افشای درخواست عاجزانه ولیعهد سعودی از انصارالله یمن برای پایان دادن جنگ

ولیعهد سعودی چند تن از رهبران قبائل یمنی را نزد انصارالله فرستاده تا رضایت این جنبش را برای تفاهم جلب کند.
«مجتهد» افشاگر معروف عربستانی در صفحه شخصی خود در توئیتر از تلاش، ولیعهد سعودی برای معامله با انصارالله یمن خبر داد.او نوشت که بن سلمان چند تن از رهبران قبائل یمنی را نزد انصارالله یمن فرستاده و پیشنهاداتی را برای تفاهم و پایان جنگ داده است.
طبق نوشته مجتهد، ولیعهد سعودی پیشنهاد کرده است که انصارالله کنترل شمال یمن را در دست بگیرد و در ازای آن،کاری با بخش جنوبی یمن نداشته باشد. همچنین مانع احداث خط لوله نفت عربستان سعودی که از استان المَهَره به سمت دریای عرب می‌رود نیز نشود.
در مقابل نیز انصارالله یمن با رد تمامی پیشنهادات بن سلمان از او خواسته است تا از تمامی نقاط یمن خارج شده و ده‌ها میلیارد نیز غرامت بپردازد.


افشای تلاش، ولیعهد سعودی برای تفاهم با انصارالله درحالی صورت می‌گیرد که امارات پس از چهار سال حضور در جنگ یمن هفته گذشته اعلام کرد که راهبرد جنگ در یمن را به راهبرد صلح تغییر می‌دهد و تعداد نیرو‌های خود را در یمن به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. حتی پایگاه‌های این کشور در استان تعز و غرب یمن نیز به نیرو‌های سعودی و سودانی واگذار شده است.
روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی نوشت که عربستان سعودی پس از آن‌که تلاش کرد امارات را از تصمیم خود منصرف کند (و البته موفق نشد) به شدت نا امید و دلسرد شده است.
افزایش اعتراض یمنی‌ها علیه حضور نظامیان سعودی‌ و اماراتی
استان "المهره" یمن بار دیگر شاهد اعتراضات مردمی علیه حضور نظامیان سعودی است؛ مردم المهره خواستار خروج کامل نیروهای متجاوز سعودی- اماراتی از این استان هستند.به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» چاپ لندن، بار دیگر استان المهره در شرق یمن عرصه تظاهرات مردمی علیه نظامیان سعودی و اماراتی حاضر در این استان و دخالت‌های ریاض در آن شده است.
مردم المهره در تظاهرات خود همچنین خواستار برکناری استاندار این استان شده‌اند.استان المهره در شرق یمن و در همسایگی کشور عمان قرار دارد.
نیروها و مزدوران عربستان سعودی با دخالتی آشکار و در راستای منافع خود از آبان 96 وارد استان المهره شدند و با تاسیس مواضع نظامی متعدد و تبدیل فرودگاه آن به انبار اسلحه و تجهیزات، المهره را به منطقه‌ای نظامی و امنیتی تبدیل کردند.
به نوشته القدس العربی، "سالم بلحاف" رئیس کمیته اطلاع‌رسانی پویش "تحصن مسالمت آمیز شهروندان المهره" اعلام کرد: این پویش مردمی هر از گاهی علیه نظامیان سعودی و عناصر بیگانه حاضر در این استان تظاهرات می‌کند و روز جمعه نیز این تظاهرات برپا بود.
به گزارش این روزنامه برخی از این اعتراضات در برابر پادگان‌های نیروهای سعودی برگزار می‌شود و معترضان با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار خروج نیروهای (متجاوز) عربستانی از این استان هستند.به گفته شاهدان، بر روی پلاکاردهای معترضان نوشته شده بود، المهره زیربار اشغالگری امارات و عربستان نمی‌رود.
خروج امارات از یمن؛ جایگزینی شبه‌نظامیان تحت امر ابوظبی
یک وبگاه عربی نوشت: امارات خبر از خروج خود از یمن داد، تا هم‌زمان با تشکیل ائتلاف‌هایی در منطقه علیه ایران، هم از ائتلاف سعودی باج‌گیری کند، هم از پیامدهای تنش با ایران در امان بماند.
وبگاه خبری الخلیج انلاین در مطلبی با عنوان «آیا امارات از یمن عقب‌نشینی می‌کند یا لباس شبه‌نظامیان دست پرورده خود در آنجا را بر تن می‌کند» عقب نشینی امارات از یمن را منوط به عملی شدن چند شرط دانست.در این یادداشت آمده است: امارات یک سال پس از شکایت دولت یمن به شورای امنیت سازمان ملل متحد که در آن حضور امارات در جزیره سقطری را اقدام غیر نظامی غیر قابل توجیه برشمرد، نیروهای خود را که در کنار عربستان سعودی در یمن حضور دارند، بتدریج کاهش داده است.
از ماه مه 2018 که دولت یمن شکوائیه خود را تقدیم شورای امنیت کرد چندین استان یمن از جمله سقطری، المهره و شبوه شاهد حضور نظامی گسترده تشکیلات نیروهای موسوم به «النخبه الشبوانیه» و «الحزام الامنی» تحت حمایت امارات بود. علاوه بر اینکه بین ارتش وابسته به دولت مستعفی یمن (عبد ربه منصور هادی) و گردان‌های ابوالعباس در تعز هم که مورد حمایت ابوظبی است، تنش بزرگی به وجود آمد.
قبل از اینکه امارات از کاهش نیروهای خود در یمن خبر بدهد تشکیلات نظامی تحت حمایت آن درصدد تسلط بر بندر «سقطری» برآمدند آن هم پس از اینکه مقامات محلی سقطری با تخلیه یک محموله نظامی کشتی اماراتی مخالفت کردند که این امر به درگیری بین نیروهای نخبه با سرویس‌های امنیتی و نظامی در جزیره منجر شد و پس از آن همین تشکیلات نظامی با ارتش منصور هادی در استان نفت‌خیر «شبوه» درگیر شدند. جایی که خطوط لوله نفت شاهد چندین انفجار در مناطق تحت تسلط نیروهای نخبه بوده است.
این واقعیت‌ها باعث می‌شود که افکار عمومی یمن به این نتیجه برسد که امارات قبل از اینکه خبر عقب‌نشینی تدریجی نیروهایش از یمن را اعلام کند، تسلط خود را بر استان‌هایی که ثروت‌های طبیعی یمن در آنجا متمرکز شده است، تقویت کرده است. وقتی هم که امارات از تجهیز و آموزش بیش از هشتاد هزار شبه نظامی غیروابسته به دولت منصور هادی خبر داد هرج و مرج در مناطق استقرار آنها از سقطری و سپس شبوه آغاز شد.
روز پنجشنبه نیروهای سعودی برخی بنادر و سواحل را تحویل گرفتند درحالی که ریاض به دولت منصور هادی هم دستور داد ادوات نظامی شبه نظامیان طرفدار ابوظبی در سقطری را تحویل بگیرد.در عین حال عبدالوهاب السامعی، تحلیلگر نظامی معتقد است امارات هنوز در طول نوار ساحلی از ساحل غربی تا شرق حضرموت حضور دارد حالا یا خودش و یا شبه نظامیانش بنابراین سخن گفتن از کاهش حضور امارات متقاعد‌کننده نیست و به تعبیری، «میخ جحا» در یمن باقی است.
وی با طرح پرسشی درباره میزان نیروهایی که امارات از یمن خارج کرده با شمار شبه نظامیانی که در آنجا مستقر کرده است، گفت: پادگان‌ها و تشکیلات نظامی که امارات در یمن تاسیس کرده چندین برابر شمار نظامیان خودش در این کشور است، بنابراین اصلا نمی‌شود موضوع عقب نشینی یا کاهش نیروهای اماراتی را حساب آورد.
السامعی گفت: در وهله نخست باید از حجم چالش‌های نظامی و امنیتی که امارات در سقطری، شبوه، حضرموت، عدن، تعز و دیگر مناطق بر جای گذاشته است کم شود و (اگر واقعا راست می‌گوید) امارات با دولت منصور هادی در پایان دادن به حضور مسلحانه در خارج از نهاد نظامی رسمی همکاری کند.
به نوشته الخلیج انلاین، نقشه حضور امارات و تشکیلاتی را که در یمن تاسیس کرده کاملا مشخص است. امارات از الحدیده در غرب تا حضرموت در شرق حضور دارد یعنی مناطق ساحلی، بنادر و فرودگاه‌ها که همگی مناطق حیاتی محسوب می‌شوند که حضور امارات در آنجا در دور ماندن نهادهای منصور هادی از واقعیت نیاز شهروندان و ادامه حضور حکومت منصور هادی در خارج از یمن تاثیر زیادی داشته است.
کاهش حضور امارات در یمن از منظر دیگر با تحولات منطقه‌ای و حوادثی در ارتباط است که برای کشتی‌ها در خلیج عمان و امارات رخ داد علاوه بر چهره منفی که از ابوظبی در داخل یمن و خارج آن ایجاد شده و از همین رو نیاز به تغییر سیاست آن داشت.
عادل المسنی، یک پژوهشگر روابط بین الملل با تاکید بر اینکه امارات در سطوح مختلف جنگ یمن شکست خورده است، گفت: سیاست‌های تحریک آمیز امارات با مخالفت گسترده مردمی روبه‌رو شده و همین امر حسی از ناامیدی در امارات ایجاد کرده است.
شورش‌های مردمی علیه اماراتی‌ها
به گفته این کارشناس، شورش مردم سقطری کشمکش پنهان در این منطقه را علنی کرد و همین خشم و اعتراض مردمی برنامه‌های امارات در آنجا را به هم ریخت. وی با اشاره به نقش نامطلوب امارات در یمن گفت: امارات در شبوه هم تنش نظامی ایجاد کرده و نیروهای کمربند امنیتی را اجیر کرده بود اوضاع را به هم ریخته و درصدد تسلط بر مراکز نفت و گاز آنجا برآیند.
وی افزود: عادی نشدن روابط امارات با دولت منصور هادی همراه با افزایش نارضایتی مردمی در یمن و بالا گرفتن موج چالش‌های عربستان در شمال یمن موجب اختلاف ابوظبی با ریاض شد بخصوص که عربستان حالا دیگر خطر تحولات و اثر مستقیم آن بر امنیت ملی خود را احساس می‌کند.
وی تاکید کرد: خبر کاهش حضور نظامی امارات در یمن برای بسیاری از یمنی‌ها که به دنبال حل معضلات ایجاد شده توسط ابوظبی هستند به تنهایی کافی نیست.
سایر اخبار این روزنامه
کاهش قیمت طلا و سکه در پی افت نرخ دلار زنگنه: برخی در حرام خواری جسور شده‌اند هر وقت اسم بابک زنجانی را می‌آورم عده‌ای حمله می‌کنند افشای درخواست عاجزانه ولیعهد سعودی از انصارالله یمن برای پایان دادن جنگ البرادعی: آمریکا گاومیشی است که دنیا را به سراشیبی می‌برد با امضاء موافقت نامه‌ای میان هیات علمی - فناوری ایران و روسیه تولید مشترک ربات جراح سینا در روسیه آغاز شد یک نماینده عراقی: سفارت آمریکا در بغداد، جولانگاه موساد و عناصر داعش شده است همه کارکنان نفتکش توقیف شده ایران در جبل الطارق آزاد شدند سومین سکوی تولیدی فاز 14 پارس جنوبی نصب شد اولین جلسه دادگاه محمد علی نجفی برگزار شد؛ رئیس دادگاه: پرونده نجفی یک پرونده قتل خانوادگی است جلیقه‌سیاه‌ها هم در پاریس به خیابان آمدند امضای تفاهم‌نامه ایجاد ظرفیت تولید 10 میلیون تن فولاد در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس فروپاشی ائتلاف جنگ‌افروزان در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست دکتر روحانی؛ کلیات اصلاح ساختار بودجه در 4 محور اصلی تصویب شد تجلیل از 40 واقف حوزه کتاب در تهران ازسوی کتابخانه آستان قدس رضوی رئیس سازمان امور دانشجویان: وام ضروری دانشجویان 2 میلیون تومان شد همه کارکنان نفتکش توقیف شده ایران در جبل الطارق آزاد شدند با حکم وزیر بهداشت: شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو شد زنگنه: برخی در حرام خواری جسور شده‌اند هر وقت اسم بابک زنجانی را می‌آورم عده‌ای حمله می‌کنند زنگنه: برخی در حرام خواری جسور شده‌اند هر وقت اسم بابک زنجانی را می‌آورم عده‌ای حمله می‌کنند زنگنه: برخی در حرام خواری جسور شده‌اند هر وقت اسم بابک زنجانی را می‌آورم عده‌ای حمله می‌کنند زنگنه: برخی در حرام خواری جسور شده‌اند هر وقت اسم بابک زنجانی را می‌آورم عده‌ای حمله می‌کنند زنگنه: برخی در حرام خواری جسور شده‌اند هر وقت اسم بابک زنجانی را می‌آورم عده‌ای حمله می‌کنند