رئیس دستگاه قضا در دیدار با فعالان محیط‏زیست: در پرونده محیط‏زیستی‌ها منتظر نظر دادگاه بمانیم

رئیس قوه قضاییه در دیدار با فعالان محیط‏زیست در خصوص پرونده محیط‏زیستی‌ها خواست که همگی منتظر نظر دادگاه بمانند؛ چراکه تشخیص بی‌گناهی یا گناهکار بودن آن‌ها بر عهده قاضی است.
به گزارش ایسنا، حجت‏الاسلام سیدابراهیم رئیسی در نشست هم‌اندیشی فعالان محیط‏زیست با رئیس قوه قضائیه که روز شنبه برگزار شد، در رابطه با پرونده خاصی که نسبت به محیط‏زیستی‌ها مطرح شد، اظهار کرد: این‌که در سازمان محیط‏زیست این پرونده مطرح شده یا کسانی که فعالان در حوزه محیط‏زیست بودند و شناخت شما از این‌ها در حوزه دانشکده و سازمان و موسسه بوده است، اما بگذارید سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که مسئولیت امنیتی دارند در حوزه تخصصی آن‌ها سخن بگویند و اظهار نظر کنند. بگذارید داوری را قاضی انجام دهد و اجازه دهید در این رابطه داوری با قاضی باشد و داوری نهایی را بر عهده دستگاه قضایی بگذارید.
وی در عین حال گفت: شما به عنوان همکار آن‌ها می‌توانید اظهار نظر کنید اما بی‌گناهی یا گناهکار بودن را بر عهده قاضی بگذارید، نه تنها در مورد این پرونده بلکه در مورد همه پرونده‌ها.
وی خاطرنشان کرد: وقتی وارد دستگاه قضایی شدم، با این پرونده که در دادگاه مطرح بود مواجه شدم. یکسری از نکات و ابهامات بود که گروه‌های کارشناسی ساعات بسیاری وقت گذاشتند و روی موضوع کار کردند و نظرات‌شان را اعلام کردند. دادگاه در حال انجام کار خود است. همه کسانی که در حوزه محیط‏زیست و بخش‌های دیگر فعال هستند باید منتظر بمانند تا دادگاه رسیدگی کند. بررسی اسناد و مدارک بر عهده دادگاه است.


رئیس قوه قضائیه یادآور شد: شما ممکن است ظاهر افراد را ببینید ولی ممکن است لایه دیگری هم از زندگی فرد وجود داشته باشد که از دید شما مخفی مانده است و این احتمال را هم بدهید. قسم حضرت عباس نمی‌توانید بخورید من تمام زوایای زندگی او را بلدم، اینگونه نیست. این زوایا را بر عهده کسانی بگذارید که متخصص هستند. من هم در این رابطه نظری ندارم و دادگاه باید در این رابطه نظر دهد. ما منتظر می‌مانیم و شما هم تا نظر دادگاه منتظر بمانید.
رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه توسعه‏یافتگی باید در راستای حفظ محیط‏زیست باشد، خاطرنشان کرد: در این رابطه همه از جمله دولت‌ها، ملت، سمن‌ها و سازمان‌های مردم‏نهاد مسئولیت و وظیفه دارند. باید با هر گونه تخریب محیط‏زیست برخورد کرد. امروز حفظ محیط‏زیست به عنوان معروف است و این معروف وظیفه همگان است.
زیاده‏خواهان محیط‏زیست را تهدید می‏کنند
رئیس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: زیاده‏خواهان محیط‏زیست را تهدید می‌کنند و وظیفه همه از جمله مردم، دولت و دغدغه‌مندان است که وقتی اقدامی ولو که یک سیاست منطقه‌ای یا اقلیمی به کل منطقه و محیط‏‏زیست آسیب می‌زند و یا به دست یک اداره یا سازمان تصرف شده است با نگاه کارشناسی به آن نگاه کنند و اگر قرار است تغییری نسبت به ضرورتی صورت گیرد باید این کار به قدری پیچیده در قانون تعریف شود که به سهولت نتوان با مصوبه یک کمیسیون، کاربری منطقه‌ای را تغییر داد.
رئیسی در خصوص موضوع تالاب انزلی اظهار کرد: گاهی کسی تالاب انزلی را مورد آسیب قرار می‌دهد که مسئولان و دست اندرکاران نباید اجازه دهند که این ثروت‌ها آسیب ببینند چون برای محیط زیست آن منطقه آسیب جدی وارد می‌کند چون خداوند متعال آن منطقه را اینگونه قرار داده است. اگر افرادی تغییری نبایسته، نامناسب و بدون مطالعه و کار علمی ایجاد کردند حتماً آسیب‌زننده است و از دل زیاده‌خواهی است.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه تمام خطراتی که به محیط‏زیست وارد شده به دلیل زیاده‏طلبی انسان بر روی کره زمین است، گفت: حال در شکل مستکبرین، زرادخانه‌ها و بسیاری از اقدامات اتمی که در دنیا بدون توجه به محیط‏زیست انجام می‌شود و زیست بسیاری از انسان‌ها را به خطر می‌اندازد، زیاده‏طلبی مستکبرین است.
رئیس دستگاه قضا با تاکید بر فعال‏سازی دیپلماسی محیط‏زیستی، اظهار کرد: بخشی از دیپلماسی ما باید حفظ محیط‏زیست و ارتباط با همسایگان‏مان باشد که ۱۵ همسایه داریم و ارتباط نزدیکی در خصوص مسئله رودخانه‌ها، جنگل‌ها و بخش‌های مشترک وجود دارد. یکی از بحث‌های فعال ایجاد میز دیپلماسی محیط‏زیست و حفظ آن است که باید این مسئله مورد توجه قرار گیرد.
قضات پرونده‏های محیط‏زیستی مشاوران محیط‏زیستی داشته باشند
رئیسی در رابطه با موضوع قضایی محیط‏زیست اظهار کرد: ما معتقدیم همکارانی که به پرونده‌های محیط‏زیستی رسیدگی می‌کنند حتماً باید در کنار آنها متخصصین و مشاوران محیط‏زیستی باشند و با آنها مشورت کنند. ما در بخشنامه مربوط به دادگاه‌های تخصصی به استفاده از مشاوران محیط‏زیستی تاکید کرده‌ایم. علاوه بر آن نسبت به آموزش قضات محترمی که این پرونده‌ها را بر عهده دارند تاکید داریم و امری است که دست‏یافتنی است. همچنین بخش آموزش‏مان را رصد کردیم که دوستانی که به این پرونده‌ها رسیدگی می‌کنند این تخصص را به صورت اجمال پیدا کنند و کسانی هم که پیگیری این موضوعات را بر عهده دارند مانند سازمان بازرسی کل کشور که بخشی را در خصوص محیط‏زیست بر عهده دارد، فعال‌تر خواهیم کرد.
رئیس دستگاه قضا اظهار کرد: ما با این همه اسناد بالادستی نیازی به توافقنامه‌هایی مانند پاریس و دیگر توافقنامه‌ها نداریم که ما را موظف کنند. به حد کافی عقل، نقل، قوانین و اسناد بالادستی‌مان ما را به حفظ محیط‏زیست موظف کرده است. ما به همکاری‌های بین‌المللی در این حوزه و همه حوزه‌ها اعتقاد داریم و همکاری و تعامل با همه کشورها در کنوانسیون‌ها و توافق‌نامه‌ها حضور داریم و حساس هستیم ولی حرف ما این است که ما الان برای حفظ محیط‏زیست نیازی به این نداریم که وارد این حوزه‌ها شویم. ما به قدر کافی اسناد و قوانین و دستورالعمل‌ها در رابطه با حفظ محیط‏زیست داریم که همان‌ها باید عملیاتی و اجرایی شود.
سایر اخبار این روزنامه
بیژن زنگنه: بابک زنجانی پول‌هایی را که برده خرج برخی رسانه‌ها می‌کند جهانبخش‌محبی نیا طبل توخالی گستره ولایت در سیره رضوی «ابتکار» دلایل افزایش نرخ بیکاری را بررسی می‌کند جوانان در دام بیکاری «ابتکار» از وضعیت احزاب و جریان‌های سیاسی در آستانه انتخابات گزارش می‌دهد از تلاش برای «وحدت» تا حفظ «پایگاه اجتماعی» «ابتکار» از تشدید تنش‌ها میان ترکیه و آمریکا بر سر خرید سامانه پدافند هوایی اس- 400 گزارش می‌دهد نگاهی به برخی تئاترهای در حال اجرا در هفته جاری غم و شادی در نمایش‌های تابستانه معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده: برخی قوانین‌ حوزه زنان نیازمند اصلاح است اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام محمدعلی نجفی در قتل میترا استاد علنی برگزار شد در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی کلیات اصلاح ساختار بودجه در ۴ محور اصلی تصویب شد «ابتکار» از نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان گزارش می‌دهد قانون ملاک این شورا در تایید یا رد صلاحیت‌ها است معاون حقوقی رئیس‌جمهوری: بسامان‌شدن کشور در گرو مشارکت مردم است رئیس دستگاه قضا در دیدار با فعالان محیط‏زیست: در پرونده محیط‏زیستی‌ها منتظر نظر دادگاه بمانیم گستره ولایت در سیره رضوی