۱۰ گام دانشگاه آزاد برای بازمهندسی کشاورزی دانشگاه‌ها

دانشگاه آزاد اسلامی گام دوم خود را با طرح تحول کشاورزی آغاز کرده و می‌خواهد پرچمدار تحول در حوزه کشاورزی باشد. شاید مدت زمان زیادی نباشد که مسئولان دانشگاه بر تحول در حوزه کشاورزی تاکید دارند اما در همین مدت کم نیز نه‌تنها توجه مسئولان به این موضوع معطوف شده بلکه اقدامات زیادی در این خصوص انجام شده است. حرف از احیای این حوزه از ابتدای سال گذشته آغاز شد و شاید بتوان اولین اقدامی را که در این راستا انجام شد نمایشگاه فن‌بازار دانشگاه آزاد اسلامی دانست. بهمن‌ماه سال گذشته بود که دومین نمایشگاه فن‌بازار دانشگاه در این راستا برگزار شد و بیوتکنولوژی کشاورزی، نهاده‌های کشاورزی مانند بذر، کود و کشت‌های هیدروپونیک و گلخانه‌ای، ماشین‌آلات کشاورزی و اتوماسیون آبیاری و مدیریت منابع آب، علوم دامی، خوراک دام و طیور، محصولات باغبانی و مبارزه بیولوژی با آفات از محورهایی است که در این فن‌بازار مورد توجه جدی قرار گرفت. در کشور پنج میلیون نفر شغل مرتبط و مستقیم با مساله کشاورزی دارند که نشان می‌دهد این حوزه چه میزان با زندگی مردم ارتباط مستقیم دارد. اما از آنجا که رشته کشاورزی در دانشگاه نمی‌تواند آینده فرزندان را تامین کند والدین گرایش چندانی به تحصیل آنان در این حوزه ندارند. اما دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد در این زمینه با در اختیار قرار دادن امکانات خود، گامی به سوی تحول طرح کشاورزی در کشور بردارد و در این راستا نیز تربیت دکتری حرفه‌ای منابع طبیعی، دامپروری و کشاورزی را مدنظر قرار داده است. این دانشگاه با پنج هزار هکتار زمین‌ کشاورزی و 120 میلیارد تومان سرمایه صندوق شکوفایی و نوآوری دانشگاه می‌تواند به خودکفایی تولید بذر و تحول در این حوزه کمک کند. دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دو هفته اخیر در سفر به استان گلستان، مازندران و خراسان شمالی نیز بر احیای حوزه کشاورزی تاکید کرده است.   وضعیت قرمز جمعیت دانشجویی رشته‌های کشاورزی اگر بخواهیم وضعیت فعلی جمعیت دانشجویان حوزه کشاورزی را مورد بررسی قرار دهیم، به آمارهای قابل‌تاملی خواهیم رسید؛ آمارهایی که نشان می‌دهد این گروه تحصیلی حتی از رشته‌های هنر نیز جمعیت کمتری دارند. این مساله درحالی است که به گفته مسئولان وزارت علوم 70 درصد فعالیت‌های مختلف کشور حول مسائل کشاورزی شکل می‌گیرد و بازار تضمین‌شده اشتغال نیز نتوانسته است دانشجویان را به خود جلب کند. به‌طور نمونه و در پنج سال گذشته آمارهای رسمی که توسط مرکز آمار کشور منتشر شده است، نشان می‌دهد در سال 1393، جمعیت رشته‌های کشاورزی و دامپزشکی در دانشگاه‌های کشور 236973 نفر بوده است که این تعداد در سال 1394 نزدیک 218007نفر، در سال 1395 حدود 188632نفر، در سال 1396 حدود 160320 نفر و در سال 1397 نیز 138934 نفر جمعیت این گروه را تشکیل می‌دادند. اگر قرار باشد وضعیت قرمز این آمار را نشان داد، کافی است همین آمار با دیگر گروه‌های آموزشی مقایسه شود. به‌طور نمونه در گروه علوم پایه که بیشترین بیکاری برای این رشته‌ها عنوان می‌شود، در سال 1394 نزدیک 262020 نفر، در سال 1395 نزدیک به 255056 نفر، در سال 1396 نزدیک به 241033نفر و در سال 97 نیز 216679 نفر جمعیت این گروه‌ها را تشکیل می‌دادند. همین وضعیت می‌تواند در مقایسه با گروه‌های حتی هنر نیز مورد مقایسه قرار گیرد. در نمودار روبه‌رو جمعیت دانشجویی کشور به تفکیک گروه‌های آموزشی طی هشت سال گذشته آمده است.   120میلیارد تومان سرمایه صندوق نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی برای تحول کشاورزی
  دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جریان سفر به استان خراسان شمالی با ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در این استان و امام‌جمعه بجنورد دیدار و گفت‌وگو کرد. دکتر طهرانچی در این دیدار با بیان اینکه بحث بعدی تحول‌آفرینی در این دانشگاه، توجه به کارآمدی رشته‌های کشاورزی و مهندسی است، گفت: «تحول در آموزش، پژوهش و خدمات فناوری علوم کشاورزی و منابع طبیعی در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفت، چراکه این واقعیت برای ما اسفبار است که اقتصاد مردم شهر، کشاورزی باشد، اما کشاورزان ترجیح دهند فرزندان‌شان برای آموزش کشاورزی به دانشگاه نروند و به صورت سنتی و ضمنی به این صنعت بپردازند و آموزش علمی دانشگاه را قبول نداشته باشند.»

 نظام آموزش عالی در حوزه کشاورزان موفق نبوده است عضو هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «مواردی ازجمله اینکه ورودی رشته کشاورزی واحد شیروان به‌عنوان شهری که اقتصاد اصلی آن بر پایه کشاورزی است، به صفر رسیده یا رشته کشاورزی از دفترچه کنکور دانشگاه تهران حذف شده و این دانشگاه هم بدون آزمون اقدام به پذیرش دانشجوی کشاورزی می‌کند، نیاز به توجه نسبت به این موضوع دارد که نظام آموزش عالی ما در حوزه کشاورزان موثر و موفق نبوده است.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «برای تحول در آموزش کشاورزی، سرمایه‌های دانشگاه را در این راستا قرار دادیم و تلاش داریم استارتاپ‌ها را که عموما در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌‌کنند به سمت کشاورزی، غذا، صنایع غذایی و امنیت غذایی سوق دهیم، چراکه کشاورزی در حال تکنولوژیک شدن است و آموزش و تربیت دانشجویان، همانند فناوری و صنعت کشاورزی باید به‌روز شده و مطابق تکنولوژی پیش برود.»



 نسبت یک استاد به 3 دانشجو یک هشدار است عضو هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نسبت یک استاد به سه دانشجو در گروه کشاورزی، یک هشدار برای این دانشگاه است، تصریح کرد: «برای تحول در کشاورزی، شروعی جدی داشته‌ایم و در مجموعه بازدیدها با اساتید کشاورزی صحبت می‌کنیم تا بتوانیم در این حوزه تغییر نگرش ایجاد کنیم. اینکه بذر گوجه و خیار از خارج وارد می‌شود درحالی که کشور ما دارای زمین کشاورزی و آب است، قابل‌قبول نیست. بنابراین پنج‌هزار هکتار زمین‌ کشاورزی و 120میلیارد تومان سرمایه صندوق شکوفایی و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند به خودکفایی تولید بذر و تحول در کشاورزی کمک کند.» دکتر طهرانچی با اشاره به فعالیت‌های موفق دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه کشاورزی، گفت: «یکی از واحدهای موفق دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه کشاورزی، واحد اصفهان (خوراسگان) است که براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی بذرهای خیار، فلفل و گوجه‌فرنگی این واحد با مقبولیت 85 درصد در بازار به فروش می‌رسد.» همچنین دکتر طهرانچی در جریان سفر به استان خراسان شمالی، از مزرعه ۲۵ هکتاری واحد شیروان بازدید کرد. او گفت: «زمانی‌که دانشگاه در منطقه وجود دارد، به معنای آن نیست که دانشگاه رقیب مردم است، بلکه باید موید اقتصاد منطقه باشد، بنابراین اگر دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌ها مزارع کشاورزی و گلخانه دارد، هدف از اجرای طرح بازمهندسی کشاورزی و تبدیل زمین‌های قابل کشت به مزارع آموزشی تولیدی، کمک به اقتصاد مناطق و علمی کردن کشاورزی است.» او با انتقاد از رویکرد فعلی دانشگاه‌ها در آموزش کشاورزی، تصریح کرد: «اینکه ورودی مقطع کارشناسی رشته کشاورزی در برخی دانشگاه‌ها که اقتصاد شهری آن بر پایه کشاورزی است، به صفر رسیده، یعنی رویکرد و جهت‌گیری آموزشی دانشگاه مفید و کاربردی نبوده و مردم ترجیح داده‌اند فرزندان‌شان با دانش ضمنی و سنتی کشاورزی کنند تا به دانشگاه بیایند و به‌صورت علمی آموزش کشاورزی ببینند، البته این موضوع در همه دانشگاه‌های کشور صدق می‌کند و تنها مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی نیست.» عضو هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «در طرح بازمهندسی کشاورزی، روش فعلی که در آن 28 گرایش رشته کشاورزی در دانشگاه فعال است، تغییر خواهد کرد تا بتوانیم دانشجویان با راندمان بالا و آشنا با جدیدترین متدهای کشاورزی، زراعت، دامپروری و... را در مزارع نمونه آموزشی تولیدی خود، پرورش دهیم.» دکتر طهرانچی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای و طرح احداث گاوداری یک‌هزار راسی در کنار مزرعه واحد شیروان، گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی باید ابزار توسعه شهر باشد و کشاورزان، دامپروران و باغداران منطقه برای مهارت‌آموزی و افزایش بهره‌وری فعالیت‌های خود به دانشگاه بیایند.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تاسیس صندوق نوآوری و شکوفایی در این دانشگاه، خاطرنشان کرد: «اولویت و مأموریت این صندوق را تقویت کشاورزی و امنیت غذایی مردم قرار داده و طرح توسعه دانشگاه را براساس تحول کشاورزی و دامپروری آغاز کرده‌ایم.»
    دانشجوی دکتری حرفه‌ای کشاورزی تربیت می‌کنیم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی پیش از سفر به خراسان شمالی به شهرهای شمالی ایران نیز رفته و از تحول کشاورزی در دانشگاه سخن گفته بود.  دکتر طهرانچی در بیست‌وچهارمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان گفته بود: «این استان سه مزیت دریا، دشت و جنگل را در اختیار دارد و دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان با دارا بودن 12 واحد و مرکز دانشگاهی باید برای دو میلیون جمعیت این استان که شغل بسیاری از آنها کشاورزی است، برنامه‌ریزی داشته باشد تا بتواند بسترساز اشتغال دانش‌بنیان جوانان استان باشد.» به گفته او برای این هدف، سرای نوآوری دریا، دشت (کشاورزی) و جنگل در دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان ایجاد خواهد شد و باید 500 عضو هیات‌علمی این دانشگاه در گروه‌های مختلف آموزشی برای آینده دانشگاه و اقتصاد استان برنامه‌ریزی داشته باشند.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین در سفر خود به استان گلستان از برنامه‌های این دانشگاه برای جایگزینی نظام تربیت حرفه‌ای به جای نظام تربیت دانشی خبر داده بود. او در دیدار با اساتید و مدیران گروه‌های کشاورزی از تحول کشاورزی در دانشگاه سخن گفته بود: «تحول در رشته کشاورزی را در دستور کار قرار دادیم، چراکه امنیت غذایی 18 درصد GDP را تشکیل می‌دهد و همچنین اقتصاد پنج میلیون خانوار در کشور از طریق کشاورزی تامین می‌شود. دانشگاه آزاد اسلامی 1700 استاد گروه کشاورزی و پنج‌هزار هکتار زمین و مزارع در اختیار دارد. این دانشگاه سالانه حدود 270 میلیارد تومان بابت حقوق اساتید گروه کشاورزی پرداخت می‌کند. درآمد دانشگاه از محل شهریه دانشجویان این گروه حدود 49 میلیارد تومان است و مازاد آن را دانشگاه از منابع دیگر خود تامین می‌کند، بنابراین برای اصلاح این روند، دو راه‌حل تعطیلی رشته کشاورزی یا تحول بنیادین در این حوزه به نظر می‌رسید که دانشگاه آزاد اسلامی راه دوم را برگزید.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با طرح این سوال که چه رابطه‌ای میان دانشکده کشاورزی، اساتید این گروه و گلخانه‌های واحدهای دانشگاهی وجود دارد، گفته بود: «برای پاسخ به این سوال، از گلخانه تولید بذر واحد اصفهان (خوراسگان) بازدید کردیم و پس از آن به استان گلستان آمدیم، به این دلیل که این استان گلخانه خوبی در حوزه پرورش گیاهان زینتی دارد. حقیقت این است که تاکنون ارتباط این سه بخش با یکدیگر قطع بوده، اما اکنون می‌خواهیم این ارتباط و اتصال را برقرار کنیم، چراکه در رویکرد جدیدی که در پیش گرفته‌ایم، قرار است دانشجوی دکتری حرفه‌ای کشاورزی تربیت کنیم.»
    آموزش، پژوهش و مهارت؛ 3 مولفه آموزشی برای دانشجویان واحد خوراسگان
  احمد آذین، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه دانشجویان واحد خوراسگان به‌عنوان دانشجویان پیشرو در بحث تحول حوزه کشاورزی شناخته شده‌اند، گفت: «این واحد مزرعه 32 هکتاری در اختیار دارد که در آن علاوه‌بر کشاورزی، بحث‌های دامپروری را نیز دنبال می‌کردیم و همچنین شرکت تحقیقاتی مهمی در حوزه کشاورزی مانند شرکت دانش‌بنیان بذر را داریم و این شرکت، جزء اولین شرکت‌هایی است که در حوزه تولید بذر هیبرید فعالیت می‌کند.» او با تاکید بر اینکه سالانه میلیاردها دلار برای خرید بذر از کشور خارج می‌شود، ادامه داد: «ما در این شرکت توانسته‌ایم در حوزه بذر هیبرید خیاری نیز حتی در حوزه تجارت و فروش آن به دیگر کشورها ورود کنیم.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: «ما دانشکده بسیار قوی در حوزه کشاورزی داریم که مقطع کارشناسی تا دکتری حرفه‌ای را شامل می‌شود و بالغ بر 40 عضو هیات‌علمی دارد. در حوزه دکتری حرفه‌ای نیز کارهایی را انجام می‌دهیم و در نظر داریم رشته‌های بین‌رشته‌ای را نیز راه‌اندازی کنیم.» آذین گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان نه‌تنها مورد توجه عام و خاص بلکه مورد توجه دستگاه‌های دولتی نیز قرار گرفته و تا امروز معاون پژوهشی و فناوری ریاست‌جمهوری دو بار به این واحد سفر کرده و دستوراتی نیز برای کمک به حوزه تولید بذر این واحد صادر کرده است.» او بیان داشت: «امروزه دانشگاه آزاد اسلامی به موضوع کشاورزی به‌عنوان موضوعی استراتژیک و راهبردی توجه می‌کند و در همین راستا قرار است درواحد خوراسگان سراهای نوآوری راه‌اندازی شود که یکی از آنها درباره موضوع امنیت غذایی و آب فعال خواهد شد که البته این سرا به واحد خوراسگان تعلق گرفته است.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: «ما یکی از واحدهایی هستیم که در کنار امر آموزش، مقوله پژوهش و مهارت را نیز دنبال می‌کنیم؛ به‌طور مثال همین بحث تولید بذر هیبرید از رساله یکی از دانشجویان دکتری استخراج و به مرحله عملیاتی رسیده است. این دانشجو همچنین عضو هیات‌علمی واحدمان است و ما این مساله را در ارتباط با طرح‌های دیگر نیز دنبال می‌کنیم.» آذین ادامه داد: «در حوزه کشاورزی دانشجویانی داریم که روی رساله‌هایی با موضوع مکمل‌های مرتبط به حوزه کشاورزی کار می‌کنند. یکی از آنها درباره مکملی برای گل زعفران است و ما در حال نزدیک شدن به مرحله تجاری‌سازی این مکمل هستیم.» او گفت: «قرار است در آینده در حوزه سرمایه‌گذاری امنیت غذایی ورود جدی کنیم و همچنین بحث ایجاد رشته‌های میان‌رشته‌ای و رشته‌های دکتری حرفه‌ای را نیز دنبال می‌کنیم و گام‌هایی نیز با همکاری سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برداشته‌ایم. از سوی دیگر در نظر داریم رشته‌هایی را راه‌اندازی کنیم که بتوانند گرهی از مشکلات حوزه کشاورزی باز کنند.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: «قرار بر این شده تا در راستای توسعه و گسترش تولید بذر، کل واحدهای دانشگاه استان اصفهان گلخانه‌های خود را در صورت نیاز در اختیار ما بگذارند تا از ظرفیت دیگر واحدها نیز برای تولید بذر استفاده کنیم.»   طرح تحول کشاورزی علم استادان را به مرحله عمل می‌رساند
  فرج‌الله براتی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان گفت: «با توجه به پتانسیلی که این استان در حوزه کشاورزی دارد هم دانشجویان و هم استادان باید به‌گونه‌ای فعالیت کنند که در حوزه علم مباحث مربوط به توسعه کشاورزی به مرحله اجرا برسیم، البته موانعی وجود دارد که باید رفع شود.» او تصریح کرد: «البته موانع تنها در حوزه مشاوره‌ای نیست، بلکه در حوزه تحقیقاتی گاهی با موانعی روبه‌رو بوده که بالطبع نیازمند رفع‌شان هستیم، از سوی دیگر در کشاورزی اگر قرار است بعد از این نیز صرفا به صورت آموزشی یا نهایتا پژوهشی حرکت کنیم، هیچ‌گاه نمی‌توانیم در جامعه اثرگذار باشیم؛ از این رو بحث تحول در حوزه کشاورزی می‌تواند در آینده بسیار اثرگذار باشد.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان بیان داشت: «باید به سمتی برویم که عملا کشاورزی را رشد دهیم و برای این کار نیز استادان باید علم خود را به مرحله اجرا برسانند، البته استادان نیز از طرح تحولی این حوزه استقبال کرده‌اند اما چون طرح تازه‌ای است، اثرگذاری‌اش نیز زمانبر است.» براتی افزود: «در حال حاضر دانشجویان ما طرح‌های زیادی در حوزه کشاورزی دارند که قطعا در طرح تحولی می‌توان از آنها استفاده و حتما این کار را نیز خواهیم کرد؛ علاوه‌بر آن در زمین‌هایی که واحد اهواز در اختیار داشته همین الان کشت گندم و جو را انجام می‌دهیم و در نظر داریم در آینده نزدیک کشت برنج در این زمین‌ها را هم اجرایی کنیم.» او ادامه داد: «در کنار مباحثی مانند کشت گندم و جو که توسط دانشکده کشاورزی انجام می‌شود؛ طرح‌های دیگرمان در حوزه کشاورزی را به سازمان مرکزی ارائه کرده‌ایم که در صورت تصویب به صورت فاز اجرایی آنها را انجام می‌دهیم.»   15 هکتار زمین را 4 ماه در بخش کشاورزی فعال کرده‌ایم هادیان، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «یکی از محورهای توسعه اقتصادی استان مازندران کشاورزی و منابع طبیعی است اما متاسفانه اتخاذ دو رویکرد باعث شده مباحث کشاورزی در این استان طی دهه گذشته گسترده پیدا نکند؛ اول اینکه هنوز مشخص نشده مازندران قطب کشاورزی است یا می‌توان صنعت را نیز در آن پیگیری کرد و دوم اینکه سیستم‌های دولتی هنوز این مهم را طی آمایش سرزمینی در این استان مشخص نکرده‌اند.» او در همین زمینه افزود: «همین مساله باعث شده اقتصاد مبتنی‌بر صنعت در مازندران پیشرفت نکند و از سوی دیگر اقتصاد مبتنی‌بر کشاورزی آن بر اثر سوءمدیریت‌ها رو به زوال رفته و نمود این مساله در دانشگاه نیز آن است که تعداد دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی ما طی یک دهه گذشته به‌شدت کاهش پیدا کنند، تا جایی که از دوهزار دانشجوی این رشته تنها در واحد قائمشهر طی 10 سال گذشته، امروز تنها به 200 دانشجو برسیم که این مساله بسیار مهمی است.» هادیان درباره ورود واحد قائمشهر به مساله رونق و تحول در حوزه کشاورزی بیان داشت: «ما اولین محور توسعه‌ای این واحد دانشگاهی در حوزه تحول کشاورزی را احیای رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی قرار دادیم و در اولین قدم نیز تمام زیرساخت‌های موجودمان اعم از زمین‌های کشاورزی را احیا کردیم. الان زمین‌های ما زیرکشت برنج و گندم بوده و از طرف دیگر پرورش طیور اعم از اردک، بلدرچین و پرورش شیلات یعنی ماهی‌های گرمابی و سردابی را احیا کردیم.» او با بیان اینکه ما پرورش دام کوچک و کلینیک دامپزشکی را تنها طی 4 ماه گذشته فعال کرده‌ایم، تصریح کرد: «صنعت غالب بر منطقه قائمشهر نیز نساجی است و مواد اولیه این صنعت نیز پنبه بوده که از محصولات کشاورزی محسوب می‌شود و امروزه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این صنعت نیز عدم‌تامین مواد اولیه است که قطعا همه این مسائل را می‌توان در دانشگاهی که به‌عنوان نسل سوم و چهارم تعریف شود، دنبال کرد و ما نیز به تمامی این مباحث ورود کرده ‌و اعلام کرد‌ه‌ایم مشکل صنعت نساجی این منطقه را حل خواهیم کرد.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر با بیان اینکه 75 هکتار اراضی در اختیار داریم که 15هکتار آن طی چهار ماه فعال شده است، افزود: «همچنین در حوزه توسعه کشاورزی اعلام کردیم با توجه به شعار رونق تولید، در این زمینه ورود جدی خواهیم داشت که این کار را نیز با توجه به فعال‌‌سازی زیرساخت‌های این واحد طی چهار ماه گذشته، عملیاتی کرده و موفق هم شدیم و الان تمام محصولات کشاورزی ما زیرساخت‌های دانش‌بنیان داشته و جزء محصولات ارگانیک هستند.» هادیان گفت: «در مزرعه برنج‌مان، اردک نیز پرورش دادیم تا جایی که این‌طور تصور شد هدف اصلی‌مان پرورش اردک است، اما ما برای مبارزه با آفات برنج و همچنین تامین بخشی از مواد غذایی مورد‌نیاز و بالا بردن کیفیت پرورش ماهی‌های گرمابی‌مان دست به پرورش اردک در مزرعه برنج زده‌ایم، در حقیقت ما زنجیره دانش‌بنیانی را در این مزرعه تشکیل دادیم که این موضوع بسیار مهمی است.» او با بیان اینکه استراتژی‌مان در جذب دانشجو در رشته‌های کشاورزی، جذب دانشجوی اشتغال‌محور است، تصریح کرد: «هرچند نسبت به 10 سال گذشته تعداد دانشجوی کشاورزی ما کاهش یافته اما در منطقه اعلام کردیم زیرساخت‌های اشتغال دانشجویمان را فعال کرده‌ایم و از آنجایی که زیرساخت‌های کشاورزی واحدمان، ظرفیت اقتصادی دارد، طبیعتا از درآمدهای حاصل آن دانشجو می‌تواند با حضور در آنها مساله شهریه خود را نیز حل کند و حتی برای خود درآمدزایی داشته باشد.» هادیان تصریح کرد: «با بسیج سازندگی، بسیج کشاورزی و معاونت علمی ریاست‌جمهوری نیز رایزنی کرده‌ایم تا دانشجویان رشته کشاورزی‌مان تا دو سال پس از فارغ‌التحصیلی از لحاظ اشتغال تحت‌حمایت دانشگاه قرار ‌گیرند تا جایی که از تسهیلات کم‌بهره استفاده کرده و حتی از طرح‌های دانشجویان نیز در راستای درآمدزایی برای خودشان حمایت می‌کنیم. همچنین دانشگاه تا دو سال از محصولاتی که توسط دانشجویان تولید شود، خریداری می‌کند و قطعا همه اینها باعث درآمدزایی برای دانشجو می‌شود.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر با بیان اینکه ما برای دانشجویان حوزه کشاورزی‌مان درآمدزایی داریم، بیان داشت: «در حقیقت با این کار دانشگاه سهم خود را در اثرگذاری اقتصادی و همچنین تحولی که باید در حوزه اجتماعی و کشاورزی ایجاد کند، ایفا خواهد کرد؛ به عبارت دیگر هم باعث رونق تولید اقتصادی و کشاورزی می‌شود و هم در مباحث اجتماعی تاثیر می‌گذارد و آنچه را در دانشگاه به‌عنوان علم تولید می‌شود به مرحله اجرا می‌رساند.» او درباره رشته منابع طبیعی تصریح کرد: «مازندران 18هزار هکتار آب‌بندان دارد که معتقدم استفاده بهینه از آنها صورت نمی‌گیرد و اگر مدیریت درستی روی آنها صورت گیرد، سهم عمده‌ای در حوزه اشتغالزایی استان خواهد داشت؛ از این‌رو با بخش شیلات نیز هماهنگی کرده‌ایم و با کارهای عملیاتی که در دست اجرا داریم، می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که مدیریت درستی را در سطح استان پیشنهاد کنیم.» هادیان با کاهش تعداد دانشجویان رشته جنگل‌داری گفت: «این تصور اشتباه وجود دارد که اشتغال در حوزه جنگلداری وجود ندارد اما با توجه به اینکه بزرگ‌ترین کارخانه کاغذ خاورمیانه در استان مازندران است و مواد اولیه آن نیز کاغذ است، قطعا می‌توانیم به سمت زراعت چوب برویم و اشتغالزایی ایجاد کنیم. طرح این مساله را نیز ارائه داده‌ایم، زراعتی که می‌تواند در زمین‌های چند‌هزار متری نیز دنبال شود و نیازی به در اختیار داشتن زمین با مساحت‌های بسیار بالا نیست، البته در این زمینه با وزارت راه نیز رایزنی‌هایی داشته‌ایم.» او با بیان اینکه ما در واحدمان از مقطع کاردانی تا دکتری حرفه‌ای را در رشته کشاورزی داریم، اظهار داشت: «اکثر دانشجویان‌مان در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری تحصیل می‌کنند، در حالی که نیاز ما جذب دانشجو در مقطع کارشناسی است، چراکه رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی این است که دانشجوی حرفه‌ای تربیت کند و این دانشجویان را نیز از دوره‌های کارشناسی بیرون خواهند کرد و دانشجویان دکتری و کارشناسی‌ارشد بیشتر در حوزه پژوهشی تربیت می‌شوند.» هادیان افزود: «از آنجایی که می‌خواهیم پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ما مساله‌محور باشند، برای ترم جدید مصوب کردیم موضوع پایان‌نامه و رساله‌های دانشجویان نباید خارج از اولویت‌ دستگاه‌های اجرایی باشد؛ البته پیش‌تر نیاز دستگاه‌های اجرایی را احصا کردیم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و این مساله را در دو طرح یعنی پرورش میگوی بومی خلیج‌فارس و دیگری پرورش سه نوع زیتون بومی مازندران اجرایی کرده‌ایم.»