چرا غفور و معروف جانشین ندارند؟

شهروند| نمایش بامدادی و تحسین‌برانگیز والیبالیست‌های ایرانی علاقه‌مندان به این رشته را تا حدود ساعت 6 صبح پای تلویزیون میخکوب کرد؛ اگرچه پایان تلخی داشت. تیم کولاکوویچ در ست پنجم برابر حریف پرآوازه خود کم آورد تا قهرمانی و رفتن روی سکو در لیگ ملت‌ها برای والیبال ایران در حد یک رویا باقی بماند. با نتایجی که ایران در دور مقدماتی گرفته بود، همه امیدوار بودند این طلسم در هفتمین‌سال حضور در میان قدرت‌های جهان شکست شود، اما اتفاقاتی دست‌به‌دست هم داد تا معروف و یارانش دست خالی به خانه برگردند. برای تحلیل عملکرد ایران در دور نهایی با علیرضا نادی همکلام شدیم. کاپیتان سابق تیم‌ملی والیبال در گفت‌و‌گو با «شهروند» به خوبی کولاکوویچ و شاگردانش را زیر ذره‌بین قرار داد.
ایران باید بردهای قبلی را فراموش می‌کرد
قطعا نمی‌توان فقط یک دلیل برای حذف تیم‌ملی آورد و یک شخص را به‌عنوان مقصر معرفی کرد. 2 شکستی که ایران در شیکاگو متحمل شد، دلایل مختلفی دارد؛ البته مهمترین نکته اینجاست که مرحله نهایی سطح متفاوتی نسبت به دور مقدماتی دارد و ملی‌پوشان ایران هم وقتی پایشان به شیکاگو رسید، باید بردهایی که در مرحله قبلی کسب کرده بودند را فراموش می‌کردند. تقریبا همه تیم‌ها به جز آمریکا با همان ترکیب دور مقدماتی به فینال پای گذاشته بودند، اما از نظر بدنی شرایط بهتری داشتند، چون از قبل برنامه‌ریزی کرده بودند که پیک آمادگی‌شان زمان حضور در مرحله نهایی باشد.
ما هم باید مثل لهستان عمل کنیم


باید کمی هم واقع‌بین باشیم. در مرحله مقدماتی که ما تمام تیم‌ها را شکست دادیم و به‌عنوان تیم دوم به مرحله نهایی رسیدیم، خیلی از تیم‌ها از تمام توان خود استفاده نکرده بودند. البته لهستان حتی بازیکنان اصلی‌اش را به شیکاگو هم نیاورد، اما نشان داد والیبالش از برزیل هم جلوتر است، چون با تیم دوم خود هم کاملا موفق بود. این اتفاقی است که ما هم باید در دستور کار داشته باشیم و یک تیم قدرتمند پشت تیم اصلی‌مان باشد.
خستگی در چهره غفور و معروف موج می‌زد
خستگی به صورت واضح درصورت و بدن بازیکنان اصلی ایران نظیر معروف و غفور موج می‌زد. ما با همین 14 بازیکن مسابقات را شروع کردیم و با همین 14نفر هم رقابت‌ها را به پایان رساندیم. البته اکثر فشار روی 6، 7 بازیکن بود و از نفرات ذخیره هم زیاد استفاده نشد. وقتی در ابتدای لیگ ملت‌ها از هر تیم لیست 25نفره می‌خواهند؛ یعنی مربیان می‌توانند از همه آن 25نفر استفاده کنند. این اتفاق در تیم‌های رقیب ما رخ داد، چون در این تورنمنت سنگین طولانی نمی‌شود بازیکنان را نزدیک به 2ماه در اردو و مسافرت نگه داشت. بدون‌ شک تعداد بازیکنان رقبای ایران در طول این مسابقات خیلی بیشتر بود و کولاکوویچ از این قابلیت هیچ استفاده‌ای نکرد!
چرا ذخیره‌های ایران اعتماد‌به‌نفس ندارند؟
اگر می‌بینید سرمربی لهستان یا برزیل با چند تعویض جریان بازی را عوض می‌کنند و دایما در طول بازی دست به تعویض می‌زنند، اختلاف بازیکنان اصلی و ذخیره‌شان ناچیز است. در همین بازی با برزیل دیدیم که سرمربی حریف چندبار پاسور اول و دوم خود را عوض کرد و با تعویض پشت خط زن تیم خود چه تاثیری روی برتری تیمش داشت. آن‌قدر بازیکنان ذخیره برزیل میدان‌های بزرگ دیده‌اند که از لحظه ورود به زمین می‌توانند برای تیمشان تاثیرگذار باشند. شاید بگوییم دست کولاکوویچ در این زمینه بسته است و ما ذخیره‌هایی نداریم که بتوانند جای بازیکنانی همچون معروف و غفور را بگیرند، اما این هم از ضعف خودمان است. ما باید چنین بازیکنانی را می‌ساختیم و به آنها در دور مقدماتی که فشار مسابقات کمتر بود، بازی می‌دادیم تا اعتماد‌به‌نفس پیدا کنند. در طول این 2 بازی با وجود باخت ایران حتی یک‌بار هم معروف و غفور تعویض نشدند، چون کولاکوویچ به جانشین‌های آنها اعتماد نداشت.
کولاکوویچ بازی کنار زمین را بلد نیست!
شما سرمربی لهستان را نگاه کنید که هر زمان تیمش وارد بحران می‌شود، چطور با شلوغ‌کاری کنار زمین اوضاع را به سود تیمش برمی‌گرداند. در همان بازی با ایران با این‌که از داور کارت قرمز گرفت، اما باعث شد بازیکنان لهستان انگیزه بگیرند. او در واقع خودش را فدای تیمش کرد و به بازیکنان لهستان شوک داد. هیچ‌وقت ندیدیم کولاکوویچ بتواند چنین کاری انجام دهد. در ست پنجم وقتی بازی به حاشیه کشیده شد، انتظار می‌رفت کادرفنی ایران قوی‌تر عمل کند؛ البته سرمربی یک‌‌نفر است و انتظار نمی‌رود کولاکوویچ یک‌تنه بتواند مقابل حاشیه‌ها بایستند. دستیاران او هم باید در این لحظات حساس زبر و زرنگ باشند تا قافیه کنار زمین را نبازند. محتشمیان علیه کولاکوویچ؛ مردم علیه محتشمیان!
جواد محتشمیان، گزارشگر شبکه سه که در سال‌های اخیر منتقد همیشگی کولاکوویچ بوده، در لیگ ملت‌های امسال با توجه به نتایج خوب ایران نتوانسته بود خیلی به مربی مونته‌نگرویی انتقاد وارد کند. این فرصت در ست پنجم بازی با برزیل برای محتشمیان به دست آمد و او توپخانه‌اش را به سوی سرمربی تیم‌ملی گشود و انتقادهای تندی را روی آنتن زنده علیه کولاکوویچ مطرح کرد. بعد از این‌که این گزارشگر کولاکوویچ را بیشتر تماشاگر مسابقه دانست، در فضای مجازی کاربران حسابی به او حمله کردند و اکثرا معتقد بودند انتقادات او از روی غرض‌ورزی است.