سيل‌زدگان هنوز پاي در گِل

«آرمان» از دلایل کندی بازسازی مناطق سیل‌زده گزارش می‌دهد
سيل‌زدگان هنوز پاي در گِل
آرمان: متاسفانه پس از گذشت چندماه از وقوع سیل در برخی از استان‌های کشور هنوز بازسازی این مناطق به‌صورت کامل صورت نگرفته است، به‌گونه‌ای که در فصل گرما بسیاری از خانواده‌های مناطق سیل‌زده زندگی خود را در کانکس‌ها می‌گذرانند که این شرایط می‌تواند برای آنها بسیار سخت و طاقت‌فرسا باشد. در اثر وقوع سیل متاسفانه بسیاری از افراد خانه و شغل خود را از دست دادند که این خود می‌تواند بسیار سخت باشد. انتظار می‌رفت مسئولان در کوتاه‌ترین زمان ممکن به وضعیت آنها رسیدگی کنند که گویا این مهم هنوز به‌طور کامل محقق نشده است که این خود جای بسی تامل دارد، چراکه در شرایط موجود شاهد افزایش آمار مهاجرت و همچنین شیوع انواع بیماری‌های واگیردار در این مناطق هستیم که به‌یقین در این شرایط زندگی بسیار سخت و آزاردهنده است. بنابراین عدم رسیدگی کامل به مناطق سیل‌زده خود می‌تواند باعث بروز مشکلات بیشتر و افزایش نارضایتی‌ها شود.
شرایط سخت در مناطق سیل‌زده


به‌طور کلی باید در نظر داشت که بسیاری از مردم مناطق سیل‌زده با شرایطی سخت مواجه هستند، چراکه این افراد به‌رغم غم از دست دادن افراد خانواده خود و بر آب رفتن زندگی و سرمایه‌های خود، اکنون باید در شرایط بسیار سخت و طاقت‌فرسایی زندگی خود را ادامه دهند که این خود می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی برای آنها شود. هرچند در این مجال باید یادآور شد که در این مناطق شاهد افزایش آلودگی‌های هوا ناشی از گل‌ولای‌های باقیمانده هستیم که این نیز می‌تواند از دیگر مشکلات پیش‌روی مردم این مناطق باشد؛ اتفاقی که خود تاثیرات منفی بسزایی در سلامت آنها برجای خواهد گذاشت.
کندشدن روند بازسازی
آنچه مسلم است امروزه روند بازسازی مناطق سیل‌زده بسیار کند صورت می‌گیرد که این خود می‌تواند برای ساکنان مناطق سخت و خسته‌کننده باشد، چراکه آنها حتی محلی برای زندگی ندارند و در گرمای تابستان مجبور به زندگی در کانکس‌ها و یا چادرهای هلال‌احمر هستند. همچنین نبود امکانات بهداشتی نیز باعث افزایش نارضایتی مردمان این مناطق شده است اما این در حالی است که انتظار می‌رفت روند بازسازی مناطق سیل‌زده بسیار تندتر از شرایط موجود اتفاق بیفتد تا مردم قبل از فرارسیدن فصل زمستان بتوانند مکانی امن برای زندگی داشته باشد که متاسفانه با توجه به شرایط موجود نمی‌توان پایان بازسازی مناطق سیل‌زده را به این سرعت متصور شد که این خود جای بسی تأمل دارد. از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد با توجه به اینکه امروزه بسیاری از مردم در مناطق سیل‌زده در مدارس ساکن هستند، این سوال مطرح می‌شود که با بازشدن مدارس خانواده‌ها برای ادامه زندگی خود به کجا باید بروند و یا اینکه کلاس درس در کجا تشکیل می‌شود که اینها خود به دغدغه‌های مردم مناطق سیل‌زده تبدیل شده است؛ مردمی که خود با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بنابراین افزایش دغدغه آنها شاید به دور از انصاف باشد.
برچیده‌شدن بساط خدمات درمانی رایگان
با گذشت چندماه از وقوع سیل شاهد برچیده‌شدن بساط خدمات درمانی رایگان در این مناطق هستیم که این خود می‌تواند باعث افزایش مشکلات مردم شود، چراکه در شرایط موجود مردم هنوز نتوانسته‌اند به وضعیت قبلی خود بازگردند تا از این طریق بتوانند هزینه‌های خود را تامین کنند. بنابراین در چنین شرایطی حذف‌شدن خدمات درمانی رایگان برای ساکنان مناطق سیل‌زده می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی شود، چراکه در شرایطی که بسیاری از مردم مناطق سیل‌زده از وضعیت درآمدی مناسبی برخوردار نیستند، چگونه می‌توان انتظار داشت که بتوانند هزینه‌های درمان خود و خانواده را نیز تامین کنند؟ وضعیت نامعلوم دانش‌آموزان را نیز می‌توان یکی دیگر است مشکلات پیش‌روی مناطق سیل‌زده عنوان کرد، چراکه با برگزاری کنکور در این مناطق هنوز شاهد این مهم هستیم که برخی از دانش‌آموزان حتی نتوانسته‌اند امتحان‌های پایانی سال خود را نیز برگزار کنند که می‌تواند در روند تحصیلی آنها تاثیرات منفی بسزایی را بر جای بگذارد و آنها را با افت تحصیلی شدیدی مواجه کند.
نبود هماهنگی میان دستگاه‌ها
شایان ذکر است که با وجود وضعیت نامناسب مناطق سیل‌زده و همچنین انتظار برای تسریع در بازسازی این مناطق شاهد ایجاد ناهماهنگی‌هایی میان دستگاه‌های ذی‌ربط هستیم که این خود می‌تواند در تسریع خدمات‌رسانی مشکل‌ساز باشد. بنابراین انتظار می‌رود با حذف بوروکراسی اداری و پیچیده و همچنین موازی‌کاری‌ها شاهد تسریع در روند بازسازی مناطق سیل‌زده باشیم، چراکه داشتن این روند خود می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری را نیز به دنبال داشته باشد. در پایان باید خاطر نشان کرد که عدم همکاری مردم با مسئولان نیز در زمره دیگر دلایل کندشدن روند بازسازی مناطق سیل‌زده قرار دارد، چراکه متاسفانه در برخی از موارد شاهد این مهم هستیم که مردم در خانه‌های قدیمی خود که در اثر سیل تخریب شده است ساکن می‌شوند که این خود می‌تواند مانعی اصلی برای ارائه خدمات مناسب باشد، هرچند در این فرصت باید متذکر شد که در شرایط موجود بازسازی مناطق سیل‌زده و تسریع در آن یک ضرورت محسوب می‌شود.