بازتاب انزوای آمریکا در نشست شورای حکام از رسانه‌های جهان

انزوای آمریکا در نشست فوق‌العاده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که چهارشنبه گذشته به بهانه نقض برجام ازسوی ایران برگزار شد، در رسانه‌های خبری بازتاب یافت.
همانگونه که از ابتدا پیش‌بینی می‌شد، این نشست با پشتوانه قوی حقوقی برجام و رایزنی‌ها و تلاش‌های دیپلماتیک فعال کشورمان، تبدیل به یک شکست دیگر برای آمریکا در جامعه بین‌المللی شد و بر انزوای این کشور افزود.
لازم به ذکر است که نشست شورای حکام به درخواست هر یک از کشورهای عضو آژانس، قابل برگزاری است و نیاز به توافق چند کشور برای برگزاری جلسه نیست. لذا، علیرغم تلاش‌های آمریکا برای همراه نمودن برخی کشورها جهت درخواست برگزاری نشست، هیچ کشور دیگری با آن همراهی ننمود و این نشست فقط با درخواست آمریکا برگزار شد.
پس از پایان این نشست، کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در جمع رسانه‌های خارجی حاضر و ضمن ارائه آخرین مواضع جمهوری اسلامی ایران در حوزه برجام و تشریح مباحث مربوط به نشست ویژه شورا، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.


نشست شورای حکام به دلیل حساسیت موضوع، با حضور گسترده نمایندگان رسانه‌ها از جمله خبرگزاری‌ها و شبکه‌های مطرح جهان برگزار شد که بازتاب‌های گسترده‌ای را نیز در پی داشت.
بسیاری از رسانه‌ها ضمن بی‌ثمر و بی‌نتیجه خواندن این جلسه برای آمریکا، بخش‌هایی از مواضع بیان شده توسط نمایندگان ایران و ایالات متحده آمریکا در این نشست را برجسته نمودند. حتی برخی رسانه‌ها از جمله بلومبرگ و الجزیره، این نشست را یک شکست دیگر برای آمریکا توصیف کردند.
در همین راستا، وب سایت خبری شبکه الجزیره با درج خبری تحت عنوان "تحریم‌های دیگر آزارانه: ایران ایالات متحده را در نبرد جلسه شورای حکام منفجر نمود"، بخش‌هایی از بیانیه ایران در خصوص تروریسم اقتصادی آمریکا علیه سایر ملت‌ها را برجسته نمود و به نقل از نماینده کشورمان نوشت که مسبب اوضاع کنونی، رفتارهای قانون شکنانه آمریکا می‌باشد.
همچنین، این شبکه خبری نوشت که جمهوری اسلامی ایران کماکان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درحال همکاری است.
خبرگزاری بلومبرگ نیز با انتشار خبری با این عنوان که "تلاش آمریکا برای فشار بر ایران در نشست شورای حکام دفع شد"، نوشت: ایالات متحده به دنبال برگزاری نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای افزایش فشارها بر ایران بود، که به نتیجه عکس منجر و به جای آن روسیه، چین و اروپا دولت ترامپ را به خاطر ایجاد یک بحران که می‌تواند به مقابله منجر شود، سرزنش کردند.
این خبرگزاری همچنین نوشت: درحالی که دولت ترامپ خود را برای تشدید فشارها بر ایران بعد از پایان این نشست آماده کرده بود با هجمه‌های گسترده‌ای ازسوی سایر دیپلمات‌ها به دلیل بحران آفرینی مواجه شد و در جلسه روز چهارشنبه، اتحادیه اروپا بر علاقه خود برای تجارت با ایران تاکید کرد.
رویترز نیز با درج خبری با این عنوان که "نشست شورای حکام هیچ نتیجه‌ای برای آمریکا به همراه نداشت" به نقل از نماینده کشورمان در آژانس، نوشت: واشنگتن از جلسه شورای حکام برای متهم نمودن ایران استفاده نمود.
رویترز در خبری دیگر به نقل از سفیر کشورمان و به عنوان واکنش به اظهارات ترامپ درخصوص غنی سازی پنهانی توسط ایران، نوشت: ایران چیزی برای پنهان کردن ندارد و همه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی توسط آژانس بین انرژی اتمی نظارت می‌شود. رویترز مجدداً با درج خبری دیگر به نقل از نماینده دائم کشورمان افزود: ایران تمایل به حفظ توافق هسته‌ای دارد، به شرطی که همه طرف‌های دیگر این توافق، به تعهدات خود ذیل آن عمل کنند.
نشریه تایمز اسرائیل با بازتاب خبر نشست شورای حکام آژانس، نوشت: ایران و روسیه، ایالات متحده آمریکا را در نشست شورای حکام، تحقیر کردند. در این خبر، آمده است: ایران و روسیه در نشست روز چهارشنبه شورای حکام، بر روی آمریکا تازیانه زدند. ایران در این جلسه درخواست آمریکا برای برگزاری نشست شورای حکام را طنزی تلخ عنوان کرد.
گاردین نیز در خبر خود با اشاره به جلسه روز چهارشنبه آژانس، نوشت: نماینده ایران در واکنش به آخرین اظهار نظر ترامپ در مورد اینکه ایران برنامه مخفیانه هسته‌ای دارد، پاسخ داد و گفت که تمامی اقدامات هسته‌ای ایران توسط آژانس تحت نظارت و ایران چیزی برای مخفی نمودن ندارد.
نشریه‌های آمریکایی واشنگتن پست و نیویورک تایمز نیز علیرغم اینکه مواضع نماینده آمریکا در آژانس را برجسته کردند، ولی با این حال، مواضع جمهوری اسلامی را نیز بازتاب دادند.
واشنگتن پست با درج این عنوان که آمریکا از دنیا خواست تا ایران را به خاطر "باج گیری هسته‌ای" محکوم کند، نوشت: نماینده ایران در آژانس برنامه ایران را صلح آمیز توصیف نموده و ایالات متحده را به خاطر خروج از توافق و از سرگیری تحریم‌ها، سرزنش کرده است.
واشنگتن پست، به نقل از نماینده کشورمان نوشت: جمهوری اسلامی ایران هیچ مذاکره همراه با فشاری را نخواهد پذیرفت.
نیویورک تایمز نیز با اشاره به جلسه شورای حکام به مواضع نماینده دائم کشورمان در مصاحبه خبری بعد از این نشست و در واکنش به اتهام ترامپ در مورد مخفی بودن برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: جمهوری اسلامی ایران هیچ برنامه مخفی هسته‌ای ندارد.
جمهوری اسلامی ایران یکشنبه گذشته به دنبال عدم پایبندی گروه 1+4 به تعهدات برجامی خود و برآورده نشدن مطالبات در این توافق، گام دوم کاهش تعهدات خود در توافق هسته‌ای را اجرا کرد که براساس آن، ایران دیگر محدودیت سطح غنی‌سازی تا سقف 3.67 را رعایت نخواهد کرد.
در گام نخست کاهش تعهدات هسته‌ای هم ایران اعلام کرد که به محدودیت‌های برجام در زمینه میزان ذخایر اورانیوم 3.67 درصد و 130 تن آب سنگین پایبند نخواهد بود.
جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ادامه کاهش تعهدات برجامی خود تاکید کرده است که این گام‌ها در چهارچوب برجام و طبق بندهای 26 و 36 این توافق بوده و در صورتی که شرکای برجام گام‌های لازم برای ایفای تعهدات خود بردارند این اقدامات به سرعت قابل بازگشت است.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر اقتصاد اعلام کرد ذخیره‌ 4.2 میلیون تن کالاهای اساسی در بنادر کشور بازتاب انزوای آمریکا در نشست شورای حکام از رسانه‌های جهان چین: ایران از توافق هسته‌ای تخطی نکرده است نیویورک تایمز: امارات به این نتیجه رسیده که پیروزی در یمن ممکن نیست وزیر خارجه انگلیس: قصد افزایش تنش‌ها با ایران را نداریم پنتاگون به دنبال تشکیل ائتلافی برای اسکورت کشتی‌های تجاری در خلیج فارس بازگشت پیکرهای مطهر 44 شهید دوران دفاع مقدس به کشور هشدار شدید چین به آمریکا: با آتش بازی نکنید ترور فرماندهان حشد الشعبی؛ طرح مشترک جدید بعثی ـ آمریکایی واشنگتن پست: ترامپ مسبب تنش‌ها در خاورمیانه است به مناسبت گرامیداشت هفته عفاف و حجاب اجتماع عظیم دختران انقلاب برگزار شد یادداشت مدیرمسئول شیپورچی آمریکا نباشید رئیس جمهور در تماس تلفنی نخست‌وزیر ارمنستان: گسترش روابط صمیمی با همسایگان از جمله ارمنستان، سیاست اصولی ایران است همکاریهای قضایی و حقوقی ایران و قزاقستان افزایش می‌یابد نماینده ولی فقیه در امور حج: حاجیان با تفکر صحیح و مورد رضایت خدا در حج شرکت کنند وزیر دفاع: متجاوزان با پاسخ دندان شکن روبه رو می‌شوند