سرنخ جریان‌سازی‌ها در دست زنجانی

آرمان- زینب مختاری: وزیر نفت گفت: تمرکز فاسدان روی صنعت نفت است و تمرکز مبارزه با فساد نیز باید در نفت باشد. بیژن زنگنه با بیان اینکه این سخن به آن معنا نیست که نفتی‌ها مشکل داشته باشند اظهار کرد: افراد دزد و ناسالم به دنبال منفعت و پول هستند و کمتر جایی در کشور است که به اندازه صنعت نفت در آن پول باشد، یا گردش مالی آن زیاد باشد. او افزود: برای جلوگیری از ایجاد فساد در فروش نفت، مقابله و ایستادگی می‌کنیم، چوبش را هم می‌خوریم، هزینه‌اش را هم پرداخت می‌کنیم؛ زیرا وظیفه‌ ما حفاظت از حقوق ملت است.
پس از بازگشت دوباره تحریم‌ها علیه ایران، کاسبان تحریم به طمع گشایش مجدد راه‌های نفت‌خواری به سبک بابک زنجانی، در پوشش برنامه‌های دورزدن تحریم، راهی وزارت نفت شدند. اما همان زمان هم بیژن نامدارزنگنه اعلام کرد که راه‌ها بر دوستان بابک زنجانی بسته خواهد بود. این ممانعت مستحکم وزیر نفت، موج‌های متعددی از حملات را از سوی جبهه کاسبان تحریم به روی زنگنه باز کرد. به‌تازگی نیز نامه‌ای در رسانه‌ها انتشار یافت که طی عباراتی مغرضانه و سراسر بی‌حرمتی، خواستار برکناری زنگنه شده‌اند که با واکنش وزارت نفت هم روبه‌رو شد. اما به نظر می‌رسد این جبهه گشوده علیه زنگنه همچنان به آتش‌باری بر سر خط مقدم مبارزه با تحریم‌ها ادامه دهد.
نباید به فاسدان ترحم شود
وزیر نفت روز گذشته در حاشیه نشست هم‌اندیشی کارگروه ارتقای سلامت اداری و مبارزه با مفاسد اقتصادی و هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان وزارت نفت با بیان اینکه بازرسی صنعت نفت باید به‌طور زنده مبارزه با فساد را دنبال و کشف واقعیت کند، اظهار کرد: با فساد باید برخورد شود و من به هیات تخلفات هم گفته‌ام که اگر فرد فاسدی کشف کردید به هیچ‌وجه ترحم نکنید؛ در هر موقعیت و رتبه‌ای که باشد. ما هیچ خط قرمزی در صنعت نفت برای مبارزه با فساد نداریم و باید به شدیدترین نحو با آن برخورد شود تا برای دیگران عبرت شود و جلوی این‌گونه فسادها گرفته شود. زنگنه تصریح کرد: مبارزه با فساد به صیانت از کارکنان سالم می‌انجامد و منجر به دلگرم‌شدن آنها به سلامت کاریشان می‌شود و از حیثیت آنان دفاع می‌شود. او گفت: باید فساد را دنبال و کشف کرد و وزارت نفت کشف‌های متعددی در این زمینه داشته است و به این روال خود هم ادامه خواهد داد؛ پرونده بابک زنجانی، دکل نفتی گمشده، فسادهایی در شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی، بازرگانی پتروشیمی و پرونده مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از آن جمله‌اند. زنگنه بیان کرد: متاسفانه حرام‌خواری زیاد شده و باید حرام‌خوارها را ترساند و مانند صاعقه بر سر آنها فرود بیاییم. در این موضوعات حراست کاری نمی‌کند و رحمت‌للعالمین است. حتی جایی بود که رئیس حراست اقدام به نفت‌دزدی می‌کرد و با حفر چاهی پنج متری از لوله اصلی نفت را می‌دزدید.


پولی دست زنجانی نیست
زنگنه در پاسخ به دلیل خبرسازی‌های اخیر درباره دیدار نمایندگان مجلس با بابک زنجانی ابراز کرد: من فکر می‌کنم ایشان در بعضی از رسانه‌ها خیلی فعال است و مقدار بسیار کمی از پول‌هایی که برده اکنون خرج رسانه‌ها می‌کند؛ سرنخ بسیاری از صحبت‌هایی که می‌شود اگر دنبال کنند به داخل زندان برمی‌گردد. وزیر نفت درباره اینکه گفته می‌شود وزارت نفت برای پرداخت بدهی بابک زنجانی، شماره حساب نداده است، ادامه داد: این حرف‌ها یک شوخی است. وزارت نفت شماره حساب داده و به نظر بنده پولی وجود ندارد. می‌گفتند که وزارت نفت در بانکی که ۱۰میلیون دلار سرمایه‌اش بوده و ۲۰۰میلیون دلار بدهی داشته حساب باز کند؛ اگر پول را به آن حساب در آن بانک ریختند و از آنجا هم برده شد، چه می‌شود؟ اما وزارت نفت گفت این کار را انجام نمی‌دهد و خود قوه قضائیه نماینده ما و عموم است. به گزارش ایسنا، زنگنه با اشاره به اینکه به نظر بنده بابک زنجانی روش‌های قشنگی را برای سر کار گذاشتن مسئولان کشور به کار می‌برد، تاکید کرد: من معتقدم پولی دست آقای بابک زنجانی نیست. او با بیان اینکه در فروش نفت تاکنون چنین مشکلاتی نداشتیم، به نفت‌خواری با برند بابک زنجانی اشاره کرد و افزود: هر وقت اسم بابک زنجانی را می‌آورم، دو هفته در تعدادی مطبوعات جیره‌خوار بابک زنجانی و رسانه‌ها به ما حمله می‌شود. اما من نمی‌توانم اسم وی را رها کنم. این برند نفت‌خواری مختص اوست و نمی‌توانم از آن بگذرم.
زنگنه از باورهای خود عدول نکرده است
مشاور سابق وزیر نفت که در اعتراض به عملکرد زنگنه بازنشستگی زودهنگام خود را بهانه ترک وزارت نفت کرده بود، در گفت‌وگو با خبرآنلاین، با رد شایعات مربوط به فساد مالی وزیر نفت، از عملکرد او در حساس‌ترین دوره تاریخی صنعت نفت ایران دفاع کرد. محمدرضا مقدم اظهار کرد: ایشان (زنگنه) نگاه خوبی در بازار اوپک دارد و یک لحظه از باورهای خود عدول نکرده است. او سیاست‌هایی که باور دارد را به میدان آورد و آنها را با اعتقاد و بسیار محکم اجرایی می‌کند. همچنین زنگنه چارچوبی برای فروش نفت کشور آماده کرده که گرچه نیازمند اصلاحاتی هست ولی به هر حال برای فروش نفت کشور نسبتا کارایی دارد. او ادامه داد: بازار نفت بازاری متفاوت با مولفه‌های متعدد است و فروش نفت کار هرکسی نیست. در نتیجه برای این موضوع جدی ابزارآلاتی مورد نیاز است و ساختار فعلی کج‌دار و مریز این وظیفه را بر عهده دارد.