سوژه‌ای که «قانبیلی» به همدلی داد کاخ‌نشینان در خدمت کوخ‌نشینان؟!

برخی از ثروتمندان در قامت نماینده مجلس به امور معیشت مردم می‌پردازند
همدلی| شبکه‌های اجتماعی خبر و فیلمی از شخصی به نام محمد قانبیلی را که به اشتباه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی معرفی شده است، در سطح گسترده بازنشر می‌دهند که در آن آقای قانبیلی با نمایش چک 5/6 میلیارد تومانی خود، اقدام به فخرفروشی از دارایی و ثروت خود می‌کند. اینکه این مرد نماینده مردم تهران در مجلس معرفی شده است، همان بازی کثیف سیاسی است که اصول‌گرایان برای تخریب وجهه اصلاح‌طلبان که صددرصد نمایندگان تهران را در قالب لیست امید به مجلس فرستاد، به راه انداخته‌اند. از آنجا که می‌دانستیم از لیست امید تهران شخصی به نام محمد قانبیلی به مجلس دهم راه نیافته است، نام وی را در اینترنت جست‌وجو کرده و متوجه شدیم که وی عضو شورای عالی استان‌هاست و آخرین خبری که از او در رسانه‌های رسمی منتشر شده، مربوط به نطق پیش از دستور محمد قانبیلی در بیستمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها در بیستمین روز از تیرماه جاری است؛ یعنی همین سه روز قبل.
اما موضوع گفتار و گزارش ما، اقدام غیرقابل قبول قانبیلی در فخرفروشی و نمایش ثروت نیست، حتی به اصول‌گرایانی که خواستند از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند هم کاری نداریم، ما از این اتفاق به سوژه‌ای رسیدیم تا از برخی نمایندگان ادوار مجلس که از تمول و تمکن مالی بالایی بهره داشته‌اند و با جیب‌های پر از پول در خانه ملت زحمت می‌کشند، کسب اطلاع کنیم و با شما مخاطبان همدلی در میان بگذاریم.
پزشک بانک‌دوست


نخستین جست‌وجو ما را به پایگاه خبری تحلیلی «انتخاب» رهنمون ساخت که در آن به نقل از «پارسینه» از پولدارترین نماینده مجلس دهم رونمایی شده است، آن هم در فاصله چند روز از آغاز به کار این دور از مجلس. «انتخاب» در 22 خرداد 1395 حمیدرضا امیرحسنخانی را پولدارترین نماینده مجلس دهم معرفی کرد. به نوشته این سایت خبری تحلیلی، امیرحسنخانی نماینده مردم شهرستان‌های فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس‌های هفتم و دهم، در رشته پزشکی تحصیل کرده است؛ اما فعالیت‌های خود را در حوزه بانکی ادامه داده و یکی از بزرگان صنعت بانکی کشور محسوب می‌شود. در تاریخ انتشار این گزارش، ریاست هیئت مدیره بانک ایران‌زمین و نیز بیمه آرمان را به عهده داشت.
در سایت محمدرضا امیرحسنخانی در معرفی برخی از سوابق و خدمات او، این موارد از فعالیت‌های مالی و اقتصادی اعلام شده است: عضو مجمع بین‌المللی کارآفرینان مسلمان، موسس و رئیس هیات مدیره مجتمع درمانی تخصصی و فوق‌تخصصی ثامن‌الحجج(ع) مشهد، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بیمارستان بنت‌الهدی مشهد، ‌رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های اعتبار استان خراسان، نماینده مجمع موسسین بانک تعاون، ‌رئیس کمیته رفاه و تامین اجتماعی مجلس شورای اسلامی و عضو شورای عالی صادرات غیرنفتی کشور، عضو شورای اشتغال استان‌های خراسان و یزد، عضو هیات مدیره و خزانه‌دار خیّرین مسکن‌ساز کشور، کارآفرین نمونه کشور، پزشک نمونه کشوری، خیّر نمونه کشوری، عضو ستاد دیه کشور و موسس و ‌رئیس هیات مدیره خیریه مولی‌الموحدین(ع) خراسان.
پولدار فاسد
به نوشته خبرگزاری ایسنا، یکی از بد‌سرنوشت‌ترین دولتمردان احمدی‌نژاد که کسب ثروت از راه موقعیت سیاسی و همچنین پیمودن پله‌های ترقی در سلسله ‌مراتب قدرت برایش بدفرجام بود، محمدرضا رحیمی است. نام او با فساد مالی بزرگ همراه شده و منتقدان و مخالفانش و حتی دوستان دیروزش، او را یک مفسد مالی می‌دانند که به دام دستگاه قضا افتاد و محاکمه و مستاجر زندان اوین شد.
او سال‌ها قبل و پیش از آنکه به معاونت اول ریاست جمهوری در دولت دهم (به ریاست محمود احمدی‌نژاد) برسد، از کسوت نمایندگی مجلس برخوردار بود و در مجالس دوم، سوم و چهارم، نمایندگی مردم قروه را به عهده داشت. دادستانی و بخشداری قروه، استانداری کردستان، مشاور محمد یزدی در قوه قضائیه و مشاور جاسبی در دانشگاه آزاد، ریاست دیوان محاسبات از سوی مجلس اصول‌گرای هفتم، معاون پارلمانی و معاون اول احمدی‌نژاد، از جمله پست‌های مدیریتی رحیمی هستند.
رحیمی زمانی که به ‌عنوان معاون ‌اول دولت دهم انتخاب شد که زمزمه‌های فساد مالی او نقل محافل خبری شده بود و حتی برخی از نمایندگان مجلس هشتم با طرح شکایت از او، بر این اعتقاد بودند که تخلف‌های وی در فساد مالی سر به فلک کشیده است. از جمله مخالفان رحیمی در بهارستان، الیاس نادران بود که می‌گفت: «رحیمی ‌رئیس حلقه فساد در خیابان فاطمی است که نسبت به جمع‌آوری منابع از محل منابع فاسد و توزیع آن تصمیم‌گیری می‌کرده است و اکنون تقریباً همه اعضای این شبکه فاسد اقتصادی در خیابان فاطمی دستگیر شده‌اند، به‌جز معاون اول فعلی ‌رئیس ‌جمهور.»
رحیمی در مقابل «کُرد» ‌بودن خود و دیگر مسایل قومی را پیش می‌کشید تا اذهان را منحرف و خود را تبرئه کند. اقدامی که جواب نداد و پس از بحران ارزی گسترده کشور در سال 90 و در پی افزایش شدید نرخ ارز و بازداشت یدالله روزچنگ، رحیمی به ارتباط با او متهم شد. از سوی دیگر با رسیدگی به پرونده اختلاس از بیمه ایران و استانداری تهران، نام معاون‌ اول محمود احمدی‌نژاد کم‌کم در بین عموم مردم بر سر زبان‌ها افتاد و بسیاری از متهمان پرونده اختلاس از بیمه ایران نام رحیمی را به زبان آوردند و اقدامات مجرمانه‌ای را به او نسبت دادند. تا اینکه برای محمدرضا رحیمی قرار مجرمیت صادر و در پرونده‌های بیمه و ارز، 29عنوان اتهام به وی نسبت داده شد. رحیمی در دادگاه به پنج سال و 91 روز حبس، پرداخت دو‌ میلیارد‌ و 850 میلیون تومان رد مال و یک میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شد.
سهم‌خور سفره انقلاب
همان ابتدای امر که لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای دهمین دوره انتخابات مجلس با عنوان «لیست امید» منتشر شد، لیست پیشنهادی تهران دارای چهره‌‌های آشنا و ناآشنای بسیاری بود که برخی هم شائبه‌هایی به همراه داشت. مثل سیده فاطمه حسینی، دختر سیدصفدر حسینی. پدر فاطمه حسینی در کابینه دولت اصلاحات وزیر بوده و در کابینه حسن روحانی هم ‌رئیس صندوق توسعه ملی ایران. او از تمکن مالی بالایی بهره می‌برد؛ اما انتشار فیش‌های نجومی، چهره او را تخریب کرد. گویا آقای حسینی که سال‌های بسیاری را برای خدمت به مردم گذرانده است، در سال ۱۳۹۵ ماهانه ۵۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کرد که شامل مواردی همچون کمک‌هزینه ورزش، خرید کتاب و اوقات فراغت فرزندان هم می‌شد.
فاطمه حسینی در جلسه رسمی مجلس که محمود واعظی، وزیر ارتباطات وقت میهمان آن بود و گزارشی از روند وزارتخانه خود بیان می‌کرد، به بهانه اعتراض به وزارت ارتباطات، وقت گرفت، اما به جای صحبت در موضوع، در دفاع از پدرش صفدر حسینی که در پی رسوایی فیش‌های حقوقی مدیران دولتی ایران برکنار شده بود و اتهامات مالی خانواده‌اش صحبت کرد.
این چهره جنجالی لیست امید، در اقدامی دیگر و در قالب مصاحبه با رسانه‌ها،‌ با جسارت اعلام کرد؛ «پدرم برای انقلاب زحمت کشیده و سهم خویش را از سفره انقلاب دریافت کرده است.»
علاوه بر این جنجال‌ها، دریافت مجوز تاسیس صرافی در سال 1390 و در اوج بحران ارزی در دولت دوم احمدی‌نژاد (که بعدها این مجوز لغو شد)، ویلاسازی غیر قانونی در لواسان با همراهی شوهرش که توسط یاشار سلطانی افشا شد، از دیگر موارد جنجالی و نشانه‌ای از ثروت دختر دردانه سیدصفدر حسینی است.
در پرونده این جوان و به نقل از «مویکی‌پدیا» علاوه بر نمایندگی مردم تهران در مجلس دهم، می‌توان این موارد را هم یافت که به نظر با رانت‌های پدرش موفق به اخذ آنها شده است؛ ‌رئیس هیات مدیره صرافی،‌ مشاور مالی نمایندگی بیمه ملت، مشاور مالی شرکت پترو دژ پارس،‌ مشاور مالی شرکت صنایع سیمان،‌ عضو انجمن دوستی ایران و اسپانیا و عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان.
همان همیشگی
وقتی در تاریخ جمهوری اسلامی صحبت از سیاسیون پولدار به میان می‌آید، همیشه نام اکبر هاشمی‌رفسنجانی مطرح است. مرحوم رفسنجانی در دو دوره اول مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم تهران بود و در عین حال ریاست هر دو مجلس را به عهده داشت. او در خانواده‌ای باغدار و تاجر پسته که در عین حال پولدار هم بود، متولد شد و بعد از ازدواج با خانم عفت مرعشی که او هم از خانواده‌ای ثروتمند بود، دارایی‌اش دو چندان شد.
پولدار بودن هاشمی‌رفسنجانی، یکی از اتهامات همیشگی به این چهره دلسوز انقلاب بود که البته با ارزش‌های انقلابی و اسلامی منافاتی ندارد. زمانی مجله «فوربز» که فهرست ثروتمندان دنیا را معرفی می‌کند، از مرحوم هاشمی به ‌عنوان یک میلیونر یاد کرده بود.
به گزارش ایسنا (در تاریخ 27 تیر 1395)، ثروت خانواده هاشمی موضوعی است که در سال‌های اخیر و به ‌ویژه بعد از روی‌ کار ‌آمدن دولت نهم که به «دولت ساده‌زیست» معروف شد، به یکی از مباحث داغ رسانه‌ای تبدیل شد. محمد هاشمی، برادر هاشمی‌رفسنجانی در آن زمان اعلام کرد؛ خانواده آقای رفسنجانی، به ‌جز کشاورزی در رفسنجان، کار اقتصادی دیگری ندارند.
محسن هاشمی به عنوان پسر بزرگ‌تر مرحوم رفسنجانی، درباره دارایی‌های پدرش در پیش از انقلاب گفته است؛ «یکی از دارایی‌‌های معروف هاشمی‌رفسنجانی مربوط به قبل از انقلاب و بیش از 200 قطعه زمین در سالاریه قم بوده، از آن قطعات فقط کمتر از 10قطعه مانده که در اختیار خانواده است. پدرم در کرج و در تهران خیابان گرگان سابق نزدیک میدان ثریای سابق صاحب 50درصد یک پاساژ و آپارتمان‌هایی بودند که دیگر از آنها خبری نیست. قبل از انقلاب در هلجرد کرج به‌همراه همفکران مبارز خود چندین میلیون متر مربع زمین خریدند، هم‌اکنون از آن زمین‌ها به‌اندازه چند صد متر بیشتر باقی نمانده، در نتیجه برای پدرم دارایی نمانده است. زمین کشاورزی پسته در بهرمان و نوق ‌هم ارث پدری و مهر حاج‌ خانم (عفت مرعشی) است و درآمد آن زندگی ایشان و خانواده را می‌چرخاند.»