانع انجام نخواهد شد. تضادهایی که در این بین وجود دارد باعث می‌شود که مشکلات با قوت بر جای خود باقی بماند و این مسئله بسیار مهم‌تر از این است که قیمت‌ها در هفته‌های آتی کاهش پیدا می‌کند یا خیر. صنعت خودرو با این حجم از اتومبیلی که دپو شده است در بحران قرار گرفته است و بدهی به قطعه‌سازان هم مسئله‌ای است که نباید به آن بی‌توجه بود. باید بدانیم که اگر این بحران حل نشود کاهش چند میلیونی قیمت یک خودرو در برابر بحرانی که در راه خواهد بود بسیار کوچک و ناچیز است.
سایر اخبار این روزنامه
افت قیمت خودرو در راه است؟ از رویای تا واقعیت کاهش قیمت علیرضا صدقی الزامات جراحی درون‌جناحی فرماندار شهرستان پردیس خبر داد نجات دانش‌آموزان مفقودی در سد لتیان در فرآیند استخدامی چه نکاتی باید از سوی کافرما و کارجو مورد توجه قرار گیرد؟ مصائب کارجویی سجاد مرادی: فدراسیون دوومیدانی تعطیل شده است! «ابتکار» از جلسه غیرعلنی مجلس درباره اصلاح بودجه گزارش می‌دهد تشریح راهکارهای برون‌رفت از فشار اقتصادی «ابتکار» از ابعاد جدید یادداشت‌های لو رفته سفیر بریتانیا در آمریکا گزارش می‌دهد تنش دیپلماتیک بی‌سابقه لندن و واشنگتن رئیس‌جمهوری در سفر به خراسان شمالی: سختی داریم اما دل‌مرده نیستیم فدریکا موگرینی اعلام کرد حمایت اروپا از تلاش عراق برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا یک عضو فراکسیون امید مجلس: چرا تا این حد در زندگی خصوصی مردم دخالت می‌کنید؟ پاسخ کدخدایی در رابطه با عدم حضور در دادگاه خاتمی به عنوان شاهد: 10 سال پیش شهادت‌ها را داده‌ایم