جریمه 5‌میلیارد دلاری برای زاکربرگ

«کمیسیون تجارت فدرال» آمریکا فیس‌بوک را به دلیل تحقیقاتی که نشان می‌داد، آنها حریم شخصی کاربران را نقض کرده‌اند، 5‌میلیارد دلار جریمه کرد. به گزارش گاردین، کمیسیون تجارت فدرال و فیس‌بوک پس از تحقیقاتی که پیرامون اتهامات وارده به فیس‌بوک مبنی بر واگذاری اطلاعات و داده‌های ۸۷‌میلیون کاربر به شرکت مشاوره «کمبریج آنالیتیکا» صورت گرفته است، به توافق رسیده‌اند. گرچه پرداخت این جریمه بی‌سابقه منوط به تأیید وزارت دادگستری آمریکاست.
تحقیقات «کمیسیون تجارت فدرال» آمریکا پیرامون این سوال بود که آیا فیس‌بوک در مراوده و همکاری با کمبریج آنالیتیکا حریم شخصی کاربران خود را نقض کرده است یا نه. طبق این تحقیقات، فیس‌بوک در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ میلادی آمریکا، اطلاعات ۸۷‌میلیون کاربر خود را در اختیار کمبریج آنالیتیکا قرار داده بود و این شرکت بریتانیایی با استفاده از این اطلاعات و تجزیه و تحلیل روانشناختی کاربران، آنان را با مطالبی که به رأی‌دهی به نفع دونالد ترامپ و پیروزی وی کمک می‌کرد، هدف گرفته بود.
کمبریج آنالیتیکا، شرکت مشاوره سیاسی بریتانیایی، پرسشنامه آنلاینی را طراحی کرده بود و از کاربران می‌خواست تا با پرکردن آن به شخصیت خود پی ببرند. این شرکت با این پرسشنامه هم اطلاعات کسانی که پرسشنامه را پر می‌کردند، جمع‌آوری می‌کرد و هم اطلاعات دوستان آنها را.وال‌استریت ژورنال و واشینگتن‌پست، هردو با کمک منابع ناشناسی که با گزارش روزجمعه آشنایی داشتند، اعلام کرده‌اند که این توافق با شرکت فیس‌بوک با رأی 3 به 2 صورت گرفته است و جمهوریخواهان موافق آن توافق و دموکرات‌ها مخالف آن بوده‌اند. با این حال اما هنوز مشخص نیست که وزارت دادگستری آمریکا این توافق را تأیید می‌کند یا نه.فیس‌بوک و کمیسیون تجارت فدرال از صحبت در این‌باره خودداری کرده‌اند.
تحقیقات کمیسیون تجارت فدرال در ماه مارس ‌سال 2018 آغاز شد، درست پس از آن‌که روزنامه «آبزرور» اعلام کرد که مشاور سیاسی کمبریج آنالیتیکا اطلاعات دست‌کم 50‌میلیون کاربر فیس‌بوک را به شکل نادرستی به دست آورده است.


فیس‌بوک پیشتر در ‌سال 2012 با تحقیقات کمیسیون تجارت فدرال آمریکا برای تحقیقات در مورد نقض حریم شخصی کاربران به توافق رسیده بود تا بتواند از حریم خصوصی کاربران بهتر محافظت کند. تحقیقات ‌سال 2018 روی این متمرکز شد که آیا فیس‌بوک این توافق را نقض کرده است یا نه.
5‌میلیارد دلار جریمه‌ای که کمیسیون تجارت فدرال آمریکا برای فیس‌بوک درنظر گرفته، بیشترین جریمه‌ای است که تاکنون این کمیسیون برای یک شرکت تکنولوژیکی اعمال کرده است و همچنین بیشترین جریمه‌ای است که تاکنون علیه یک شرکت برای نقض حریم خصوصی درنظر گرفته شده است. این رقم، بالاترین رقمی است که فیس‌بوک و کمیسیون تجارت فدرال قرار بود بر سر آن به توافق برسند. در آوریل 2019 گفته شد که فیس‌بوک و کمیسیون تجارت فدرال درحال مذاکره برای تعیین جریمه قابل پرداخت بین 3‌میلیارد تا 5‌میلیارد دلار هستند.
براساس بخشی از این توافق، فیس‌بوک حالا باید برای مدیریت اطلاعات کاربرانش تجدیدنظر کند اما این توافق، فیس‌بوک را محدود نمی‌کند که اطلاعات کاربرانش را با طرف سومی در میان نگذارد.
مخالفان و منتقدان این توافق اعلام کرده‌اند که این توافق به اندازه کافی قابل توجه نیست و این جریمه 5‌میلیارد دلاری تأثیر زیادی روی فیس‌بوک نخواهد داشت. فیس‌بوک تنها در 3ماهه اول ‌سال2019 بیش از 15‌میلیارد دلار سود به دست آورده است.مت استولر، یکی از همکاران موسسه «اوپن مارکت» گفته است:   «این اصلا برای فیس‌بوک جریمه به حساب نمی‌آید. این در واقع لطفی در حق فیس‌بوک است. بلیتی برای این‌که همه رفتار گذشته این شرکت را در مورد نقض حریم شخصی کاربران پاک کند و اجازه انجام اقدامات غیرقانونی بیشتری را به او بدهد.»