بزرگ‌ترین افتخار تاریخ والیبال ایران رقم می‌خورد؟ دوباره هیجان توپ و تور

تیم‌های قدرتمند والیبال اروپا کمتر از همیشه به لیگ ملت‌ها اهمیت می‌دهند. این موضوع فرصتی طلایی برای والیبال ایران به وجود آورده است تا به بزرگ‌ترین افتخار تاریخ خود برسد.
مرحله نهایی لیگ ملت‌های والیبال به میزبانی شیکاگو آمریکا برگزار می‌شود. ۶ تیم ایران، برزیل، لهستان، فرانسه، آمریکا و روسیه برای کسب جایزه ۶ میلیون دلاری قهرمان این مسابقات به مصاف هم می‌روند. اما سه تیم اروپایی حاضر در این مسابقات یا به طور کلی با تیم دوم خود به میدان می‌آیند یا اینکه چند ستاره مطرح خود را همراه ندارند.
علت این موضوع هم این است که برای این تیم‌ها‌ مسابقات انتخابی المپیک اهمیت بسیار بیشتری نسبت به لیگ ملت‌ها دارد. در سال‌های اخیر لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها که جایگزین آن شده، به تدریج اهمیت خود را در والیبال جهان از دست داده است. حالا به نظر می‌رسد اروپایی‌ها کمتر از همیشه به دنبال کسب مدال در لیگ ملت‌ها هستند.
در هفته‌های گذشته چند بار سرمربی تیم‌های بزرگ اروپایی و برخی مسئولان فدراسیون این کشورها در مصاحبه‌های خود گفته بودند که لیگ ملت‌ها برای آنها مهم نیست. این تیم‌ها در هیچ کدام از مسابقات مرحله مقدماتی نیز با تیم اصلی و تمام نفرات خود به میدان نرفتند. به تازگی دبیرکل فدراسیون والیبال روسیه هم گفته است که از تیمی که به شیکاگو اعزام شده است نتیجه نمی‌خواهند بلکه فقط از آن‌ها می‌خواهند که بازی‌های خوبی ارائه کنند.


گروه‌بندی مرحله نهایی لیگ ملت‌ها
گروه ۱: آمریکا، روسیه و فرانسه
گروه ۲: برزیل، ایران و لهستان
ایران به دنبال بزرگ‌ترین افتخار
تیم ملی والیبال ایران از آغاز لیگ ملت‌ها با تمام توان وارد مسابقات شد و به عنوان نخستین تیم هم حضور خود را در مرحله نهایی قطعی کرد. ایگور کولاکوویچ در تمام بازی‌ها از ترکیب اصلی خود استفاده کرد مگر اینکه به دلیل مصدومیت مجبور شد به برخی ستاره‌ها استراحت بدهد. این شرایط تا زمانی که صعود ایران قطعی شود ادامه داشت و تنها در ۲ بازی پایانی بود که برخی بازیکنان ذخیره هم فرصتی برای خودنمایی پیدا کنند.
۱۴ بازیکن ایران در مرحله نهایی نیز همان نفراتی هستند که در هفته‌های قبل بازیکنان ایران در لیگ ملت‌ها بودند.
پاسور: سعید معروف و جواد کریمی
دریافت‌کننده: میلاد عبادی‌پور، محمدجواد معنوی‌نژاد، پوریا فیاضی و فرهاد قائمی
مدافع میانی: سیدمحمد موسوی، علی‌اصغر مجرد، علی شفیعی و مسعود غلامی
پشت خط زن: امیر غفور و پوریا یلی
لیبرو: محمدرضا حضرت‌پور و محمدرضا موذن
برزیل با یک غایب اجباری
برزیل تنها تیم بزرگ والیبال جهان بود که از ابتدای مسابقات تا حدود زیادی تیم کامل خود را در اختیار داشت. فقط برونو رزنده پاسور و کاپیتان این تیم در هفته‌های نخستین غایب بود که او هم از میانه مسابقات به ترکیب برزیل اضافه شد.
برزیل یک غایب مهم در مرحله نهایی لیگ ملت‌ها خواهد داشت. مائوریسیو سوزا مدافع میانی این تیم به دلیل مصدومیت لیگامنت از فهرست تیم ملی خط خورد تا ادر کاربونرا جایگزین او شود.
پاسور: برونو رزنده و فرناندو کرلینگ
پشت خط زن: آلان سوزا و رافائل آروخو
دریافت‌کننده: ریکاردو لوکارلی، داگلاس سوزا، لئال هیدالگو و مائوریسیو آلمیدا سیلوا
مدافع میانی: فاویو گیلبرتو، ادر کاربونرا، ایساک سانتوس و لوکاس ساتکمپ
لیبرو: تالس هوس و مایک ناسیمنتو
روسیه به دنبال بازی خوب
ماکسیم میخایلوف مهم‌ترین غایب روسیه در مرحله نهایی لیگ‌های والیبال است. این بازیکن به دلیل مصدومیت نمی‌تواند در مرحله نهایی به میدان برود. دیمیتری موزرسکی ستاره سرشناس والیبال این کشور هم که از ابتدا در لیست روسیه برای لیگ ملت‌ها حضور نداشت.
البته چند بازیکن سرشناس دیگر به جمع بازیکنان توماس ساملوو سرمربی روسیه بازگشته‌اند. ساملوو در این مسابقات به جای چهار مدافع میانی سه بازیکن را انتخاب کرده و به جای آن یک دریافت‌کننده بیشتر با خود به شیکاگو برده است. دبیرکل فدراسیون والیبال روسیه گفته است که از تیم ملی این کشور انتظار نتیجه ندارند و فقط به دنبال بازی خوب هستند.
پاسور: ایگور کوبزار و دیمیتری کوالف
پشت خط زن: ویکتور پولتائف و دنیس زمچنوف
مدافع میانی: ایلیاس کورکائف، ایگور فیلیپوف و ایوان یاکولوف
دریافت‌کننده: دیمیتری وولکوف، ایگور کلیوکا، فدور وورونکوف، یاروسلاو پودلسنیخ و آنتون سمیشف
لیبرو: والنتین گولوبف و رومن مارتینیوک
فرانسه در فکر انتخابی المپیک
لورن تیلی سرمربی فرانسه در این مسابقات تیم خود را بدون ستاره‌هایی مثل اروین انگاپث، جنیا گربنیکوف، استفان بویر و نیکلاس له‌گاف روانه میدان می‌کند. تیلی در تصمیمی عجیب، به جای ۱۴ بازیکن، ۱۳ نفر را برای شرکت در مرحله نهایی لیگ ملت‌ها انتخاب کرده است.
بر اساس قانون، هر تیم باید دو لیبرو داشته باشد. در ترکیب فرانسه فقط یک بازیکن در پست لیبرو حضور دارد و این تیم مجبور است در هر بازی، یک بازیکن از پست دیگری را به عنوان لیبرو معرفی کند. در این شرایط فرانسه در واقع در هر بازی ۱۲ بازیکن در اختیار دارد که دست کادر فنی را برای تغییر تاکتیک می‌بندد. با این وجود سرمربی فرانسه ترجیح داده که به گربنیکوف لیبروی اصلی خود استراحت بدهد تا برای رقابت‌های انتخابی المپیک آماده شود.
فرانسه در پست پشت خط زن هم فقط یک بازیکن در اختیار دارد و در‌صورتی که نیاز به تعویض در این پست داشته باشد، مجبور است از بازیکنان دریافت‌کننده یا مدافع میانی خود استفاده کند.
پاسور: بنجامین تونیوتی و آنتون بریزارد
پشت خط زن: جین پاتری
دریافت‌کننده: ترور کلیونو، تیبو روزارد، جولین لینیل، کوین تیلی و یاسین لوتی
مدافع میانی: کوین له‌رو، بارتلمی چیننیز، داریل بولتر و یوناس آگوینیر
لیبرو: نیکلاس روزارد
لهستان با تیم دوم
لهستان بی‌ستاره‌ترین تیم حاضر در مرحله نهایی لیگ ملت‌ها است. این تیم به طور کامل با تیم دوم خود پای به مسابقات می‌گذارد. این تیم در مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها هم بازیکنان اصلی خود را در اختیار نداشت. اردوی تیم اصلی از چند هفته قبل برای شرکت در مسابقات انتخابی المپیک آغاز شده و بازیکنان نامداری مثل میخال کوبیاک، پیوتر نواکوفسکی، داوید کونارسکی، آرتور ژالپوک، فابین درژیژگا، گرگور لوماژ و پاول زاتورسکی در تمرینات آن تیم حضور دارند.
حتی ویتال هینن سرمربی لهستان هم با بازیکنانش به شیکاگو سفر نکرد و قرار است چند ساعت پیش از آغاز نخستین بازی لهستان در مرحله نهایی لیگ ملت‌ها، به محل برگزاری مسابقات برسد.
بارتوژ کورک مطرح‌ترین ستاره لهستان و ارزشمندترین بازیکن مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۸ هم که دچار مصدومیت شده، از ابتدا در لیست ۲۵ نفره لهستان برای شرکت در مسابقات نبود و مسابقات انتخابی المپیک و حتی قهرمانی اروپا را هم از دست می‌دهد.
پاسور: مارسین یانوژ و مارسین کومندا
دریافت‌کننده: بارتوژ بدنورز، توماژ فورنال، پیوتر لوکاسیک و بارتوژ کولک
پشت خط زن: بارتومی بولاژ، لوکاژ کاژمارک و ماسیج موزاج
مدافع میانی: نوربرت هوبر، کارول کلاس و آندره رونا
لیبرو: یاکوب پاپیژاک و یرژی گراژینسکی
آمریکا با تمام قوا
پارسال فدراسیون بین‌المللی والیبال، میزبانی مرحله نهایی لیگ ملت‌ها را برای سه سال پیاپی به آمریکا داد. امسال نخستین سال از این سه میزبانی است. این تیم که نگران صعود به مرحله نهایی نبود، از ابتدای مسابقات با تغییرات زیادی در ترکیب بازیکنان خود به میدان رفت و حتی در هفته پنجم، سرمربی خود را هم در اختیار نداشت.
حالا در مرحله نهایی، آمریکا به دنبال کسب مدال طلا است. جان اسپرو سرمربی تیم ملی والیبال آمریکا تمام بازیکنانش برای شرکت در مرحله نهایی لیگ ملت‌ها فراخوانده است. به غیر از ایران، آمریکا تنها تیمی است که بدون غایب در این مسابقات شرکت خواهد کرد.
پاسور: میکا کریستنسن، کاویکا شوجی و میکا ما
دریافت‌کننده: آرون راسل، تیلور ساندر، توماس جاشک و گرت موآگوگوتیا
پشت خط زن: متیو اندرسون، بنجامین پچ
مدافع میانی: جفری جندریک، مکسول هولت، دیوید اسمیت و جرج هیومن
لیبرو: اریک شوجی
اروپایی‌ها در اندیشه انتخابی المپیک
شیوه برگزاری مسابقات انتخابی المپیک ۲۰۲۰ توکیو، یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث شده اروپایی‌ها به دنبال موفقیت در لیگ ملت‌ها نباشند. علاوه بر ژاپن که میزبان المپیک است، بقیه تیم‌ها باید برای کسب ۱۱ سهمیه دیگر در دو مرحله انتخابی شرکت کنند.
مرحله نخست و جهانی مسابقات انتخابی المپیک، از ۱۸ تا ۲۰ مرداد برگزار می‌شود. در این مسابقات ۲۴ تیم برتر رده‌بندی فدراسیون بین‌المللی در ۶ گروه به مصاف هم می‌روند و در‌نهایت بهترین تیم هر گروه سهمیه المپیک را کسب می‌کند.
گروه‌بندی مسابقات انتخابی المپیک
گروه ۱: برزیل، مصر، بلغارستان (میزبان) و پورتوریکو
گروه ۲: آمریکا، بلژیک، هلند (میزبان) و کره جنوبی
گروه ۳: ایتالیا (میزبان)، صربستان، استرالیا و کامرون
گروه ۴: لهستان (میزبان)، فرانسه، اسلوونی و تونس
گروه ۵: روسیه (میزبان)، ایران، کوبا و مکزیک
گروه ۶: کانادا، آرژانتین، فنلاند و چین (میزبان)
علاوه بر این مسابقات، هر کدام از قاره‌های آسیا، اروپا، آمریکای جنوبی، آمریکای شمالی و آفریقا هم یک سهمیه دیگر دارند که این سهمیه نیز در مسابقات انتخابی قاره‌ای مشخص می‌شود. رقابت‌های انتخابی قاره‌ها در ژانویه ۲۰۲۰ (دی ۹۸) برگزار خواهد شد.
شاید تیم‌هایی مثل آمریکا و برزیل نگران کسب سهمیه نباشند زیرا حتی اگر در انتخابی جهانی هم به المپیک نرسند، در رقابت قاره‌ای خود کار دشواری برای اول شدن نخواهند داشت. اما شرایط برای تیم‌های اروپایی بسیار متفاوت است.
قاره سبز تیم‌های مدعی و قدرتمند زیادی دارد. از همین الان می‌توان پیش‌بینی کرد که مسابقات انتخابی اروپا با حضور احتمالی تیم‌هایی مثل بلغارستان، صربستان، اسلوونی، بلژیک، هلند، فنلاند و یکی از دو تیم فرانسه یا لهستان چقدر نزدیک و حساس خواهد شد. به این دلیل تیم‌های اروپایی تمام تمرکز خود را در مسابقات امسال، روی انتخابی المپیک گذاشته‌اند. از ابتدای لیگ ملت‌ها تیم‌های بزرگ والیبال اروپا به بازیکنان اصلی خود استراحت دادند. لهستان در مرحله نهایی نیز با تیم دوم خود مسابقه می‌دهد. فرانسه حتی برای کسب مدال هم چند نفر از ستاره‌های خود را به خدمت نگرفته است. ایتالیا با اینکه تا پایان هفته سوم شرایط مناسبی در جدول رده‌بندی داشت، در دو هفته پایانی تغییراتی در تیمش ایجاد کرد که به طور کلی به مرحله نهایی صعود نکند.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از سختگیری بی‌سابقه درخصوص یک تئاتر گزارش می‌دهد خاموشی «عاشقانه‌های خیابان» در ابهام علیرضا صدقی در مدار مخالفت با منافع ملی «ابتکار» در هفته مالیات، نقش این ابزار در اقتصاد کشور را بررسی می‌کند مالیات راهی برای توسعه پایدار اقتصادی بزرگ‌ترین افتخار تاریخ والیبال ایران رقم می‌خورد؟ دوباره هیجان توپ و تور «‌ابتکار» از سفر مشاور ارشد رئیس‌جمهوری فرانسه به تهران پیش از نشست 24 تیرماه گزارش می‌دهد مقابله صدا و سیما با دولت ادامه دارد مهر 98 آیا مدارس نوساز را به خود خواهد دید؟ بازگشت مدارس دهه شصتی به تهران در جلسه هیئت دولت روحانی: توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس بسیار سخیف و غلط بود ظریف در جمع خبرنگاران: جلسه شورای حکام موضوعیتی در حوزه برجام ندارد رئیس قوه قضائیه: مردم باید روند تغییر را احساس کنند در جلسه هجدهم دور سوم رسیدگی به پرونده بانک سرمایه مطرح شد پرداخت ۱۰ میلیارد تومان رشوه به رئیس دفتر رئیس ادوار مجلس