نه تیم ملی والیبال ایران به سکو رسید، نه جوانان به حق‌شان

تیم ملی والیبال ایران که با هدف قرار گرفتن روی یکی از سکوهای لیگ ملت‌ها فرصت میدان دادن به جوانانش را گرفت، با حذف از این رقابت‌ها کار سختی برای کسب سهمیه المپیک در مرحله نخست دارد.
به گزارش  مهر، پرونده لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۱۹ با شکست تیم ملی ایران برابر برزیل در شیکاگو بسته شد. ملی پوشان والیبال ایران که با ۱۲ پیروزی و ۳۶ امتیاز به عنوان تیم دوم جدول رده‌بندی در مرحله مقدماتی، گام در مرحله نهایی مسابقات گذاشت در این مرحله با قبول دو شکست مقابل تیم‌های لهستان و برزیل از راهیابی به نیمه نهایی بازماند.
تیم خسته در آستانه انتخابی المپیک
والیبال ایران که در آستانه رقابت‌های انتخابی المپیک با تمام ستاره‌هایش برای تاریخ سازی گام در لیگ ملت‌ها گذاشت حال با یک تیم خسته و کسب عنوان پنجمی به کارش پایان داد تا کم‌تر از یک ماه دیگر خود را برای حضور در رویداد مهم کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو مهیا کند.


شکست ستاره‌های ایران برابر جوانان لهستان
ایگور کولاکوویچ، سرمربی تیم ملی در این مسابقات علاوه بر واگذاری نتیجه آینده را نیز واگذار کرد. سرمربی ایران در حالی در این تورنمنت سخت و فرسایشی میدان را از جوانان گرفت و کمتر به آنها میدان داد که حریف با تیم دوم و به کارگیری از جوانانش ایران را شکست داد.
ناکامی ایران و برزیل برابر انگیزه جوانی
تیم‌های لهستان، روسیه، ایتالیا، فرانسه، صربستان و آمریکا از جمله تیم‌های قدرتمند در والیبال هستند که با تیم دوم خود و با هدف آمادگی در انتخابی المپیک به ستاره‌های خود استراحت دادند و با جوانان راهی رقابت‌های لیگ ملت‌ها و مرحله مقدماتی را آغاز کردند. لهستان، فرانسه، روسیه و آمریکا با اتکا به همین جوانان راهی مرحله نهایی شدند تا در کنار دو تیم ایران و برزیل که با ترکیب اصلی و با تمام قوا آمده اند برای کسب سکو رقابت کنند. در نهایت در مرحله نخست مسابقات نهایی، آمریکا با توجه به شرایط میزبانی اش ستاره‌ها را به بدنه تیم تزریق کرد تا برای قهرمانی در خاک کشورش با مشکلی مواجه نشود.
برزیل پیروز دوئل برابر ایران شد
تیم ملی ایران در بازی نخست برابر شاگردان جوان «هینن» قرار گرفت، تیمی که در ایران نیز بازی خوبی به نمایش گذاشت و ملی پوشان با حمایت هوادارن با نتیجه ۳ بر ۲ و به سختی پیروز شدند اما این بار تیم خسته ایران اسیر جوانان با انگیزه لهستان شد تا کار صعود به بازی برابر برزیل گره بخورد. 
برزیلی که در دور مقدماتی ایران را شکست داده بود و به عنوان تیم صدرنشین راهی مرحله نهایی شد. دو تیم ایران و برزیل که هر دو مغلوب جوانی و انگیزه لهستان شده بودند برای بقا در مسابقات محکوم به شکست یکدیگر بودند و در نهایت در یک بازی سخت و فشرده طلایی پوشان پیروز دوئل برابر ایران شدند.
روسیه با قدرت برابر ایران حاضر خواهد شد
حال پرونده لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۱۹ در حالی برای ایران بسته شد که تیمی خسته برای حضور در انتخابی المپیک در اختیار داریم. تیمی که باید از ۱۸ تا ۲۰ مرداد در روسیه به مصاف رقبا برود و با تیم‌های روسیه، کوبا و مکزیک برای کسب سهمیه المپیک رقابت کند. 
رویداد مهمی که تنها یک تیم از آن صعود خواهد کرد و روسیه در این مسابقات با جوانانی که در لیگ ملت‌ها پخته شده‌اند و با بازیکنان اصلی که استراحت داشته‌اند برابر ایران قرار می‌گیرد. ایران کار سختی در مرحله نخست کسب سهمیه خواهد داشت و در صورت ناکامی باید خود را برای مرحله دوم و پایانی یعنی مسابقات قاره‌ای آماده کند که در دی ماه سال جاری برگزار می‌شود.
حسرت جوانان آینده‌دار روی نیمکت
والیبال ایران که چوب سوء مدیریت و بی‌ثباتی را می‌خورد، همیشه باید کیفیت را فدای کمیت کند چرا که کسب نتیجه مهم است و والیبال باید در هر رویدادی نتیجه کسب کند. همین تفکر نتیجه گرا به والیبال آسیب زده است. جوانانی همچون علی اصغر مجرد، پوریا یلی، جواد کریمی و… که می‌توانستند در این رویداد استفاده بیشتری از آنها شود، حالا برای ریکاوری روحی کار سختی پیش رو دارند. زمانیکه در لیگ ملت‌ها حریفان با هدف افزایش تجربه جوانان به مسابقات آمدند جوانان ایران به نیمکت میخ شده بودند و حسرت تجربه اندوزی در این تورنمنت معتبر را داشتند.
کار سخت فدراسیون و کادر فنی
تیم ملی والیبال ایران درحالی از آمریکا بازخواهد گشت که تا مردادماه و زمان برگزاری مرحله نخست رقابت‌های انتخابی المپیک زمان زیادی باقی نمانده و فدراسیون و کادر فنی باید تمام تلاش خود را بکنند تا هم از نظر فیزیکی و هم از نظر روحی بازیکنان را ریکاوری کنند چرا که این تورنمنت از لیگ ملت‌ها برای ورزش ایران اهمیت بیشتری دارد.
ضمن اینکه قرار نگرفتن تیم ملی بر روی یکی از سکوهای اول تا سوم لیگ ملت‌ها، این انتظار را بوجود آورده است که تیم ملی با کسب سهمیه حضور در المپیک توکیو این ناکامی را جبران کند تا عیار کادر فنی و فدراسیون تحت سرپرستی افشین داوری مشخص شود.