روایت جنایت در دادگاه؛ مذاکره در حاشیه

هادی محمدی – روز گذشته سالن بزرگ اجتماعات دادگاه کیفری یک استان تهران میزبان اولین جلسه دادگاه رسیدگی به جنجالی ترین پرونده قتل سال های اخیر بود. پرونده قتلی که محمد علی نجفی سیاستمدار برجسته ایران در چهار دهه اخیر در جایگاه متهم آن قرار دارد و در سوی دیگر میترا استاد که در یک نزاع خانوادگی و دعوای زناشویی قربانی شده است. نماینده دادستان در کیفرخواستی که قرائت کرد با توجه به همه شواهد و اقاریر، نجفی را قاتل دانست و براساس درخواست قصاص اولیای دم، او را مستحق قصاص دانست. او در بخشی ازدادگاه، متن یادداشت نجفی پس از ارتکاب قتل را خواند که نجفی در آن با اشاره به قصد میترا استاد برای روابط با مردان اجنبی او را مهدور الدم دانسته است .نجفی در عین حال در جلسه دیروز هم چهره آرامی داشت و حتی رسانه ها از مذاکره وکلای نجفی واولیای دم  میترا استاد  در حاشیه دادگاه  خبردادند. گودرزی وکیل نجفی هم  پس از جلسه دادگاه اعلام کرد: اظهارات اولیای دم مبسوط نبود و راه را برای مذاکره باز کردند و امید است فرصتی فراهم شود که بتوانیم مذاکراتی داشته باشیم.
موافقت رئیس قوه قضاییه با انتشار محتوای دادگاه نجفی
به گزارش خراسان، روز گذشته ده ها خبرنگار و تصویربردار پس از 47 روز پیگیری پرونده قتل میترا استاد به دادگاه دعوت شده بودند تا شاهد اولین جلسه رسیدگی به این پرونده به ریاست قاضی محمدی کشکولی باشند. دادگاه با کمی تاخیر در ساعت 9ونیم صبح در حالی آغاز به کار کرد که از دقایقی قبل نجفی با دست بند وارد دادگاه شده و در کنار گودرزی،عقبایی وعلیزاده طباطبایی، سه وکیل مدافع خود نشسته بود. ردیف پشت سر او را نیز زهرا نجفی دختر و علیرضا ببری دامادش به همراه آقازاده راننده وی و معصومه شریفیان خبرنگار سیاسی سایت انصاف نیوز به عنوان مطلعان پرونده پر کرده بودند. اما در سوی دیگر دادگاه دو وکیل مدافع اولیای دم نشسته بودند و البته مسعود استاد برادر مقتوله نیز به عنوان مطلع در دادگاه حاضر شده بود. نکته جالب این که به گفته قاضی کشکولی پدر، مادر و فرزند میترا استاد به عنوان اولیای دم، به رغم دعوت به دادگاه نیامده بودند. در ابتدای جلسه، قاضی کشکولی رئیس شعبه نهم دادگاه کیفری به قرائت ماده 400آیین دادرسی مبنی بر این که انتشار محتوای دادگاه بدون اجازه دادگاه ممنوع است، پرداخت اما در پایان تصریح کرد: در این پرونده با پیشنهاد دادستان کل کشور و موافقت رئیس قوه قضاییه قرار است محتوای جلسات توسط رسانه ها منتشر شود. وی در ادامه دلیل این استثنا شدن را وضعیت اجتماعی پرونده اعلام کرد.
قاضی در اولین جلسه نقدی هم به رسانه ها داشت و گفت که دخالت برخلاف موازین قانونی رسانه‌ها باعث تشویش افکار عمومی شد.همچنین برخی دستگاه‌های اجرایی هم سعی کردند در امور قضایی دخالت کنند که درست نبود.
3 اتهام نجفی
در ادامه این جلسه، محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران و قاضی قدیمی حوزه قتل و جنایت، در بیان جزئیات کیفرخواست صادر شده علیه نجفی، سه اتهام شامل مباشرت در قتل عمدی مرحوم میترا استاد با سلاح گرم، حمل و نقل سلاح و مهمات جنگی غیرمجاز و ایراد صدمه غیرمنتهی به فوت را برشمرد و  با اشاره به مشاهدات صحنه جرم اظهار کرد: پس از اعلام قتل، بازپرس ویژه در محل حاضر شده و میترا استاد را درحالی‌که در وان قرار داشت و از پهلو و سمت چپش خون ریزی مشاهده می‌شد، کشف کردند. اسباب منزل هنوز چیدمان نشده بود و دست‌نوشته‌ای در محل کشف شد.
دست نوشته  نجفی  حاوی چه بود؟
شهریاری در توضیح محتویات مندرج در دست نوشته نجفی گفت:"در یک سال گذشته تلاش زیادی کردم تا بدون خون ریزی و توافق مشکلات را حل کنیم اما هیچ راهکاری را مبنی بر طلاق توافقی و گرفتن تمام حقوق خود نپذیرفت. همسر دوم من بارها تهدید کرده بود با مردان اجنبی که شما به آن ها حساس هستید هم بستر خواهم شد و تا این کار را انجام ندهم دست بردار نخواهم بود و شروع کرد به تماس گرفتن با مردانی که در گذشته با آن ها سر و سری داشته است. از نظر من مهدورالدم بودن وی ثابت شده بود و بارها مرا تهدید می‌کرد تا این روابط زشت را انجام ندهم دست بردار نخواهم بود و دیگر خسته شده بودم و بارها مرا مورد تهدید و توهین‌های زشت قرار می‌داد. به رغم میل من، میترا استاد به عقد دایمی با مهریه هنگفت درآمد.مشکلات عمیق‌تر می‌شد و بارها توهین و تهمت به من می زد و تهدیدات ادامه داشت. امروز کارش را یک سره کردم. امیدوارم خدا مرا ببخشد و از همه دوستان و آشنایان پوزش می‌طلبم و تقاضای عفو دارم. از باران عزیزم که شش ماه است به دلیل این خانم از دیدنش محروم شدم پوزش دارم."
سرپرست دادسرای ویژه قتل پایتخت، ادامه داد: با برداشت از این دست نوشته‌ها احساس شد که (متهم) دست به خودکشی زده و بررسی‌ها را آغاز کردیم اما آن جا نبود تا این که در ساعت ۱۹ همان روز نجفی خود را به پلیس آگاهی در خیابان وحدت اسلامی معرفی کرد.
ماجرای بالش در صحنه قتل
نماینده دادستان در تشریح روز حادثه از قول نجفی، گفت: از شب قبل با میترا دعوا داشتم و ساعت 2 خوابیدم . صبح فرزندش مهیار به مدرسه رفت و مقتوله شروع به فحاشی کرد. لباسش را درآورد و وارد حمام شد. اسلحه سازمانی را مسلح کردم و یک بالش را برداشتم تا سلاح دیده نشود. مقتوله جلوی وان بود. اسلحه را نشان دادم، ترسید. یک دست را روی شانه‌ام گذاشت و گفت علی غلط کردم، همه چیز را درست می کنم. یک تیر نشانه رفت و چند تیر زده شد. تیر آخر به قلبش خورد و در وان افتاد. آن جا بود که با خودم کلنجار می‌رفتم که خودکشی کنم یا نه. دو یادداشت نوشتم و روانه قم شدم و حتی آن جا یکی مرا شناخت و خواستند با من عکس بگیرند و تسلیت هم گفتند. این جا بود که فهمیدم همه از ماجرا باخبر شده‌اند. با یک سواری به پایانه جنوب رفتم و سپس خود را به پلیس معرفی کردم‌.
تقاضای عفو دارم
سرپرست دادسرای امور جنایی تهران درباره آشنایی ابتدایی نجفی و استاد نیز گفت : ایشان اقرار کرده " میترا استاد اردیبهشت ۹۶ به دیدن من آمد، آن موقع خیلی محجبه و با چادر و روسری بود، پس از مدتی تقاضای دیدار خصوصی از من کرد که آن دیدار منجر به آمدن احساس علاقه بین طرفین شد، میترا می‌گفت مطلقه و مسلمان است اما مشخص شد که قبل از مسلمان شدن با فردی رابطه داشته، بعد با دیپلماتی آشنا و مسلمان شد، چند بار با افراد مختلف عقد کرده بود، در نهایت با بافتن دروغ‌هایی در تیرماه به عقد موقت من درآمد که خیلی اشتباه کردم. مشکلات بیشتر می‌شد، میترا توهین می‌کرد و تهمت می‌زد، این مسائل مرا به این جا رساند که وی مهدورالدم است که چنین کاری کردم و تقاضای عفو دارم".
وی گفت: متهم همچنین در دست نوشته دیگری که در منزل دختر وی یافت شده، ارتباط با برخی افراد و توهین و تهدید را انگیزه قتل اعلام کرده است. حسب نظریه کارشناسی، دست نوشته‌های مقتول با دستخط نجفی تطبیق داده شده و متهم درباره مهدورالدم اعلام کردن میترا استاد گفته در نامه‌ای که به دخترم نوشته‌ام توضیحات بیشتری دادم و چون فکر می‌کردم به خاطر قتل، تحت فشار قرار می‌گیرد، عنوان مهدورالدم را به کار بردم تا ابزاری برای خارج شدن از فشار داشته باشد و این موضوع پس از قتل به ذهنم رسید، نه قبل از آن.
شهریاری افزود: مهیار صفری، پسر ۱۶ ساله میترا استاد در تحقیقات به عمل آمده می‌گوید که در ساعت ۱۲:۲۰ تا ۱۲ و نیم مورخ ۷ خرداد ۹۸ به منزل مادرم برای گرفتن پول آژانس مراجعه کردم و دیدم دو نفر غریبه (دختر و داماد آقای نجفی) همراه راننده وی مقابل در هستند. پس از ورود به منزل با پیکر خونین مادرم مواجه شدم. فکر نمی‌کردم مرده باشد. از دختر آقای نجفی خواستم با اورژانس تماس بگیرد. هر چه با نجفی تماس می‌گرفتم تلفن همراهش خاموش بود. نجفی از شب گذشته در آپارتمان بود و ساعت ۹ صبح که می‌خواستم از خانه خارج شوم ، آقای نجفی داخل خانه بود. با مادرم درگیری لفظی و بدنی داشت و گفته بود در خانه اسلحه ندارد.
ماجرا از زبان دختر نجفی
در ادامه این جلسه زهرا نجفی با حضور در جایگاه، گفت: در ۷ خرداد آقای آقازاده (راننده نجفی) به منزل ما آمد و دو کیف دستی به من داد. در یکی از کیف ها نامه‌ای از پدرم که شامل سه صفحه بود مشاهده کردم و به دلیل این که پدرم در آن نامه از مردم ایران و فامیل و خانواده عذرخواهی کرده بود ترسیدم. نگران شدم و با همسرم تماس گرفتم. حدود ساعت ۱۲ تا ۱۲ و نیم به برج آرمیتا محل زندگی پدرم رسیدیم. چند بار آقای آقازاده زنگ زد ولی کسی جواب نداد و بعد با کلید در را باز کردیم و قبل از ورود آقای آقازاده باز هم پدرم و همسرش را صدا زدند ولی صدایی نشنیدیم و هیچ کس در را باز نکرد و ما در نهایت وارد شدیم. آقای آقازاده اولین نفری بودند که جسد را مشاهده کردند. بعد همسرم رفت و سپس من جسد را مشاهده کردم و در این زمان پسر خانم استاد رسید که من از همسرم خواستم او را بیرون ببرد تا این صحنه را نبیند، سپس آقای آقازاده سمت اتاق خواب رفتند و در را باز کردند و یک دفعه گفتند یا ابوالفضل. همسرم علیرضا ببری پشت سرشان رفتند و با جسد مرحومه روبه رو شدند و شوکه شدیم و به بدن میترا استاد دست زدند که سرد بود.
راننده نجفی،  اولین کسی که جسد را دیده
در ادامه جلسه دادگاه، آقازاده راننده محمدعلی نجفی به دستور قاضی در جایگاه قرار گرفت و در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر این که از چه زمانی آقای نجفی را می‌شناسید؟ گفت: من از خرداد سال ۹۷ با ایشان آشنا شدم. در شهرداری هم کار می‌کردم و در این یک سال کنار ایشان بودم.
آقازاده  گفت: آقای نجفی ساعت ۹:۲۶ صبح با من تماس گرفت و گفت فوری بیا. وقتی به خانه ایشان رفتم دو عدد کیف، یکی مشکی و دیگری قهوه‌ای رنگ به من دادند و گفت دارم نامه‌ای می‌نویسم، پایین باش و وقتی زنگ زدم بیا بالا و نامه‌ها را برای زهرا دخترم ببر. حدود یک ربع بعد ایشان زنگ زد و وقتی بالا رفتم کیف قهوه‌ای را به او دادم که نامه را در داخل کیف گذاشت و به من داد. بنده در این لحظه دیدم مچ پا و لباس آقای نجفی خونی است، گفتم چه شده؟ گفت درگیر شدیم گفتم: خانم استاد کجاست؟ گفت: بیرون رفته است. آقازاده در پاسخ به این سوال که آیا از اختلافات خانوادگی شان هم خبر داشتید؟ گفت: من یکی دو بار سر و صورت دکتر را دیده بودم که کبود است، یک بار هم تلفنی دعوایشان شد اما از ایشان سوال نکردم .
در این لحظه  معصومه رشیدیان خبرنگار انصاف نیوز  نیز در جایگاه قرار گرفت و توضیحاتی درباره آخرین قرار مصاحبه با میترا استاد  داد.
 قاضی کشکولی رئیس دادگاه، حدود ساعت ۱۲ ظهر پس از دو ساعت و نیم، پایان اولین جلسه رسیدگی را اعلام کرد و گفت که جلسه بعدی رسیدگی به این پرونده، ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه خواهد بود.
مسعود استاد: کوتاه نمی‌آییم
همچنین برادر میترا استاد، حین خروج از دادگاه در جمع خبرنگاران گفت: به هیچ عنوان از قصاص کوتاه نمی‌آییم.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که خیلی‌ها اصرار دارند بگویند نجفی قتل را به گردن گرفته است، گفت: خیر، این گونه نیست، تمام مدارک و شواهد در دادگاه موجود است که فقط ایشان از ساختمان خارج شده و شخص دیگری نبوده است.
 
وکیل نجفی : راه برای مذاکره با اولیای دم باز شده است
گودرزی وکیل مدافع محمدعلی نجفی نیز در جمع خبرنگاران گفت: در نهایت انتقادی به جلسه امروز(دیروز) وارد نیست. اظهارات اولیای دم مبسوط نبود ولی به هر حال راه را برای مذاکره باز کردند و این فرصت شاید ایجاد شود تا مذاکراتی داشته باشیم و خانواده استاد هم تشفی خاطری برایشان ایجاد شود که صدمه روحی نخورند و به شکلی عمل کنیم که از نظر روحی و فکری خانواده در تشویش نباشد تا بتوانیم راهی برای مذاکره باز کنیم زیرا از مسائل مطبوعاتی که برایشان پیش آمده نگرانی داشته‌اند. وکیل مدافع محمدعلی نجفی در پاسخ به این سوال که شما به عنوان وکیل قبول دارید قتل از سوی آقای نجفی بوده است؟ گفت: این سوال منفی است که باید من در دفاع آن را بگویم. اگر به شما بگویم می‌شود بحث دفاع. طبیعتاً پاسخ منفی است. اجازه دهید چهارشنبه دفاعیاتم را بگویم، شاید راه جدیدی برای پرونده گشوده شود. وی افزود: مذاکره‌ای با خانواده مقتول به طور رسمی نداشتیم ولی تقاضا کرده‌ایم و امیدواریم پاسخ مثبت بدهند. شایان  ذکر است در پایان جلسه  وکلای اولیای دم درخواست ملاقات و گفت وگو با محمدعلی نجفی و وکلای وی را داشتند.
 


حاشیه های خراسان
  در چند بخش از دادگاه قاضی به نماینده دادستان تذکر داد که برخی موضوعات نباید در دادگاه علنی، مطرح شود و مستلزم طرح در جلسات غیرعلنی است همچنین به رسانه ها نیز درباره بخش هایی از جلسه و انتشار آن ها تذکر داد.
  نماینده دادستان در پاسخ به برخی از انتقادات که گفته می‌شد روند رسیدگی به این پرونده با سرعت بالایی انجام شده گفت: این پرونده چهار روزه تحقیقاتش به پایان نرسیده بلکه یک هفته زمان برده و ما ده‌ها پرونده در این زمینه را رسیدگی می‌کنیم که کمتر از ۱۰ روز روند آن به پایان می‌رسد. به تازگی در قتل شیرمحمدعلی هم کمتر از ۴۸ ساعت کیفرخواستش به دادگاه ارسال شد.
   در این جلسه بالشی که در ارتکاب جرم نجفی از اتاق خواب برداشته شده و به سمت مقتوله پرتاب کرده بود به همراه اسلحه آلت جرم روی میز نماینده دادستان قرار داشت.