تکرار خواسته‌های ترامپ به زبان فرانسوی

سرویس سیاسی-پایگاه خبری پولیتیکو با‌ اشاره به سفر اخیر «امانوئل بون» مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه به تهران به نقل از دیپلمات‌های اروپایی نوشت: یکی از گزینه‌های در دست بررسی، طرحی موسوم به «توقف در برابر توقف» است. در این طرح پیشنهادی قرار است آمریکا در ازای توقف اقدامات بیشتر از سوی ایران برای کاستن از تعهدات برجامی، اعمال تحریم‌های بیشتر را به منظور آغاز گفت‌وگوها متوقف کند.
طبق گزارش این رسانه آمریکایی، یک مشوق احتمالی برای ترغیب ایران به این کار این خواهد بود که آمریکا معافیت‌ از تحریم‌ها را برای برخی از مشتری‌های نفت ایران فعال کند.
خبرگزاری فرانسه پیش از این گزارش داده بود «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه قصد دارد رهبری تلاش‌های اروپا برای نجات برجام را بر عهده بگیرد. علی‌رغم این، یک مقام اروپایی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفته بود کشورهای اروپایی در تلاشند در ازای «ژست‌های نمادین» از سوی آمریکا، ایران را به ماندن در توافق هسته‌ای ترغیب کنند.
عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه با انتشار تصویری از دیدارش با «امانوئل بون» مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه که به تهران سفر کرده بود، در صفحه توئیترش نوشت: بحث‌های خوبی با امانوئل بون داشتم. ما درباره جنگ اقتصادی کنونی و اینکه یک آتش‌بس متوازن و پایان منطقی بازی چگونه باید باشد، صحبت کردیم.


آقای عراقچی به «آتش‌بس متوازن»‌ اشاره کرده است. این اظهارنظر تأمل‌برانگیز در حالی است که هدف طرف فرانسوی-آمریکایی به هیچ عنوان اجرای آتش‌بس متوازن نیست.
طرح مضحک
 «توقف در برابر توقف»!
طرح ضدایرانی «توقف در برابر توقف» دو هدف عمده را دنبال می‌کند. هدف اول متوقف کردن روند کاهش تعهدات برجامی ایران است. خواسته مشترک آمریکا و اروپا دائمی‌کردن محدودیت‌های برجامی کشورمان است. هدف دوم نیز تعمیم خسارت محض برجام به دیگر مولفه‌های قدرت ایران(موشکی، منطقه‌ای و...) در قالب مذاکرات جدید است. در روزهای گذشته، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در اظهارنظری گستاخانه گفته بود: ما هدف مشترکی را با آمریکا درباره ایران دنبال می‌کنیم. هدف ما محدود کردن فعالیت موشک‌های دوربرد در منطقه، اطمینان از عدم دستیابی به بمب اتمی (دائمی‌کردن محدودیت‌های برجامی ایران) و همکاری با ایران برای صلح در منطقه است.
طرح مضحک «توقف در برابر توقف» کلاه گشاد و تکرار خواسته‌های گستاخانه ترامپ به زبان فرانسوی است.
ترامپ و دیگر مقامات کاخ سفید- دقیقا همراستا با رویکرد برجامی دولت اوباما- بارها با گستاخی اعلام کرده بودند که محدودیت‌های برجامی ایران باید دائمی شده و در ادامه خسارت محض برجام به دیگر حوزه‌ها از جمله موشکی و منطقه‌ای نیز تعمیم پیدا کند.
طرح مضحک «توقف در برابر توقف» در حالی از سوی فرانسه اعلام شده است که اکنون تحریم‌های ضدایرانی وضع شده توسط آمریکا به سقف خود رسیده و در حقیقت دست ترامپ علیه ایران خالی شده است.
نکته قابل توجه اینجاست که طرف فرانسوی مدعی شده است که ابتدا باید ایران، کاهش تعهدات برجامی را متوقف کرده و سپس ترامپ برای کاهش تحریم‌ها تصمیم بگیرد. این پیشنهاد توهین‌آمیز در حقیقت همان اقدام نقد در مقابل وعده نسیه است.
پایگاه اینترنتی امریکن کانسروتیو در مطلبی با اذعان به پایبندی ایران به برجام گفت هرآنچه رئیس‌جمهور آمریکا درباره این توافق گفته، دروغ است.
کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در مصاحبه با هفته‌نامه دی‌زایت با بیان اینکه برجام، قابل مذاکره مجدد نیست به آمریکا توصیه کرد که آتش را شعله‌ورتر نکند و گفت: هر عضو برجام باید سهم و مسئولیت خود را ایفا کند.
غریب‌آبادی همچنین نشست ویژه شورای حکام را منجر به انزوای بیشتر آمریکا خواند و گفت: این نشست بدون هیچ نتیجه‌ای برای آمریکا، به کار خود پایان داد.
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در مقاله‌ای در فیگارو نوشت: به وعده‌های دولت آمريكا اعتمادی نداشته و هرگونه مذاكره مستقيم را قاطعانه رد می‌کنیم.
جو بایدن، نامزد پیشتاز حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت در صورتی که موفق شود وارد کاخ سفید شود توافق هسته‌ای با ایران را تقویت و تمدید خواهد کرد.
این در حالی است که دولت ترامپ نیز در پی تمدید برجام است.
پلیس خوب- پلیس بد!
فرانسه یکی از بدهکارهای برجام است. اما این کشور با گستاخی ژست میانجی و منجی به خود گرفته و مدعی شده است که هدفش حفظ برجام است.
فرانسه که سابقه پلیسِ بد مذاکرات هسته‌ای و طرفِ بدهکار در برجام را در کارنامه خود دارد، اصلا صلاحیت میانجی‌گری و یا منجی‌گری در مسئله برجام را ندارد. این کشور باید به جای گرفتنِ ژست مضحک پلیس خوب، ابتدا بدهی خود به ایران را صاف کند.
اینستکسِ بی‌فایده
هلگا‌ اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: روند اجرایی شدن سازوکار مبادله‌ای موسوم به «اینستکس»، پیشرفت‌هایی کرده است.
اظهارات مقامات اروپایی درباره اینستکس در حالی است که این بسته تحقیرآمیز به هیچ عنوان در تعهدات برجامی اروپا قرار ندارد و دقیقا در راستای اقدامات ضدایرانی آمریکا طراحی شده است.
 پایگاه خبری شبکه دویچه وله در مطلبی اینستکس را به باروت خیس تشبیه کرد و نوشت تا کنون این سازوکار، محدود به دارو و مواد غذایی بوده که در حالت عادی نیز شامل تحریم‌های آمریکا نمی‌شود. یکی از تحلیلگران غرب به دویچه وله گفت: در این مرحله، [اینستکس] حتی به تبدیل شدن به مکانیسمی معنادار برای حفظ تبادلات بشردوستانه بین ایران و اروپا، نزدیک هم نشده است. برای بازگشت تهران به شرایط اقتصادی در زمان حصول توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ باید میلیارد‌ها یورو به این سازوکار وارد شود.
واکنش روسیه و چین
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: آمریکا باید از اقدامات تحریک‌آمیز در قبال ایران دست بردارد.
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت: ادعای آمریکا برای گفت‌وگو با ایران با وجود تحریم‌های شدید و لفاظی‌های خصمانه مقامات این کشور علیه تهران چندان هم قابل باور نیست.
به گزارش تسنیم، گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز به اظهارات همتای آمریکایی خود درباره ادامه خرید نفت از ایران پاسخ داد.وی اعلام کرد، پکن با تحریم‌های یکجانبه علیه ایران مخالف است و آنچه «دست‌درازی به قلمرو قضایی سایر کشورها» است را محکوم می‌کند.
منابع خبری پیش از این مدعی شده بودند که برخی مقام‌های دولت آمریکا به دنبال تحریم چین بابت خرید نفت از ایران هستند.
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای چندمین بار در روزهای گذشته به لفاظی علیه ایران پرداخت و از ایران خواست که مراقب باشد. ترامپ پیش از این نیز در ماجرای انهدام پهپاد آمریکایی، ابتدا ایران را تهدید و سپس از کشورمان تشکر کرد!
عقب‌نشینی از اجرای طرح مکانیسم ماشه
یک مقام ارشد اروپایی بار دیگر تأکید کرد که کشورهای اروپایی قصد استفاده از سازوکاری در برجام- مکانیسم ماشه- را که می‌تواند به بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران منجر شود، ندارند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، شماری از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا پیشنهاد اضافه شدن طرحی در قالب یک متمم به لایحه بودجه دفاعی ۷۲۵ میلیارد دلاری آمریکا را داده‌اند که خواستار محدود کردن اختیارات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای آغاز درگیری نظامی با ایران است.
به گزارش فارس، رویترز در مطلبی به نقل از منابع آگاه نوشت: دولت آمریکا فعلا «محمدجواد ظریف»، وزیر خارجه ایران را تحریم نخواهد کرد.