گستره ولایت در سیره رضوی

سیده فاطمه ذوالقدر- آنچه پیروان ائمه را شیفته خود کرده آشنایی با مقام والا و وسعت روح آنهاست و این که درس معرفت و امام‏شناسی را از امام‏رضا‏(ع) آموخته‏اند که فرمودند: «الامام کالشمس الطالعه المجلله بنورها للعالم وهی فی الافق بحیث لاتنالها الایدی والابصار؛ امام همانند خورشید فروزانی است که خود در کرانه افق و دور از دسترس و چشم‏انداز است» و از فرمایشات ایشان است که امامت منزلتش والاتر، شانش بزرگ‏تر، مقامش عالی‏تر، مرتبه‏اش بلندتر و ژرفایش عمیق‏تر از آن است که عقل‏ها به آن برسد و اندیشه‏ها آن را دریابند و نورش سراسر هستی را فرا گرفته است. امام همان ماه تابان، چراغ فروزان، نور درخشان و ستاره راهنما در ظلمت شب‏ها برای رهگذر شهرها و کویرها و گرداب بر تلاطم دریاهاست.
با آن که مقام رفیع امامت، آنان را از مردم ممتاز می‏ساخت برگزیده خدا و حجّت او در زمین بودند، در میان مردم و با آن‏ها می‏زیستند و درس زندگی، پاکی و فضیلت می‏آموختند و در جامعه حریمی نمی‏گرفتند و خود را از مردم جدا نمی‏کردند و انحصار و اختصاصی برای خود قائل نمی‏شدند و هرگز مردم را به بردگی و حقارت نمی‏کشاندند. آنان نمونه بارز اسوه حسنه بودند. ابراهیم‏بن‏عباس می‏گوید: «هیچ‏گاه ندیدیم که امام‏رضا(ع) در سخن بر کسی جفا ورزد، و نیز ندیدیم که سخن کسی را پیش از تمام‏شدن، قطع کند. هرگز نیازمندی را که می‏توانست نیازش را برآورده سازد رد نمی‏کرد. در حضور دیگری پایش را دراز نمی‏کرد. هرگز ندیدیم به کسی از خدمتکاران و غلامان‏شان بدگویی کند. خنده او قهقهه نبود بلکه تبسم بود. چون سفره غذا به میان می‏آمد همه افراد خانه حتی دربان را نیز بر سر سفره خویش می‏نشاند و آنان همراه با امام غذا می‏‏خوردند.» امام(ع) در برخورد با مردم چهره راستین اسلام را ترسیم می‏کرد، آن هم در عصری که جلال و شکوه پوشالی دستگاه خلافت از این آیین، سیمایی دیگر ارائه می‏داد.
گرامی می‏‏داریم، میلاد مبارک و ارجمند امام علی‏بن‏‏موسی(ع) که یگانه عصر خویش در علم و فضیلت و تقوا بودند، آنچنان‏که وسعت ولایت و محبت و رافت آن بنده صالح پروردگار و آن حجّت خداوند گستره این سرزمین پهناور را به نور تشیع روشن ساخت و مصداق کامل آن بشارت الهی شد که فرمود: «یریدون لیطفووا نور الله بافواههم و الله متمّ نوره و لوکره الکافرون؛ [کافران] در تلاشند تا نور الهی را با دهان [و ابزارهای مادی و ناکارآمد] خویش خاموش کنند، ولی خداوند نورش را کامل خواهد کرد، هر‏چند کافران خوش نداشته باشند».
سایر اخبار این روزنامه
بیژن زنگنه: بابک زنجانی پول‌هایی را که برده خرج برخی رسانه‌ها می‌کند جهانبخش‌محبی نیا طبل توخالی گستره ولایت در سیره رضوی «ابتکار» دلایل افزایش نرخ بیکاری را بررسی می‌کند جوانان در دام بیکاری «ابتکار» از وضعیت احزاب و جریان‌های سیاسی در آستانه انتخابات گزارش می‌دهد از تلاش برای «وحدت» تا حفظ «پایگاه اجتماعی» «ابتکار» از تشدید تنش‌ها میان ترکیه و آمریکا بر سر خرید سامانه پدافند هوایی اس- 400 گزارش می‌دهد نگاهی به برخی تئاترهای در حال اجرا در هفته جاری غم و شادی در نمایش‌های تابستانه معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده: برخی قوانین‌ حوزه زنان نیازمند اصلاح است اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام محمدعلی نجفی در قتل میترا استاد علنی برگزار شد در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی کلیات اصلاح ساختار بودجه در ۴ محور اصلی تصویب شد «ابتکار» از نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان گزارش می‌دهد قانون ملاک این شورا در تایید یا رد صلاحیت‌ها است معاون حقوقی رئیس‌جمهوری: بسامان‌شدن کشور در گرو مشارکت مردم است رئیس دستگاه قضا در دیدار با فعالان محیط‏زیست: در پرونده محیط‏زیستی‌ها منتظر نظر دادگاه بمانیم گستره ولایت در سیره رضوی