مستندات را در دادگاه اعلام كردم

آرمان- مطهره شفیعی: اوایل هفته بود که اعلام شد محمدرضا خاتمی فعال سیاسی اصلاح طلب به 2 سال زندان محکوم شد. دادگاه نخست هجدهم اسفندماه سال ۹۷ به دلیل بلاتصدی بودن در شعبه ۱۰۵۷ مجتمع قضائی ویژه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت برگزار نشد. جلسه دوم رسیدگی به اتهامات این فعال سیاسی هم ۱۰ اردیبهشت ماه و جلسه سوم و چهارم نیز روزهای ۱۱ و ۲۸ خردادماه برگزار شد. اتهام این فعال سیاسی هم ادعای تقلب 8 میلیونی در انتخابات سال 88 بود که دادگاه استدلال‌های او را نپذیرفت و حکم به 2 سال حبس تعزیزی داد.
دلواپسان بر کرسی مدعی العموم
نکته قابل تامل تلاش رسانه‌های اصولگرا برای رد ادعای خاتمی زودتر از دادگاه بود چنانکه مشرق نیوز خود را در جایگاه تصمیم‌گیرنده قرار داده و نوشته بود: «خاتمی سال گذشته در مصاحبه‌ای مدعی شد در انتخابات سال 88، هشت میلیون رأی به صندوق اضافه شده است و تعرفه هم نمی‌خواست داشته باشد، آرا در می‌آید و گفته می‌شود در کشور 39 میلیون رأی دادند در حالی که آرا صندوق 32 میلیون بوده نیاز به تعرفه هم نبوده است. اطلاعات، از افراد مطلع است از جناح مقابل که نمی‌خواهند نامشان گفته شود. به دنبال انتشار این مصاحبه، دستگاه قضائی شیوه نسبتاً متفاوتی در پیش گرفت و ضمن احضار خاتمی به او مهلت داد که اسناد ادعای خود را ارائه کند. اما خاتمی و جریان حامی او که از عوامل آشوب‌های سال 88 و گرفتار کردن کشور در چرخه‌ای از ناآرام و به طمع انداختن دشمنان خارجی بودند، به نظر می‌رسید انتظار نداشتند از آنها سند و دلیل خواسته شود، بنابراین در مرحله دادسرا، خاتمی به تکرار ادعاهای برخی معترضان انتخابات 88 بسنده کرد و سندی برای ادعاهایش ارائه نداد» و در نهایت هم تلاش کرد تا چنین وانمود کند که خاتمی و اصلاح‌طلبان تن به اجرای قانون نخواهند داد: «پس از برگزاری سه جلسه و ختم رسیدگی دادگاه حکم دو سال حبس تعزیری را برای محمدرضا خاتمی صادر کرده است و رسوایی جدیدی برای جریان فتنه و آشکار شدن دست‌های خالی آنان در اثبات یک ادعای کهنه و بی‌سند رقم خورده است. اگرچه این جریان وقتی در تضاد و تعارض با منافعش قرار می‌گیرد، تلاش خواهد کرد با طیف وسیعی از رسانه‌های همسو، به دنبال اعمال فشار برود؛ همچنانکه در جریان برگزاری جلسات دادگاه نیز خاتمی پس از هر جلسه در جمع خبرنگاران حاضر و ادعاهای خود را تکرار می‌کرد و این ادعاها در همان طیف رسانه‌ای، پوشش پرحجم داده می‌شد.»
نامه خاتمی به سران قوا


اما برخلاف تصور این دلواپسان خاتمی سکوت را بر هر مولفه‌ای ترجیح داد و متن دفاعیات خود در دادگاه رسیدگی به موضوع انتخابات سال ۸۸ را برای روسای قوای سه‌گانه ارسال کرد. متن نامه‌ها به شرح زیر است: «جناب آقای روحانی؛رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران با سلام و احترام؛ همان‌گونه که مستحضرید تاریخ تلخ انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری همچنان بر سپهر سیاست کشور سایه انداخته است. اخیرا با شکایت سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و پیگیری قوه قضائیه، اینجانب به اتهام نشر اکاذیب در خصوص انتخابات سال ۸۸ در دادگاه حاضر گردیده و در مرحله بدوی به دو سال حبس تعزیری محکوم شده‌ام. اینجانب معتقدم این دادگاه تاریخی می‌تواند فصل الخطاب یکی از مهمترین چالش‌های سیاسی کشور باشد و اکنون که رأی دادگاه صادر و ابلاغ شده است با انتشار دفاعیات و دادنامه صادره، جامعه ما به نتیجه‌گیری نهایی خواهد رسید. در این مرحله مایل هستم متن دفاعیات، مستندات و دادنامه صادره را به استحضار جنابعالی برسانم و انتظار دارم آن را در اختیار اعضای هیات دولت قرار دهید.» در نامه خاتمی به رئیس قوه قضائیه هم آمده است:«با سلام و احترام؛ چنانچه مستحضر هستید پس از ده سال از برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، قوه قضائیه بر اساس شکایت سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، پس از رسیدگی در مرحله بدوی حکم دو سال محکومیت حبس تعزیری اینجانب را صادر کرده است. می‌دانید که سال‌هاست همه معترضان به روند برگزاری آن انتخابات مصر به تشکیل دادگاه علنی هستند تا مدارک و مستندات خود را در خصوص تخلف و تقلب صورت گرفته ارائه نمایند. اینک این توفیق نصیب اینجانب شده است و به وسع خود توانسته‌ام بخشی از این اسناد و دلایل را به دادگاه عرضه کنم، هرچند متاسفانه مورد توجه دادگاه محترم رسیدگی کننده قرار نگرفته است. بر این اساس مایل هستم متن دفاعیات خود را که علی القاعده جنابعالی می‌بایست در جریان جزئیات آن باشید، تقدیم کنم. در این دفاعیه مستنداً نشان داده شده است چه کسانی عمداً یا سهواً باعث شده‌اند تا در امانت آرای مردم خیانت شود. لذا درخواست دارم دستور احضار این افراد و پیگیری قضائی پرونده انتخابات سال ۸۸ را به هر نحو که صلاح می‌دانید، صادر فرمایید.» و در نهایت در نامه به لاریجانی در جایگاه رئیس مجلس تصریح کرده است: «ده سال پس از انتخابات پر حادثه و حدیث انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی که جنابعالی بیش از هرکس در جریان جزئیات آن هستید، اینجانب به اتهام نشر اکاذیب درباره آن انتخابات در دادگاه محاکمه شده‌ام و در مرحله بدوی حکم محکومیت دو سال حبس تعزیری اینجانب صادر شده است. اینک مایل هستم متن کامل دفاعیات را به ضمیمه این نامه تقدیم کنم تا در اختیار وکلای محترم ملت قرار گیرد تا اولاً: به شیوه‌های مداخله‌گرانه بیشتر آشنا شوند و در صورت لزوم با وضع و اصلاح قوانینی که باعث شفافیت و پاسخگویی مجریان و ناظران می‌شود اهتمام کنند. ثانیاً: از اختیارات قانونی خود برای واکاوی دقیق و کامل انتخابات ۸۸ استفاده نمایند تا ان‌شاءا... این زخم ده ساله التیام یابد.»