فروپاشی ائتلاف جنگ‌افروزان

بسم‌الله الرحمن الرحیم
روزنامه آمریکائی«نیویورک‌تایمز» از تصمیم دیرهنگام ولی قطعی امارات برای خروج نظامیانش از جنگ یمن پرده برداشت و نوشت نظامیان امارات به دلایل راهبردی از بندر استراتژیک الحدیده و دیگر مناطق یمن خارج می‌شوند و اخیراً برنامه‌های خروج فوری نیروها از جنوب و غرب یمن را شدت بخشیده‌اند.
هرچند امارات از مدتها پیش عملیات نظامی در یمن را به پائین‌ترین سطح ممکن تقلیل داده بود ولی به سه دلیل روشن، تصمیم نهائی خود را عملیاتی کرده و از ائتلاف سعودی برای جنگ‌افروزی در یمن به سرعت خارج می‌شود.
سعودیها و مشخصاً بن‌سلمان اصرار داشتند نظر مقامات کلیدی امارات را تغییر دهند ولی اصرار و تعجیل امارات، آنها را شدیداً سرخورده و نومید کرده است. افزایش سرسام‌آور هزینه‌های نظامی، بی‌نتیجه بودن حملات نظامی همراه با تغییر موازنه قوا در جبهه‌ها به سود ارتش و نیروهای مقاومت و بالاتر از همه، تشدید حملات موشکی و پهپادی به اهداف عمده در امارات، سه دلیل کلیدی برای تجدیدنظر امارات در همراهی با سعودیها در جنگ ابلهانه علیه مردم یمن بوده است. نکته مهم دیگری هم وجود دارد که شاید هرگز مورد توجه خاص قرار نگرفته ولی در تصمیم نهائی امارات، اثرگذار بوده و آن فقدان انگیزه نظامیان امارات در جنگ یمن بوده که مورد اعتراض جدی سعودیها نیز قرار گرفته و بن سلمان به حملات هوائی خلبانان جنگی امارات به بیابانهای یمن معترض بوده که چرا گلوله‌های خود را به هدر داده‌اند و اهداف نظامی و مناطق مسکونی را هدفگیری نکرده‌اند!


با این حال، امارات در یک همکاری مشهود با سعودیها توافق کرده که مناطق تحت اشغال خود را در جنوب یمن به ارتش عربستان و مزدوران منصور هادی تحویل دهد. خروج ارتش امارات از جنگ یمن ضربه حیثیتی و روانی عظیمی را به سعودیها وارد کرده و آنها هم بیش از پیش، انگیزه‌های خود را از دست داده‌اند. این نکته از آن جهت اهمیت دارد که در نخستین ماههای جنگ یمن، شاهزادگان سعودی با اعطای جوائزی به خلبانان جنایتکاری که بیشترین تلفات انسانی را به مردم مظلوم یمن تحمیل می‌کردند، آنها را برای ارتکاب جنایات جنگی بیشتر تشویق می‌نمودند ولی اکنون ارتش سعودی برای مقابله با حملات برق‌آسا و تلافی‌جویانه ارتش و نیروهای مقاومت یمن حتی در خاک عربستان هم بسیار ناتوان ظاهر می‌شود.
همین پدیده زنگهای خطر را در ریاض و حتی در واشنگتن هم به صدا درآورده است. در این میان نکته قابل تامل اینست که کنگره آمریکا با دریافت اطلاعات موثق پیرامون روند فرسایشی جنگ یمن که اعضای ائتلاف سعودی را همچون باتلاقی در میان گرفته، خواستار قطع کمکهای آمریکا به ائتلاف است که چنین وانمود کند گویا شکست ائتلاف، شکست آمریکا نیست.
اگرچه حملات موشکی و پهپادی ارتش یمن و نیروهای مقاومت، ضربه سهمگینی به ائتلاف بود ولی این شکست سنگین تروریستهای اجاره‌ای و مزدوران چندملیتی در نبرد الحدیده بود که نقطه عطفی در جنگ یمن شد و کمر ائتلاف و حامیانش را شکست. از آن پس مستشاران کلیدی آمریکا، انگلیس و فرانسه هم از اتاق جنگ یمن فراخوانده شدند و امانوئل مکرون، جنگ در یمن را «جنگ کثیف» نامید.
اگرچه قرار نیست خروج امارات از جنگ یمن به صورت رسمی اعلام شود ولی خروج امارات، نشانه فروپاشی «ائتلاف طوفان قاطعیت» و انزوای مطلق سعودیها در جنگ یمن است و تمامی عواقب جنگ یمن را صرفاً و انحصاراً متوجه عربستان و بن‌سلمان می‌کند و بن‌سلمان را در باتلاق جنگ یمن تنها می‌گذارد.
در واقع وقتی امارات احساس کرد که آتش جنگ خانه‌اش را دربرگرفته، سریعاً وارد عمل شد که حساب خود را از سلمان و فرزند شرورش جدا کند و بیش از این به خاطر دنباله‌روی کورکورانه از سعودیها خود را به مهلکه نیندازد. این تصمیم ابوظبی باردیگر معادلات جنگی و موازنه قوا در جنگ یمن را درهم ریخت. از یکطرف کارآمدی حملات موشکی و پهپادی ارتش یمن و نیروهای مقاومت را به وضوح نشان داد و از سوی دیگر ارکان قدرت حتی در عربستان را به کلی درهم ریخت و آنها را منفعل ساخت. اکنون دربار سعودی بدون هیچگونه پشتوانه و همراهی ناچار است در جنگ یمن دست و پا بزند و تلفات و هزینه‌های بیشتری را در جنگ، در عمق خاک عربستان و به ویژه در صفحات مرزی با یمن بپردازد.
تصادفی نیست که نظامیان سعودی و مزدوران منصور هادی نتوانسته‌اند عملیات زمینی در عمق خاک یمن انجام دهند و حتی برای چنین عملیاتی که در حکم خودکشی است، انگیزه‌ای ندارند. سعودیها تا این اواخر، انتقام هر شکست خود را با بمباران مناطق مسکونی و ارتکاب جنایات جنگی در یمن می‌گرفتند ولی با شروع حملات سنگین تلافی‌جویانه یمنی‌ها از طریق موشک و پهپادهای نقطه‌زن، تردیدها در کاخهای سعودی برای تشدید حملات انتقام‌جویانه هم بیشتر شده است طیف خائن منصور هادی رئیس‌جمهور مخلوع و فراری هم پس از حمله غافلگیرانه یمنی‌ها به محل تجمع مهره‌های کلیدی مزدوران در بندر عدن، فاقد انسجام و برنامه‌ای برای خودنمائی در جبهه‌ها هستند و به صدور بیانیه و تهدیدات شفاهی و بدون پشتوانه رو آورده‌اند. به ویژه آنکه امارات با ایجاد تشکیلات موازی با مزدوران منصور هادی باعث ایجاد دودستگی و تقابل میان مزدوران در جبهه جنوب شده بود که زمینه فرسایش، بی‌اعتمادی و تقابل نظامی را فراهم آورده است.
فرار نظامیان امارات از جبهه جنگ یمن اگرچه تصمیم دیرهنگام ولی عاقلانه‌ای است و فروپاشی قطعی ائتلاف جنگ‌افروزان را رقم زده و اوضاع را به زیان عربستان در مسیری برگشت‌ناپذیر به پیش می‌برد.
سایر اخبار این روزنامه
کاهش قیمت طلا و سکه در پی افت نرخ دلار زنگنه: برخی در حرام خواری جسور شده‌اند هر وقت اسم بابک زنجانی را می‌آورم عده‌ای حمله می‌کنند افشای درخواست عاجزانه ولیعهد سعودی از انصارالله یمن برای پایان دادن جنگ البرادعی: آمریکا گاومیشی است که دنیا را به سراشیبی می‌برد با امضاء موافقت نامه‌ای میان هیات علمی - فناوری ایران و روسیه تولید مشترک ربات جراح سینا در روسیه آغاز شد یک نماینده عراقی: سفارت آمریکا در بغداد، جولانگاه موساد و عناصر داعش شده است همه کارکنان نفتکش توقیف شده ایران در جبل الطارق آزاد شدند سومین سکوی تولیدی فاز 14 پارس جنوبی نصب شد اولین جلسه دادگاه محمد علی نجفی برگزار شد؛ رئیس دادگاه: پرونده نجفی یک پرونده قتل خانوادگی است جلیقه‌سیاه‌ها هم در پاریس به خیابان آمدند امضای تفاهم‌نامه ایجاد ظرفیت تولید 10 میلیون تن فولاد در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس فروپاشی ائتلاف جنگ‌افروزان در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست دکتر روحانی؛ کلیات اصلاح ساختار بودجه در 4 محور اصلی تصویب شد تجلیل از 40 واقف حوزه کتاب در تهران ازسوی کتابخانه آستان قدس رضوی رئیس سازمان امور دانشجویان: وام ضروری دانشجویان 2 میلیون تومان شد همه کارکنان نفتکش توقیف شده ایران در جبل الطارق آزاد شدند با حکم وزیر بهداشت: شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو شد زنگنه: برخی در حرام خواری جسور شده‌اند هر وقت اسم بابک زنجانی را می‌آورم عده‌ای حمله می‌کنند زنگنه: برخی در حرام خواری جسور شده‌اند هر وقت اسم بابک زنجانی را می‌آورم عده‌ای حمله می‌کنند زنگنه: برخی در حرام خواری جسور شده‌اند هر وقت اسم بابک زنجانی را می‌آورم عده‌ای حمله می‌کنند زنگنه: برخی در حرام خواری جسور شده‌اند هر وقت اسم بابک زنجانی را می‌آورم عده‌ای حمله می‌کنند زنگنه: برخی در حرام خواری جسور شده‌اند هر وقت اسم بابک زنجانی را می‌آورم عده‌ای حمله می‌کنند