با امضاء موافقت نامه‌ای میان هیات علمی - فناوری ایران و روسیه تولید مشترک ربات جراح سینا در روسیه آغاز شد

تولید مشترک ربات جراح سینا در روسیه با امضا رئیس مرکز موسسات و شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس پژوهکشده تحقیق و توسعه مرکز روسیه رسماً آغاز شد.
براساس توافق صورت گرفته میان دو طرف که در پایان نشست رو در رو شرکت‌های دانش بنیان ایرانی با همتایان خود در مسکو بدست آمد، قرار است این ربات به صورت SKD (قطعات نیمه کامل) در روسیه ساخته شود.
ساخت و انبوه سازی این ربات با همکاری پژوهشکده فناوری‌های پیشرفته پزشکی، شرکت دانش بنیان نوآوران رباتیک و پزشکی سینا ایران و پژوهشکده تحقیق و توسعه مرکزی روسیه اجرا می‌شود.
گفتنی است ربات سینا در سال 1393 درنمایشگاه اینوتکس 2015 ایران برای نخستین بار رونمایی شد و در چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی وارد فاز تجاری‌سازی شده است.


این ربات برای جراحی از راه دور طراحی و ساخته شده است و از دو قسمت تشکیل شده که قسمت اول در اختیار جراح قرار می‌گیرد که می‌تواند در یک ساختمان یا شهر دیگر باشد و قسمت دوم که بر بالین بیمار قراردارد کار جراحی از راه دور را انجام می‌دهد.
کار با این ربات به این ترتیب است که هرحرکتی که جراح به ربات اول می‌دهد آن ربات دریافت می‌کند و ربات دوم همان حرکت‌ها را بر روی بیمار کپی می‌کند.
این دستگاه علاوه بر جراحی از راه دور، مزیت‌های دیگری نیز برای جراحی ایجاد می‌کند، می‌تواند لرزش‌های دست جراح را حذف و حرکت‌های دست جراح را کوچک کند.
به طور مثال پزشک در جراحی یک گره بزرگ می‌زند و ربات یک پنجم یا یک دهم آن را کپی می‌کند؛ بنابراین با استفاده از این ربات می‌توان حرکاتی که هیچ وقت درمقیاس دست انسان قابل انجام نیست را امکان‌پذیر کرد.
گفتنی است نشست مشترک شرکت‌های دانش بنیان و نوآور ایران و روسیه روز جمعه با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در هتل آزیموت المپیک مسکو آغاز به کار کرد.
بیش از 70 شرکت دانش بنیان ایرانی، سورنا ستاری را در این سفر همراهی کردند و به صورت رو در رو با همتایان روس خود به گفت‌و‌گو و تبادل نظر پرداختند.
سورنا ستاری پیش از ترک روسیه به ایرنا گفت که تا چند روز آینده نتایج و توافقات صورت گرفته در این سفر اطلاع‌رسانی خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
کاهش قیمت طلا و سکه در پی افت نرخ دلار زنگنه: برخی در حرام خواری جسور شده‌اند هر وقت اسم بابک زنجانی را می‌آورم عده‌ای حمله می‌کنند افشای درخواست عاجزانه ولیعهد سعودی از انصارالله یمن برای پایان دادن جنگ البرادعی: آمریکا گاومیشی است که دنیا را به سراشیبی می‌برد با امضاء موافقت نامه‌ای میان هیات علمی - فناوری ایران و روسیه تولید مشترک ربات جراح سینا در روسیه آغاز شد یک نماینده عراقی: سفارت آمریکا در بغداد، جولانگاه موساد و عناصر داعش شده است همه کارکنان نفتکش توقیف شده ایران در جبل الطارق آزاد شدند سومین سکوی تولیدی فاز 14 پارس جنوبی نصب شد اولین جلسه دادگاه محمد علی نجفی برگزار شد؛ رئیس دادگاه: پرونده نجفی یک پرونده قتل خانوادگی است جلیقه‌سیاه‌ها هم در پاریس به خیابان آمدند امضای تفاهم‌نامه ایجاد ظرفیت تولید 10 میلیون تن فولاد در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس فروپاشی ائتلاف جنگ‌افروزان در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست دکتر روحانی؛ کلیات اصلاح ساختار بودجه در 4 محور اصلی تصویب شد تجلیل از 40 واقف حوزه کتاب در تهران ازسوی کتابخانه آستان قدس رضوی رئیس سازمان امور دانشجویان: وام ضروری دانشجویان 2 میلیون تومان شد همه کارکنان نفتکش توقیف شده ایران در جبل الطارق آزاد شدند با حکم وزیر بهداشت: شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو شد زنگنه: برخی در حرام خواری جسور شده‌اند هر وقت اسم بابک زنجانی را می‌آورم عده‌ای حمله می‌کنند زنگنه: برخی در حرام خواری جسور شده‌اند هر وقت اسم بابک زنجانی را می‌آورم عده‌ای حمله می‌کنند زنگنه: برخی در حرام خواری جسور شده‌اند هر وقت اسم بابک زنجانی را می‌آورم عده‌ای حمله می‌کنند زنگنه: برخی در حرام خواری جسور شده‌اند هر وقت اسم بابک زنجانی را می‌آورم عده‌ای حمله می‌کنند زنگنه: برخی در حرام خواری جسور شده‌اند هر وقت اسم بابک زنجانی را می‌آورم عده‌ای حمله می‌کنند