ناکارآمدی دولت ادعایی نارواست

■با اطلاع می گویم شرایط ما از دوران جنگ سخت تر است؛ اما مطمئنم مثل جنگ با مقاومت پیروز می شویم  ■امریکا در خروج از برجام تنها ماند
■اگر دست از ظلم و عهد شکنی بردارند، همواره اهل منطق و مذاکره ایم ■ انرژی ها را هدر ندهیم، در شرایط فعلی بیشتر باید کنار هم باشیم
■افتتاح و آغاز عملیات اجرایی دو واحد بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان  و  40 طرح و پروژه زیربنایی، صنعتی و اقتصادی در استان خراسان شمالی



گروه سیاسی: اعلام رئیس جمهوری در شیروان مبنی بر کاهش نرخ بیکاری به 10.8 درصدی کشور و استقبال پرشور مردم این شهر از رئیس جمهوری، نشان داد آنچه مقام‌های امریکایی فشارهای سنگین و همه جانبه علیه ایران می‌خوانند، نتوانسته است خللی در برنامه‌های اجرایی دولت و رویکرد ملت نسبت به دولت و نظام ایجاد کند. به همین دلیل بود که حجت‌الاسلام حسن روحانی بارها در سخنان خود، این واقعیت‌ها را به دشمنان ملت ایران گوشزد کرد و ضمن تأکید بر اینکه همه این پیشرفت‌های اقتصادی در شرایط تحریم، ناشی از همکاری و هماهنگی همه بخش‌های کشور و ملت بوده است، خطاب به امریکایی‌ها گفت که شما نخواهید توانست ملت و دولت ایران را به زانو دربیاورید.
دیروز همزمان با میلاد امام رضا(ع) حجت‌الاسلام حسن روحانی در دومین سفر استانی خود به خراسان شمالی وارد بجنورد شد. او در فرودگاه این شهر، هدف از سفر به این استان را پیگیری اجرای مصوبات سفر اول خود به استان در سال 94 عنوان کرد و ابراز خرسندی کرد که اکثر مصوبات سفر قبلی به استان اجرایی شده و در این سفر اجرای مصوبات باقیمانده را پیگیری خواهد کرد.
این سفر در حوزه آب، برق، صنعت و کشاورزی در شهرهای مختلف استان افتتاح‌های مهمی را به دنبال داشت،  از جمله افتتاح دو ‌واحد ۱۶۰ مگاواتی بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان که با حضور رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید. روحانی درعین حال به مردم این استان وعده داد که تا پایان دولت دوازدهم، دو پروژه مهم دیگر این استان، شامل اتصال بزرگراه بجنورد به گرگان و اتصال به شبکه ریلی کشور از طریق راه آهن جوین- اسفراین هم به بهره‌برداری می‌رسد.
استقبال پرشور مردم شیروان از رئیس جمهوری
روحانی پس از ورود به بجنورد، راهی شیروان شد. به رغم فضاسازی‌های مغایر منافع ملی برخی رسانه‌ها که از منابع ملی ارتزاق می‌کنند، مردم استان در شهرستان شیروان به گونه‌ای پرشور و پرشکوه از روحانی استقبال کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی در جمع مردم استان با بیان اینکه ۱۴ ماه است سخت‌ترین تحریم را به ایران تحمیل کردند اما مقاومت ملت آنان را در همه صحنه‌های بین‌المللی شکست داد، خطاب به مردم استان گفت که امروز (یکشنبه) 10هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه در استان خراسان شمالی افتتاح خواهد شد، ضمن اینکه مجموعه اعتبارات دولتی، صندوق توسعه ملی و نهادهای غیردولتی در این سفر هم 5 هزار و 500 میلیارد تومان برای توسعه خراسان شمالی خواهد بود.
 او همچنین خطاب به ملت ایران درباره دشمنان خارجی و منتقدان داخلی دولت گفت: اگر کسی امروز ادعا کند که در اراده ملت ایران در سایه این فشارها تزلزل ایجاد شده، قطعاً این سخنی ناروا، ناصحیح و دروغ است و اگر امروز کسی مدعی شود که در ایران اسلامی، نظام، ملت و دولت ناکارآمد است و نتوانسته به مشکلات مردم توجه کند، بی‌تردید این سخن نیز ناصحیح و ناروا است.
آمارهایی برای تبیین عملکرد مثبت دولت در دوره تحریم
روحانی با اذعان به اینکه مردم ایران با مشکلاتی مواجه بوده و در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنند، تصریح کرد: برغم همه این مشکلات ملت ایران دست در دست یکدیگر و در کنار هم ایستاده‌اند و از مشکلات عبور خواهند کرد و این یک سخن شعاری و تبلیغاتی نیست، بلکه مبتنی بر آمار و دلایل منطقی است.
او در تبیین این گزاره خود، گفت: در 14 ماهی که فشار تحریم‌ها تشدید شده است، بدهی خارجی کشورمان کاهش یافته است. به نحوی که در سال 96، رقمی حدود 12 میلیارد و 400 میلیون دلار بدهی خارجی داشتیم و امروز رقم بدهی خارجی کشورمان به 9.5 میلیارد رسیده است.
رئیس جمهوری این امر را موفقیت و پیروزی ملت ایران دانست و گفت: این امر نشان می‌دهد علیرغم سختی‌ها، به سمت بیگانگان و صندوق‌های بین‌المللی دست دراز نکردیم و روی پای خود ایستادیم.
او همچنین با طرح این پرسش که آیا در طول یک سال گذشته علیرغم تمام فشارها، رقم اشتغال در کشورمان افزایش داشته است، اظهار کرد: از سال گذشته تا امروز بیکاری براساس آمار کاهش یافته است، به نحوی که آمار بیکاری در سال گذشته 12.1 درصد بود و امروز 10.8 درصد است و در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته 321 هزار اشتغال ایجاد شده است و این در سایه تلاش همه مردم، اعم از صنعتگران، کارآفرینان، کارگران، کشاورزان و جوانان است که توانستیم اشتغال را افزایش داده، زمین‌های کشاورزی را آباد کنیم و در گندم خودکفا شویم.
او با بیان اینکه دولت در جریان این سفر تصمیم گرفته که 811 میلیارد تومان، طرح و پروژه را در استان آغاز کند، گفت: در سفر قبلی هیأت دولت در سال 94 وعده‌هایی داده شد که بخشی از آن اجرایی شده و تعدادی از پروژه‌ها نیمه کاره است، اما رقم اعتبار وعده داده شده که 625 میلیارد تومان بود افزایش داشته و 780 میلیارد تومان اعتبار پرداخت شده است و در این سفر تلاش خواهیم کرد که پروژه‌های نیمه کاره تکمیل و به بهره‌برداری برسد. او همچنین از اختصاص 7 میلیارد تومان برای تکمیل استادیوم‌ها و در حوزه ورزش استان خبرداد.

آخرین بخش از سفر رئیس جمهوری به خراسان شمالی، حضور در جلسه شورای اداری استان بود که طی آن، چندین طرح و پروژه از طریق ویدئوکنفرانس به بهره برداری رسید. روحانی اما سخنان خود را با قدردانی از حضور پرشور مردم استان خراسان شمالی آغاز کرد که با هدف قدرت‌نمایی اسلام و نظام، از خدمتگزار و منتخب خود حمایت کردند. او با اشاره به اینکه هر چه فشار خارجی‌ها بیشتر می‌شود، مردم ما بیشتر به صحنه می‌آیند و در حمایت از نظام و مسئولان خود سنگ تمام می‌گذارند، به وحدت و همدلی موجود در بین مردم و مسئولان استان اشاره کرد و گفت: وقتی می‌بینم همه مردم استان از شیعه و سنی و اقوام مختلف یکپارچه در کنار هم هستند، احساس لذت می‌کنم.
روحانی در همین زمینه، خطاب به همگان گفت که نباید انرژی خود را هدر دهیم و در شرایط سخت امروز که با فشارها و تهدیدات مختلف دشمنان مواجه هستیم، همه باید در کنار هم باشیم و با وحدت و همبستگی است که می‌توان کارهای بزرگ انجام داد و افتخارات زیادی خلق کرد.
او در زمینه فشارهای اقتصادی نیز با بیان اینکه با اطلاع می گویم شرایط ما از دوران جنگ سخت تر است؛ اما مطمئنم مثل جنگ با مقاومت پیروز می شویم، تصریح کرد: تعداد کمی از فعالان اقتصادی در شرایط سخت کشور سوداگری و به ملت ظلم کردند، اما خدا را گواه می گیرم دولت با تمام قوا تلاش کرد؛ مردم و اکثر مسئولان همراهی کردند، اما عده ای هم ما و ملت را دور زدند. رئیس جمهوری همچنین با اشاره به 23 تیرماه به عنوان روز گفت وگو و تعامل سازنده، برجام را محصول یک گفت وگوی سخت و نفسگیر 2 ساله با قدرت‌های بزرگ دانست و گفت: امروز ما پای قراردادی که بستیم، ایستاده‌ایم و عهد خود را نشکستیم و این یک پیروزی اخلاقی بزرگ برای ملت ایران است. مسئولان برخی کشورها در مذاکرات خصوصی با من نیز به این موضوع مهم اشاره می‌کنند و می‌گویند که شما پیروز بزرگ اخلاقی و سیاسی هستید.
روحانی با بیان اینکه ما ملت ایران در جنگ تحمیلی قدرت نظامی و در مذاکرات هسته‌ای، قدرت سیاسی و حقوقی خود را نشان دادیم، افزود: خیلی‌ها می‌گفتند که این توافق به نفع امریکا بوده است، پس چرا امریکا آن را بدترین توافق عنوان می‌کند؟ او با اشاره به اینکه در این مذاکرات غنی‌سازی را برای خود قانونی کردیم، اضافه کرد: هر چند هر کشوری در چارچوب مقررات ان‌پی‌تی حق غنی‌سازی دارد اما در مورد هیچ کشوری شورای امنیت سازمان ملل این حق را به رسمیت نشناخته است و فقط در مورد ایران بود که به اتفاق آرا حق غنی‌سازی برای ایران به رسمیت شناخته شد و حتی خود امریکا نیز به آن رأی داد که این پیروزی بسیار بزرگی است.
روحانی با اشاره به گشایش های پس از برجام، مانند افتتاح 5 فاز پارس جنوبی با تحویل گرفتن کمپرسورهای عظیم خریداری شده برای این تأسیسات و نیز افتتاح ده‌ها طرح پتروشیمی و همچنین پالایشگاه خلیج فارس، گفت: امروز روزانه 110 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌کنیم که در تاریخ بی‌سابقه است. در آغاز توافق برجام یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم، اما در سال‌های 94 الی 96 این رقم به 2 میلیون و 800 هزار بشکه رسید که اینها از نتایج و آثار برجام بود.
او همچنین رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهوی خبیث، ولیعهد عربستان و بدعهدی دولتمردان امروز امریکا را از عوامل خروج امریکایی‌ها از برجام دانست و ادامه داد: اگر دشمنان بخواهند به فشارهای خود ادامه داده و ما را تسلیم کنند، در مقابل فشارها ایستادگی خواهیم کرد. ما گاهی سخن نرم می‌گوییم و به دشمنان خود فرصت می‌دهیم شاید هدایت شوند. اشکالی هم ندارد که اول با دشمن با منطق و نرم صحبت کنیم، اما صبر و تحمل ما هم حد و اندازه‌ای دارد و کاسه صبر روزی لبریز می‌شود.
روحانی با بیان اینکه یک عده افراد تازه‌کار در امریکا روی کار آمده و بازی را بهم زدند تا ما را تحریک کنند، افزود: در برابر این بدعهدی‌ها ما استراتژی صبر راهبردی خود را از 18 اردیبهشت امسال به اقدام تقابل تغییر دادیم و تأکید کردیم که در مقابل هر اقدامی از طرف مقابل، متقابل عمل می‌کنیم. اگر آنها با کاهش عمل کنند ما هم تعهدات خود را کاهش می‌دهیم، اگر برجام را نقض کنند ما هم نقض می‌کنیم. اگر هم تعهدات خود را به صورت کامل اجرا کنند ما نیز کامل اجرا خواهیم کرد. البته در این میان مذاکرات زیادی هم این روزها داریم، اما مسیر درستی را که انتخاب کرده‌ایم، پیش می‌بریم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه مردم مقاوم و عزیز کشور هم امروز کاملاً به این نظر رسیده‌اند که در برابر زورگو نمی‌توان تسلیم شد و باید در برابر زورگویی ایستاد، تصریح کرد: ما همیشه برای مذاکره آماده‌ایم، همین ساعت و همین لحظه شما از زورگویی و تحریم دست بردارید و پای منطق و عقل برگردید ما آماده‌ایم. او با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد که شرایط امروز بهتر از 2 ماه قبل است، گفت: مردم و مسئولان همه تلاش خود را برای عبور از مشکلات انجام می‌دهند، به ملت شریف می‌گویم ما کاهلی و تنبلی نکردیم و همه مسئولان نیروهای مسلح، مجلس، قوه قضائیه و دولت نسبت به رفع مشکلات مردم بی‌تفاوت نبوده و بی‌توجهی نکردند.
روحانی با اشاره به افزایش برداشت از مخزن مشترک گاز با قطر ، اظهارکرد: در گذشته و در اوایل دولت یازدهم کل برداشت گاز کشورمان از این مخزن مشترک کمتر از 300 میلیون متر مکعب در روز بود و امروز بیش از 600 میلیون متر مکعب از این مخزن برداشت می‌کنیم و از قطر پیشی گرفته‌ایم و این خبری است که انسان از شنیدن آن احساس غرور و آرامش می‌کند. رئیس جمهوری همچنین با اشاره به افزایش برداشت از منبع مشترک نفت کشورمان با کشور عراق، گفت: اوایل دولت یازدهم، کشورمان 50 هزار بشکه نفت از این منبع مشترک برداشت می‌کرد و  امروز  روزانه 365 هزار بشکه نفت برداشت می‌کنیم.

برش

افتتاح و آغاز عملیات اجرایی 40 طرح در خراسان شمالی
با افتتاح این پروژه‌ها برای 13 هزار نفر شغل ایجاد می‌شود

رئیس جمهوری عصر یکشنبه در جلسه شورای اداری استان خراسان شمالی به صورت ویدئوکنفرانس 29 طرح و پروژه را افتتاح و دستور آغاز عملیات اجرایی 11 پروژه را در سطح استان خراسان شمالی صادر کرد. برای افتتاح و آغاز عملیاتی این پروژه‌ها 2 هزار و 633 میلیارد تومان و 594 میلیون یورو اعتبار ارزی اختصاص یافته است و پیش‌بینی شده که از طریق این طرح‌ها و پروژه‌ها برای بیش از 13 هزار و 220 نفر اشتغال ایجاد شود.افتتاح سد و شبکه آبیاری و زهکشی چندیر، افتتاح طرح تکمیل و ارتقای تصفیه‌خانه فاضلاب شهر اسفراین، افتتاح شبکه جمع‌آوری فاضلاب و ایستگاه پمپاژ شهرک ولیعصر بجنورد، افتتاح طرح شبکه آبیاری و زهکشی غلامان، افتتاح طرح تولید شمش آلومینیوم جاجرم، افتتاح فاز یک مجتمع ذوب و نورد فولاد آلیاژی کیمیای صبا، افتتاح طرح تولید اسید سولفوریک و سولفات آمونیوم، افتتاح 50 پروژه آبیاری تحت فشار در سطح 5420 هزار هکتار، افتتاح 3 طرح بزرگ صنایع تبدیلی و تکمیلی و غذایی کشاورزی، افتتاح 2 پروژه مهم در بخش راه‌آهن و بزرگراه استان، افتتاح 70 کیلومتر از بزرگراه بجنورد جنگل گلستان، افتتاح 4 طرح بازآفرینی شهری و افتتاح دانشکده دامپزشکی بجنورد، از جمله طرح‌ها و پروژه‌هایی بود که در حوزه‌های مختلف نیرو، صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی، راه و شهرسازی و بهداشت و درمان در شهرهای مختلف استان خراسان شمالی به افتتاح رسید. رئیس جمهوری در این مراسم همچنین دستور آغاز عملیات اجرایی، 3 هزار هکتار سیستم آبیاری نوین، 2 مجتمع بزرگ دامپروری، فاز دوم مجتمع ذوب فولاد آلیاژی کیمیای صبا، سد دربند و مخازن ذخیره آب شرب 13 شهر استان را صادر کرد.در این مراسم همچنین 28 توافق که در قالب 17 تفاهمنامه در حوزه سرمایه‌گذاری با بانک‌ها و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری با حجم سرمایه‌گذاری بیش از 10 هزار میلیارد تومان و 638 میلیون دلار و 154 میلیون یورو و 91 میلیون درهم، منعقد شده است در حضور رئیس جمهوری توسط استاندار و مدیران عامل بانک‌ها و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری به امضا رسید. روز گذشته همچنین  با حضور روحانی در نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان، واحدهای ۱ و ۲ بخش بخار و همچنین افزایش توان عملی واحدهای این نیروگاه افتتاح شدند. ظرفیت هر واحد بخار این نیروگاه ۱۶۰ مگاوات است که با 130 میلیون یورو سرمایه‌گذاری،  به بهره‌برداری رسید. میزان صرفه‌جویی سوخت هر واحد بخار این نیروگاه سالانه ۳۷/۵ میلیون یورو است و این پروژه نیروگاهی در دوره ساخت برای ۶۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است. رضا اردکانیان وزیر نیرو در آیین افتتاح دو ‌واحد بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان، سرمایه گذاری در بخش برق کشور از سال ۹۲ تاکنون را ۲۳۰ هزار میلیارد تومان از منابع بخش دولتی و خصوصی عنوان کرد و افزود: به طور متوسط در ۶ سال گذشته سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان در صنعت برق سرمایه‌گذاری شده و ۹۵ درصد تجهیزات نیروگاه‌ها ساخت داخل بوده است.