مهلت اصلاح ساختار بودجه در آستانه اتمام

سیامک صدیقی – مهلت چهار ماهه دولت برای اصلاح ساختار بودجه، آخر تیربه پایان می رسد، این در حالی است که معاون سازمان برنامه و بودجه از تدوین نظام ساختاری بودجه نویسی در چهار محور خبر داده و اعلام شده است که اصلاحات انجام شده در سایت سازمان قرار داده شده تا کارشناسان نظرات خود را اعلام کنند اما به عنوان نمونه، احمد توکلی اقتصاددان و نماینده سابق مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از بی اعتنایی به نظرات خود در تدوین پیش نویس اصلاحیه ساختار بودجه ریزی خبر داده است.
4 محور اصلاحات ساختاری بودجه
 رهبر انقلاب در آذر سال گذشته فرمان اصلاح ساختار بودجه را صادر کردند. پس از تاکیدات رهبر انقلاب برای اصلاح ساختار بودجه، رئیس جمهور  فرصت چهار ماهه ای را برای اصلاح ساختار بودجه درخواست کرد تا در چهار ماه نخست سال98 ساختار بودجه کشور اصلاح شود. ماحصل اقدامات سازمان برنامه و بودجه در این خصوص، تدوین «طرح اصلاح ساختاری بودجه» با رویکرد قطع وابستگی مستقیم بودجه به نفت بر مبنای چهار محور «درآمدزایی پایدار»، «هزینه کرد کارا»، «ثبات سازی اقتصاد کلان و توسعه پایدار» و «تقویت نهادی بودجه» بوده که برای هر یک از محورها برنامه های کوتاه  و میان مدت هدف گذاری شده است.
اموال مازاد دولت 7 برابر نقدینگی


در همین زمینه، محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، بودجه بدون نفت را مهم ترین اولویت در اصلاح ساختار بودجه کشور می‌داند و معتقد است: منظور از بودجه بدون نفت، این است که با اصلاح ساختاری در سند درآمد و هزینه کشور، دیگر درآمدهای نفتی را به خزانه داری کل کشور به مفهوم منابع بودجه عمومی واریز نمی کنیم و این درآمدها به صندوق توسعه ملی برای توسعه بخش خصوصی، عمرانی و تعاونی واریز خواهد شد.پورابراهیمی همچنین با بیان این که میزان معافیت های قانونی مالیاتی، معادل نیمی از درآمدهای مالیاتی کشور است، اظهار کرد: براساس برآوردهای ما حدود 50 هزار میلیارد تومان میزان معافیت های قانونی در حوزه مالیات است که باید سامان دهی و معافیت های غیرضروری حذف شود. وی افزود: در همین زمینه، برای تعدیل این رویکرد، مالیات بر عایدی یکی از اولویت های مجلس است که این سیاست در بیش از 100کشور اجرا می شود.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مقدار بالای میزان نقدینگی در کشور گفت: میزان دارایی های شناسایی شده دولت براساس آمار اسفند سال گذشته که به ما اعلام شده، معادل هفت برابر میزان نقدینگی در کشور است که در کمترین حالت اگر 10درصد این میزان از دارایی ها، غیرمولد باشد با احتساب نرخ پنج درصدی بازده، درآمد زیادی از این محل احصا می شود که اصلا بدون درآمدهای نفتی دولت می تواند کشور را اداره کند.
توکلی: نوبخت از ما نظر خواست ولی نظرات ما لحاظ نشد
براساس این گزارش، دولت چارچوب کلی اصلاح ساختار بودجه را برای دریافت نظرات صاحب نظران و اقتصاددانان در سایت سازمان برنامه و بودجه قرار داده است و طی فراخوان از همه آن ها خواسته تا نقطه نظرات خود را برای چکش کاری ساختار بودجه‌ای کشور ارائه دهند.احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت وگو با خراسان گفت: در جلسه ای آقای نوبخت از ما خواست که نظرات خود را در این باره اعلام کنیم که پس از آن دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را ارائه کردم.
استاد اقتصاد دانشگاه گفت: اما پس از این که آقای پورمحمدی معاون آقای نوبخت پیش نویس اصلاحیه ساختار بودجه ریزی را به کمیسیون اقتصادی مجمع آورد، پس از مطالعه، دیدم نظراتی که اعلام کرده بودم در آن لحاظ نشده است. به نظرم، نظرات دوستان دیگر هم در این اصلاحیه لحاظ نشده بود.وی اظهار کرد: پس از ارائه نظراتم، استدلال کردم که فقدان شفافیت در بودجه موجب فساد در بودجه شده است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره که پیش نویس ارائه شده به معنای واقعی تغییر و تحول ساختار بودجه نویسی است، گفت: نمی شود گفت که تحول و تغییر اساسی است. به نظرم نیاز به چکش کاری و توجه به دیدگاه کارشناسان دارد. اکبر ترکان، مشاور عالی رئیس جمهور هم به خراسان گفت: من پیش نویس تدوین شده را مطالعه نکردم. وی افزود: بهترین کسی که در این باره می تواند نظر بدهد، آقای نوبخت است، چرا که متولی این امر است.
به هر حال، شمارش معکوس برای پایان مهلت دولت در ارائه برنامه نهایی اصلاح ساختار بودجه، چند روز دیگر به پایان می رسد. آیا این بار ساختار بودجه در کشور به شکل اصولی تغییر خواهد کرد؟