مصرف و قاچاق بنزین کاهش می‌یابد ؟

آفتاب یزد – گروه گزارش: استفاده از کارت سوخت از ۲۰ مردادماه اجباری می‌شود؛ موضوعی که واکنش‌های متعددی را به‌دنبال داشته و این پرسش را به وجود آورده است که آیا این طرح می‌تواند وضعیت مصرف و قاچاق سوخت را سامان دهد یا مانند دوره قبل یک پروژه ناتمام باقی خواهد ماند؟
وضعیت مصرف بنزین در کشور به وضعیت نامطلوبی رسیده است؛ به طوری که علاوه بر تشدید آلایندگی هوا و تاثیرات مخرب زیست محیطی، سرمایه‌های ملی را نیز می‌بلعد. پرهیز از فرهنگ سازی، تردد خودروهای بی‌کیفیت داخلی، ارزانی بنزین در داخل و قاچاق آن به کشورهای همسایه، همگی دست به دست یکدیگر داده و زنگ هشدار مصرف بنزین را به صدا در آورده‌اند.
میزان مصرف بنزین کشور با رشد حدود 10 درصدی نسبت به پارسال به حدود روزانه 94 میلیون لیتر رسیده است که تخمین زده می‌شود حداکثر 10 میلیون لیتر از آن به صورت قاچاق از کشور خارج شود. نگرانی از رشد بی‌رویه مصرف بنزین در کشور در حالی است که پیشتر با توجه به راه‌اندازی طرح‌های جدید پالایشی و بنزین‌سازی، از خودکفایی و صادرات این محصول توسط ایران سخن گفته می‌شد.
تبدیل شدن ایران از واردکننده به صادرکننده بنزین از آرزوها و سیاست‌های درازمدت در کشور بوده که تاکنون به علت رشد بی‌رویه مصرف در داخل، محقق نشده است.


در صورت غیرعادی شدن مصرف سوخت در یک کشور، راهکارهای مختلفی در دنیا برای مدیریت مصرف سوخت وجود دارد که اغلب به ابزارهای قیمتی و مدیریتی تقسیم می‌شود. براساس ابزار قیمتی، رشد نرخ سوخت و طبق ابزار مدیریتی از طریق سهمیه بندی تلاش می‌شود که جلو افزایش بی‌رویه مصرف سوخت گرفته شود. در ایران نیز تجربه سال‌های گذشته نشان داده که کارت سوخت و سهمیه بندی، بهترین کارآمدی را در کنترل و مدیریت مصرف سوخت داشته‌اند.
با یکسان سازی نرخ بنزین رانندگان انگیزه‌ای برای استفاده از کارت سوخت شخصی ندارند؛ به طوری که میزان استفاده از این کارت‌ها کاهش چشمگیری یافته و رانندگان در زمان سوخت گیری از کارت جایگاه داران استفاده می‌کنند.
بنابراین برای افزایش انگیزه مردم برای استفاده از کارت‌های سوخت، طرح‌هایی ارائه شده که شامل ابزارهای تنبیهی و تشویقی است. از جمله پیشنهادها برای احیای کارت سوخت و تشویق برای استفاده از آن، تبدیل کارت سوخت به کیف پول الکترونیکی است که البته همگی آنها در حد طرح باقی مانده‌اند.
طی چند ماه اخیر اخبار مربوط به بنزین حواشی بسیاری را به دنبال داشت، اما درنهایت دولت برای احیای مجدد کارت سوخت تصمیم گرفت تا شاید از این طریق بتواند وضعیت مصرف و قاچاق بنزین را سرو سامان دهد.
کارشناسان می‌گویند ارقام سرسام‌آوری که درباره میزان مصرف سوخت، یارانه و قاچاق سوخت منتشر می‌شود، زنگ خطر را درباره وضعیت این فرآورده نفتی و بودجه‌ای که در این زمینه دود می‌شود، به صدا درآورد و دولت را بر آن داشت تا راهکاری را برای سامان‌دهی وضع موجود
به کار گیرد.

> سناریوهای مختلفی روی میز دولت و مجلس
برای این منظور سناریوهای مختلفی روی میز دولت و مجلس قرار گرفت که مهم‌ترین آن بازگشت کارت سوخت و در پی آن سهمیه‌بندی بنزین بود. در این راستا زمستان سال گذشته، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد بازگشت کارت سوخت جدی است و از مالکان خودرو و موتور سیکلتی که فاقد کارت سوخت بودند خواست تا برای دریافت کارت سوخت المثنی اقدام کنند.
سرانجام استفاده از کارت سوخت اجباری شد و عرضه بنزین در جایگاه‌های سراسر ایران از ۲۰مردادماه امسال صرفاً با ارائه کارت هوشمند سوخت خودرو امکانپذیر خواهد بود.
در حال حاضر ظرفیت تولید بنزین ایران حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز و متوسط میزان مصرف حدود ۹۴ میلیون لیتر در روز اعلام شده است. از سوی دیگر سرانه خودروها در ایران به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۲۴۰ دستگاه و متوسط مصرف روزانه بنزین در سال ۱۳۹۷ حدود ۸۸ میلیون لیتر بوده است. بر اساس اعلام موسسه مطالعات و کنترل ترافیک تهران، مصرف بنزین طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ کمی‌کمتر از ۵۰ درصد افزایش
داشته است.
این در شرایطی است که سال گذشته ایران از فهرست کشورهای وارد کننده بنزین خارج شد که همین مسئله لزوم توجه به میزان مصرف را بیشتر کرده است؛ بسیاری از کارشناسان بر این باورند که برای کاهش مصرف بنزین می‌توان در مرحله اول به تولید و استفاده از خودروهای کم‌مصرف روی آورد؛ سیاست بعدی با توجه به حجم ذخایر گاز کشور می‌تواند برنامه جایگزینی سوخت CNG با بنزین باشد. همچنین گسترش حمل و نقل عمومی‌یا سیاست‌های قیمتی نیز می‌تواند باعث کنترل و کاهش مصرف بنزین باشد.
از سوی دیگر، منطقی کردن سهم هر یک از مدل‌های حمل و نقل از کل حمل و نقل ایران، توسعه حمل و نقل ریلی و کاهش مصرف سوخت در خودروهای تولیدی و ارتقای فناوری تولید خودرو و موتورسیکلت و حرکت به سمت تولید هیبریدی و الکتریکی بخشی از اقدامات در این حوزه اعلام شده است.
بر این اساس، ارتقای کیفیت و کارکرد ناوگان حمل و نقل کشور (نوسازی ناوگان)، اصلاح، تکمیل، بهبود و تدوین قوانین و مقررات و استانداردهای مرتبط با مصرف سوخت و حمل و نقل و نظارت بر اجرای صحیح آن‌ها، اصلاح و بهبود وضعیت ترافیک و کاهش تقاضای سفر، استفاده از سوخت‌های اقتصادی و سالم‌تر با رویکرد سوخت‌های تجدیدپذیر، بهینه کردن کیفیت سوخت‌ها و سایر فرآورده‌های نفتی مورد مصرف در خودروها و نحوه توزیع آن‌ها و فرهنگ سازی، آموزش و اطلاع‌رسانی، مهم‌ترین مواردی است که در این حوزه مورد توجه قرار گرفته است.
با وجود این‌که طبق آمار، سرانه مالکیت خودرو در ایران پایین است اما شدت مصرف انرژی بالا تخمین زده می‌شود. تا پایان سال ۱۳۹۷، حدود ۱۹.۷ میلیون خودرو سبک (سواری و وانت) در ایران وجود داشته که از این تعداد، مطابق آمار ناجا، نزدیک به ۱.۳ میلیون دستگاه خودرو فرسوده سبک در ناوگان ثبت شده است، نکته قابل توجه اینکه در پنج سال آینده، بیش از ۱.۹ میلیون خودرو به تعداد خودروهای فرسوده اضافه خواهد شد. همچنین از یک میلیون خودرو سنگین نیز بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده است.
از سوی دیگر، بر اساس بررسی موسسه مطالعات و کنترل ترافیک تهران، میزان شدت انرژی اتوبوس، سه و نیم برابر، تاکسی ۲۲ برابر و خودروها شخصی ۲۶ برابر مترو است که در این بین، استراتژی‌های مهم در کاهش شدت انرژی و کاهش مصرف سوخت و آلایندگی در بخش حمل و نقل در نظر گرفته شده است.
با این حال، متوسط مصرف روزانه بنزین در سال ۱۳۹۶ حدود ۸۰.۷ میلیون لیتر و در سال ۱۳۹۷ حدود ۸۷.۷ میلیون لیتر بوده است و رشد مصرف بنزین در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۰، ۴۶.۵ درصد و همچنین رشد مصرف بنزین در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ بیش از هشت درصد بوده است. همچنین در سال ۱۳۹۶ به طور متوسط روزانه ۵۱.۷ میلیون دلار یارانه (۱۳.۱ میلیون دلار یارانه بابت بنزین و ۳۸.۶ میلیون دلار یارانه بابت نفت گاز) پرداخت شده است.
در مجموع، روزانه ۳۵ میلیون دلار یارانه پنهان به بنزین اختصاص می‌یابد و در شش ماه نخست سال گذشته، بیش از ۵.۵ میلیارد دلار یارانه به بنزین تعلق گرفته است.
به اعتقاد کارشناسان، پرداخت سالانه ۹۰۰هزار میلیارد تومان یارانه، در شرایطی که بودجه سالانه حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است، هیچ توجیه اقتصادی ندارد و لازم است هر چه سریع‌تر، روند غیر بهینه تخصیص یارانه به بخش انرژی کشور اصلاح شود. البته و بدون تردید نمی‌توان یک‌شبه، مسیر اصلاح الگوی مصرف انرژی را طی کرد و لازم است در این فرایند، حمایت از دهک‌های کم درآمد جامعه به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
در این خصوص حسن زیا کاشانی، مدیرعامل پیشین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی معتقد است : تنها ابزار مفید و موثری که در دوره اول اجرا نیز امتحان خود را پس داده، استفاده از کارت سوخت است.
وی افزود : در گذشته نیز تاکید کرده بودم که با عملیاتی شدن کارت هوشمند سوخت در دوره اول تا ۲۵ میلیون لیتر از مصرف بنزین کاسته خواهد شد اما در همان زمان نیز چون استنباط این بود که قاچاق سوخت فقط با نفتکش انجام می‌شود، این موضوع مورد استقبال
قرار گرفت.
مدیرعامل پیشین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: در حال حاضر قاچاق سوخت با روش‌های مختلفی انجام می‌شود؛ به‌گونه‌ای که شاهد لوله گذاری و حتی کاروان‌های قاچاق اطراف مرز هستیم که این موضوع نیز دلایل مختلفی دارد.
به گفته زیا کاشانی، اختلاف قیمت بنزین در ایران و سایر کشورها انگیزه قاچاق را افزایش می‌دهد؛ چراکه در حال حاضر در داخل، بنزین لیتری ۱,۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد و آن طرف مرز قیمت این کالا حدود ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان برآورد می‌شود که همین موضوع نیز انگیزه بزرگی برای قاچاق این فرآورده است.
وی با تاکید به این موضوع که قاچاق بنزین قباحت و زشتی قاچاق مواد مخدر را ندارد، تصریح کرد: یکی دیگر از عواملی که در این حوزه می‌توان به آن اشاره کرد موضوع بیکاری در مناطق مرزی کشور است که بحران‌های زیادی را به وجود
آورده است.

> کارت خودرو جایگزین کارت سوخت شود
مدیرعامل پیشین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که تنها راهی که می‌تواند جلو قاچاق بنزین را بگیرد، استفاده از کارت هوشمند سوخت است، گفت: تجربه نشان داده است که اگر کارت هوشمند سوخت کارت خودرو شود، دیگر سرقت اتومبیل و موتور سیکلت وجود خارجی نخواهد داشت چون این وسیله نقلیه هر جایی که بخواهد سوخت‌گیری کند، قابل ردیابی است.
زیا کاشانی افزود: اگر هر کسی فقط با کارت سوخت خودش وارد جایگاه شود و همزمان با گرفتن سوخت بتواند با همان کارت مبادلات پولی نیز انجام دهد که اکنون ساز و کار آن طراحی شده، می‌توان وضعیت موجود را سر و سامان داد چراکه در آن شرایط، کسی حاضر نمی‌شود کارت خود را به شخص دیگری بدهد.
وی اظهار کرد: در طرح اولیه راهکارهایی در نظر گرفته شده بود که بر اساس آن داخل جایگاه‌ها تجهیزاتی را نصب کنیم که شماره خودرو را با شماره کارت تطبیق دهد و اگر همخوانی داشت، سیستم فعال شود و سوخت‌گیری صورت گیرد که این مسئله هزینه زیادی در بر دارد اما اگر همین کارت تبدیل به کارت خودرو شود، کسی حاضر نیست کارت سوخت خودرو خود را به شخص دیگری بدهد که همین موضوع جلو قاچاق سوخت را می‌گیرد.
مدیرعامل پیشین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید به این مسئله که کارت‌هایی که در جایگاه‌ها وجود دارد، بلای جان سیستم و قاچاق شده است، ابراز کرد: تا زمانی که فرد می‌تواند هر میزان که بخواهد سوخت‌گیری انجام دهد، نمی‌توان وضعیت قاچاق را مدیریت کرد لذا لازم است برای این موضوع تدابیری در نظر گرفته شود.
محسن دلاویز مدیر عامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز می‌گوید : منطقی کردن سهم هر یک از مدهای حمل و نقل از کل حمل و نقل ایران، توسعه حمل و نقل ریلی و کاهش مصرف سوخت در خودروهای تولیدی و ارتقای فناوری تولید خودرو و موتورسیکلت و حرکت به سمت تولید هیبریدی و الکتریکی بخشی از اقدامات در این حوزه است.
به گفته وی، ارتقای کیفیت و کارکرد ناوگان حمل و نقل کشور (نوسازی ناوگان)، اصلاح، تکمیل، بهبود و تدوین قوانین و مقررات و استانداردهای مرتبط با مصرف سوخت و حمل و نقل و نظارت بر اجرای صحیح آن‌ها، اصلاح و بهبود وضعیت ترافیک و کاهش تقاضای سفر، استفاده از سوخت‌های اقتصادی و سالم‌تر با رویکرد سوخت‌های تجدیدپذیر، بهینه کردن کیفیت سوخت‌ها و سایر فرآورده‌های نفتی مورد مصرف در خودروها و نحوه توزیع آن‌ها و
فرهنگ‌سازی، آموزش و اطلاع‌رسانی، مهم‌ترین مواردی است که در این حوزه مورد توجه قرار گرفته است.

> صرفه جویی ۱۰ درصدی مصرف بنزین دو میلیارد دلار درآمد دارد
کارشناسان می‌گویند اگر با کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین، ۱۰ میلیون لیتر از این مقدار آزاد شود، یک و نیم میلیارد تا دو و نیم میلیارد دلار برای کشور عایدی دارد.
محمد جواد ساکت کارشناس انرژی در این خصوص گفت: بر اساس گزارش اخیر سازمان برنامه و بودجه، از 900 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان، حدود 125 هزار میلیارد تومان یارانه بنزین است و این رقم را اگر با دلار نرخ 14 هزار تومان حساب کنیم در سال حدود 170 هزار میلیارد تومان است.
وی با اشاره به اینکه این یارانه بنزین فقط به دست صاحبان خودرو می‌رسد، ادامه داد: در کشورمان فقط نصف خانواده‌ها خودرو دارند که جمعیتی حدود 30درصد را شامل می‌شود بنابراین باید در این موضوع، بازنگری شود.
ساکت افزود: وضعیت ایده‌آل در شرایط یک اقتصاد پویا و در تراز بین‌المللی، آزاد سازی کامل قیمت‌هاست، اما این یارانه بطور عادلانه به دست همه مردم نمی‌رسد.
وی گفت: آمار مصرف بنزین در سال 1385 به 73 میلیون لیتر در روز رسید که این رقم پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح قیمت‌ها کاهش یافت، سپس پس از 10 سال در سال 1395 دوباره به 73 میلیون لیتر رسید و از سال 1395 به بعد هر سال 10 درصد به مصرف بنزین افزوده می‌شود.
این کارشناس انرژی ادامه داد: در درازمدت اگر همین روند مصرف بنزین ادامه یابد دوباره مجبوریم بنزین وارد کنیم.
ساکت گفت: آمار کارت سوخت‌ها نشان می‌دهد اگر به هر خودرو 60 لیتر در ماه سهمیه داده شود مصرف 6 دهک را پوشش می‌دهد و 4 دهک بالا بیشتر از این مصرف دارند.
وی ادامه داد: با استفاده از کارت سوخت می‌توان میزان مصرف بنزین را به دست آورد و این موضوع به سیاستگذاری کمک می‌کند.
ساکت با بیان اینکه پارسال به طور متوسط 88میلیون لیتر بنزین مصرف شد، گفت: اگر با کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین، 10 میلیون لیتر از این مقدار آزاد شود، یک و نیم میلیارد تا دو و نیم میلیارد دلار برای کشور عایدی دارد.وی افزود: این درآمد باید صرف افزایش درآمد مردم، توسعه حمل و نقل عمومی ‌رایگان و افزایش
بهره‌وری شود.

> قاچاق سوخت هدر رفت منابع
موضوع قاچاق سوخت نیز معضلی است که روز به روز دامنه آن گسترده تر می‌شود. قاچاق سوخت از مرزهای کشور یکی از معضلات موجود در حوزه انرژی به شمار می‌رود که درآمد ناشی از آن می‌تواند به صورت پول‌های کلان در حوزه‌های مختلف اقتصادی سرمایه گذاری ‌شود.
اختصاص یارانه به حامل‌های انرژی مزیتی است که دولت برای آسایش بیشتر مصرف‌کنندگان داخلی لحاظ کرده تا بنزین با قیمت مناسب در اختیار افراد قرار گیرد که این مسئله، به انگیزه‌ای برای قاچاق سوخت به خارج از مرزها تبدیل شده است؛ قاچاقی که در میان انواع سوخت در بنزین بیش از سایر موارد رواج یافته تا جایی که به یکی از چالش‌های اصلی مدیریت مصرف سوخت تبدیل شده است. مسئولین حوزه انرژی در راستای مدیریت مصرف سوخت سیاست سهمیه‌بندی بنزین را مطرح کردند که با گذشت مدت زمان به نسبت طولانی و انجام اقدامات لازم برای ثبت نام کارت سوخت همچنان این موضوع به مرحله اجرا نرسید و در کنار آن استفاده از کارت سوخت مهاجر یکی دیگر از ابزارهای کمکی برای کنترل مصرف سوخت در استان‌های مرزنشین مورد استفاده قرار گرفت که با وجود این موضوع همچنان شاهد ادامه روال قاچاق سوخت
در کشور هستیم.

> رشد قاچاق سوخت در سال گذشته
در سال گذشته و با اوج گیری قیمت دلار در بازار آزاد و تفاوت قیمت ایجاد شده قیمت بنزین در داخل کشور با کشورهای همسایه افزایش سیر صعودی مصرف گزارش شد که یکی از عمده دلایل آن افزایش حجم قاچاق بوده تا جایی که کشفیات این حوزه نیز افزایش چند برابری نسبت به مدت مشابه سال پیش از خود داشته است.
در میان استان‌های مرزی، بخشی از قاچاق سوخت از استان سیستان و بلوچستان به دلیل داشتن مرز مشترک با دو کشور افغانستان و پاکستان صورت می‌گیرد.

> سیاستگذار حساسیتی به افزایش مصرف ندارد
به گفته صاحبنظران سیاستگذاران باید همیشه نسبت به مصرف بنزین حساس باشند و تا زمانی که در بودجه کشور محلی برای واردات بنزین یا درآمدی برای ایران از محل صادرات آن درنظر گرفته نشده باشد، سیاستگذاران نسبت
به هشدارهای افزایش مصرف واکنشی نشان نمی‌دهند و در واقع نسبت به آن حساسیت ندارند.
در این حال سیاستگذار حساسیتی بر افزایش مصرف ندارد و این به دلیل تامین سوخت از داخل است؛ چراکه تولید داخلی بنزین نه بر واردات و نه بر صادرات اثری ندارد.
در این میان برای جلوگیری از قاچاق بنزین، سناریوهای مختلفی روی میز دولت و مجلس‌نشینان قرار گرفته که مهم‌ترین آن بازگشت کارت سوخت و در پی آن سهمیه‌بندی بنزین است. در این راستا، زمستان سال گذشته بود که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد بازگشت کارت سوخت جدی است و از مالکان خودرو و موتورسیکلتی که فاقد کارت سوخت بودند خواست تا برای دریافت کارت سوخت المثنی اقدام کنند.
پرونده ثبت‌نام کارت سوخت بدون الزام استفاده از آن و با عدم اجرای سهمیه‌بندی بنزین در سال گذشته بسته شد اما در هفته‌های گذشته در حالی که امکان ثبت‌نام برای دریافت کارت سوخت المثنی مجدداً فراهم شد، زمزمه‌های سهمیه‌بندی بنزین نیز به گوش رسید.
موضوعی که حواشی زیادی را در پی داشت و درنهایت بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی‌ اعلام کرد هیچ گونه افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت و احیای کارت سوخت تنها برای ساماندهی بنزین است و مصرف آن هم سقفی ندارد.
وزیر نفت نیز به‌تازگی تاکید کرد که وزارت نفت با دستور رئیس جمهوری، در حال پیگیری این موضوع است که تا اواخر مردادماه استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی اجباری شود که در این برنامه تنها سوخت‌گیری بنزین با کارت سوخت دیده شده است و سهمیه‌بندی بنزین موضوع دیگری است.
به عقیده صاحب‌نظران با توجه به این‌که در مناطق مرزی از کارت هوشمند استفاده می‌شود، باید گفت که این کارت کارایی بیشتری در داخل کشور دارد که می‌توان از آن در کنترل و نظارت بر عرضه استفاده کرد.
علاوه بر این می‌توان از کارت سوخت برای اجرای سیاست‌هایی که زمانی قرار بود اجرایی شود اما اکنون به دستور مجلس شورای اسلامی‌متوقف شده است. در عین حال اگر زمانی بخواهیم به سمت دو نرخی شدن پیش برویم کارت هوشمند ابزاری است که می‌توان برای اعمال این سیاست از آن استفاده کرد.
در سطح کلان این مسئله باید به سیاست‌های قیمتی توجه شود چرا که تنها این مسئله می‌تواند مشکلات موجود در عرضه بنزین را کاهش دهد، اما با توجه به شرایط معیشت مردم در شرایط فعلی افزایش مضاعفی را به خانواده‌ها وارد می‌کند.

> پیشنهاد تشکیل بازار متشکل بنزینی
اما برای سامان دادن بازار مصرف بنزین برخی پیشنهاد تشکیل بازار متشکل بنزینی را می‌دهند تا قیمت‌ها عادلانه شوند. بر اساس این طرح به هر فرد ایرانی 15 لیتر بنزین در ماه سهمیه داده می‌شود که مثل یک خانواده 5 نفره 75 لیتر سهمیه داشته باشد و اگر کسی بخواهد بیشتر مصرف کند باید هزینه بیشتری پرداخت کند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این زمینه گفت: یارانه پنهان حامل‌های انرژی ۹۴۵ هزار میلیارد تومان یا به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه ۱۱۶۰ هزار میلیارد تومان است.
الیاس حضرتی گفت: موضوع یارانه‌ها به ویژه یارانه‌های پنهان به گونه‌ای است که باید اصلاح شود و هر سال یارانه حامل‌های انرژی مانند گاز، برق، بنزین، آب و سایر حامل‌های انرژی بیش از 945 هزار میلیارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تومان یارانه می‌دهیم به‌گونه‌ای که هر کس بیشتر مصرف کند تشویق و هر کس خانه و ماشینی ندارد و از این یارانه
استفاده نمی‌کند تنبیه می‌شود و این با عدالت سازگار نیست.
حضرتی با اشاره به اختصاص ارز 4200تومانی برای کالاهای اساسی گفت: این مسئله مصیبت‌هایی ایجاد کرد به گونه‌ای که گوشت با ارز 4200تومانی وارد شد اما به قیمت 120هزار تومان به دست مردم رسید، اما گوشتی که با ارز نیمایی وارد شد به قیمت 80 تا 90هزار تومان به مصرف‌کننده رسید، پس نشان می‌دهد ارز 4200تومانی برای عده‌ای رانت ایجاد کرده است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین پیشنهاد کرد باید بازار متشکل بنزینی طراحی کنیم که قیمت‌ها عادلانه و به هر فرد ایرانی 15لیتر بنزین در ماه سهمیه داده شود که مثل یک خانواده 5نفره 75لیتر سهمیه داشته باشد و اگر کسی بخواهد بیشتر مصرف کند، باید هزینه بیشتری پرداخت کند.