روحانی در خراسان شمالی

گروه سیاسی/   دست کم بعد از خروج امریکا از برجام، رئیس جمهوری در هر سفر استانی، استقبال از کاروان تدبیر و امید را به پیوستگی و دلبستگی مردم با نظام تعبیر کرد و آن را پاسخی روشن به دشمنان دانست. اما امروز برخی رسانه‌های منتقد دولت، درست در میانه همین شکاف مورد نظر امریکا عمل یا تلاش می‌کنند با ترفندهایی آن را برجسته‌سازی کنند. تازه‌ترین این رویکردهای مغایر با منافع و امنیت ملی، در جریان سفر امروز رئیس جمهوری به استان خراسان شمالی رقم خورد.
سفر امروز حسن روحانی به استان خراسان شمالی، دومین سفر او به این استان در طول ریاست جمهوری او است. جلسه هماهنگی این سفر هم سه‌شنبه گذشته برگزار شد و طی آن با حضور رئیس دفتر رئیس جمهوری، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کل بانک مرکزی و دبیر شورای عالی مناطق آزاد، شماری از وزیران کابینه و همچنین استاندار خراسان شمالی مهم‌ترین برنامه‌ها و طرح‌های مرتبط با توسعه استان خراسان شمالی از جمله در حوزه جاده و راه‌آهن، بهداشت و درمان، محیط زیست، کشاورزی، صنعت و معدن، ارتباطات، کار و تعاون، ورزش و جوانان، مدیریت منابع آب و انرژی، گردشگری، عمران شهری و روستایی، فرهنگ، آموزش و همچنین زمینه‌های سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.
جزئیات این طرح‌های جدید که می‌تواند شتاب و تحول خوبی در روند پیشرفت و توسعه پایدار استان خراسان شمالی ایجاد کند، امروز از سوی رئیس جمهوری و در جریان سفر کاروان تدبیر و امید به این استان اعلام می‌شود. جزئیات این طرح‌ها هرچه باشد، محمد علی شجاعی، استاندار این استان 20 تیرماه، یعنی همین چند روز پیش اعلام کرد که در این سفر، 15 هزار میلیارد تومان اعتبار به خراسان شمالی تزریق می‌شود.
اما رسانه‌های منتقد دولت که از قضا به برخی جریان‌ها هم متصل هستند، در کنار نادیده گرفتن معانی و اهمیت امنیتی و حتی تأثیر این سفر در دیپلماسی کشور، ابعاد اقتصادی و توسعه‌ای آن را برای استان به کل نادیده گرفتند. آنان در روزهای منتهی به این سفر، چه با تهیه فیلم میدانی از شهروندان بجنورد یا تهیه گزارش‌های کاملاً جانبدارانه، تلاش کردند نشان بدهند نه فقط در زمینه توسعه استان خراسان شمالی، بلکه اساساً در کل کشور هیچ نقطه روشنی در کارنامه دولت وجود ندارد.


یکی از این خبرگزاری‌ها، فیلم ضدتبلیغی خود علیه سفر رئیس جمهوری به خراسان شمالی را با نشان دادن بنرهایی از شهر آغاز می‌کند و در میانه این تصاویر، تصویری از استانداری هم نشان می‌دهد تا بیننده ناخودآگاه متوجه شود که همه این بنرها، کار خود دولتی‌ها است، وگرنه مردم استان توجهی به این سفر ندارند. این رویکرد در سایر بخش‌های این تیزر 4 دقیقه‌ای هم دنبال شد. اما باوجود این تلاش‌ها، این رسانه هرچه کرد، باز هم نتوانست برخی واقعیت‌ها را بپوشاند، واقعیت‌هایی مانند اینکه مردم باوجود ناخرسندی از برخی واقعیت‌های اقتصادی که سراسری و مربوط به کل کشور است، اساساً دغدغه‌ای ملی و نگاهی کلان به مسائل دارند.
کار رسانه دیگر اما عجیب‌تر بود. این خبرگزاری تیزر ضدتبلیغی خود را با این پرسش آغاز کرد که «آخرین خبر مهمی که شنیدی چه بود؟» حتماً تدوین‌کنندگان این تیزر گمان می‌کنند خلاقیت سیاسی بسیاری به خرج داده‌اند که اولین اظهارنظر این باشد که یک مرد بگوید «خبر ازدواج مهدی هاشمی بازیگر» و تنها پنجمین پرسش شونده سفر روحانی را مهم‌ترین خبر اعلام می‌کند. پرسش دیگر این بود که نظر شما درباره این سفر چیست و آنان یا چیزی نمی‌دانستند یا برایشان مهم نبود. این تیزر سراسر تلخ و سیاه از کارنامه دولتی که رئیس دولتش بار دوم رأی به مراتب بیشتری از مردم گرفته است، تنها عملکرد این خبرگزاری‌ها برای سیاه نمایی این سفر، آن هم پیش از آغاز آن نبود. آنان در گزارش‌های خبری متنوعی طی روزهای گذشته تلاش کردند تا این خط خبری را تازه نگه دارند و هر دم بر سیاهی فضا اضافه کنند. احتمالاً عاملان میدانی این گزارش‌ها و تیزرها از یاد برده‌اند که دولتی را هدف گرفته‌اند که اقتصاد کشور را در شرایطی به ثبات رسانده که با فشارهای سنگین تحریم‌های امریکا مواجه است که به قول مقامات این کشور تاکنون سابقه نداشته است. اما قطعاً مدیران این رسانه‌ها که چنین رویکردی را به آنان تجویز کرده‌اند، از پیامدهای چنین سیاه نمایی‌های غیرواقعی مطلع بوده‌اند.
اما نیت پشت پرده این تلاش‌ها هرچه باشد، مهم این است که نمی‌توان میان این رویکرد با خردمندی سیاسی مبتنی بر منافع ملی جمهوری اسلامی، آن هم در آستانه سفر رئیس جمهوری به سازمان ملل متحد ارتباطی پیدا کرد. به عبارت دیگر، تهیه‌کنندگان این رویکرد، نمی‌خواهند که دولت دوازدهم به‌عنوان منتخب ملت ایران در دوره رأی‌گیری در نظام بین‌الملل، با آخرین جلوه پرشور همراهی و همدلی ملت و دولت راهی این سفر شود. درغیر این صورت، برای کمرنگ شدن استقبال از سفر رئیس جمهوری یا بی‌رغبت نشان دادن مردم تلاش نمی‌کردند.
این تلاش‌ها هرچه باشد، صبح امروز در شیروان با استقبال مردمی و پس از آن، چه با حضور رئیس جمهوری و چه طرح‌هایی که به‌صورت ویدئوکنفرانس افتتاح می‌شود، روشن می‌شود که چه کسانی پیشدستانه به استقبال خوشه چینی سیاسی و سیاه نمایی از سفری با رویکردی ملی رفته‌اند.

برش

سرمایه‌گذاری سالانه ۴۵۰ میلیارد تومانی دولت در خراسان شمالی
رئیس دفتر رئیس جمهوری، روز گذشته در بدو ورود به فرودگاه بجنورد که پیش از آغاز سفر رئیس جمهوری صورت گرفت، توسعه و پیشرفت استان خراسان شمالی را برای دولت بسیار حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: در چارچوب همین سیاست، طی ۶ سال گذشته سالانه بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان از سوی دولت در این استان سرمایه‌گذاری شده است که نزدیک به ۳ برابر میزان سرمایه‌گذاری در دولت‌های قبل است.
به‌گزارش ایسنا، محمود واعظی با بیان اینکه استان خراسان شمالی به‌عنوان یکی از استان‌های جدید التأسیس از اهمیت بسیار بالایی برای دولت برخوردار است که باید بسرعت و با سرمایه‌گذاری مناسب توسعه یافته و زیرساخت‌های آن آماده شود، افزود: از چند ماه قبل برنامه‌ریزی‌های مختلفی از سوی دولت، وزیران ذیربط و مدیران استان برای این منظور انجام شده و استاندار استان نیز با انگیزه بالا برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده است تا علاوه بر فعالیت‌های جاری، فعالیت‌های مرتبط با این سفر در راستای توسعه و پیشرفت استان در دستور کار قرار گیرد.
وی اضافه کرد: در جلسات متعددی که با فعالان اقتصادی، وزیران ذیربط و نمایندگان بانک‌ها برگزار شد پروژه‌های خوبی در سطح ملی و استانی با مشارکت بخش خصوصی و بانک‌ها برای استان طراحی شده که روند توسعه و پیشرفت استان را شتاب می‌دهد.
رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه سفر رئیس جمهوری به استان خراسان شمالی بسیار فشرده خواهد بود، گفت: خراسان شمالی یکی از استان‌های مرزی است و می‌تواند با همسایه خود مراودات زیادی داشته باشد و از این به بعد هم می‌تواند در راستای توسعه و پیشرفت بیش از پیش استان تلاش‌هایی صورت گیرد.